Gå til innhold

Syns dere vi har lite penger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

For det mente nemlig samboern idag, aldri hørt han si det før, før vi fikk prisestimat over hva som bør fikses på bilen. Betalte kun 40 k for den og ifølge verkstedet ( som fant masse "småfeil", ingen store egentlig) så kunne regninga lett blitt 23 000,-. Blir ikke aktuelt, da kjøper vi heller ny bil! Jeg har 25 000 inn i mnd, frem til permisjonen er over i November, han har hatt ca 10-12 000 i lønn + 8000 i studielån. Nå får han ikke studielån i november da, men ca 25-30 000 i nettolønn i sommer. Vi leier kun, og har en husleie på 5500 + strøm, tv/internett, tipper det er på ca 2000-2500 kr eller deromkring. Han betaler regninger. Så har vi en barnehageregning foreløbig, og en baby på snart 3 mnd i hus. Har kanskje 5-6000 kr i matutgifter, og forsikring på bil på litt over tusenlappen. Legger av 3000 i mnd til oss selv på "tull" og sparer litt til egen bolig, sparekonto og nå skal vi spare til bil også. Så, er dette LITE? Jeg synes jo egentlig ikke det.. Har blitt en litt knapp mnd denne mnd siden vi har kjøpt sofa, innbo til huset, hatt bil på service ++. Ferie blir ikke prioritert denne sommeren akkurat :)



Anonymous poster hash: b3001...5e7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

For det mente nemlig samboern idag, aldri hørt han si det før, før vi fikk prisestimat over hva som bør fikses på bilen. Betalte kun 40 k for den og ifølge verkstedet ( som fant masse "småfeil", ingen store egentlig) så kunne regninga lett blitt 23 000,-. Blir ikke aktuelt, da kjøper vi heller ny bil! Jeg har 25 000 inn i mnd, frem til permisjonen er over i November, han har hatt ca 10-12 000 i lønn + 8000 i studielån. Nå får han ikke studielån i november da, men ca 25-30 000 i nettolønn i sommer. Vi leier kun, og har en husleie på 5500 + strøm, tv/internett, tipper det er på ca 2000-2500 kr eller deromkring. Han betaler regninger. Så har vi en barnehageregning foreløbig, og en baby på snart 3 mnd i hus. Har kanskje 5-6000 kr i matutgifter, og forsikring på bil på litt over tusenlappen. Legger av 3000 i mnd til oss selv på "tull" og sparer litt til egen bolig, sparekonto og nå skal vi spare til bil også. Så, er dette LITE? Jeg synes jo egentlig ikke det.. Har blitt en litt knapp mnd denne mnd siden vi har kjøpt sofa, innbo til huset, hatt bil på service ++. Ferie blir ikke prioritert denne sommeren akkurat :)

 

Anonymous poster hash: b3001...5e7

 

 

 

For det mente nemlig samboern idag, aldri hørt han si det før, før vi fikk prisestimat over hva som bør fikses på bilen. Betalte kun 40 k for den og ifølge verkstedet ( som fant masse "småfeil", ingen store egentlig) så kunne regninga lett blitt 23 000,-. Blir ikke aktuelt, da kjøper vi heller ny bil! Jeg har 25 000 inn i mnd, frem til permisjonen er over i November, han har hatt ca 10-12 000 i lønn + 8000 i studielån. Nå får han ikke studielån i november da, men ca 25-30 000 i nettolønn i sommer. Vi leier kun, og har en husleie på 5500 + strøm, tv/internett, tipper det er på ca 2000-2500 kr eller deromkring. Han betaler regninger. Så har vi en barnehageregning foreløbig, og en baby på snart 3 mnd i hus. Har kanskje 5-6000 kr i matutgifter, og forsikring på bil på litt over tusenlappen. Legger av 3000 i mnd til oss selv på "tull" og sparer litt til egen bolig, sparekonto og nå skal vi spare til bil også. Så, er dette LITE? Jeg synes jo egentlig ikke det.. Har blitt en litt knapp mnd denne mnd siden vi har kjøpt sofa, innbo til huset, hatt bil på service ++. Ferie blir ikke prioritert denne sommeren akkurat :)

 

Anonymous poster hash: b3001...5e7

 

 

Studielån i sommer**

 

Anonymous poster hash: b3001...5e7

Skrevet

Nei, dere har ganske greit med penger ettersom en av dere er studenter

 

Anonymous poster hash: 6df1d...e16

Skrevet

Høres ut som at dere har helt greit med penger? Normalt til situasjonen, skulle man tro?

