Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #1 Skrevet 17. juni 2014 Jeg tok ikke folat da jeg var gravid. Fikk ikke vite om graviditeten før det var godt endel uker. Er det noen som har erfaring med at barnet er skadet? Eller? Bør jeg få helt panikk her? Anonymous poster hash: e83d5...be5
☆☆☆ Skrevet 17. juni 2014 #2 Skrevet 17. juni 2014 Ingen grunn til panikk! Du ca doblar risikoen for nevralrørsdefekter, noko som høyrest voldsomt ut. Men slike skader er uansett veldig sjeldne. Tok ikkje folat før eg oppdaga eg var gravid ca i veke 8 med yngste. Har ikkje sett skader. Men hadde ho fått td ryggmargsbrokk kunne ho jo vore blant den halvdelen som hadde fått det uansett..
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #3 Skrevet 17. juni 2014 Jeg tok ikke folat, for visste ikke at jeg var gravid før uke 9. Her var det jeg som merket noe! Hadde helt tomt folatlager, og måtte ta folat etter fødsel. Ganske trøtt og slapp, men vet ikke om det har en sammenheng. Hadde aldri hørt om for lite folat engang. Frisk baby. Anonymous poster hash: dcfae...a1c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #4 Skrevet 17. juni 2014 Min svigermor gjorde det ikke. Fikk et barn med ryggmargsbrokk som levde bare et år. Anonymous poster hash: 96b7f...73f
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #5 Skrevet 17. juni 2014 Jeg kjenner ei som er født med ryggmargsbrokk, og mammaen tok ikke folat (dette er lenge siden, hun med ryggmargsbrokk er voksen nå). Men du trenger ikke få panikk, selv om sjansen for ryggmargsbrokk minsker veldig så er jo sjansen i utgangspunktet veldig liten. Av alle barn som blir født i Norge i dag har mellom 0,4 og 0,6% ryggmargsbrokk, så selv om sjansen er doblet uten folat er det fremdeles liten sjanse... Anonymous poster hash: aa309...30c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #6 Skrevet 17. juni 2014 Jeg kjenner ei som er født med ryggmargsbrokk, og mammaen tok ikke folat (dette er lenge siden, hun med ryggmargsbrokk er voksen nå). Men du trenger ikke få panikk, selv om sjansen for ryggmargsbrokk minsker veldig så er jo sjansen i utgangspunktet veldig liten. Av alle barn som blir født i Norge i dag har mellom 0,4 og 0,6% ryggmargsbrokk, så selv om sjansen er doblet uten folat er det fremdeles liten sjanse... Anonymous poster hash: aa309...30c Sorry, det var feil det er mellom 0,04 og 0,06 %sjanse for å få et barn med ryggmargsbrokk. Anonymous poster hash: aa309...30c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå