Gå til innhold

2,5-åring som slår/dytter myyye... hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips til hvordan vi kan håndtere dette? Han "dirrer" omtrent og ser ut som om han bare klør i fingra etter å være fysisk mot andre. Det har blitt en ond sirkel der han gjør det for oppmerksomhet. Om og om og OM igjen, så det er kjempevanskelig å gå positiv feedback, for det er så kort tid mellom hvert "sprell". Det skjer uprovosert (stort sett), og spontant. Blir helt fra meg og aner ikke hvordan jeg skal håndtere det og få slutt på det. De andre barna våres har aldri vært slik, så jeg har ikke måttet forholde meg til problemstillingen før.. :-( :-( :-(

Anonymous poster hash: fba07...998

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her! De andre barna våre har heller aldri vært sånn. Aner ikke hva jeg kan gjøre med det, annet enn å si "nei, XX får vondt når du gjør sånn". Både jeg og barnehagen jobber med det, ved å være bestemt å si "nei" når hun begynner, men til nå har det lite virkning. Heldigvis er hun verdens beste kosejente i tillegg. :)

Anonymous poster hash: 58cda...980
Skrevet

I hvilken situasjoner er det hun dytter? Dytter både barn og voksne?
Tror nøkkelen er å finne ut hvorfor og jobbe med dette. 

Anonymous poster hash: b85b7...105
Skrevet

Minstegutten min gjorde dette også, men han begynte da han var rundt ett. Jeg sa ikke nei i det hele tatt, sa istedet " du må være god med hånda", og tok han rundt håndleddet og gjorde strykebevegelser. Han er snart to, og hvis han dytter eller slår, minner jeg han på at han må være god med hånda. Det funker faktisk! Og så får han skryt for å være gid med andre.

( altså, hvis han havner i krangel med storesøster hender det han gir et ordentlig knyttneve-slag , da lar jeg dem ordne opp hvis ho er med på krangelen).

Anonymous poster hash: 0071f...fbd

Skrevet

Jeg ville tatt en prat med barnet og lært barnet hvordan man skal uttrykke følelser fremfor å være fysisk i form av dytting osv.

Vår hadde en litt annen problemstilling, men det å lære å sette ord på ting hjalp veldig!

OG jada, barn på 2,5 kan klare det!

Anonymous poster hash: 15ab0...4a2
Skrevet

Jeg slet med det samme som min da han var rundt året.

I stedet for å gi negativ oppmerksomhet. Så holdt vi han i hånden og sa at han måtte kose. Tok hånda hans og strøk så der han prøvde å slå. Mye skryt når han koste.

Dette gjorde de også i barnehagen. Etter en måned sluttet han. Får han tilbakefall(20 måneder) så gjør vi akkurat det samme. Bare med en bredere forklaring siden han forstår det meste nå. Han gir seg tvert :)

Sier ikke at det fungerer på alle barn, men verdt å prøve :)

Anonymous poster hash: 3e8b1...8c4

Skrevet

Her har jeg brukt timeout hver gang han har gjort sånn!

Så han er gått fra å være stygg mot andre til å faktisk kunne leke fint med andre barn.

Anonymous poster hash: 519e6...096

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...