Gå til innhold

Flere som har begynt å trene?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er 11 uker på vei og har begynt å trene, har lest endel om flere som har mistet vekt under graviditet ved å spise sunt og trene. Har en på 2 år og en på 11mnder og det henger igjen 12kg fra de forrige svangerskapene. Er 174cm og veier 78kg, håper å i det minste ikke gå mer opp i vekt denne gangen. Flere som er i samme situasjon eller som har erfaring med trening under svangerskapet, del gjerne dine erfaringer :)

Endret av Nora2012
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg venter bare på at kvalmen skal bli borte, da skal jeg også få fart på rompa! Jeg har gått opp 25 kilo de to forrige gangene jeg var gravid og veier nå 10 mer enn jeg skal (har "heldigvis" gått ned 4 kilo siden jeg er så kvalm). Trente tre ganger i uka sist også, så denne gangen skal jeg være supernøye med kostholdet! Skal følge tråden og skryte når jeg starter:D

Skrevet (endret)

Ja!

Har trent i tre av fire svangerskap - og det er uten tvil stor forskjell!

Må legge til at vektmessig så er ikke tanken å slanke seg under svangerskapet - tanken er å holde kroppen så sterk og frisk som mulig for sin egen og barnets skyld.

Har også hatt tunge svangerskap der de fleste ville valgt å legge seg på sofaen og ikke trent - men da blir man heller ikke noe bedre!

Da jeg var veldig kvalm gikk jeg i svømmehallen. Det lukter friskt klor der som jeg syntes var helt greit, og bevegelsene i vann er greie både mtp belasning, og lettere å bevege seg som kvalm gravid når man delvis ligger.

Da jeg spydde mye kjørte jeg også treningen gjerne på stuegulvet. På med høy musikk, og oppvarming i form av dans eller hva som helst av bevegelse som føltes greit og fikk meg til å svette litt. Dermed kan man lett løpe på do og spy imellom om det skulle falle seg sånn ( derfor kan det være greit å trene hjemme med kvalme - for det var mye slik hos meg) ta litt vann og fortsette rolig. Etter litt dans/aerobic/ hva som helst tar man litt styrketrening med egen kropp som motstand.

Gåturer er ikke å anbefale - da er bekkenløsning city nær....

Styrketrening har gjort mye for meg, man må guides litt på hvilke øvelser som er bra, men dette er trening man har veldig godt av. ikke ha full vekt på, man bør ha litt lettere vekter enn normalt. Spesielt øvelser som knebøy er greie for å holde styrken i lårene.

Ellipsemaskin anbefales på det sterkeste. Da kan man få opp pulsen uten å få tung belastning,man kan også styre litt hvor tungt eller lett det skal være. Da jeg hadde problemer med luftveier var det nettopp ellipsemaskinen jeg jobbet på.

Og husk at før man går ut døra,så kan man være så slapp, så kvalm og dårlig at man knapt klarer å gå - men med litt oppvarming og lett trening etter dagsform så føler man seg faktisk bedre etterpå - og man blir raskere i bedre form - og holder seg friskere, lavere blodtrykk etc. Og lettere å unngå sjokolade...

Er man veldig sjuk, så husk at man kan faktisk sitte i en sofa og heve og senke armene til man blir sliten også, stramme muskler og rompeballer etc hva som helst som gjør at man kjenner at man får styrket noe muskulatur - noe er bedre enn ingenting. Trappa en ekstra gang er bedre enn å sette seg ned istedet.

Må også nevne at jeg har trent i svangerskap med hyperemesis, med astma, bronkitt, tjue+ kilo overvekt etc. tilpasser øvelser etter dagsform, og endrer type trening etter hva som fungerer til den tiden.

Endret av MrsMilla
Skrevet

Så klart, viktig å styrke kroppen og ikke bare tenke på vekt! Bare jeg som er svært bevisst for tiden på at jeg ikke skal bli like stor denne gangen. Trente ikke med førstemann, men med andre. Vanvittig stor forskjell på svangerskap, fødsel og etter fødsel. Har nå ellipsemaskin hjemme som jeg gleder meg til å bruke. Jeg takler kvalme svært dårlig så all kredit til deg for at du trener med hyperemesis etc:) Det klarer ikke jeg!

Skrevet (endret)

Hei dere, så flott å se deres motivasjon!

MrsMilla, ja dårlige svangerskap utenom medisinske komplikasjoner bør ikke være en unnskyldning for latskap. Selv er jeg på mitt 5 svangerskap nå og har hatt ganske tunge 1trimestre, utrolig slapp, så slapp at å løfte en arm har vært et helvete til tider, skal ikke nevne kvalmen. Men heldigvis har det gått over rundt uke 12-13 eller 14. På alle de andre lå jeg og latet meg under 1trimester, men denne gangen bestemte jeg meg for at slappheten og kvalmen ikke skulle ta knekken på meg. Det var utrolig vanskelig å komme seg til treningssenteret, nærmest en battle med kroppen for å holde ut. Men gjett hva som skjedde etter at jeg kom meg på løpebåndet og fikk litt fart på kroppen; Jo kroppen glemte det mest intense ved slappheten og sakte men sikkert kom seg etter 15min. I det følgende dagene var det like mye slit å komme seg dit, men jeg var motivert for jeg visste det var en belønning som kvikkhet etter slitet. Nå har det gått 1 uke med trening hverdag og etter 4 dag har jeg følt meg mye bedre og fordøyelsen har jo blitt mye bedre. Utrolig at jeg ikke gjorde det i de andre svangerskapene, men denne gangen har jeg fått smaken på trening og skal holde ut så lenge magen tillater... 

Miramir det er bare å komme igang så fort så mulig, lover deg at du vil føle deg mye mye bedre <3

Endret av Nora2012
Skrevet

Hei dere, så flott å se deres motivasjon!

MrsMilla, ja dårlige svangerskap utenom medisinske komplikasjoner bør ikke være en unnskyldning for latskap. Selv er jeg på mitt 5 svangerskap nå og har hatt ganske tunge 1trimestre, utrolig slapp, så slapp at å løfte en arm har vært et helvete til tider, skal ikke nevne kvalmen. Men heldigvis har det gått over rundt uke 12-13 eller 14. På alle de andre lå jeg og latet meg under 1trimester, men denne gangen bestemte jeg meg for at slappheten og kvalmen ikke skulle ta knekken på meg. Det var utrolig vanskelig å komme seg til treningssenteret, nærmest en battle med kroppen for å holde ut. Men gjett hva som skjedde etter at jeg kom meg på løpebåndet og fikk litt fart på kroppen; Jo kroppen glemte det mest intense ved slappheten og sakte men sikkert kom seg etter 15min. I det følgende dagene var det like mye slit å komme seg dit, men jeg var motivert for jeg visste det var en belønning som kvikkhet etter slitet. Nå har det gått 1 uke med trening hverdag og etter 4 dag har jeg følt meg mye bedre og fordøyelsen har jo blitt mye bedre. Utrolig at jeg ikke gjorde det i de andre svangerskapene, men denne gangen har jeg fått smaken på trening og skal holde ut så lenge magen tillater... 

Miramir det er bare å komme igang så fort så mulig, lover deg at du vil føle deg mye mye bedre <3

Samme bedringene som jeg oppdaget. Merket at jeg i tillegg har trengt mindre medisin mtp at jeg har hatt mye trøbbel med luftveier og annet i tillegg til hyperemesisen - så treningen har faktisk hjulpet når jeg har vært sjuk også!

Men det er klart man må tilpasse treningen til formen og hvor langt man er på vei.

Etter uke 36 kuttet jeg treningssenteret, men har fortsatt med styrkeøvelser og lett dans hjemme på stuegulvet samt turer til svømmehallen ukentlig. Nå sitter jeg faktisk klar i treningsklær, og skal bare smådanse litt og ta noen knebøy, og litt småtteri for å få opp pulsen littebitteranne og trene opp muskulatur - er i uke 38+5 og settes igang neste onsdag :-)

Må også si at jeg ikke hadde klart dette om jeg ikke var sykemeldt da jeg grunnet form trenger mye hvile og helt klart ikke er bra - men om jeg hadde prioritert den lille energien til jobb ville det kun tatt et par uker, og så ville jeg ikke klart det engang. Så legen min ber meg prioritere kroppen så jeg klarer å fortsatt bevege meg og ikke blir sengeliggende ( som har vært en overhengende fare hele svangerskapet) samt et lite minimum til de andre tre barna som også trenger litt tid med sin mor.

Skrevet

Dette er mitt første svangerskap, men jeg har trent hele veien og er i uke 36 nå. Det går fortsatt fint å trene både kondisjon og styrke. Jeg pleier å sykle på spinningssykkelen tre til fire ganger i uka, trener styrke tre ganger i uka og svømmer i helgene. Jeg har også opplevd at de ukene jeg ikke har trent har jeg vært mye trøtt og tom for energi, så jeg har troen på at trening er utrolig bra for oss gravide. :) Det går litt tungt med spinningen nå, livmoren er jo så høyt oppe og jeg blir fort andpusten, men 20-30min med tilpasset tempo er jo bedre enn ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...