Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #1 Skrevet 17. juni 2014 Jeg opplevede noe jeg synes ble litt trist/ubehagelig nå i går. Vi hadde bursdagsfeiring for 1. klassingen vår og alle 15 guttene i klassen kom. Invitasjonen var sendt ut en uke i forveien, så det var varslet i god tid. Da barna kom, kom ene moren med en sekk som hun gav oss der det var en sprøyte i som vi skulle sette dersom barnet hennes skulle komme til å reagere allergisk. Jeg ble litt satt ut, og lurte på om barnet var allergisk. Jo, det var han, men han kunne få hot-dog med ketchup og ikke noe annet, og så hastet hun av sted. Gutten fikk sin hot-dog, men da kakene og isen kom fikk han jo ikke noe siden moren hadde sagt at han ikke skulle ha. Han så på at de andre spiste med store øyne og spurte om jeg ikke hadde noe til ham. Det hadde jeg jo ikke, for jeg ante ikke at han var allergisk en gang. Synes utrolig synd i ham. Dere som da har barn med allergi, pleier dere ikke å informere om dette på forhånd? Ev. ta med noe kake el som barnet deres kan spise? Hvis ikke vil jeg virkelig oppfordre dere til å gjøre dette, for denne typen opplevelse som jeg hadde ble jo bare trist. Anonymous poster hash: 8e9d5...bfb
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #2 Skrevet 17. juni 2014 Nå er min bare 20 måneder. Når den tid kommer vil jeg informere (egg, melk og gluten allergi). Baker til han og tilbyr min hjelp hvis foreldrene insisterer på å ordne selv Syns dette var dårlig gjort av moren. Stakars barnet. Anonymous poster hash: 65b30...e19
❤lille stjerne❤ Skrevet 17. juni 2014 #3 Skrevet 17. juni 2014 Jeg tror de aller fleste informerer om det og evt sender med noe barnet tåler. Jeg har også fått levert barn med epi penn i bursdag, men da visste jeg at hun var allergisk og vi hadde mat og kaker hun tålte. Enig at det er trist for barnet å sitte der uten alternativer når de andre koser seg og at moren burde ha snakket med deg på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #5 Skrevet 17. juni 2014 Sier alltid i fra, og tilbyr å ta med eget. De aller fleste ordner med mat de kan spise, så de koser seg i bursdag Anonymous poster hash: ec606...865
valkyrien Skrevet 17. juni 2014 #6 Skrevet 17. juni 2014 Ville selvfølgelig sagt i fra så fort som mulig, og spurt om jeg skulle ta med noe allergivennlig.
MammantilNurket Skrevet 17. juni 2014 #7 Skrevet 17. juni 2014 Oj - så trist! Jeg var allergisk mot "alt" da jeg var liten og hadde med eget godis i bursdag Trodde det var vanlig, jeg ...
It's all about me Skrevet 17. juni 2014 #8 Skrevet 17. juni 2014 Jeg sier ifra når jeg svarer på invitasjonen og spør i samme slengen om det er noe jeg skal ta med. Her er det cøliaki det dreier seg om. I din situasjon hadde jeg ringt opp mamman og dpurt hva allergien gikk ut på. Hadde ogå sakt et par ting om å informerer og ikke løpe av gårde når hun hentet.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #9 Skrevet 17. juni 2014 Jeg gir alltid beskjed om allergiene hennes også sender jeg med kaker som hun kan spise (tåler ikke egg). Anonymous poster hash: 783e9...401
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #10 Skrevet 17. juni 2014 Har en 4-åring med allergi, og vi sender ALLTID med mat sålenge det ikke er til besteforeldrene. Vi har alltid skuffkake eller annet liggende i fryseren som er lett å ta med om vi er invitert i selskap. For meg føles det helt naturlig, det blir feil at andre skal handle inn dyre ingredienser for å bruke det en gang. Vi har også mye bedre kunnskap om allergiene enn andre, så det er det letteste for alle at vi sender med Skal sies at jenta her er allergisk mot alt, men merker smått at hun tåler mer og mer. men vi tar ingen sjanser.Men gir beskjed når vi leverer, men sender ikke melding på forhånd da jeg mener vi selv skal stå for maten- det tar jeg som en selvfølge. Hadde selv hatt verdens verste samvittighet om jeg hadde levert barnet uten å si noe på forhånd og heller unnalatt å ta med mat. Det er bare trist! :( Anonymous poster hash: 4d522...555
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #11 Skrevet 17. juni 2014 Her har skolen laget skjema med hvem som er allergiske mot hva. Står på samme liste med tlf nr til foreldre vi får. Vi tok det opp på eldste sitt foreldremøte og fikk laget liste, nå har skolen laget det for alle. Helt genialt, så enkelt for oss å vite når vi inviterer til bursdag eller andre ting. Jeg lager alltid mat alle kan spise når det er bursdag her, nå er det heldigvis allergier som det vår greit å ordne mat til. For meg er det helt naturlig, vi som invitererr, vi som skal gjøre det hyggelig for alle gjestene. Men jeg må si at hadde det vært noen som hadde vært hyperr allergiske så hadde jeg vært mer usikker. Vi har en nabo på hytta som er ekstremt allergisk, en smule er nok for at ambulansen må komme. Til slike barn hadde jeg ikke tort, for jeg har ikke ett kjøkken som er helt sterilt for slikt. Så henne tørr jeg ikke servere noe annet enn frukt når hun er på besøk. Anonymous poster hash: f2f75...43f
MrsMilla Skrevet 17. juni 2014 #12 Skrevet 17. juni 2014 Jo, vi pleier å ta kontakt med foreldrene på forhånd, helst flere dager på forhånd. Da er det litt sjekk om hva som skal serveres, om man eventuelt bør ta med noe selv eller om det blir servert noe barnet også kan spise - dette varierer fra foreldre til foreldre. De fleste baker gjerne noe som er litt tilpasset de med allergi - her har det skjedd noe de siste årene for å si det sånn! Til det positive! Men om ikke, så sørger vi for å ha med og informere barnet på forhånd om hva som er spiselig og hva som ikke skal spises. Tar gjerne noe med noe som er hakket bedre enn hva vi tror blir servert sånn at det ikke er kjipt å ha allergi - men slik at det blir litt kult. De som har sprøyte har alvorlig allergi - og der er man enda mer nøye - så dette hørtes jo temmelig merkelig ut mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #13 Skrevet 17. juni 2014 Trist ja. Men jeg syns at det var litt merkelig at hun tok det som en selvfølge at dere syns at det er greit å sette en sprøyte, jeg hadde selvfølgelig gjort det men hadde foretrukket at foreldrene gjorde det selv. Så om mitt barn hadde så kraftig allergi så hadde jeg eller faren vært med i bursdagen. Vet ikke hvordan det er nå men før når jeg og mine søsken hadde bursdag el var i bursdag så var det alltid 2-3 mødre eller fedre som var der under festen, frivillig og hjalp til og skravlet med foreldrene i huset på f.eks kjøkkenet mens barna spiste. Er det vanlig ennå eller har kanskje ingen tid til det? Virket ikke som at denne moren hadde tid til så mye. Anonymous poster hash: 28c30...aec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå