Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #1 Skrevet 17. juni 2014 Hei. Jeg er en dame på 30 år, gift og to barn. Fast jobb, egen bolig. Har det i grunnen veldig bra! Livet smiler:) Men jeg hadde en vanskelig barndom noe som igjen gjorde meg psykisk syk og jeg tilbrang store deler av ungdomstida mi innlagt på psykiatrisk sykehus. Flyttet til en annen by for å studere og de ti siste åra har livet mitt vært veldig bra. Fikk fødselsdep da jeg fikk mitt første barn for 3 år siden og svangerskapsdep med baby. Barseltida nå gått strålende. Fikk god oppfølging av helsestasjon og fastlege under depresjonene og kom meg fort på beina igjen. Jeg har hat litt ups and downs hele mitt voksne liv, men det har alltid gått fint, noen ganger med litt hjelp fra fastlege. Jeg føler at jeg har noen skygger fra fortiden som ikke er helt bearbeidet ennå. Behandling har alltid vært fokus på å klare hverdagen her og nå... Jeg tror at jeg er klar for å gå videre i livet og legge barndommen bak meg, men trenger litt hjelp. Tror det kan være godt for både meg og familien min. Kan jeg få henvisning til psykolog om jeg går til fastlege? Må jeg betale alt selv siden jeg ikke er syk? Noen som har noen gode råd og vet hvordan dette funker? Anonymous poster hash: 32da0...21b
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #2 Skrevet 17. juni 2014 Jeg fikk henvisning til psykolog fordi jeg slet med en del vonde følelser etter at jeg fikk sønnen min. Spurte bare fastlegen om han kunne henvise meg, han sendte henvisning, jeg stod på venteliste i 6 måneder (dette i Oslo, vet ikke hvor lange ventelistene er ellers i landet), jeg kom til psykolog og betalte egenandel (315,- pr gang) fram til egenandelstaket som vel er 2100 kr ca. Etter det er det gratis å gå. Jeg går en gang i uken, så egenandelstaket var raskt nådd. Vil sterkt anbefale det. Det er kjempeslitsomt psykisk, men det hjelper å få røsket opp i ting Lykke til! Anonymous poster hash: 60860...7a0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #3 Skrevet 17. juni 2014 Dersom du går til fastlege kan du bli henvist til psykolog med refusjonsordning. Dvs du betaler kun egenandel frem til frikortsgrense. Vær obs på lang ventetid, men så lenge dette ikke er akutt (noe jeg oppfatter at ikke det er), er det vel ingen krise å vente? Du kan bestille time direkte hos psykologer uten ref.ordning og får da som regel time raskt. Vær imidlertid klar over at det koster ca 800-900 kr timen, og det blir fort kostbart når man skal gå i terapi en stund. Ville definitivt blitt henvist av fastlegen. Høres ut som du kunne hatt god nytte av terapi. Hilsen en psykolog Anonymous poster hash: eaa9f...759
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #4 Skrevet 17. juni 2014 Tusen takk for svar begge to. Dette haster jo på ingen måte ikke, så ventetid er ikke skremmende. Anonymous poster hash: 32da0...21b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå