Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd

Anbefalte innlegg

Ja fødebaggen kan være ett styr. Overpakket veldig sist da jeg fulgte ALLE råd. Nå pakker jeg bare det jeg vet jeg brukte sist. Hadde sikkert ikke trengt to bukser, men jeg blødde gjennom den ene sist og det er greit med reserve. Jeg har egen hjemreisebukse da kosebuksene ikke egner seg i dagslys ;) ille nok å vise de på barsel. Hehe.

Man må ikke bruke netting og bleier, men du vil nok fort erfare at de første dagene/uka at selv de største bindene ikke duger. Du blør litt hele tiden og så plutselig kommer en flodbølge. Da holder såvidt bleia.

Ligger i sofaen med kraftige kynnere og takker fysioTERRORISTEN for de.

Nummeret før det ble bitemerker i benken hennes. Kloremerker ble det hvertfall. VONDT SOM FAEN!

Skulle sett meg gå fra parkeringsplassen vår og bort til leiligheta. Hehe. For ikke å snakke om opp trappa. Ei på 90 med rullator kunne gått samme strekket 4 ganger før jeg kom frem.

Klarte så vidt å få foten opp på neste trinn og måtte dra meg opp etter gelenderet når jeg fikk en fot opp. Hehe.

Men det blir bedre i morgen. Da tar behandlingen effekt.

Blir en varm dusj etterpå og da mykner jeg litt ekstra opp.

Fortsetter under...

A_87: Jeg er "bare" 35 uker idag, eller 34+5 som jordmor av en eller annen grunn sier (tror hun surrer litt med tall), men hun spurte meg hva jeg tenkte om fødselen, om jeg hadde begynt å tenke noe på den, grue meg osv. Og om mamma plaga meg med sine erfaringer da hun hadde to litt dramatiske, og drev med skremmepropoganda :P I tillegg kryssa jeg av på uformelt skjema om åssen jeg hadde hatt det den siste uka, for å kartlegge om en sliter med depresjon osv nå mot slutten. Men jeg har det så fint så :) Er noe alle får tilbud om å krysse av på, skal også gjøre det på 6 ukers kontrollen etter fødsel.

Jeg føler ikke jeg har pakka mye igrunnen, en liten skulderbag med ting til meg og baby, og en sekk med ting til pappan. Han er diabetiker, så må pakke både insulin, pumpe og kanskje noe med sukker i i tillegg til han når vi skal reise, så slipper han å bekymre seg for at han mangler noe nødvendig. Vi skal jo være der i 3 dager siden vi er førstegangs, og tror samboer ønsker være med oss hele tiden. Så igrunnen greit om vi slipper å frem og tilbake da det blir litt kjøretid.

Nå sparker og dunker småen inni magen ganske mye for tiden, lurer på om han skjønner at et nytt liv utenfor paradiset snart begynner :)

Artig å følge med på hvordan det nærmer seg for både den ene og den andre her inne. Får så mange gode tips og det er så betryggende å høre at andre opplever samme plager som meg selv. Planen er at jeg skal ta keisersnitt 29. sept, men om fødselen skal starte før, så skal en se an om det er mulig å gjennomføre på normal måte. Har innstilt meg på keisersnitt og orker ikke helt tanken på noe annet..... men i dag når jeg var på kontroll hos jordmor på sykehuset, så sa hun at det er unormalt at hode til babyen fester seg så tidlig hos en flergangsfødende. Det festet seg vel i juli en gang. Fikk beskjed om å dra hjem å pakke fødebag og ringe med en gang om noe skulle sette i gang i løpet av de kommende ukene, for da kunne det gå fort.

Dette var ikke min vanlige jordmor, og ingen har snakket med meg om dette før.... Hun kan da vel ikke bare vite noe slikt? Er det ikke veldig individuelt når tid hode fester seg? Jeg sa til henne at selv om det er meget lenge siden sist jeg fødte, så gikk jeg lenge over tiden og fødselen tok lang tid og endte med tang + hastverk med å få ut babyen. Hun sa da at det var en annen far, og det har mye å si. Er det ikke min kropp som gjør seg klar til fødsel da? Kan farens gener virke inn på om jeg føder før eller etter termin og om fødselen går fort eller seint? Blei litt skremt :huh: men må vel bare begynne å pakke....

Endret av Anastazia

Hei. Jeg har også termin i september med mitt 3 barn! Men jeg har glemt masse og føler meg litt som en nybegynner.

Tenkte jeg skulle komme med et par tips basert på mine to tidligere erfaringer. Vil gjerne ha tips fra dere andre også.

1. Hvis du bruker lystgass så pass på å puste inn den riktig. Jeg hyperventilerte inn i masken og da funket den ikke. Si fra til mannen din at han passer på dette og "puster" sammen med deg.

2. Sånne kopper til brystvortene var gull verdt for meg på barsel. Ikke brystskjold, men kopper. Jeg fikk så vondt i brystvortene at det var godt å ikke ha BH, genser etc helt inntil.

3. Spør om hjelp hver gang du skal amme på barsel! Har du først fått vondt så blir det bare værre og værre. Første gangen på barsel skjønte jeg ikke at jeg kunne spørre om hjelp når om helst, vi ble liksom bare liggede inne på rommet og kave og ingenting funket.

4. Babyen sov mye bedre hvis den lå inntil meg. Jeg ble litt stresset av det og redd for å rulle over hun og forsøkte stadig å legge hun i egen seng, men det funket ikke.

5. jeg var veldig gira etter fødselen og sov neste ikke første tiden. Fant ut at 2 paracet ble redningen.

Lykke til i innspurten damer og håper flere har gode tips!

Anonymous poster hash: 3afcc...70f

Anastazia: Jordmoren din har nok rett i at det har noe å si for fødselen at det er en annen far. Det kan jo også slå ut på fødselsvekta til baby, så hvorfor skulle det ikke slå ut på fødselen også? Mannens sperm inneholder hormoner, som igjen er signalstoffer i kroppen. Jeg har f.eks. lest at mannens sperm kan ha betydning for om man blir kvalm i svangerskapet, f.eks. har mannen sunn livsstil, er man ofte ikke kvalm i graviditeten.

Hørtes ut som en hard fødsel du hadde sist gang, krysser fingrene for at denne fødselen blir bedre for deg, men du skulle jo ta keisersnitt. Skjønner godt at du har innstilt deg på keisersnitt siden forrige fødsel var hard.

Tipptopp: Ang. slagstoffer som skal ut og tidvise flodbølger, hehe, det høres heftig ut. Høres nesten verre ut enn å skvise ut en baby ;) Det er i alle fall bra at dere med erfaring forberedes oss på hva vi kan ha i vente, slik at vi ikke får helt sjokk.

I går var jeg og samboer på en liten fjelltur. Det var deilig :) Fikk konkurranseinstinkt og vi nådde toppen før to unge jenter som gikk et lite stykke bak over :) For samboer ble dette en søndagstur med snegletempo, men jeg ble sliten nok :) Han ble rastløs siste biten på vei ned og måtte jogge :P

Nå har jeg minstekravet av fjelltopper i boks og det blir ikke flere fjelltopper før hun ankommer verden. Det blir bare lett trening på treningssenter + spaserturer ute. Det holder i massevis.

Jeg har aversjon mot kokos, noe jeg har hatt hele graviditeten. Samboer lurte på om han kunne bruke kokosfett da han laget eggerøre. Da sa jeg blankt nei, pga jeg takler ikke lukta av kokos.

Noen spurte hva man kunne bruke ved leggkramper. Jeg har hatt veldig god effekt av Select Profcare - heat cream. Den fås kjøpt på Gsport/Gmax. Når jeg får leggkramper på natta, fungerer den på ett blunk når den smøres på :) Veldig befriende!

Da har jeg vært på kontroll og fått målt og sjekka alt. De dobble dosene hjalp og jeg er på godkjent nivå igjen.

Jordmor liker fortsatt ikke blodtrykket mitt, men vet det er vanlig for meg. Så da stresser hun ikke.

Magen vokser fint med kurven og han har fin lyd.

Og jordmor var overrasket ;) hodet var godt festet!

