Gå til innhold

Dere som har barn med aspergers,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får jeg lov å spørre hvordan de var som baby?

Min samboer har bror med denne diagnosen og jeg bekymrer meg litt for om vår baby kan ha det samme, selv om det sikkert er for tidlig å si.

Eller er de med denne diagnosen helt "normale" babyer?

Tusen takk til alle som svarer :-)

Anonymous poster hash: 061d2...304

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min var helt innafor på alle områder som baby, godt sovehjerte, god matlyst, vokste og la på seg, god blikkontakt og ellers ingenting å bemerke. Særegenhetene som nå knyttes til diagnosen kom først ved 2-3 år. Det skal sies at min er bittelitt atypisk, men absolutt innafor de parametre som brukes ved diagnostisering. 

Det sagt er det kjent at alle de autistiske utviklingsforstyrrelsene, sammen med tourettes, ADD og ADHD viser en del arvelige tendenser. Dvs at om man har en kjent forstyrrelse i familien er det en litt økt tendens til arvelighet, men ikke nødvendigvis samme forstyrrelse. Altså kan pappa ha ADHD og mamma aspergers, mens barnet kan få ADD og tourettes (veldig enkelt og sjematisk forklart). At en enkelt onkel har en forstyrrelse hadde jeg derimot ikke lagt vekt på, med mindre det er andre, sterke indikatorer på at noe skurrer. 

Skrevet

Min var helt innafor på alle områder som baby, godt sovehjerte, god matlyst, vokste og la på seg, god blikkontakt og ellers ingenting å bemerke. Særegenhetene som nå knyttes til diagnosen kom først ved 2-3 år. Det skal sies at min er bittelitt atypisk, men absolutt innafor de parametre som brukes ved diagnostisering. 

Det sagt er det kjent at alle de autistiske utviklingsforstyrrelsene, sammen med tourettes, ADD og ADHD viser en del arvelige tendenser. Dvs at om man har en kjent forstyrrelse i familien er det en litt økt tendens til arvelighet, men ikke nødvendigvis samme forstyrrelse. Altså kan pappa ha ADHD og mamma aspergers, mens barnet kan få ADD og tourettes (veldig enkelt og sjematisk forklart). At en enkelt onkel har en forstyrrelse hadde jeg derimot ikke lagt vekt på, med mindre det er andre, sterke indikatorer på at noe skurrer.

Takk! Det som skurrer her er litt dårlig øyekontakt med folk (god blikk kontakt på ting) dvs klarer ikke å holde blikket så lenge med oss før han kikker bort. Og han er 10 mnd. Har alltid vært sånn.

Og så har han disse rare håndbevegelsene, armleddene vrir seg gjentatte ganger, spesielt ved/i ekstase.

Men det kan jo være normale baby bevegelser etter som jeg har forstått.

Skrevet

Det med hendene hadde jeg ikke tenkt mer på, babyer (og barn) har det med å i perioder drive og overdrive med bevegelser, lyder eller annen stimuli, uten at det trenger å bety noe annet enn at de liker og får til det de gjør. Blikkontakt kan som du altså vet være en indikator, men det alene sier ingenting. Det man ser på ved aspergers og andre forstyrrelser er mer sammensatt og gjennomgripende enn en enkelt ting som det. Det er jo også en del av personligheten, det er ikke alle som liker å bli koset med, sett på eller ha blikkontakt i like stor grad, uten at det trenger å bety noe. Når det er snakk om mer gjennomgripende og alvorlige forstyrrelser vil man i tillegg til en lang rekke andre tegn se at det ikke bare handler om kort blikkontakt som det du beskriver, men også feks unnvikende adferd for å unngå kontakt, både fysisk og ved blikk. 

Skrevet

Det med hendene hadde jeg ikke tenkt mer på, babyer (og barn) har det med å i perioder drive og overdrive med bevegelser, lyder eller annen stimuli, uten at det trenger å bety noe annet enn at de liker og får til det de gjør. Blikkontakt kan som du altså vet være en indikator, men det alene sier ingenting. Det man ser på ved aspergers og andre forstyrrelser er mer sammensatt og gjennomgripende enn en enkelt ting som det. Det er jo også en del av personligheten, det er ikke alle som liker å bli koset med, sett på eller ha blikkontakt i like stor grad, uten at det trenger å bety noe. Når det er snakk om mer gjennomgripende og alvorlige forstyrrelser vil man i tillegg til en lang rekke andre tegn se at det ikke bare handler om kort blikkontakt som det du beskriver, men også feks unnvikende adferd for å unngå kontakt, både fysisk og ved blikk.

Okei tusen takk for svar. Glemte å si at han heller ikke liker kos og nærhet, men det kan så du sier ha med personligheten å gjøre.

Jeg hadde nok aldri tenkt på dette hadde det ikke vært for svigerbror. Og det er ikke det at det er verdens undergang om det skulle vise seg å være noe, han er en helt fantastisk person.

Jeg vil bare gjøre det jeg kan for at barnet mitt skal ha det godt, og har forstått at jo tidligere jo bedre, når det gjelder å få utredning.

Skrevet

Jeg lurte også en stund på om sønnen vår hadde Aspergers, han likte heller ikke kos, slet med blikkontakt og vær/er litt sær, f.eks. ift rydding (dinosaurene kan IKKE være i samme boks som fiskene, ellers er det verdens undergang) eller det å komme seg i sin egen boble når han ikke er fornøyd med ting (vi kaller det hans Rain Man rutine).

Samtidig var ting som ikke passet i diagnosen, bl.a. at hans fungerer veldig godt sosialt med voksne og ganske godt med andre barn. Vi var i kontakt med en barnepsykolog ifm dødsfall i familien, og hennes vurdering er at han har høy IQ og tenker litt annerledes, derav særtrekkene.

Anonymous poster hash: 859d7...5da

Skrevet

Jeg lurte også en stund på om sønnen vår hadde Aspergers, han likte heller ikke kos, slet med blikkontakt og vær/er litt sær, f.eks. ift rydding (dinosaurene kan IKKE være i samme boks som fiskene, ellers er det verdens undergang) eller det å komme seg i sin egen boble når han ikke er fornøyd med ting (vi kaller det hans Rain Man rutine).

Samtidig var ting som ikke passet i diagnosen, bl.a. at hans fungerer veldig godt sosialt med voksne og ganske godt med andre barn. Vi var i kontakt med en barnepsykolog ifm dødsfall i familien, og hennes vurdering er at han har høy IQ og tenker litt annerledes, derav særtrekkene. Anonymous poster hash: 859d7...5da

Var det med blikk kontakt noe som ble bedre med tiden? :-)

Skrevet

Samtidig var ting som ikke passet i diagnosen, bl.a. at hans fungerer veldig godt sosialt med voksne og ganske godt med andre barn. Vi var i kontakt med en barnepsykolog ifm dødsfall i familien, og hennes vurdering er at han har høy IQ og tenker litt annerledes, derav særtrekkene. Anonymous poster hash: 859d7...5da

Var det med blikk kontakt noe som ble bedre med tiden? :-)Anonymous poster hash: 061d2...304

Tja. Det går opp og ned. Hvis det er han som er pådriver for kontakten klarer han det med blikkontakt. Hvis det er andre som prøver å få kontakt med han er det mer krevende. Han tenker på mye rart (hadde nettopp en samtale med han, han får ikke sove fordi han tenker på den dagen han skal være ingeniør/paleontolog/arkeolog og oppfinner av en flygemaskin man kan ha som ryggsekk. Han er 5 år...), og må rett og slett dras ut av sin egen verden i perioder.

På skolen hans (utland) er de veldig flinke til å hjelpe han med å lære den typen ting. På morgenen håndhilser de og slipper ikke taket før han har hilst tilbake med øyekontakt. Samme om ettermiddagen. Vi er også blitt flinkere til å vente på anerkjennelse og kontakt når vi snakker til han, ofte hører han ikke etter fordi han er fortapt i egne tanker og prosjekter.

Anonymous poster hash: 859d7...5da

Skrevet

Okei tusen takk for svar. Glemte å si at han heller ikke liker kos og nærhet, men det kan så du sier ha med personligheten å gjøre.

Jeg hadde nok aldri tenkt på dette hadde det ikke vært for svigerbror. Og det er ikke det at det er verdens undergang om det skulle vise seg å være noe, han er en helt fantastisk person.

Jeg vil bare gjøre det jeg kan for at barnet mitt skal ha det godt, og har forstått at jo tidligere jo bedre, når det gjelder å få utredning.

Med mindre du ellers har stor bekymring skal du bare fortsette som du gjør, med å følge opp, se og ivareta han slik tingene er nå. Aspergers er såpass sammensatt (det er de fleste diagnoser innen det spekteret) at man uansett ikke vil klare å starte eller gjennomføre en god utredning på et så lite barn. Unntaket er de mer alvorlige autismediagnosene (infantil autisme), men da er tegn og trekk så gjennomgripende og alvorlige at man sjelden vil ha noen tvil. Likevel starter en utredning sjelden før barnet nærmer seg 3 år. Spedbarn er i en fase hvor ting skal utforskes og utvikles, ikke minst skjer det mye med personligheten. At enkelte har "tendenser" er helt normalt, jeg vil til og med si at den dagen jeg møter en baby eller et småbarn som er 100% etter boka, DA blir jeg bekymret ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...