 

Synes også at det virker som at dere har et sunt forhold til penger og kan å prioritere det som er viktig. Sunt tegn at dere ser at sydentur ikke blir i år, så her er det bare å klappe seg selv på skulderen, mener jeg.

Skrevet

Høres ut som at dere har helt greit med penger? Normalt til situasjonen, skulle man tro?

 

Synes også at det virker som at dere har et sunt forhold til penger og kan å prioritere det som er viktig. Sunt tegn at dere ser at sydentur ikke blir i år, så her er det bare å klappe seg selv på skulderen, mener jeg.

 

Jotakk, samboern er forresten ferdig utdanna siviløkonom i sommer, så han er nøye med pengene :-) Fra høsten av starter jeg deltidsstudium samlingsbasert, og skal jobbe deltid når permisjonen er over. Jeg tenker at en inntekt under 20 k ikke er særlig aktuelt, for å dekke utgifter når man har barn. Vi har alltid penger igjen på konto når lønn kommer inn, og barna mangler ingenting. Syden hadde vi tenkt egentlig, meeen så har vi en liten baby og han skal jobbe, så da blir det ikke tid uansett! Han fikk det bare til å høres ut som vi er "fattig" idag, men vet om mange som lever på langt mindre. 

 

Anonymous poster hash: b3001...5e7

Skrevet

Jeg skal leve på ca 20 000 kr de neste 4 årene, skal forsørge en tenåring og ett skolebarn på dette. Boutgifter på 9000 kr i mnd.

 

Så i min verden er dere rike.



Anonymous poster hash: 559e7...a66
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor folk får så mye penger fra jeg.. Vi er høyt utdannede begge to og har mellom 55 og 60 tusen inn tilsammen i mnd, så nei, jeg synes ikke dere er fattige!

 

Og hvor i landet bor dere som har så lav husleie??

 

Anonymous poster hash: d2cfe...314

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor folk får så mye penger fra jeg.. Vi er høyt utdannede begge to og har mellom 55 og 60 tusen inn tilsammen i mnd, så nei, jeg synes ikke dere er fattige!

 

Og hvor i landet bor dere som har så lav husleie??

 

Anonymous poster hash: d2cfe...314

 

Bor utfor en mellomstor by, og leier gjennom hans foreldre faktisk. Enebolig med 4 soverom, og 3 etasjer. Pendler ca 40 minutter inn til jobb/skole :) Hadde vi leid i selve byen hadde vi nok glatt måtte leid for rundt 25 000 i mnd for en like stor bolig, altså 20 000 mer i leie! Så vi er veldig heldige. 

 

Anonymous poster hash: b3001...5e7

Skrevet

 

Høres ut som at dere har helt greit med penger? Normalt til situasjonen, skulle man tro?

 

Synes også at det virker som at dere har et sunt forhold til penger og kan å prioritere det som er viktig. Sunt tegn at dere ser at sydentur ikke blir i år, så her er det bare å klappe seg selv på skulderen, mener jeg.

 

Jotakk, samboern er forresten ferdig utdanna siviløkonom i sommer, så han er nøye med pengene :-) Fra høsten av starter jeg deltidsstudium samlingsbasert, og skal jobbe deltid når permisjonen er over. Jeg tenker at en inntekt under 20 k ikke er særlig aktuelt, for å dekke utgifter når man har barn. Vi har alltid penger igjen på konto når lønn kommer inn, og barna mangler ingenting. Syden hadde vi tenkt egentlig, meeen så har vi en liten baby og han skal jobbe, så da blir det ikke tid uansett! Han fikk det bare til å høres ut som vi er "fattig" idag, men vet om mange som lever på langt mindre. 

 

 

Anonymous poster hash: b3001...5e7

 

Hahaha -synes han var flink der :-) Merkelig nok kan det gjerne se ut som de med høyere inntekter er fattigere enn de med lave innimellom - nettopp der går ikke dere og vi i luksusfellen :-)

 

Jeg er også økonom, og vi har begge temmelig greie inntekter og alt det der, men er ofte "fattige". Litt fordi vi velger å prioritere slik og heller sette av, litt fordi vi ønsker å lære barna verdien av penger. og litt fordi jeg er litt "allergisk" mot å kaste bort penger totalt unødvendig. Tipper riktige ordet egentlig er fornuftig/god å prioritere :-)

 

Dermed har man også råd når man pusser opp, trenger ny bil (uten billån), tenker seg på en lengre ferie når det skulle passe inn etc samt råd til skikkelig mat :-)

Gjest lillehi
Skrevet

Jeg synes dere har greit med penger. Vi er en voksen og en tenåring, og vi har 3000 igjen til mat og andre ting i mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...