Gå til innhold

Huseier eller jeg som er urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er visninger omtrent annenhver dag her fordi jeg skal flytte. Greit nok det.

Men jeg har sagt jeg ikke vil ha folk her senere enn et visst klokkeslett fordi det forstyrrer leggerutinene til mine to små barn. Jeg får rett og slett et hælvete resten sv kvelden med det ene barnet. Jeg orker ikke det annenhver dag!

Dessuten er det stort sett utenlandske menn som kommer,og pga en svært uheldig opplevelse i barnehagen er det ene barnet mitt hysterisk redd for mørke menn. (vi jobber med dette sammen med barnehagen)

Nå er huseier sur og sier jeg plikter å åpne hjemmet. Kan de kreve det når som helst på døgnet?

Det er ikke aktuelt at både ungene og jeg skal ha et hælvete annenhver dag pga disse visningene! Det må da gå an å ta det på et tidspunkt enn akkurat i leggetiden!?

Det tar litt tid å roe ned et hysterisk redd barn også liksom...

Anonymous poster hash: 6c6af...59e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes huseier er urimelig, samtidig kan du gå ut med ungene den timen visningen varer..

Spør fint først om visningene kan starte en time tidligere.

Anonymous poster hash: 01320...0e0

Skrevet

Når er visningene? Visningene må jo nødvendigvis legges på tidspunkt hvor interesserte har mulighet til å komme. Det vanlige er vel fra 17-19.30 ca?  

Kan du ikke foreslå tidspunkt du synes er greie til huseier, og be om at senere tidspunkt kan begrenses til feks en dag i uka? 

Og hvis det allerede har vært masse visninger, må hn vel ha funnet noe snart?

Anonymous poster hash: 2c44c...16b
Skrevet

Jeg syns huseier er urimelig om det er senere enn 19.00 og flere ganger i uken.

Sier som ei over. De må da ha funnet noen snart.

Hvor mange ganger har de hatt visning og hvor sent?

Anonymous poster hash: 98fd4...994
Skrevet

Det er urimelig ja.. Hvor mange er egenltig intr i leiligheten? Det er jo bedre å ha åpen visning en lørdag/Søndag da dere kan forlate hejmmet, så kan det komme 50 stk på én dag, fremfor å ha 2-3 stk annennhver dag..

Skrevet

Det kommer litt an på tidspunkt og leggetid. Legger barnet seg kl 18 er det drøyt å kreve at visningene skal være ferdige til 17. Visning frem til kl 19 bør du derimot tåle. Samtidig bør selvsagt huseier sørge for at prosessen med visninger ikke drar ut i ukesvis.

Skrevet

Jeg har små barn som legges 18.30, og jeg kan ikke gå ut med barna når de faktisk skal sove. Og det er fullstendig uaktuelt at fremmede skal inn på barnas rom når de sover!

Hadde de kommet tidligere kunne vi gått ut ja, null problem!

Det har vært visning ca annenhver dag i snart 2 uker. Det er kresne folk som venter på "de rette" leietakere.

Hi

Skrevet

Huseier høres urimelig ut. Å ha visning annenhver dag høres helt måse ut....

Anonymous poster hash: 46ef7...215
Skrevet

Hvis de er så kresne at de ikke finner noen snart burde de kanskje la leiligheten stå tom en mnd etter at dere har flyttet, så kan de ha så mange visninger de vil!

Skrevet

Hvis de er så kresne at de ikke finner noen snart burde de kanskje la leiligheten stå tom en mnd etter at dere har flyttet, så kan de ha så mange visninger de vil!

Det hadde stått tomt her i 3mnd da jeg flytta inn. Jeg skal flytte 1.september. Hvis de skal holde på sånn her i 3mnd,kommer jeg til å bli sprø!

Og jeg nekter rett og slett å åpne hvis de ikke kan komme tidligere,for dette her går hardt utover oss som familie nå.

Fellesvisning i helga hadde vært helt knall,så kunne "alle" kommet samtidig og vi kunne gått ut. Men neida, et par timers varsel,midt i leggetid og annenhver dag... Nå er jeg lei!

Det må da finnes noe regler på dette? Det er virkelig ikke aktuelt at dette fortsetter,og helt fullstendig uaktuelt at jeg slipper inn fremmede på barnas rom når de sover!

Hi

Skrevet

Sjekk husleieloven, er ganske sikker på at et par timers varsel ikke er nok. Jeg hadde også nekta å åpne, du bor der fremdeles og bestemmer.

Anonymous poster hash: 01320...0e0

Skrevet

Det hadde stått tomt her i 3mnd da jeg flytta inn. Jeg skal flytte 1.september. Hvis de skal holde på sånn her i 3mnd,kommer jeg til å bli sprø!

Og jeg nekter rett og slett å åpne hvis de ikke kan komme tidligere,for dette her går hardt utover oss som familie nå.

Fellesvisning i helga hadde vært helt knall,så kunne "alle" kommet samtidig og vi kunne gått ut. Men neida, et par timers varsel,midt i leggetid og annenhver dag... Nå er jeg lei!

Det må da finnes noe regler på dette? Det er virkelig ikke aktuelt at dette fortsetter,og helt fullstendig uaktuelt at jeg slipper inn fremmede på barnas rom når de sover!

Hi

Hva står i kontrakten din ang dette?

I kontraktene jeg har hatt med mine leietakere oppigjennom årene har vært standard utgaven med tilgang til visning siste mnd. Utover dette må jeg avtale med leietaker.

Tre mnd før synes jeg hørtes tidlig ut...

Anonymous poster hash: 6f4d1...753

Skrevet

Kapittel 10. Tilbakelevering av husrommet ved leieforholdets opphør

§ 10-1.Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Etter mitt skjønn er det utleieren driver med på grensen av rimelig utstrekning. Det er tross alt mange mnd. til du flytter, og da kan han ikke kreve at leiligheten skal vises frem annenhver dag. Du får heller be han om å sette opp en fellesvisning eller holde det til et par timer i helg el. når du har mulighet til å forlate leiligheten.

Anonymous poster hash: 5a06b...5ab

Skrevet

Kan utleier ha visning i leieligheten før leietaker har flyttet ut?

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig grad å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet. Det må avtales på forhånd når visning skal skje, jfr. husll. § 10-1.

I vær leiekontrakt står det at visning kun kan skje en måned før utflytting og max to dager i uken, pluss at huseier må varsle/avtale i god tid før visning.

Altså ikke timer før.

Anonymous poster hash: 6f48b...ac3

Skrevet

Med at du ikke skal flytte før om et par mnd så bør huseier kunne samle opp flere som er interessert i leiligheten til en dag ikke ha med en og en annen hver dag i ukesvis.

Så lenge du betaler full husleie kan de ikke kreve at du skal være villig til å åpne ditt hjem flere ganger i uken i flere mnd.

Anonymous poster hash: 34968...60e
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Skal vise huseier lovverket. Blir jo litt fortvila av dette når det får sånne konsekvenser for oss som jeg beskrev tidligere her...

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...