Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #1 Skrevet 17. juni 2014 Skal pusse opp kjøkken i en leilighet. Leiligheten brukes maks 10 ganger i året, så det er litt begrenset hvor stor slitasje det blir. Har egentlig lyst på benkeplate i heltre, men leser at det er ufattelig vanskelig å vvedlikeholde og at det fort blitt stygt. Noen med erfaringer? Anonymous poster hash: 1377a...b03
Optatium Skrevet 17. juni 2014 #2 Skrevet 17. juni 2014 Mhm, det var litt nytt for meg. Vi har heltre benkeplate, den blir oljet 1-2 ganger nå når den er ganske ny, og senere ved behov. Kan ikke helt forstå hvorfor dette skal være så vanskelig? En treplate tåler ikke at du setter fra deg varme gryter uten underlag på den, og du må passe litt så det ikke blir liggende vann på platen (det lager merker). Ellers kan jeg ikke tenke meg noe annet, syns ikke det er mye jobb.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #3 Skrevet 17. juni 2014 Vi har heltre i benkeplatene på kjøkkenet. For nesten 10 år siden pusset vi dem ned. I tillegg er det oljet ca hvert 5. år. De er fortsatt helt OK selv om de ble satt inn tidlig på 80 tallet (muligens sent på 70 tallet). Kjøkkenet har blitt brukt mye, både av oss og forrige generasjon. Anonymous poster hash: 8260b...1ad
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #4 Skrevet 17. juni 2014 Kommer an på de som skal bruke det! Min mann f eks, setter fra seg varme kjeler rett på benkeplata, skjærer brød og andre ting oppå den osv.. Vår er stygg for å si det sånn.. Anonymous poster hash: 567b0...5f7
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #5 Skrevet 17. juni 2014 Vi har heltre, og er kjempefornøyd. Vår er attpåtil fra IKEA, og det ble vi veldig advart i mot, for fysjon, det var skrekkelige saker. Vel, vi er som nevnt veldig fornøyde vi, og benkeplaten ser veldig flott ut! Men den må behandles godt før du tar den i bruk. Vi har oljet den grundig med en skikkelig olje (ikke kjøpt på IKEA) flere ganger slik at den ble helt mettet og fikk et slags blankt "lag" over det hele. Vi er ikke de som er flinkest til å vaske over benkeplaten vår, og vann osv har blitt liggende i flere timer mange ganger i uken, men det er ikke noe problem. Vi regner med at vi må pusse den ned og behandle på nytt etter hvert, men nå har den vart i flere år uten å bli stygg. Nå skal det sies at vi aldri setter varme panner rett på den, og at vi bruker skjærebrett da. Anonymous poster hash: 641ab...27d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #6 Skrevet 17. juni 2014 Hm, her var det jo helt andre svar enn de jeg fikk da jeg Googlet. Så det er faktisk ikke så håpløst? Hadde nesten mistet håpet etter å ha lest rundt på nettet. Anonymous poster hash: 1377a...b03
Fandens Oldemor Skrevet 17. juni 2014 #7 Skrevet 17. juni 2014 Tja, vår har blitt ganske stygg. Etter bare seks måneder. Oljet den to ganger da den var ny, men det dukker stadig opp svarte merker på den. Vet ikke helt hva det skyldes. Vi er normalt forsiktige vil jeg si; ikke varme panner osv., men heller ikke sånn at vi diller noe med den. Den skal jo kunne brukes.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #8 Skrevet 17. juni 2014 Vi har hatt vår i 3 år. Den ble oljet 2 eller 3 ganger da den var ny. Har ikke gjort noe med den senere. Den er like fin nå som den var ny (nesten iallefall) Det er kommet litt små hakk i den bare. Men ingen stygge flekker. Anonymous poster hash: 7cd0c...e96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå