Gå til innhold

Småbarn og gjensidig hjemmebesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har flere gode venninner i barnehagen, og de er hjemme hos hverandre med jevne mellomrom. Den ene av venninnene, X, har også vært hos oss flere ganger, og min datter lurer naturlig nok på om når hun får være med X hjem. "Problemet" er at vi aldri mottar slik invitasjon fra Xs foreldre, og jeg får meg ikke helt til å høre med dem om min datter kan få være med hjem. Jeg kjenner at dette irriterer meg en smule (ikke mye!), men er jeg urimelig som "forventer" en invitasjon? Min datter er for øvrig et sosialt og veltilpasset barn, så det kan ikke være henne i seg selv som er grunnen.

Hva hadde dere tenkt og gjort?

Anonymous poster hash: a85ca...d30
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplever det samme med noen av guttens venner. Jeg velger å ikke la det irritere meg, for jeg vet at mange av foreldrene til hans kompiser har en mer utfordrende hverdag enn oss, med flere barn, lang reisevei til og fra jobben osv.

Tenker heller at vi er heldig som har stort hus og gode muligheter til å ta imot barn, samt at som enebarn som er blitt mor til ett enebarn, vet jeg godt verdien av å ha åpent hus.

Anonymous poster hash: 3c5ff...261

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg ville ha tatt initiativet selv. Det er da ikke tabu å høre om en småjente får være med til venninnen?

Skrevet

Jeg ville ha tatt initiativet selv. Det er da ikke tabu å høre om en småjente får være med til venninnen?

Nei, det er ikke tabu, men jeg tenker at det er da opplagt at man inviterer tilbake, eller er det ikke? Med mindre man har en veldig god grunn til å la være, men da blir jo det veldig privat og ikke noe jeg har noe med.

Andre som har innspill?

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, jeg skjønner ikke grunnen til at du lar være å spørre. Med mindre det er veldig privat... du ser, den går i sirkel?

Hos oss/i mitt miljø er vi ikke så formelle. Ungene kommer ikke til hverandre etter skriftlig invitasjon, vi ringer og sier "X har sagt han vil være med Y hjem i morgen, er det OK for dere?"

Skrevet

Nei, det er ikke tabu, men jeg tenker at det er da opplagt at man inviterer tilbake, eller er det ikke? Med mindre man har en veldig god grunn til å la være, men da blir jo det veldig privat og ikke noe jeg har noe med.

Andre som har innspill?

Det er ikke opplagt for alle. Jeg ville aldri ha oppfattet det som frekt om du hadde spurt om noe sånt. Hvis du snur litt på flisa, så kan det jo hende at de venter på at du skal spør? Folk har så forskjellige måter å tolke ting på. Men jeg har til gode å møte de som synes et slikt spørsmål er frekt. Kjør på du :-)

Skrevet

Vi har en veldig populær gutt på 7 år som blir invitert med hjem til andre "hele tiden". De han bor i gangavstand fra avtaler vi ikke med, de bare går til hverandre, men vi bor slik at mange må kjøres. Vi inviterer sjeldent tilbake rett og slett fordi det ville blitt alt for mye. Vi ville ikke sett gutten vår omtrent da (vi ser ham jo nesten ikke når han har gjester fordi de da er så opptatt på rommet). I tillegg blir en mer låst med små venner på besøk som vi ikke kan sende hjem dersom vi skal noe. Og vi skal noe hver ettermiddag. Med fire barn er det alltid en trening, kamp, bursdag el, og ofte flere ting på en ettermiddag. Vi tar gjerne i mot barnas venner, men vi foretrekker at det er barn som kan gå hjem selv slik at vi slipper å planlegge inn at en av oss må holde oss hjemme fordi vi har små gjester på besøk.

Anonymous poster hash: 0d712...d95
Skrevet

Ungene kommer ikke til hverandre etter skriftlig invitasjon,

Du behøver ikke å være spydig, jeg klarer å lese hva du skriver uten "støtte" av slike flåsete formuleringer.

Skrevet

Det er ikke opplagt for alle. Jeg ville aldri ha oppfattet det som frekt om du hadde spurt om noe sånt. Hvis du snur litt på flisa, så kan det jo hende at de venter på at du skal spør? Folk har så forskjellige måter å tolke ting på. Men jeg har til gode å møte de som synes et slikt spørsmål er frekt. Kjør på du :-)

Dette har du rett i, takk for konstruktivt svar.

Gjest Antarctica
Skrevet

Ungene kommer ikke til hverandre etter skriftlig invitasjon,

Du behøver ikke å være spydig, jeg klarer å lese hva du skriver uten "støtte" av slike flåsete formuleringer.

Du fortolker generelt ganske negativt, gjør du ikke?

Mangel på invitasjon=noen navnløse skrekkscenarier som ikke må rippes opp i.

Nøytralt ordvalg (fra mitt ståsted)=fornærmelse og sarkasme.

Du velger selv hvordan du fortolker andres ord og handlinger. Din fortolkning er ikke fasit på hvordan det er ment.

Hos oss er det ikke opplagt at man inviterer tilbake. Å «invitere» små barn er veldig fjernt og formelt for meg.  Å bruke gjensidighetsregler fra Skikk og Bruk-boka på småbarn er også veldig fjern, og ingenlunde opplagt.

Men det er oss og ikke dere.

Skrevet

Du fortolker generelt ganske negativt, gjør du ikke?

Nei, jeg er optimist og glad til sinns. Men du bruker en hver anledning til å kverulere og komme med flåsete og grinete bemerkninger, gjør du ikke?

Gjest Antarctica
Skrevet

Vel. Jeg antar ikke at det er mørke hemmeligheter som hindrer folk i å invitere barna mine. Men det gjør du. Bli heller sittende og vente på invitasjonen, da.

Går det virkelig ikke an å ta et ord for pålydende?

Skrevet

Og Pushla, du legger kanskje merke til at jeg bruker mye spørsmålstegn her? Dette betyr at jeg, i motsetning til deg, ikke sitter på en navlebeskuende og bedrevitende fasit på hvordan dette fungerer, og derfor drister meg til å spørre på et åpent forum.

Men jeg har fått flere konstruktive innspill her, takk for det.

Gjest Antarctica
Skrevet

Vet du hva, jeg bruker ikke smileys og jeg forholder meg nøktern. Tegnsettingen er ikke tvetydig (f eks som i "punktum er det nye sinnategnet")

Jeg prøver å hjelpe deg til å se din egen rolle i samspillet med andre, og der er det bl a IKKE opplagt at man inviterer småbarn, heller ikke opplagt eller selvsagt at en mangel på invitasjon skyldes foreldrenes kreftsykdom eller noe dramatisk. Kanskje de bare ikke har tenkt på det og det er ditt initiativ som ville ha endret det. Men i stedet fylles tråden av tolkning, tolkning, tolkning ("var du spydig nå? prøver du å kverulere nå? mente de noe mer enn det de sa?")

Veldig kvinnelig, og ofte veldig bortkasta. I min kommunikasjon er jeg ganske mye "mann". Mest fordi det sparer tid. Men ikke når folk ikke tror meg, og fortsetter å tillegge hvert ord en dobbelt bunn.

Ring mødrene.

Skrevet

Den er grei, P, ingen sure miner her, og jeg ser at det kan være lurt av meg å ta initiativ selv.

Ha en fin dag (ikke ironisk)!

Gjest Antarctica
Skrevet

Du også! Og her koster jeg på meg et aldeles oppriktig smilefjes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...