Hun har sjeldent flergangsfødene med festet hode. Hun sier det skjer, men i hennes erfaring svært sjeldent.

Og med tanke på at slimproppen har gått og kraftige kynnere siden det så kunne det skje noe før termin sa hun. Hihi.

Er ikke mye behagelig å kjenne om hodet er festet og det ga noen kynnere som fikk meg til å knekke litt sammen da jeg gikk ut av bilen. Sambo spurte "ri??" Når jeg sto bøyd over panseret og pustet, men var nok bare en kynner. Fikk en til like etter som var likedan og så ga det seg helt. Men i bilen hjem hadde jeg mange "normale" kynnere.

Nå ligger lillemann å får hele magen til å riste med hikkene sine :)

Annonse

Tipptopp: Supert at du er på godkjent nivå igjen :) Fint at alt var bra :) Var det for lavt blodtrykk du hadde?

Du er heldig som har tegn på at fødsel er nær fremtid. Hvordan sjekker jordmor at hodet er festet?

Så artig med hikking i magen :) Har enda ikke opplevd det.

Jeg kjenner bevegelser i hele mageområdet, men aldri på venstre siden, virker som hun har "låst" seg til høyre side. Det stikker opp en kul ofte, kan det være en knyttet hånd? Tyder det på at hun ligger i en merkelig positur?

Så morro med festet hode :)

A_87: På meg virket det som at hun bare kjente etter når hun kjenner på magen. Som sagt var ikke min festet i den forstand, men han lå så godt nedi bekkenet at han ikke kommer til å flytte på seg. Hun sa jo også at det har liten praktisk betydning at hodet fester seg, og at det sjeldent skjer før riene starter og presser på babyen. Så jeg har slutta på å tenke på om hodet blir festet eller ikke, siden det ikke skal ha noe særlig å si så lenge han ligger riktig :) 

Jeg kjenner også masse spark, både på begge sidene og på toppen av magen. Han har hikka ganske mye i det siste også! 

I natt kom en av disse gravid-drømmene gitt... Først drømte jeg at vannet gikk, samtidig som jeg var usikker på om det var drøm eller virkelighet siden jeg var halvveis i søvne, og da jeg prøvde å kjenne nedover låra osv om det faktisk var bløtt, så var jeg jo så klam og svett at det likegodt kunne ha hendt! Men tenkte ikke noe mer over det og la meg bare til å sove igjen  :fnise: Så drømte jeg at jeg fødte babyen, men fikk aldri se han. De tok han vekk, også måtte de ta noen prøver for de lurte på om det kanskje kunne være en til inni der! Dette var det kontaktpersonen min på opplæringskontoret som hadde ansvar for å finne ut av, men hun var umulig å få tak i og var altfor opptatt til å prioritere meg! Haha. Jeg ble forøvrig sendt hjem mens de skulle finne ut av om jeg hadde en til i magen...! Som kompensasjon fikk jeg dog to søte små kattunger som bare var så store at de akkurat hadde fått åpnet øyene. En mørkegrå og en sort kattunge.  :fnise: Gleder meg til hvordan neste natt ser ut! Hahah

Nå har jeg vært på min første jordmortime! Jeg var hos henne i over en time, for det var så mange ting å gå gjennom. Og hun brukte endel til på å få registrert alt i systemet sitt. Det tok jo litt ekstra tid. Det er jaggu meg stor forskjell på en erfaren jordmor og en allmennlege ja. Jeg kunne sikkert ramset opp en haug med ting som var annerledes. Men nå har jeg iallfall vært der, og hun skal ringe meg igjen i neste uke, så nå føler jeg meg godt ivaretatt. 

Hun syntes jeg hadde litt høy BMI ved starten av svangerskapet og at jeg hadde gått opp endel i løpet av det, så vi skrev sammen et brev til sykehuset med forespørsel om jeg skal inn og vurderes når jeg er på termin. Det kan bety at jeg slipper å gå over tiden og vente, men at jeg settes i gang. Jeg har litt blandede følelser rundt akkurat det, for jeg har hørt så mye kjipt om igangsatte fødsler. De kan ta lengre tid, det er vondere, det er oftere stjernekikker, osv. Men så har jeg lest om andre som synes det har gått helt fint. 

Jeg er 38+3 i dag, hodet er ikke festet og jeg har ingen tegn på at fødselen skal starte noe før tiden. Derfor har jeg booket inn masse avtaler for neste uke og neste helg. Blant annet skal dattera vår fotograferes neste helg. Da har jeg bare noen dager igjen til termin. Hvis jeg skal gå og tro at fødselen starter noe før blir jeg bare gal av å gå og vente og kjenne etter, så jeg prøver å være helt kul, og la det komme når det kommer. Hvis det nå skulle bli fødsel før tiden skal venninna mi på samme fotografering med sin datter, så jeg tror ikke vi trenger å avlyse. 

Atanih: Artig med graviddrøm! :) Jeg elsker sånne surrealistiske historier. Gjerne del fler drømmer hvis det skulle dukke opp :D

Tipptopp : så bra hodet er festet! Ett steg/ tegn nærmere fødsel😀.

A87: om du legger deg på rygg, tar en hån på hver side under magen over skambenet og kjenner nedover kan du kjenne hodet( om det er det som ligger ned) om det ikke er festet er det lett å rugge det forsiktig frem og tilbake mellom hendene! Jeg kjenner etter selv, og frøkna her sitter litt fast den ene dagen og er løs den andre..... Men hun "dupper" nok litt opp og ned.

Flea: så bra jmor timen ble en posetivt opplevelse, jeg har selv kun vært hos fastlege 2 ganger holdt meg til jmor hele veien!

Jeg har fremdeles ingen tegn på noen forestående fødsel her!! Teller dager til denne august mnd er over nå. Vil jo helst ha henne ut innen sept💗!

Jeg har heller ingen klare tegn på at fødselen nærmer seg, men jeg trøster meg med at det raskt kan endre seg. Plutselig en natt så kommer riene sigende og da kommer jeg til å være lettet. :)

Vips77: Takk for tips :) Skal prøve det senere.

Flea: Helt enig i at det er forskjell på en erfaren jordmor og en almennlege. Jeg føler jeg får minimalt ut av å gå til legen. Å gå til jordmor kan ikke sammenliknes, men det er vel ikke å vente annet.

Noen som føler seg konstant sultne? Det gjør jeg! Klarer å holde meg i skinnet. I går spiste jeg 4 små epler og 3 bananer, noe som var alt for mye og jeg ble ekkel i magen. Dermed kommer jeg ikke til å gjenta det i dag!

Ble gal av å være inne, så jeg var ute og spaserte meg en tur, ble ikke så lenge, men det var deilig å få luftet hodet :) Samboer er på jobb og alle venninner er opptatt med sitt, så da blir jeg litt rastløs. Har større behov for å være sosial nå som jeg har permisjon.

Tok fotbad og skrubb og det var deilig :)

Hvor får man kjøpt ammepute?

Ønsker alle en super fredag :)

A87: små sulten hele tiden jeg også! Overspiste i sted og nå sliter jeg selvfølgelig!!! Ugg ugg!

Ammepute får du kjøpt på samtlige babybutikker, nettet og brukt. Vær litt obs og kresen på hvilken pute du velger. Jeg hadde en med isopor kuler med første mann, fungerer bra, men blir fort slapp og jeg måtte bygge opp med puter under puta! Har litt små pupper og lang overkropp også, så det gjorde nok litt utslag på at jeg følte puta ble slapp og for lav. Og da er jo vitsen litt borte! Så anbefaler å gå for en som er litt hardere.

Er jo veldig klar over at status på fødsel kan endres veldig raskt, det gjorde det jo sist for meg. Så jeg satser på det😀! Og ikke overtid og tull å tøys. 3- mann er jo en luring, velger å tro det er på den posetive siden👍😀!

God helg💗

Annonse

Jeg er også supersulten! Straks en måned til termin. Har hatt normal apetitt i svangerskapet, men siste 2 ukene er jeg veldig sulten. Godt å høre at jeg ikke er alene.

Ellers lurer jeg på tips fra dere som har barn fra før. Er det kjekt med pysj til de nyfødte eller bruker man liksågodt bare body? Er så usikker på hvor mye jeg gidder/trenger å kjøpe i str50...

God helg til alle!

Endret av superspent

Idag gikk jeg "glipp" av legetimen min! Er det mulig?!! Jeg visste at det var satt opp to tidspunkter før termin men jeg hadde ikke notert de no sted, også ringte jeg idag for å høre og da var det idag tidlig! Shit:( er kanskje ikke helt krise, og skal heldigvis til jm til uka, men allikevel. Blei litt stressa av at jeg ikke fikk sjekka om alt er i orden.er jo en grunn til at det skal være hyppige kontroller på slutten..uff..jaja, ikke noe å få gjort noe med nå. Men liker ikke å misse på sånt:(

Synes jeg begynner å kjenne en viss endring nedentil nå:) tar jo det som et godt tegn. Det stikker,murrer og svir. Må jo være lillemann som borer seg vei nedover?:) men er dumt å få for store forventninger også, da er det typisk at det ikke er tegn på noe og at dagene vil gå som vanlig:( neste uke hadde passet perfekt! Da har jeg helgen på meg til å gjøre ferdig siste rest:) 2uker til termin:)

Ang pysj superspent- jeg husker med min første at noen av pysjene blei litt keitete å ha på når han var helt liten. Han hadde en som var hel pysj, altså med fot og da forsvant beina hans oppi pysjen,også forsvant begge beina ned i et bein på pysjen hvis du forstår:) den blei for stor, som en sekk selv om størrelsen skulle tilsi at den skulle passe. Jeg likte bedre smale pysjer uten fot. Da kan man bruke sokker som strammer på en måte, da holdes pysjen mer på plass. Litt keitete forklart kanskje men.. Og jeg ville gått for pysj og ikke bare body på natta, kan fort bli kaldt for de små:)

Vips77: maiskolbe? :) hehe, mye vi må igjennom i denne tilstanden:)

A_87: ang ammepute. Jeg har lånt en cozyfix ammepute av ei venninne, hun var veldig fornøyd med den. Den er litt kompakt og ikke så stor som de vanlige putene. Da kan barnet hvile oppå den når du ammer og du har armene fri. Omtrent. Og husk å ha noe å drikke innen rekkevidde når du ammer, blir supertørst! Og veldig irriterende å komme på det etter at bebisen har festa seg til puppen:)

Ha en fin kveld gravide:)

Superspent: jeg bruker pysj på mine. Har bare 2 i str 50 og litt fler i 56. Jeg har fått barn som er lengre enn 50 cm, men de har brukt str 50 i litt alikevel. Greit med ett par stk mtp søl....! Uten bein er best. Ellers er tynne ull pysjer supre.

Har vært hos legen og tatt diverse prøver, senest idag. Hatt en sukkerbelastning også, etter å ha funnet sukker i urinen, men var bare ettervirkninger fra å ha drukket juice og brus hver dag.

Ikke så vondt i ryggen nå, har hostet mindre idag, så ryggen har fått hvile, har også sovet fantastisk godt inatt, så formen er fantastisk mye bedre, håper jeg er på rett vei. Folk skremmer livet av meg med å gjette at jeg føder 2 uker før, men vil være frisk først!

Håper jeg kan sove i sengen min igjen inatt, har "sovet" på sofaen den siste uken.

Hvis jeg føler meg bedre imorgen, blir det tur på loftet for å hente babyklær, kan da endelig komme i orden igjen! :-) :-) :-)

I dag kjenner jeg små stikk nede i ryggen.. bah. Ingen måte er godt å sitte eller ligge på. Sitter egentlig oppe og venter samboer hjem fra fest, men merker øyelokka begynner å bli tunge! Så blir nok natta på meg snart. Tror småen også ligger og sover, og katta snorker ved siden av meg! Hihi.

Så gøy å lese alt dere skriver! Nå er det noen dager siden jeg har vært inne her siden dagene har vært ganske så fulle av alt mulig program. I dag nyter jeg en rolig dag og det blir det samme i morgen. Jeg trenger det, merker jeg! :-) Samtidig er jeg virkelig i "ventemodus". Driver hele tiden og ordner hjemme slik at det ikke trenger å være kjemperotete og skittent når vi drar til sykehuset. Noen må jo innom og mate katten, og kanskje hente ting for oss, og da vil jeg ikke at det skal se helt bombet ut.

Har vært på en times løpetur i dag også, det er så deilig å kunne bevege seg - og jeg håper det kan sette i gang en fødsel... Vet at det kanskje bare er "kjerringråd", men det skader iallfall ikke å prøve! :P

Jeg er også SÅ sulten for tiden! Hjelpeseg, det er som om jeg ikke kan få nok, må småspise hele tiden og har søtsug. Prøver alt jeg kan å holde meg unna søtsaker. Heldigvis er de norske eplene i butikk, ja! Og en bit med 70% sjokolade m/pistasj døyver det verste suget. Dessuten spiser jeg 2-3 svisker til dagen for å holde magen i dag, det funker både på magen og på søtsuget. I tillegg har jeg en superdessert som også hjelper mot sug: frosne bananer blendet sammen med yoghurt naturell. SÅ godt! Og i tillegg sunt! :)

Jeg har vurdert modningsakupunktur, men vet ikke helt om jeg tror på det. Hører så mye forskjellig?

Morgenkåpe tror jeg ikke jeg tar med meg. Jeg har en som en ganske fin, men den er i frotte og tar alt for mye plass i bagen. Jeg satser på joggebukser og en litt lang amme-genser. Som snacks tar jeg med energibarer, svisker, og kanskje rundstykker fra fryseren (godt tips, girasol!) - jeg kan heller ikke leve på kneippbrød!

I kveld kommer jeg tli å legge et håndkle under lakenet. Det er som du sier, A_87, liten sjanse for at vannet går når man ligger i sengen, men det er jo greit å ha ting litt i orden uansett. Herremin, jeg er så spent på hvordan fødselen vil starte! Hvilke tegn kommer først, hvordan vil det kjennes ut...? Spennende, spennende!

Hehe, morsomt med alle som prøver forskjellige ting for å sette igang fødselen! Typen er ikke så flink til å senke farten noe særlig over fartsdumper. Før var det litt ubehagelig når babyen lå så langt oppi ribbeina, men nå gjør det meg absolutt ingenting! Hihi ;) Deilig å ikke ha magen så langt oppe lenger. Spennende å se hvordan startskuddet går, ja :)

Artig at det er så mye aktivitet her :) Like spennende å lese hver gang :)

Pernille_: En times løpetur? Du er ett råskinn, godt jobba :) Bare ett fåtall høygravide som klarer det!

70 % sjokolade med pistasj hørtes snadder ut :) Hvor kjøper du den?

Har ikke spist godteri siden søndag og føler meg stolt, men i dag er det lørdag og jeg tenker å unne meg både lakris og sjokolade etter lammekjøttmiddagen :) Banan og yoghurt naturell i blender hørtes godt ut :) Det finnes alltids noen "erstatninger" for søtsaker.

Hehe, er som å høre seg selv snakke, kjenner meg veldig igjen mtp det å ordne hjemme slik at det ser mest mulig presentabelt ut. I dag tror jeg det blir støvtørking, utrolig hvor mye mer jeg legger merke til nå mens jeg har permisjon.

Jeg er veldig selskapssyk når samboer er på jobb. Alle venninnene mine har så mye på panelet så noen møter jeg bare 1 gang i mnd. Det er alltid noe husarbeid som kan gjøres, men jeg blir lei av å gjøre det hele tida :P

Har hørt at sex er det beste trikset for å starte fødselen :) Ikke minst å være mest mulig avslappa siden innholdet av adrenalin da er lavest. Derfor bevilger jeg minst en energiblund i løpet av dagen.

Dere som ikke har magen langt opp lengre er heldig :) Selv om magen min er liten, er det ekkelt å bøye seg for det er akkurat som at noe "kolliderer". Merker også at det er tungt å reise seg fra liggende til sittende stilling pga uinntakte magemuskler. Noen ganger mens jeg sitter får jeg samboer til å hjelpe meg opp.

I dag var jeg og samboer og trente. Vi trente delvis sammen og delvis separat siden det ikke er alle øvelser jeg kan ta. Det gjorde godt å trene overkroppen i dag :) Lilletøtta ga hyppige livstegn fra seg under treningsøkta, hehe.

Jeg er også veldig spent på hvordan fødselen starter! Dette er noe helt nytt og da blir det ekstra spennende. Nå begynner familien også å bli spent, merker jeg. Er også spent på hva vekta blir, siden den estimerte vekta er 3300 gram ved fødselen, som vi fikk beskjed om på 3D-ultralyd. Satser på at det er rett :) Snakket med tanta mi i dag og en av døtrene hennes (mange år siden) veide 4930 gram og ble født vaginalt. Det høres heftig ut! Det var like før de måtte ta keisersnitt, men det gikk akkurat.

Selv om magen er litt lemger nede er det fortsatt umulig å bøye seg! Har bevisst begynt å legge ting i knehøyde om mulig for å slippe å bøye seg helt ned, for det er kjempetungt å bøye seg, selv om man sitter også. Jeg kaver og stønner litt selv når jeg skal ut av senga, og å snu meg er absolutt ikke behagelig. Blanding av bekkenplager og en ca 3kgs baby klistra inni magen er ikke noe å trakte etter når en skal snu seg! Sover mest på den ene sida, men blir ganske sliten i det ene beinet merker jeg av å ligge sånn omtrent en hel natt.

Hatt samboers nevøer på middag her idag, 7-åringen så UL-bildet jeg har rammet inn og forklarte minstemann på 3 at det var babyen i magen min. Så kom bomba: "Hvor kommer egentlig babyer fra?" Jeg sa bare "Det tror jeg pappaen din gleder seg til å forklare deg!", for den jobben ville verken jeg, samboer eller svigermor ta på oss :P Så spørs om ikke pappan får en morsomt spørsmål å svare på i morgen mens han er superhangover... :P

Noen som har noen geniale svar på dette når barna begynner å spør? Regner med vi må svare på det samme selv om 5-7 år, hadde vært greit å vite om en grei forklaring som er både morsom, lett forklarlig og politisk korrekt :P

Jeg har visst ikke vært her på en stund, men har ikke glemt dere, altså! :)

Angående ammepute har jeg kjøpt Doomoo (str M) - har jo ikke prøvd å amme med den ennå, men har hatt stor glede av den selv, så synes uansett det var et godt kjøp. Den er redningen om natten når jeg ikke finner noen behagelig stilling, og jeg kan til og med ligge på magen når jeg har den under som støtte. Fantastisk deilig konsistens på den! Den har også kulefyll, men kulene er mye mindre enn i de putene de har på Kid osv, og den er veldig kompakt og formbar.

Jeg er fortsatt i grei form, men synes det begynner å bli tungt nå. Merker at jeg er veldig sliten når jeg drar fra jobb om dagen, men jeg kommer meg på trening en gang i uken, i hvert fall, og det er jeg godt fornøyd med. (Ikke at det er så imponerende det jeg utretter der, altså. :ler:)

Atanih: Bra svar du hadde på "bomba" som kom :) Vi må nok også forklare oss en dag, greit å ha det klart for seg hva som kan være lurt å si.

Kjøttmeis: Velkommen tilbake igjen, hyggelig å høre fra deg igjen og fint at du fortsatt er i grei form :) Når har du termin?

Hadde vi laget terminliste her inne?

Her kom spørsmålet fra 5-åringen hvordan babyen kom inn i magen. Forklarte at mamma hadde et lite egg i magen, så la pappa et frø i magen som blandet seg med egget til mamma, som så ble til en bitteliten baby, som så skulle vokse seg stor og sterk. Ble godtatt den forklaringen.

Ellers har jeg funnet frem babyklær idag, de skal pappa få vaske imorgen, kanskje det blir pakking av fødebag imorgen også!

Har barnevakt ikveld, så meg og mannen har vært på restaurant og spist middag, måtte ta det nå som formen var blitt bedre. Men nå dreper bekkenet mitt meg, så kanskje var i overkant? Veldig kjekt å bare være oss ihvertfall, kanskje det siste på lenge, for blir vel endel amming og søvnunderskudd fremover?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...