Gå til innhold

Noen leger her som kan bein?


Anbefalte innlegg

Skrevet

I går klarte jeg å ramle ned en skråning og landet ganske hardt på høyre foten. Fikk litt vondt der og da men så gikk det over.

I dag har jeg gradvis fått mer og mer vondt i hælen. Nå er det veldig vondt å trå ned, hvis jeg bruker joggesko er det ikke like vondt som å tråkke rett på stuegulvet. Er det mulig å briste noe i hælen? Eller knuse noe? Er det vits å gå til legen med det? Er vel ikke så mye å gjøre med?

 

Anonymous poster hash: bc860...3a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda du kan fint ha brukket noe bak i der, selv om du klarere trø på foten. Få deg et røntgen, er bedre det enn at du har en skade som gror skeivt, og kan gi varige uopprettelige plager.

 

Anonymous poster hash: 9d80c...6f6

Skrevet

Brist og brudd kan man få overalt, også i hælen.

 

Er du usikker så ta en tur til legen, eneste måte å være sikker på er røntgen.



Anonymous poster hash: 521ee...205
Skrevet

Ja, det er mulig med hælfraktur. Om du har det er det umulig å spekulere i. I utgangspunktet vil smertene grunnet et brudd ikke gå over for så å komme tilbake, men hvis du ikke greier å trå på foten burde du ta deg en tur til legen.

 

Hilsen en som ikke er lege, men sykepleier på ortopedisk avdeling :)

Skrevet

Hmmmm. Problemet mitt er at jeg er gravid. Jeg får vel ikke tatt røntgen da?

Smerten er tålelig, jeg klarer å trå delvis på den når jeg har på joggesko med god demping. Hvordan behandler man egentlig brudd på gravide? Vil jo helst ikke ta noe som helst mtp den lille.

 

 

Anonymous poster hash: bc860...3a4

Skrevet

Hmmmm. Problemet mitt er at jeg er gravid. Jeg får vel ikke tatt røntgen da?

Smerten er tålelig, jeg klarer å trå delvis på den når jeg har på joggesko med god demping. Hvordan behandler man egentlig brudd på gravide? Vil jo helst ikke ta noe som helst mtp den lille.

 

 

Anonymous poster hash: bc860...3a4

 

Den vurderingen må du la legene få ta. De tar jo ikke noe bilde om de ikke mener det er helt nødvendig.

 

Men du ønsker IKKE gå med et ev brudd som går skjevt. Det er ikke sikkert de kan fikse i ettertid, og da vil du få en fot som blir smertefull og som du trolig får slitasje i innen 10-15 år.

 

 

 

Anonymous poster hash: 521ee...205

Skrevet

Hmmmm. Problemet mitt er at jeg er gravid. Jeg får vel ikke tatt røntgen da?

Smerten er tålelig, jeg klarer å trå delvis på den når jeg har på joggesko med god demping. Hvordan behandler man egentlig brudd på gravide? Vil jo helst ikke ta noe som helst mtp den lille.

 

 

Anonymous poster hash: bc860...3a4

Ett enkelt rtg bilde gir mindre stråling enn en flytur. Og du får blyforkle over magen.

 

Anonymous poster hash: 7171e...a92

Skrevet

Tusen takk for svar. Får la foten få ro en dag (har gått veldig mye i dag pga et arrangement på jobb) og så eventuelt ta en tur til legen.

 

Anonymous poster hash: bc860...3a4

Skrevet

Hmmmm. Problemet mitt er at jeg er gravid. Jeg får vel ikke tatt røntgen da?

Smerten er tålelig, jeg klarer å trå delvis på den når jeg har på joggesko med god demping. Hvordan behandler man egentlig brudd på gravide? Vil jo helst ikke ta noe som helst mtp den lille.

 

 

Anonymous poster hash: bc860...3a4

Nå gjøres det også CT på enkelte gravide. En CT innebærer ca 100 ganger mer stråling enn vanlig skjelettrøntgen slik at en rtg spanderer de nok på deg om de mener det er klinisk relevant.

 

Anonymous poster hash: ee6e0...389

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...