Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #1 Skrevet 17. juni 2014 Gutten min på 9 år fikk i dag høre av en klassekamerat at han ikke er kul, og at han er en nerd. Han skjønte da at klassekameraten ikke vil ha han med i leken fordi han ikke er kul nok. Gutten min ønsker nå å bli 'kul', og hvordan får vi til det? Personlig syntes jeg overhodet ikke at han er en nerd. Han har riktignok alltid fått høre at han er intelligent, men han har sosiale antenner i bøtter og spann. Han er opptatt av å følge regler og er usedvanlig snill og rettferdig. Han tar gjerne også en lederrolle når noe skal organiseres. Han er søt å se på, litt liten for alderen foreløpig og går kledd i mye fra H&M. Personlig syntes jeg det er viktigere å være flink på skolen og ha rette verdier enn å være kul, men nå har han nå ytret ønske om hjelp til å bli kul. Det er jo tross alt viktig å bli sosialt akseptert. kan dere kloke damer fortelle meg hva jeg skal gjøre for å få han kul? Anonymous poster hash: 0dd12...3c9
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #2 Skrevet 17. juni 2014 Jeg følger spent med på tråden, for jeg har samme spørsmål. Bare at jeg tror det er vanskelig å trylle fram popularitet, da.. *håper likevel på trylleformular* Anonymous poster hash: 5b498...a56
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #3 Skrevet 17. juni 2014 Litt klisje, men de kuleste er jo de som ikke bryr seg da..de som har selvtillit nok! Det erjo personligheten som gjør en kul Anonymous poster hash: b116d...fd6
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #4 Skrevet 17. juni 2014 Jeg syns at du skal fortelle han at han er kul og at han gutten i klassen hans vet ikke nødvendigvis alt. Det Kan være sjalusi fra den andre gutten pga sønnen din er en mer naturlig leder enn han. Forøvrig ville jeg oppmuntret gutten til å være seg selv og at det er godt nok. Han trenger ikke å forandre seg for en liten buse han går i klasse med. Det er nok press i samfunnet om ikke foreldrene skal bygge opp under at vi må forandre oss for å bli akseptert. Han høres ut som en kjempe fin og ordentlig gutt og jeg syns heller han andre skal få seg litt folkeskikk. Anonymous poster hash: 06c13...413
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #5 Skrevet 17. juni 2014 Det er nok ikke det svaret din sønn vil ha, men jeg synes at det er kult å tørre å være seg selv, å stå imot presset for å passe inn i rammen som enkelte andre setter. Jeg ville lært han å sette den andre gutten på plass, ja, jeg vet det er lettere sagt enn gjort. Anonymous poster hash: f9836...299
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #6 Skrevet 17. juni 2014 De som er kule er de som tør å Være seg selv. Det kan du fortelle gutten din. Ikke prøv å endre han for å få han inn igjen gjengen. Anonymous poster hash: af393...c03
Julie (: Skrevet 17. juni 2014 #7 Skrevet 17. juni 2014 Var på forelesning med Jo Røislien og han snakket en del om kulhet, da kona hans skrev masteroppgave om det. Ifølge Jo skal det tre trinn til for å være kul. For det første må du være annerledes, du må ha noe unikt over deg. Dessuten må denne annerledesheten oppfattes som genuin og ikke påtatt. Sist, men ikke minst, må folk applaudere deg og anerkjenne kulheten din. Først når alle tre kriteriene er oppfylt, er du kul. Ikke helt sikker på om dette også gjelder for niåringer, men synes teorien er fin
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #8 Skrevet 17. juni 2014 Min eldste er ikke 'kul', men den yngste er det. Hun er trygg i seg selv, stresser aldri, og har sin egen stil med herreskjorter, solbriller og fedora-hatter. Veldig mange vil bli venner med henne, mens eldstemann som egentlig er langt mer sosial ikke er slik. Du burde hjelpe med aa finne stilen hans, kanskje styrke selvtilliten litt og be ham ikke bry seg om hva de andre sier, Anonymous poster hash: 8b007...6aa
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #9 Skrevet 17. juni 2014 De som er kule er de som tør å Være seg selv. Det kan du fortelle gutten din. Ikke prøv å endre han for å få han inn igjen gjengen. Anonymous poster hash: af393...c03 De kule tør å si ifra:) Jeg var populær gjennom hele skoletide (med h&m klær;) ) fordi jeg turte å si ifra når noe ikke var rettferdig, og jeg aldri mobbet noen etc. Men jeg var aktiv i idrett etc. o det hjelper ofte på, barn er enkle, det gjelder å være god i noe og rettferdig:) Fortsett å vær stolt av gutten din og hjelp han med selvbildet for han høres fantastisk ut:) folk med godt selvbilde (ikke forveksl med selvtillit) er kule;) Anonymous poster hash: ccd2f...b17
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #10 Skrevet 17. juni 2014 Var på forelesning med Jo Røislien og han snakket en del om kulhet, da kona hans skrev masteroppgave om det. Ifølge Jo skal det tre trinn til for å være kul. For det første må du være annerledes, du må ha noe unikt over deg. Dessuten må denne annerledesheten oppfattes som genuin og ikke påtatt. Sist, men ikke minst, må folk applaudere deg og anerkjenne kulheten din. Først når alle tre kriteriene er oppfylt, er du kul. Ikke helt sikker på om dette også gjelder for niåringer, men synes teorien er fin Veldig godt beskrevet, og passer akkurat beskrivelsen av min yngste i innlegget ovenfor. Anonymous poster hash: 8b007...6aa
humlemamma Skrevet 17. juni 2014 #11 Skrevet 17. juni 2014 Nå er det jo nerdene som er de nye kule da De mangler hverken sosiale antenner eller noe annet, men er generelt litt mer opptatt av vitenskap, realfag, bøker og har en del kunnskap eller ihvertfall ønske om å tilegne seg den. Jeg kan likevel skjønne at han blir sett på som både nerd og ukul om han er smart, skoleflink og følger regler. De "kule" sett i barns øyne er jo ofte de som tør å gå mot reglene og være litt tøffere enn resten. Og aller helst ikke de som får ros av læreren. Jeg tviler på at du ønsker å hjelpe han med dette? For det er personligheten som gjør folk kule, samme hvilke klær man har, selv om det kan vippe i en eller annen retning.
Gulltopp med Knoll og Tott Skrevet 17. juni 2014 #12 Skrevet 17. juni 2014 Det eneste du kan gjøre er å kjøpe noen kule klær og sko, evt en kul hårsveis. Du kan ikke prøve å endre på personligheten for å gjøre han kul, du er jo stolt av hvordan han er. Shit på om 9 åringene ikke syns han er den kuleste, i det lange er det "nerdene" som kommer lengst i livet (Bare synn det viser seg etter veldig lang tid;))
MrsMilla Skrevet 17. juni 2014 #13 Skrevet 17. juni 2014 (endret) For det første bør han si "å, tusen takk!" og smile når han får høre at han er nerd, altså ta det som et superkomplement - deretter si noe i retningen om at han er glad for det, for nerdene er de som gjør det bra som voksne, får kule jobber, får holde på med det de vil og er smarte. Den andre gutten blir sikkert litt overrasket i starten - men etter noen sekunder er dere kvitt akkurat det problemet, og fått den andre gutten til å tenke seg litt om. men det er viktig at dere trener litt med barnet, slik at reaksjonen er avslappet og bra! Deretter er det jo et godt tips å prøve å bli kjent med flere foreldre, ha hans venner med hjem ofte, gjerne arrangere filmkveld eller annet. Barn har en tendens til å leke med de barna foreldrene kjenner, kanskje fordi de treffes mer på fritida? Ikke ta helt av og gi fri flyt, vær litt vanlig, men sørg for at det skjer litt hos dere, sånn at gutten får et godt nettverk. Og det er viktig at han ikke går i dårlig-selvtillit-fella, altså og gjør som de andre sier eller prøver for hardt å passe inn i det de andre mener han skal si og gjøre. Om han hermer mye etter, så virker det motsatt. tren heller på å lære ham å si ifra og bruke gode kommentarer og ord. Han må tørre å si ifra og vise ryggrad og si nei - ellers dilter man mer etter - og det er langt ifra kult... På denne måten blir han faktisk litt kul helt av seg selv :-) Endret 17. juni 2014 av MrsMilla
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #14 Skrevet 17. juni 2014 Min 9 åring er ikke blandt de kule gutta, men han er akseptert . Da han fikk profil på instagram fikk han seg en oppsving. De fleste i klassen er på instagram. Han legger ut veldig kule bilder og det har blitt lagt merke til. Et annet grep var at han begynte å spille fotball med dem i friminuttene. Han er litt redd for å ikke være flink nok på banen, men trekker seg heldigvis ikke vekk. Ikke lett å gi råd, men er sikker på du har en flott gutt Anonymous poster hash: d1017...71e
Nyttårs barn Skrevet 17. juni 2014 #15 Skrevet 17. juni 2014 Synes ikke du skal stresse med å gjøre gutten mer kul, husk at mange av de som er litt nerder på skolen ofte ender opp med kaka til slutt. Når det er sagt så tror jeg ofte at de som oppfattes som litt kule er gode i noe, ofte idrett?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #16 Skrevet 17. juni 2014 Min gutt er ganske lik din hi, utenom at han ikke tar lederroller. Vi hadde samme problemet. Det vi gjorde var å åpne opp hjemmet vårt. Vi sier alltid ja til besøk, om det er 1 eller 12 barn. I går hadde vi 12 gutter i Hagen og kjelleren. Jeg steiktr hamburger til hele gjengen! Vi har kjøpt trampoline med basketballkorg, det er KULT! Vi inviterer til filmkvelder og nå til vmkveld for kompiser! Etter skoletid får barn ig gjester forsyne seg av brødmat på kjøkkenet. Når jeg kommer fra jobb blir det alltid servert oppkuttet epler og grønnsaker. Det er kult å ha foreldre som bryr seg og er inkluderende! Det er kult å kunne si ja til besøk og at det er en plass å være. Det kan være lurt å øve på en idrett i sommer, noe man kan bli litt god i. Fotball er kult, men også dart, basket osv Anonymous poster hash: c23d7...268
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #17 Skrevet 17. juni 2014 Min 10-åring er kul fordi han er kompromissløs og litt nerdete. Digger musikk (spiller trommer) og skater. Det at han går 150% in i alt han gjør oppfattes som litt kult tror jeg iallefall. Merkelig at det er et kriterium, men det er noe skremmende med barnekulturen nå synes jeg Anonymous poster hash: 24906...40a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #18 Skrevet 17. juni 2014 Da har ikke kameraten fulgt med i timen, for nerd er det nye kule. Anonymous poster hash: 88fee...a62
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #19 Skrevet 18. juni 2014 Nei vet dere hva, ekte nerder er ikke kule. Har en 15 år gammel nerd i hus og han er ikke kul en plass. Han har sære og snevre interesser, ubehjelpelig og ulenkelig, sosialt utilpass og klønete, håpløs stil og super skoleflink. Han er god, gammeldags ekte nerd og kult er det definitivt ikke. Anonymous poster hash: eb058...d40
Himmel og hav Skrevet 18. juni 2014 #20 Skrevet 18. juni 2014 Kjøp en slik t-skjorte til han Og så spør du han, hva han tenker at han trenger for å bli kul. Det tror jeg kan vært innledningen til en god samtale om det å være seg selv, og ikke la andre få bestemme hvem man er eller ikke er. Hvem har gitt snørrvalpen i klassen (bruk gjerne et penere ord her!) retten til å dele ut merkelapper på andre? osv. Om det er slik at han er en liten nerd, så er ikke det en dum ting å være. Han er i så fall ikke alene. Hilsen en som bor i hus med opptil flere av dem
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #21 Skrevet 18. juni 2014 Nerds er kule de Anonymous poster hash: 71ee7...29c
prekæs Skrevet 18. juni 2014 #22 Skrevet 18. juni 2014 Lær ham viktigheten av å være seg selv. Spør deg selv om du ville satt pris på om noen ville lage en personlighet til deg. La han få velge klær selv, selv om klær ikke faller i din smak og hør på og fyr oppunder hans interesser selv om det ikke er standardinteresser som fotball og dataspill eller akkurat det du som mor ville valgt. Sikker på at sønnen din er fin som han er:)
sug lut Skrevet 18. juni 2014 #23 Skrevet 18. juni 2014 Det viktigste du kan gjøre er å få ham til å forstå at ingen andre får definere hvem han skal være. Kul er ingenting, det er substans som gjelder, og nerd er et hedersord.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #24 Skrevet 18. juni 2014 "Vær grei med nerden! For en dag kan du ende opp med å måtte jobbe for ham/henne", pleier jeg å fortelle min tenåring Neida... Det er veldig lett for oss voksne å si at man ikke skal bry seg om om man er kul eller ukul (nerd). Men dessverre fungerer ikke barnas virkelighet på den måten. Jeg syns ikke unger skal måtte forandre seg for å bli akseptert, men noen ganger må man tilpasse seg omgivelsene litt.. Unger kan være ubarmhjertelige mot hverandre, derfor KAN også vi voksne gjøre små enkle grep for å hjelpe våre små håpefulle. En ting vi kan gjøre er å passe på at de ikke skiller seg ut i f.eks klesveien. Da har vi eliminert ett problem. Jeg har 4 barn i alderen 3-14 år, og jeg ser at verden har forandret seg mye bare fra tenåringen gikk i småskolen. Da var det vel i 5.kl at "wow"-klesmerket var det store blant jentene. Jeg syns ikke det var noe spes med dette merket selv, men kjøpte allikevel litt klær derfra for at hun ikke skulle være "utenfor". Hun hadde også "vanlige" klær. Vi fant en balanse. Da eldste gutten ble 6 år var det bråslutt på spiderman/batman/lynet mc queen osv.. Selv om lillebror er 2 år yngre så tok det ikke lang tid før han også syns dette var fryktelig barnslig. Og da kjøpte jeg heller "tøffere" klær til han også. Akkurat som for voksne så skaper klær identitet. Og hvis barnas klær gjør at de selv føler seg tøffere/røffere av det og får bedre selvtillit av det, så er det en liten pris å betale. For får de på den måten bedre selvtillit så vil de automatisk føle at de passer bedre inn også.. Anonymous poster hash: 1506d...c3e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #25 Skrevet 18. juni 2014 For noen kloke og herlige damer dere er. Jeg visste at jeg kunne regne med dere :-). Tusen takk for alle svar. Jeg har lest igjennom alle svarene grundig mange ganger, og jeg tar til meg alle rådene. Det var til stor hjelp. I dag kom han gledesstrålende hjem og fortalte at han er valgt av klassen til å være trivselselev neste skoleår (man tilrettelegger og leder ulike leker i skolegården og skal passe på at medelever har det bra). Det var en tillitserklæring fra klassen, og boost for selvtilliten hans. Igjen tusen takk. Anonymous poster hash: 4c330...16d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå