sug lut Skrevet 19. juni 2014 #1 Skrevet 19. juni 2014 Sorry, det er dårlig debattskikk å kalle andre tullinger, men altså: http://www.dagbladet.no/2014/06/18/kultur/kronikk/debatt/meninger/debattinnlegg/33914049/ "Det å få plass til 100 000 nye boliger i Oslo er virkelig ikke et spørsmål om plass, men heller om politisk vilje til å ta noen tøffe beslutninger. Skal vi ikke rive Vinderen og bygge by der? Da kan vi få plass til 30 ganger så mange innbyggere på det samme arealet." "Studier viser at jo større tette byer er, jo mer kreative og skapende er de. Folk møtes mer og utveksler oftere ideer. Dette er viktig å huske på når Oslo skal konkurrere globalt om de kloke hodene." Disse studiene skulle jeg gjerne sett. "Tetthet må til for å skape gode byrom som gater, plasser og parker, men også flere å dele strukturkostnadene på. Uten tetthet blir byggene bare kasser på et jorde og vi klarer ikke skape en byvev. Det er egentlig veldig lite by i Oslo, men veldig mye forstad, eneboliger, rekkehus, punkthus etc. Dette skaper ikke gode byrom og slik får vi dårligere bykvalitet." Tullprat - man skaper ikke gode byrom ved å fylle igjen pustehullene, bygge på løkka og bygge i parken og bygge i Husebyskogen, for den saks skyld. Man skaper ikke rom ved å fylle igjen rommene, det er enkel fysikk. Det er grunner til at barnefamilier søker UT av den tetteste byen. "Om et bygg er 5 eller 8 etasjer er mindre viktig enn hva som foregår på bakkeplan." Hvordan kan det være det? Hvordan kan det være likegyldig om gatene blir dype brønner? Hvordan kan det være likegyldig om man sperrer for utsikt og vidsyn? "Byantikvarens utsagn om at «To etasjer kan ta mye sollys» er ikke nødvendigvis riktig. Når vi vet at 80 prosent av lyset i leiligheter uansett er indirekte, blir fargen på nabobygget viktigere enn høyden." Ja, for det er like fint å se på nabohuset som på sola, bare nabohuset har fin farge? Du kødder?
Iiiiik Skrevet 19. juni 2014 #2 Skrevet 19. juni 2014 Hvis man skal se dette i et forsonelig lys, kan man vel tenke at formålet er å skape en debatt, å provosere. Kan ikke tro at han mener alt dette.
Musemorbr / Skrevet 19. juni 2014 #3 Skrevet 19. juni 2014 Herlighet som jeg verdsetter å ha fjell og hav som utsikt akkurat nå.
☆☆☆ Skrevet 19. juni 2014 #4 Skrevet 19. juni 2014 (endret) Ojsann. Eg får klaustrofobi om eg ikkje ser sjøen frå stoveglaset og viss sola forsvinn frå verandaen før kl 22 midtsommars har huset "dårlige solforhold". Kan nok ikkje komme til enighet med den der tullingen. Endret 19. juni 2014 av ★
Superdolly Skrevet 19. juni 2014 #5 Skrevet 19. juni 2014 Oi. Glad jeg bor langt ute på landet, kjenner jeg....
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. juni 2014 #6 Skrevet 19. juni 2014 Takke meg til de kyrne jeg ser utafor stuevinduet akkurat nå.
ms.Pond Skrevet 20. juni 2014 #7 Skrevet 20. juni 2014 Krysser fingre for at de som applauderer denne artikkelen er i mindretall. Møtte en gang ei dame i byen, og hun fortalte at hun elsket asfaltjungelen, og at hvis hun så et jorde så grøsset hun. Hun hadde visst familie på "landet" og hun kviet seg for å dra dit "for det er jo bare gress og trær og kumøkk overalt og så lukter det så rart". Hun er kanskje en kandidat til å heie på dette.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. juni 2014 #8 Skrevet 20. juni 2014 Og vi følger opp med denne http://www.dagbladet.no/2014/06/19/nyheter/bystyret_i_arendal/sylvi_hardi/frp/innvandring/33938042/ «Det vi bør tenke på før vi tar dem inn i Norge, er at de har levd et helt annet liv enn oss, kommer fra en helt annen kultur, en annen måte å tenke på. Deres verdigrunnlag er helt annerledes. Vi ser det også i barnevernet; de banker ungene sine. Eller, ikke banker, men de slår dem - som vi ble slått. Jeg har fått masse juling», sier Hardy fra talerstolen.
☆☆☆ Skrevet 20. juni 2014 #9 Skrevet 20. juni 2014 (endret) Og vi følger opp med denne http://www.dagbladet.no/2014/06/19/nyheter/bystyret_i_arendal/sylvi_hardi/frp/innvandring/33938042/ «Det vi bør tenke på før vi tar dem inn i Norge, er at de har levd et helt annet liv enn oss, kommer fra en helt annen kultur, en annen måte å tenke på. Deres verdigrunnlag er helt annerledes. Vi ser det også i barnevernet; de banker ungene sine. Eller, ikke banker, men de slår dem - som vi ble slått. Jeg har fått masse juling», sier Hardy fra talerstolen. Synes nesten ho var verst når ho skulle forklare kva ho meinte med uttalelsane sine. Konklusjonen hennar var vel at ho ikkje hadde noko poeng med dei fordomsfulle uttalelsane sine, berre følte for å bruke kommunestyrets tid på private betraktningar utan relevans til saka. Endret 20. juni 2014 av ★
sug lut Skrevet 20. juni 2014 Forfatter #10 Skrevet 20. juni 2014 Krysser fingre for at de som applauderer denne artikkelen er i mindretall. Møtte en gang ei dame i byen, og hun fortalte at hun elsket asfaltjungelen, og at hvis hun så et jorde så grøsset hun. Hun hadde visst familie på "landet" og hun kviet seg for å dra dit "for det er jo bare gress og trær og kumøkk overalt og så lukter det så rart". Hun er kanskje en kandidat til å heie på dette. Altså, jeg må likevel få si at Pelle Parafins Bøljeband og Tilbake til by'n står som en påla.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. juni 2014 #11 Skrevet 20. juni 2014 Hun vil ikke ha inn innvandrere fordi de "lukter annerledes". Og så følger hun opp med; " At man gir ungene sine litt juling ser jeg ikke noe galt i, for å være ærlig". Javel. Da har hun satt standarden. ... Hva ER det med disse frepperne? (Her var det rett før jeg falt for fristelsen med å måke på en haug spørsmålstegn og utropstegn i en og samme smørje, men jeg behersker meg og lar være).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå