Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #1 Skrevet 18. juni 2014 Hva i alle dager skal jeg gjøre? Han legges 7, helst før, er kjempetrøtt.. Så starter "helvete" Han bare tøyser og tuller.. leker, hopper, kommer ned, inn og ut av badet, skal ha vann, vise oss noe.. Vi tar han tilbake med engang, ingen service. tar evt leker han leker med. men han styrer på.. I dag har han styrt siden halv 7! Og sover enda ikke.. Blir sprø!!! Han er jo ganske trøtt hver morgen og.. Anonymous poster hash: 2a43c...b2b
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #2 Skrevet 18. juni 2014 Legg deg ved siden av han. Syng eller les for han til han sovner. Leggetiden skal være en kosestund ikke stress og kjefting. Her har vi alltid ligget sammen med barna til de har sovnet og gjør det enda. De er nå 7 og 5 år. Trodde da virkelig at dette var normalt? Anonymous poster hash: 1861f...062
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 18. juni 2014 #3 Skrevet 18. juni 2014 Når 5 åringen min holder på slik, setter jeg meg utenfor døren hans med avis, mens han kan se meg.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #4 Skrevet 18. juni 2014 Vi pleier å lese for begge 2 før de går opp i senga. Lese på senga funger ikke, for da er han en apekatt som henger høyt og lavt. Selv om vi avslutter boken og den stemmer. Vi koser selvsagt, snakker litt om dagen, synger nattasang osv, men er jo etter at dette er ferdig at problemene starter. Har pleid å sitte på en stol utenfor rommet, det hjelper litt på flyingen ut av rommet, men det hjelper ikke på at han leker inne på rommet. Anonymous poster hash: 2a43c...b2b
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #5 Skrevet 18. juni 2014 Legge han senere kanskje? Når står han opp? Anonymous poster hash: 702c6...eed
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #6 Skrevet 18. juni 2014 Har en sånn 3-åring her. Og jeg er dessverre ikke tålmodig nok til dette, blir sur og kjefter på henne, det er ikke noe sjakktrekk. Ser jo at om hun gires opp før sengetid av ett eller annet, så blir legginga slik så jeg burde vel gjøre noe for å få denne stunden til å bli litt roligere. Noen ganger sovner hun fort, men oftest er det mye om og men, opp av senga, hente noe, tisse, si god natt til broren, roping osv. Og så er hun stuptrøtt om morgenen og vil ikke stå opp.... Og nei, jeg har ikke tenkt å ligge sammen med henne til hun sovner, jeg har da ett barn til, kan ikke tilbringe hele kvelden i deres senger heller. Men jeg kommer nok til å prøve litt mer strategier for å roe henne ned, mer lesing, synging etc. Anonymous poster hash: 38668...ce3
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #7 Skrevet 18. juni 2014 Han står som regel opp kvart på 7-7.. Eller tidligere.. Anonymous poster hash: 2a43c...b2b
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #8 Skrevet 18. juni 2014 Ligg inntil han til han sovner? Jeg sier til min sønn at han skal være helt stille og tenke på noe fint, så skal jeg være hos han til han sovner. Anonymous poster hash: 8d397...3ab
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #9 Skrevet 18. juni 2014 Har en sånn 3-åring her. Og jeg er dessverre ikke tålmodig nok til dette, blir sur og kjefter på henne, det er ikke noe sjakktrekk. Ser jo at om hun gires opp før sengetid av ett eller annet, så blir legginga slik så jeg burde vel gjøre noe for å få denne stunden til å bli litt roligere. Noen ganger sovner hun fort, men oftest er det mye om og men, opp av senga, hente noe, tisse, si god natt til broren, roping osv. Og så er hun stuptrøtt om morgenen og vil ikke stå opp.... Og nei, jeg har ikke tenkt å ligge sammen med henne til hun sovner, jeg har da ett barn til, kan ikke tilbringe hele kvelden i deres senger heller. Men jeg kommer nok til å prøve litt mer strategier for å roe henne ned, mer lesing, synging etc. Anonymous poster hash: 38668...ce3 Nei, tenke seg til å tilbringe kvelden i sengene dems, slik at de sovner rolige og fornøyde. Isteden for å kjefte og krangle. Hva i all verden kan være viktigere enn det? Se på tv og slappe av? Hadde jeg vært deg hi så hadde jeg ligget i senga hans inntil han til han sovner. Anonymous poster hash: 1861f...062
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #10 Skrevet 18. juni 2014 Vi prøver å ikke kjefte eller heve stemmen. Vi sier kort og greit at det er natta, null leking osv.. har tro på å holde det rolig, men det funker jo tydeligvis ikke.... Anonymous poster hash: 2a43c...b2b
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #11 Skrevet 18. juni 2014 Legg deg ved siden av han. Syng eller les for han til han sovner. Leggetiden skal være en kosestund ikke stress og kjefting. Her har vi alltid ligget sammen med barna til de har sovnet og gjør det enda. De er nå 7 og 5 år. Trodde da virkelig at dette var normalt? Anonymous poster hash: 1861f...062 Hæ? Anonymous poster hash: 22c2a...89b
C&M&H Skrevet 18. juni 2014 #12 Skrevet 18. juni 2014 Har dere mulighet til å flytte alle leker ut av rommet?? Sånn at det kun er et soverom?? Men en seng og ikke så mye annet. Og alt av tv, spill og annen "skjermaktivitet" må avsuttes senest en time før leggetid. Og siden han er fire år går det vel an å snakke med han? Fortelle at det er viktig at han sover da kroppen trenger hvile for å ha det bra. Høre hva han tenker selv om situasjonen. Og forebedre han i god til på at nå er det leggetid og hva som forventes av han da??
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #13 Skrevet 18. juni 2014 Legg deg ved siden av han. Syng eller les for han til han sovner. Leggetiden skal være en kosestund ikke stress og kjefting. Her har vi alltid ligget sammen med barna til de har sovnet og gjør det enda. De er nå 7 og 5 år. Trodde da virkelig at dette var normalt? Anonymous poster hash: 1861f...062 Hæ? Anonymous poster hash: 22c2a...89b Hva var det du ikke forstod? At vi gjør det som er best for barna, slik at de får en rolig og fin avslutning på dagen? Synes du virkelig at det er bedre med stress og kjefting fordi man absolutt ikke skal ligge sammen med barna til de sovner? *sjokkert* Anonymous poster hash: 1861f...062
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #14 Skrevet 18. juni 2014 Samme erfaring ca hver kveld i fem år. Men vi snakker ikke en halvtime m tøys, men ofte 1 og tidvis 1,5. Har alltid ligget inne hos henne og prøvd å gjøre legging til noe stas. Plutselig snudde hun på flisa i vinter. Ja, hun har blitt eldre, mer moden, mer trygg. Viktig. Men tror også det handlet om meg. Jeg ble jo lei av leggestyret, og klarte sikkert ikke å skjule det helt. Sa også fra om at oppførselen ikke var grei. Min datter leser kroppsspråket mitt til detalj. Bestemte meg for å sette større pris på leggingen, og glede meg til å legge henne. Som Caroline Teigen sier, om jeg husker navnet rett: dagens høydepunkt. Da jeg klarte å gripe tak i denne tanken og gjøre den til min, ble hun mye roligere. Nå er legging en drøm. Anonymous poster hash: 34559...6cf
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #15 Skrevet 18. juni 2014 Ta alle lekene ut av rommet var en god ide. skal prøve det i morgen.. Har prøvd å snakke med han, vi snakker mye om at vi skal sove på kvelden, og at han skal legge seg, men han glemmer alt etter en liten stund. Skal og ta vekk alt av tv en time før leggetid.. Anonymous poster hash: 2a43c...b2b
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #16 Skrevet 18. juni 2014 Du kan prøve følgende: si at hvis han ikke er trøtt så forstår du at det er vanskelig å sovne, men at han trenger å sove snart og at han kan få ligge i senga si å lese eller leke litt. Men han får ikke lov til å stå opp, da blir det slutt på lese/leketiden. Han får kun stå opp 1 gang, det er evt for å hente deg når han er trøtt og vil sove. Funker veldig bra;-)) ellers har jeg god erfaring med å være inne på rommet dems hvis de ikke sovner, tar med meg mob/nettbrettet/bok el.l, tror de synes det er kjedelig for da sovner de som oftes kjapt. Også sørger jeg for at det er mørkt nok og passe temperatur! Lykke til, er slitsomt! Anonymous poster hash: bc3fe...104
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #17 Skrevet 18. juni 2014 Har en sånn 3-åring her. Og jeg er dessverre ikke tålmodig nok til dette, blir sur og kjefter på henne, det er ikke noe sjakktrekk. Ser jo at om hun gires opp før sengetid av ett eller annet, så blir legginga slik så jeg burde vel gjøre noe for å få denne stunden til å bli litt roligere. Noen ganger sovner hun fort, men oftest er det mye om og men, opp av senga, hente noe, tisse, si god natt til broren, roping osv. Og så er hun stuptrøtt om morgenen og vil ikke stå opp.... Og nei, jeg har ikke tenkt å ligge sammen med henne til hun sovner, jeg har da ett barn til, kan ikke tilbringe hele kvelden i deres senger heller. Men jeg kommer nok til å prøve litt mer strategier for å roe henne ned, mer lesing, synging etc. Anonymous poster hash: 38668...ce3 Nei, tenke seg til å tilbringe kvelden i sengene dems, slik at de sovner rolige og fornøyde. Isteden for å kjefte og krangle. Hva i all verden kan være viktigere enn det? Se på tv og slappe av? Hadde jeg vært deg hi så hadde jeg ligget i senga hans inntil han til han sovner. Anonymous poster hash: 1861f...062 Ok men skal jeg ligge i senga (sprinkelseng??) til 3-åringen mens 5-åringen ligger alene da? Eller skal jeg ligge en time i hver seng? Ikke sikkert noe er viktigere, men har behov for å gjøre litt om kveldene jeg også, forberede jobb, gjøre husarbeid osv. Dessuten har jeg prøvd å være på rommet hennes når hun er sånn, hun blir ikke roligere av det akkurat. Men å komme inn og synge litt når hun har roet seg, det funker bedre. Anonymous poster hash: 38668...ce3
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #18 Skrevet 18. juni 2014 Har en sånn 3-åring her. Og jeg er dessverre ikke tålmodig nok til dette, blir sur og kjefter på henne, det er ikke noe sjakktrekk. Ser jo at om hun gires opp før sengetid av ett eller annet, så blir legginga slik så jeg burde vel gjøre noe for å få denne stunden til å bli litt roligere. Noen ganger sovner hun fort, men oftest er det mye om og men, opp av senga, hente noe, tisse, si god natt til broren, roping osv. Og så er hun stuptrøtt om morgenen og vil ikke stå opp.... Og nei, jeg har ikke tenkt å ligge sammen med henne til hun sovner, jeg har da ett barn til, kan ikke tilbringe hele kvelden i deres senger heller. Men jeg kommer nok til å prøve litt mer strategier for å roe henne ned, mer lesing, synging etc. Anonymous poster hash: 38668...ce3 Nei, tenke seg til å tilbringe kvelden i sengene dems, slik at de sovner rolige og fornøyde. Isteden for å kjefte og krangle. Hva i all verden kan være viktigere enn det? Se på tv og slappe av? Hadde jeg vært deg hi så hadde jeg ligget i senga hans inntil han til han sovner. Anonymous poster hash: 1861f...062 Ok men skal jeg ligge i senga (sprinkelseng??) til 3-åringen mens 5-åringen ligger alene da? Eller skal jeg ligge en time i hver seng? Ikke sikkert noe er viktigere, men har behov for å gjøre litt om kveldene jeg også, forberede jobb, gjøre husarbeid osv. Dessuten har jeg prøvd å være på rommet hennes når hun er sånn, hun blir ikke roligere av det akkurat. Men å komme inn og synge litt når hun har roet seg, det funker bedre. Anonymous poster hash: 38668...ce3 Kanskje på tide å flytte 3 åringen ut av sprinkelsenga, altfor stor til den sengen der. Stakkars. Anonymous poster hash: 4f077...6d4
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #19 Skrevet 18. juni 2014 Har en sånn 3-åring her. Og jeg er dessverre ikke tålmodig nok til dette, blir sur og kjefter på henne, det er ikke noe sjakktrekk. Ser jo at om hun gires opp før sengetid av ett eller annet, så blir legginga slik så jeg burde vel gjøre noe for å få denne stunden til å bli litt roligere. Noen ganger sovner hun fort, men oftest er det mye om og men, opp av senga, hente noe, tisse, si god natt til broren, roping osv. Og så er hun stuptrøtt om morgenen og vil ikke stå opp.... Og nei, jeg har ikke tenkt å ligge sammen med henne til hun sovner, jeg har da ett barn til, kan ikke tilbringe hele kvelden i deres senger heller. Men jeg kommer nok til å prøve litt mer strategier for å roe henne ned, mer lesing, synging etc. Anonymous poster hash: 38668...ce3 Nei, tenke seg til å tilbringe kvelden i sengene dems, slik at de sovner rolige og fornøyde. Isteden for å kjefte og krangle. Hva i all verden kan være viktigere enn det? Se på tv og slappe av? Hadde jeg vært deg hi så hadde jeg ligget i senga hans inntil han til han sovner. Anonymous poster hash: 1861f...062 Ok men skal jeg ligge i senga (sprinkelseng??) til 3-åringen mens 5-åringen ligger alene da? Eller skal jeg ligge en time i hver seng? Ikke sikkert noe er viktigere, men har behov for å gjøre litt om kveldene jeg også, forberede jobb, gjøre husarbeid osv. Dessuten har jeg prøvd å være på rommet hennes når hun er sånn, hun blir ikke roligere av det akkurat. Men å komme inn og synge litt når hun har roet seg, det funker bedre. Anonymous poster hash: 38668...ce3 3 åring i sprinkelseng????? Stakkars barn, må jo føle seg som en baby. Nei du burde skaffe stor seng ASAP! Å ja du legger så klart den minste først også den største. Hvis dere er to så tar dere ett barn hver slik vi gjør. Anonymous poster hash: 1861f...062
humlemamma Skrevet 18. juni 2014 #20 Skrevet 18. juni 2014 Jeg går i mot de andre her og foreslår å bli skikkelig streng og sint jeg. Du sier dere tar det rolig, og prøver å være rolige når dere sier nei osv. Kanskje han trenger klarere grenser og faktisk å forstå at dette ikke er greit? Jeg hadde aldri giddet å ligge med en treåring til han sovnet, kun ved unntak som sykdom e.l.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #21 Skrevet 19. juni 2014 Jeg går i mot de andre her og foreslår å bli skikkelig streng og sint jeg. Du sier dere tar det rolig, og prøver å være rolige når dere sier nei osv. Kanskje han trenger klarere grenser og faktisk å forstå at dette ikke er greit? Jeg hadde aldri giddet å ligge med en treåring til han sovnet, kun ved unntak som sykdom e.l. Jeg går også for denne! Noen ganger er det det som må til. 4 åringer er ikke babyer. De som sier de ligger med ungen til han/hun sovner, DET er garantert de som har "enkle" unger. Anonymous poster hash: 85425...c8c
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #22 Skrevet 19. juni 2014 Kjøp ny seng, så blir det nok straks mer stas! 😍 Anonymous poster hash: 8d397...3ab
Honningmelon Skrevet 19. juni 2014 #23 Skrevet 19. juni 2014 Hadde aldri begynt å legge meg ved siden av. Det er det dummeste du gjør. Mine foreldre gjorde det med meg og det var ikke lurt. Jeg våknet hver gang de prøvde å gå ut av senga, noe som resulterte i at når min mor og far hadde besøk måtte en av de ligge med meg og gikk glipp av besøket.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #24 Skrevet 19. juni 2014 Å ligge i senga med han er ikke aktuelt her. Han har en lillebror, og jeg har ting som må gjøres. I tillegg tror jeg ikke at det hadde funket heller. Han blir fort vil.. Kveldens plan er å ta vekk de store fristende lekene, være strengere i stemmen. Forberede han godt før leggetid. Har vurdert belønningskjema, men det er kanskje litt dumt, og vil kanskje at han blir mer spent enn trøtt og klar for å sove? Anonymous poster hash: 2a43c...b2b
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #25 Skrevet 19. juni 2014 Legg deg ved siden av han. Syng eller les for han til han sovner. Leggetiden skal være en kosestund ikke stress og kjefting. Her har vi alltid ligget sammen med barna til de har sovnet og gjør det enda. De er nå 7 og 5 år. Trodde da virkelig at dette var normalt? Anonymous poster hash: 1861f...062 Hæ? Anonymous poster hash: 22c2a...89b Hva var det du ikke forstod? At vi gjør det som er best for barna, slik at de får en rolig og fin avslutning på dagen? Synes du virkelig at det er bedre med stress og kjefting fordi man absolutt ikke skal ligge sammen med barna til de sovner? *sjokkert* Anonymous poster hash: 1861f...062 Det jeg sier 'hæ' til er at du fremstiller det som om det er helt normalt og at 'alle' ligger ved siden av en 5-åring og 7-åring til de sovner hver kveld! Ikke snakk om at jeg kommer til å gjøre det! Barna mine sovner helt fint helt på egenhånd - noen ganger heltvutrn tøys og tull, andre kvelder prøver de seg.. Men de gir seg ganske fort siden de vet at de ikke kommer noen vei - og hvis de pusher det for langt blir det konsekvenser! og kveldene trenger jeg faktisk til å gjøre andre ting, som feks de arbeidsoppgavene jeg ikke rakk i løpet av arbeidsdagen fordi jeg drar fra jobb for å hente tidlig i bhg! Men, Du må gjerne ligge ved siden av dine barn til de sovner - det er helt opp til deg! Vi velger alle det som er best for våre barn og vår familie! Anonymous poster hash: 22c2a...89b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå