Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #1 Skrevet 17. juni 2014 Jeg er ny "delvis rullestolbruker" og har noen spørsmål. Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan gå så langt og har dermed fått rullestol (vanlig aktiv rullestol med e-fix-motor). Jeg kan altså egentlig gå korte distanser, men kommer til å benytte rullestolen når jeg skal bevege meg over litt lengre strekninger (mer enn noen hundre meter) eller skal steder der jeg kan risikere å måtte stå (køer og liknende). Snart skal jeg på ferie (reiser uten andre voksne deler av reisen) og skal ha med rullestolen. Jeg skal ta både tog og fly og muligens buss og lurer på hvordan i alle dager man håndterer bagasje mens man sitter i rullestol. Har dere noen gode løsninger på hvordan man får med trillekoffert eller bør man pakke i stor ryggsekk som man har på fanget eller finnes det andre lure løsninger på problemet? (Jeg skjønner at jeg i verste fall kan gå og trille rullestolen foran meg og sette bagasjen oppi, men det løser jo ikke problemet med at jeg ikke skal gå noe særlig...) Lurer også på hvordan man gjør det når man skal ta tog... Må man bestille egen rullestolplass? Hvor i toget finner man i så fall den? (Jeg kan jo sitte i vanlig sete, men rullestolen må jo også være et sted...) Må man oppsøke konduktøren eller kommer han bort når han ser en rullestolbruker? Kan man regne med å komme fram omtrent overalt eller er det mange hindringer? Hva med på busser? Får man automatisk hjelp av sjåføren eller må man be andre passasjerer om å hente sjåføren eller hvordan løses det egentlig? Hva om bussen er full/det står andre passasjerer på rullestolplassen? Til sist lurer jeg på hva som skjer på flyplassen... Må man levere rullestolen når man leverer bagasjen, eller kan man ha med sin egen rullestol helt til flyet? Må man da selv pakke den sammen (og i så fall i hva?) eller gjøres det av flyplassmannskapet? Vil gjerne ha andre lure tips fra erfarne rullestolbrukere også! :-) Kjenner at jeg nesten blir svett bare ved tanken på alle problemene jeg ikke vet hvordan jeg skal løse... Hilsen ny rullestolbruker Anonymous poster hash: b25d4...5c1
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #2 Skrevet 17. juni 2014 Så flott at du har så konkrete spørsmål og har tenkt gjennom så mye! Jeg har ikke personlig erfaring, men mener at man ved flybestilling også kan si fra om man trenger assistanse? Mulig dette er forskjellig fra selskap til selskap. Håper du får gode svar her - jeg husker at det var en eller to rullestolbrukere her inne tidligere i hvert fall. God tur (om ikke annet så dytter jeg tråden for deg) Anonymous poster hash: 0f18e...d83
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #3 Skrevet 17. juni 2014 Takk for dyttehjelp og tips om assistanse på flyplasser. :-) Anonymous poster hash: b25d4...5c1
Hildemor fra vest Skrevet 17. juni 2014 #4 Skrevet 17. juni 2014 Jeg er rullestolbruker og har reist mye både med og uten barn alene. Har lite og ingen erfaring med buss og tog må jeg innrømme men i Norge skal dette gå helt fint men i utlandet kan det by på større problemer. Du må avklare og informere i god tid om du skal ha med rullestol på tog og buss og det er ikke sikkert det er plass til stolen inne i bussen. Fly har jeg masse erfaring med i både inn og utland og da er det veldig god servis og muligheter for assistanse. De fleste flighter kan man trille til flyet for så å enten gå inn selv eller bli bært inn til setet på en bærestol. Det er viktig å bestille alle reiser i god tid for det er begrenset med plasser for funksjonshemmede ombord😊
Hildemor fra vest Skrevet 17. juni 2014 #5 Skrevet 17. juni 2014 Da barna var små og ikke kunne hjelpe å bære bagasjen så hadde jeg en stor bag på fanget med reim rundt halsen😊
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #6 Skrevet 17. juni 2014 Tusen takk for tips! Godt å få vite at andre har reist med barn og rullestol uten andre voksne med på turen. :-) Tar gjerne imot flere rullestoltips hvis du eller andre har noen tips. :-) Anonymous poster hash: b25d4...5c1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #7 Skrevet 18. juni 2014 Flere? Anonymous poster hash: b25d4...5c1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #8 Skrevet 18. juni 2014 En bekjent har laget denne siden med tips http://rullestolreiser.net Anonymous poster hash: c7203...f40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå