Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #1 Skrevet 17. juni 2014 Ikke bare er jeg alenemor med to barn, en på 4 mnd og en på 4 år. Men nå skal de på ferie, og da må jeg være barnevakta til deres attpåklatt på 15. Hu er rebelsk, opprørsk og helt umulig å håndtere. Har sagt i fra om at dette gidder jeg ikke, men jo det må jeg fordi de har ofret mye for meg, og jeg er en dårlig datter osv osv. Hadde du giddet det?? Anonymous poster hash: 71098...b00
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #2 Skrevet 17. juni 2014 Hvorfor kan ikke 15åringen være med på ferie? Anonymous poster hash: efcfe...43f
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #3 Skrevet 17. juni 2014 Hvorfor kan ikke 15åringen være med på ferie? Anonymous poster hash: efcfe...43f Fordi hun ikke har skoleferie enda, og de har allerede bestilt billetter. Anonymous poster hash: 71098...b00
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #4 Skrevet 17. juni 2014 Hadde det vært en vanlig 15-åring som hørte etter - ja, da hadde jeg gjort det. En rebelsk og opprørsk 15-åring når jeg selv var alene med et barn på 4 mnd og et på 4 år.... nei, det hadde jeg ikke gjort. Dvs. jeg kunne vurdert det om jeg kunne snakke med 15-åringen og se om jeg fikk en ordentlig dialog med henne. Det virker som om foreldrene dine ikke har det beste forholdet hverken til deg eller din søster. For meg blir det merkelig at foreldrene bare drar på ferie uten 15-åringen. Diskuterte de ferien med 15-åringen eller deg før de bestilte billettene? Hvor lenge skal de være borte? Anonymous poster hash: f0e27...621
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #5 Skrevet 17. juni 2014 Er hun så umulig å ha med å gjøre hele tiden da? Dette er jo søsteren din, tanten til dine barn. Det kan jo bli koslig også, eller hva? Ikke sikkert hun er så vanskelig å ha med å gjøre i ditt hjem, som i deres foreldres hjem? Anonymous poster hash: 2c7e6...ee4
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #6 Skrevet 17. juni 2014 Hun er egoistisk til de grader det er mulig. Så ja, hun er helt umulig. I tillegg til det skriker hun på seg viljen sin som en unge i trassalderen. Jeg vil absolutt ikke være barnevakt for en drittunge, men blir nærmest tvunget til det! Hi Anonymous poster hash: 71098...b00
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #7 Skrevet 17. juni 2014 Hun er egoistisk til de grader det er mulig. Så ja, hun er helt umulig. I tillegg til det skriker hun på seg viljen sin som en unge i trassalderen. Jeg vil absolutt ikke være barnevakt for en drittunge, men blir nærmest tvunget til det! Hi Anonymous poster hash: 71098...b00 Da får du presentere en del regler som må overholdes den tiden hun skal være hos deg. Når hun skal være hjemme, at hun lager middag en dag eller to osv. Men også det som er positivt, hva dere kan gjøre sammen, at 4-åringen sikkert vil sette pris på å ha tante på besøk, at dere kan ha et par søster-kvelder hvor dere spiser godt og skravler og ser film. Kanskje dere kan lage hennes yndlingsmiddag en dag. Som en annen sier - det kan jo hende at det kan bli koselig også. Med måten du omtaler dine foreldre, så vil jeg tro at det er en god grunn til at din søster er som hun er - og at du og hun trolig har langt mer til felles enn du kanskje ønsker å innrømme. Kanskje kan dette bli en mulighet for dere å nærme dere hverandre og bli kjent med hverandre. Kanskje trenger dere hverandre mer enn både du og hun tror... For det virker som om du er like mye i vranglås som det hun er ovenfor foreldrene deres. Anonymous poster hash: f0e27...621
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #8 Skrevet 17. juni 2014 Hun er egoistisk til de grader det er mulig. Så ja, hun er helt umulig. I tillegg til det skriker hun på seg viljen sin som en unge i trassalderen. Jeg vil absolutt ikke være barnevakt for en drittunge, men blir nærmest tvunget til det! Hi Anonymous poster hash: 71098...b00 Da får du presentere en del regler som må overholdes den tiden hun skal være hos deg. Når hun skal være hjemme, at hun lager middag en dag eller to osv. Men også det som er positivt, hva dere kan gjøre sammen, at 4-åringen sikkert vil sette pris på å ha tante på besøk, at dere kan ha et par søster-kvelder hvor dere spiser godt og skravler og ser film. Kanskje dere kan lage hennes yndlingsmiddag en dag. Som en annen sier - det kan jo hende at det kan bli koselig også. Med måten du omtaler dine foreldre, så vil jeg tro at det er en god grunn til at din søster er som hun er - og at du og hun trolig har langt mer til felles enn du kanskje ønsker å innrømme. Kanskje kan dette bli en mulighet for dere å nærme dere hverandre og bli kjent med hverandre. Kanskje trenger dere hverandre mer enn både du og hun tror... For det virker som om du er like mye i vranglås som det hun er ovenfor foreldrene deres. Anonymous poster hash: f0e27...621 For et godt og gjennomtenkt svar! Jeg tenkte litt av det samme- snakk mye med henne og se om dere kan bedre forholdet dere imellom. Kanskje noe plager henne, og trenger litt support? Men bevares, selvsagt kan det bli slitsomt! Anonymous poster hash: 45491...b0c
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #9 Skrevet 18. juni 2014 Nei, nei,nei! Ikke gjør det! Møkkaforeldre! Er vel en grunn til at de ikke vil ha henne med.... Anonymous poster hash: c12ba...368
Aaliyah Dana Skrevet 18. juni 2014 #10 Skrevet 18. juni 2014 De kunne jo reise på ferie når det er skoleferie slik at de kan ta henne med på ferie! Ikke forvente eller ta det som ett selvfølge at noen andre skal passe henne... merkelige foreldre ja
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #11 Skrevet 18. juni 2014 Ikke bare er jeg alenemor med to barn, en på 4 mnd og en på 4 år. Men nå skal de på ferie, og da må jeg være barnevakta til deres attpåklatt på 15. Hu er rebelsk, opprørsk og helt umulig å håndtere. Har sagt i fra om at dette gidder jeg ikke, men jo det må jeg fordi de har ofret mye for meg, og jeg er en dårlig datter osv osv. Hadde du giddet det?? Anonymous poster hash: 71098...b00 Har de ofret mye for deg? Har de hjulpet deg mye med ungene og annet siden du er alenemor? Om de har det ser du kanskje at hjelp ikke bare skal gå en vei. Kanskje de desperat trenger en ferie etter å ha hjulpet deg mye i tillegg til å ha en slitsom tenåring selv og har oppdratt deg. Anonymous poster hash: 719ec...461
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #12 Skrevet 18. juni 2014 Bare å si nei. Men konsekvensen er at du ikke får noe mer hjelp fra den kanten. En vurderingssak. Anonymous poster hash: 947d9...d5d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #13 Skrevet 18. juni 2014 IKKE gjør det! Si NEI! Anonymous poster hash: b583b...b26
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #14 Skrevet 18. juni 2014 Med slike foreldre hadde jeg strekt meg langt for søsteren min altså. Merkelig og ikke vil ha henne med på ferie og vil tro det forteller en del om forholdet mellom dere barn og foreldre. Å være egoistisk i den alderen er ganske vanlig, også det å være rebelsk. Har jobbet med ungdom i mange år og sett litt av hvert. Ville snakket med henne i rolige former bare du og henne og vært helt ærlig. Tatt en voksenrolle og sagt at dette er hennes sjanse til å få være hos dere. Kanskje hun kunne blitt en ressurs for både deg og barna og vært hos dere mer om alt går bra. Ser for meg hun kunne trengt litt nye omgivelser, og husk på; tenårene varer ikke evig;-) Anonymous poster hash: 370a4...903
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #15 Skrevet 18. juni 2014 Jeg har en lillesøster som er likedan og det er et resultat av vår mor. Jeg er så til de grader ferdig med alt det tullet moren min finner på og har kuttet drastisk ned på kontakten med dem begge. Hennes, og i de senere år også min søsters oppførsel gir meg ingen motivasjon til å engang prøve å få til noe på den kanten. Jeg vet at søsteren min er et resultat av moren vår, og at hun ikke kan noe for mye av det, men det er en lang vei å gå hvis jeg skulle prøve å få til et søskenforhold som ikke er preget av mamma. I lys av dette hadde jeg sagt nei og ikke brydd meg fletta om konsekvensene. Du har ditt eget liv og skylder dem ingenting. Det er bare du som kan vurdere hva ditt personlige forhold til søsteren din er. Hvis du er villig til å jobbe for forholdet så vil det kunne kreve utrolig mye av deg og det er en prosess som går over flere år samtidig med at hun modnes og blir voksen og selvstendig. Alt arbeidet blir lagt på dine skuldre, du vil ikke få noen hjelp av henne. Dette er selvsagt mitt synspunkt og jeg trekker referanser til min egen situasjon. Hva som er riktig for deg og deres situasjon kan jo avvike en del. Tenk på deg selv, du får ingenting igjen for noe annet. Anonymous poster hash: 9dd3a...035
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #16 Skrevet 18. juni 2014 Stiller foreldrene dine mye opp for deg? Da synes jeg virkelig ikke det er for mye for langt at du tilbringer litt tid med din egen søster! Anonymous poster hash: e98a9...7d7
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 18. juni 2014 #17 Skrevet 18. juni 2014 Jeg kunne aldri snudd ryggen til lillesøsteren min uansett hvor vanskelig hun hadde vært. Hos meg er mine søsken velkommen når som helst.. Og det hadde vært en selvfølge at hun skulle vært hos meg om mine foreldre dro på ferie.
MrsMilla Skrevet 18. juni 2014 #18 Skrevet 18. juni 2014 (endret) Da kan du skyte tilbake at de er dårlige foreldre som krever noe de ikke kan kreve av deg, de kan kreve dette av naboen eller andre og se hvordan det går? Ville overhodet ikke gitt etter og gått med på dette, ville gitt klar beskjed at de har ansvar for et barn under 18 år, og at dette er deres ansvar alene. Så får de velge å la henne være hjemme alene og gjøre hva hun vil eller ta henne med. Om de lar henne være hjemme alene er de temmelig uansvarlige foreldre - men det har ingenting med deg å gjøre - de er foreldrene, ikke du, dere er ikke tre ansvarlige foreldre for søsteren din..... Ganske frekt å snakke slik til deg også - ser ut til at du må være den voksne her og sette de litt på plass desverre. Som foreldre ofrer man mye, det var deres valg da de valgte å bli foreldre og valgte å handle som de gjorde tidligere - og gir de ingen rett til å kreve noe som helst av deg. De krever at du har et voksenansvar for søsteren din, men du skal jo ha et søskenforhold... Endret 18. juni 2014 av MrsMilla
mamma_bergen Skrevet 18. juni 2014 #19 Skrevet 18. juni 2014 Hele greien høres litt merkelig ut, at de bare bestiller ferie sånn uten videre. (Og de går utifra at du skal passe 15-åringen?). Men, min søster som nå er 17 år er et slikt troll, hun er så vant til å få alt opp i hendene at jeg grøsser..Når hun er med meg derimot er hun ikke slik! Hun må (dessverre) veiledes til forskjellig, men hun skjønner at det er annerledes å være med meg. Hun vet at hun må oppføre seg og hjelpe til, og vi har en fin dialog når vi er alene Så kanskje du kan snu dette til en positiv ting? Kanskje hun rett og slett må behandles på en annen og kanskje mer voksen måte?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #20 Skrevet 18. juni 2014 Hvor lenge skal de være borte? Kan ikke 15-åringen passe seg selv? Trenger hun barnevakt? Eventuelt at du stikker innom en gang om dagen å sjekker at hun ikke holder full fest og ødelegger huset? Anonymous poster hash: 68511...e09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå