Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd

Anbefalte innlegg

Dere som har vært på fødselsforberedende kurs er heldige :) Skulle ønsker vi også hadde det tilbudet, men jeg er i alle fall takknemlig for å ha fått vært med på ammeveiledning i juni, lærte masse der :)

Dere som vet at hodet er festet, heldig er dere :) Jeg venter fortsatt i spenning. Uke 37 + 0 i dag og jeg er dermed i ventemodus f.o.m i dag. Samboer er dratt på jobb og han sa at han hadde mobilen på seg med lyd i tilfelle. Hvis været oppfører seg, skal vi ta oss en liten fjelltur i kveld.

Jeg har SÅ lyst å få vasket mesteparten av gulvene i leiligheta, men jeg kan ikke gjøre det alene pga kan ikke flytte de tunge møblene. Samboer må være i vaskemodus for at vi skal vaske og det er han ikke før eller etter jobb. Jeg foreslo at vi kunne vaske hvis det ikke ble fjelltur i dag, men det var ikke sikkert han var gira på det i kveld.

Tipptopp: Så bra at kynnerne omsider ga seg :) Du har hatt det heftig.

Pernille_: Ikke bra at du blir sliten og stresset av for mange avtaler. Satser på at neste uke blir bedre og mer avslappende :) Jeg har ingen avtaler denne uka så langt og det er deilig at jeg styrer tempoet selv.

Vips77: Snakket med NAV på telefonen og fikk beskjed om at papirene var i orden, men jeg aner ikke hvor mye jeg har fått utbetalt, da søknaden ikke er ferdig behandlet. Den ble sendt inn 17.juli, så 6 ukers behandlingstid tilsvarer at jeg får svar i månedskiftet august/september.

Lykkebaby: Så koselig at barna har vært med på ultralyd :) Det må være en fin opplevelse :)

Hvilken frokost er vanlig at de har på barselhotellet? Jeg spiser ikke kornprodukter siden jeg har ett paleokosthold, derfor jeg spør :) Får pakke med meg nøtter og svisker i sykehusbagen i det minste :) Eller jeg får sende samboer ut å kjøpe noe, gjør han garantert!

Jeg får heldigvis mange komplimenter, samboer synes jeg har fin gravidmage og han har sagt mange ganger at han synes jeg er flink å være gravid, hehe :) I natt da jeg sov kjente han at hun sparket mot ryggen hans og det synes han er koselig :)

I går da jeg la meg merket jeg de kraftigste sparkene til nå. Jeg tar det som ett tegn på at hun er utålmodig og snart finner veien ut :D

Til tross for 8,5 timers god søvn i natt, var jeg skikkelig trøtt etter frokost. Var like før jeg tok en energiblund, men slo det fra meg. Det ble bedre etter at jeg drakk kaffe :)

Dere som har født før: Hva slags fase i fødselen synes dere er mest utfordrende?

Ønsker alle en fortreffelig dag :)

Fortsetter under...

Jepp, det var meg som søkte badebalje! Hihi :) Men jeg vet at det går an å vaske i vasken, det har jo vi blitt gjort med da vi var så små. Jeg er bare litt sånn som får småpanikk når det er noe jeg så gjerne skulle ha ordna. Men får roe ned litt :) Vi har jo det aller viktigste, så lider ingen nød!

Deilig med en smålang kjøretur idag for å bytte den stellematta! Så nå er det gjort, og den nye smatt rett inn i stellebordet. I tillegg fikk jeg kjøpt en liten gave til babyshower for ei venninne. Åh, som jeg elsker å bli ferdig med ting som henger over meg! Men merker at gjøremål må prioriteres om dagene, for nå er jeg skutt i ryggen og klokka har akkurat runda 12 bare. Så jeg får tilbringe resten av dagen inne i sommerregnet som kommer og går!

Skal til jordmor i morgen, spent på hva hun har å si. Da er jeg 35 uker. Kommer til å ta resten av kontrollene hos jordmor da legen jeg hadde var vikar for ei som var ute i svangerskapspermisjon, men som kommer tilbake nå. Ser ikke helt vitsen med å blande henne inn i svangerskapet mitt så sent :) 

Heldige dere med gratis fødselsforberedende kurs! Her må vi betale 700,- for begge, altså 350 per pers. Vi vurderte det lenge (mest for å kunne komme på sykehuset og se avdelingen, diverse smertelindringer osv) men neste ledige kurs var ikke før rett før termin, og jordmor sa jeg mest sannsynlig ikke rakk å være med siste dagen med kurs, så det orka jeg ikke. Venninna mi som var på det sa at det ikke var noe særlig nytt hun lærte, for hun hadde jo lest seg til mye fra før.

Det blir liksom mye å skrive hver gang en skriver noe her! Føler jeg gjentar meg mye , men får bare skylde på gravidhjernen som viser seg på sitt fulleste om dagen  :fnise:  Igår holdt på å legge den skitne frokosttallerkenen og kakaomelk-glasset i sprinkelsenga til småen, istedet for oppvaskmaskina... Say no more!  :balltre:

A87- siste cm fra ca 7-10 er definitivt den værste fasen!! Da ville jeg bare si stopp og trekke meg😀😅😅! Og typisk når det runder 10 cm så er det så smertefullt at en kan følr at en mister litt kontroll, men da er det press i vei! Og som tipptopp skriver ut det bittelille hullet kommer en på 3-4 kg ! Yeeeei! Og så er alt glemt, smerten borte på ett blunk idet babyen sklir ut! Morkaken pleier ikke å være vond å få ut, selv om det hender jmor må klemme godt på magen for å få den til å slippe. Sist fikk jeg lystgass får livmoren til å slappe av) for å få morkaken til å slippe.

Badebalje har jeg bare fått bestillt, stativ er kjøpt. Bader også frøkna i vasken den første tiden! Funker utmerket. Vuggen og sengen blir arb til vipsmannen og storesøstre når jeg og bebi er på barsel.

Hentet siste babyboks i dag. Rimi sin, og den var det ganske mye i. Så nå er kurven under stellebordet samt stellevesken full av bleier, gratis kremer og vaskeservietter.

Vips77: Takk for informasjon! Høres absolutt vondt ut ja, men jeg trøster meg med at det er bare snakk om en kort del av livet og det er heldigvis en fin premie :) Det er utrolig hvor tøyelig skjeden kan være!

Atanih: Så bra at du fikk byttet stellematta :)

Nå virker det som at tøtta roter langt ned, vær så snill og fest hodet ditt :)

Ringte legesenteret for å få svar på urinprøven som skulle sendes til dyrkning pga fullt utslag på leucocytter ved forrige kontroll 11.august. Ved en feil hadde de ikke sendt inn urinprøven og jeg må levere ny i morgen. Jeg har ingen symptomer på urinveisinfeksjon, men jeg må bare levere en ny for sikkerhets skyld. Krysser fingrene for at jeg er frisk, ikke bra hvis uvi går opp til nyrene.

Har ikke fått knøvlet meg til og hentet noen babybokser.

Kjekt med badebalje, men også greit å bruke vasken :) Vi har badebalje integrert i stellebordet. I tillegg fikk vi en badebalje som vi kan ha på reise og som baby kan bruke fram til 4 år.

Stellebord, sprinkelseng og vugge står fortsatt i garasjen. Jeg vil gjerne få det i hus, men samboer stresser ikke med det. Han mener han kan flytte det inn mens jeg er på sykehuset :)

Soverommet vårt blir fullstappet når sprinkelsenga kommer inn, han må fjerne nattbordet sitt slik at vi får plass. Gleder meg til den dagen vi kan kjøpe noe i lag :) Jeg som eier leiligheta, har lyst å selge, men da må jeg få med søsteren min (medeier), men det ordner seg etter hvert.

Artig at det skrives ekstra mye her for tiden :)

Vi var på fødselsforberedende kurs i går, og jeg syntes det var kjempedårlig :-/ Vi så en film som forsåvidt var grei nok, men jordmor som hadde kurset var veldig treg og ikke så flink, og det var mer som en forelesning og ikke et kurs. 2 timer "waste of time" synes nå jeg da det var lite informasjon som jeg ikke visste om fra før. Så selv om vi er heldige som har kurs, tror jeg ikke dere som går glipp av det går glipp av noe veldig stort iallfall! :) Jordmor eller lege kan jo svare på spørsmål, og så er det uansett en ny opplevelse som man kanskje ikke kan forberede seg helt på, iallfall ikke som førstegangsfødende!

Jeg merker en del stikkinger ned i skjeden for tiden. Ikke direkte vondt, men veldig ubehagelig, det er nok press fra babyen da han har festet seg godt i bekkenet. Håper det er tegn på at det ikke er lenge igjen... Flere av dere som har sånne symptomer?

Jeg fikk heldigvis avlyst en avtale i dag. Hadde dårlig samvittighet da jeg er "flink pike" og alltid stiller opp når det gjeldert venninneavtaler etc, men akkurat i dag hadde jeg virkelig ikke ork. Blir litt overrasket over meg selv, men samtidig har jeg jo heller aldri vært høygravid..

A_87: sikkert lurt å ta med nøtter og svisker og evt annet du liker å spise. Jeg er også opptatt av sunt kosthold og spiser minst mulig lyst brød etc, så kommer nok til å ta med meg ekstra proviant ;-) Ellers får jeg sende ut mannen til kjøpe noe, hvis sykehusmaten er for dårlig ;-)

Vi har kjøpt sammenbrettbar badebalje fra Stokke, syntes den virket utrolig grei, fint å kunne brette den sammen når den ikke er i bruk og smette den inn mellom vaskemaskinen og veggen f.eks.

Nei, nå må jeg legge meg nedpå, vi skal på middag til noen venner i kveld, og jeg tenkte å ta meg en liten løpetur før det. Må ha litt ekstra energi, så da håper jeg at jeg får en fin høneblund :-)

Skal til frisøren i morgen, det blir deilig!!

Pernille_: Så synd at det fødselsforberedende kurset var dårlig. De stikkingene du merker er nok press fra babyen. Jeg merket også litt stikkinger mot underlivet i dag, men det kjennes ikke ut som hodet har festet seg enda, hun er vel bare og "graver" litt. Så flink du er som skal ta løpetur :) Får du ikke kynnere av det? Jeg har en del kynnere og får det lett bare ved vanlig gange. Skjønner at du fikk dårlig samvittighet av å avlyse avtale, men det trenger du ikke ha, dette er tiden for å ta godt vare på seg selv :) Jeg har også litt "flink-pike-syndrom".

Vi har også sammenbrettbar badebalje fra Stokke, synes den virker bra :) Kos deg hos frisøren i morgen :) Greit å ha slike ting unnagjort før den lille kommer, for da er det nok å tenke på.

Skikkelig godterisugen i dag, så da jeg var på butikken handlet jeg frukt og bær som erstatning :) Litt Farris hjelper også.

Da jeg tørket meg her om dagen, kom det litt spor av blod på papiret. Har dette noe med slimproppen å gjøre? I dag kom det noe klumpete lysegrønt/lysegult på papiret.

Annonse

A_87, klumpen høres jo litt ut som slimproppen?  Spennende, spennende. 

Bæremeis. Jeg kjøpte en bæremeis til første ungen og jeg har brukt den en gang i alt, samboer aldri. Jeg som trodde det kom til å bli så lurt. Men jeg synes bæresjal er så mye mer behagelig da jeg bærte på ungen hver dag i alderen 0-1 1/2.

Bæremeisen er så stor og tung og hard. Kanskje den virker bedre for større barn? Var iallfall en av de tingene til nå her som har vært mest bortkastede penger. Kanskje det er mer behagelig for en voksen mann enn for meg? Samboereren har ikke tatt den på seg engang her, men det sier dessverre mer om samboers manglende trang til friluftliv enn bæremeisen. Men skal prøve igjen når jeg kan bære igjen og svangerskapet er over. Tror treåringen vil synes det er stor stas å bli bært på ryggen og ekstremt god trim for meg. 

Jeg elsker å ha masse kafebesøk, men skjønner hvorfor det kan bli litt stress. En prøver jo å få gjort andre ting i tlllegg, men en har jo ikke så mye energi.

Idag skulle jeg prøve å få gjort litt, men endte opp hos ei venninne hele dagen i stedet. Fikk kjøpt en ting (tavlemaling) så tenker det kvalifiserer som at jeg har fått gjort en ting idag. 

Jeg har stadig litt sånn stikkinger og press ned mot underlivet, men tror egentlig ikke småen har festa seg enda. Sånn nedpress har jeg hatt i ukesvis, men har vel glemt å skrive det i dagboka jeg skulle være så flink å skrive, siden det er så mange som glemmer så mye fra svangerskapet... Haha. 

Sorry om TMI, men; Nå og da får jeg litt sånn lysegrønn, klumpete utflod... Noen ganger mye, andre ganger ingenting. Regner kanskje med dette er soppinfeksjon, eller? Bør jeg nevne det for jordmor? Har kjøpt canesten-salve på apoteket, smurte meg et par ganger daglig i en uke da jeg følte det gikk over, men nå ser jeg det kommer tilbake av og til...

Løpetur?! Skal si! :o Jeg får kynnere bare jeg går i butikken, så det er litt stress. Har gjerne vondt i ryggen en stund etter det også, så noen løpetur skal jeg ihvertfall ikke begi meg ut på :D Men du er superflink som klarer det! 

Idag er det akkurat 4 uker til min egen termin, 5 og en halv til UL-termin... Gurimalla det er nesten too close for comfort  :fnise:  Men merker det skal bli deilig å bli ferdig også :)

Endret av Atanih

Kanskje det er et tegn på at noe er på gang A_87?? Spennende. Men kroppen kan jo spille oss et puss og vente enda noen uker før fødselen er igang.(ikke for å ta fra deg gleden altså!) jeg hadde ingen tegn på forhånd sist, da var det rier som plutselig satt igang, og jeg har ingen tegn denne gangen heller. Men jeg kjenner stikninger der nede innimellom, det er vel noe som utvider seg:)

Jeg har fått skriv fra NAV om at søknad er innvilget og permisjonspengene ruller og går fra 18.aug og varer frem til 30.juli 2015:) Jeg sendte inn 18juli(tror jeg..),så de var raske synes jeg. Spent på lønna, 80% er jo en liten nedgang, også skjønner jeg ikke helt hvordan de har kommet frem til årslønn for den stemte ikke overens med selvangivelsen ihvertfall. Jeg får ringe inn og "klage min nød" dersom utbetalingene blir stusselig liten.

Gleder meg til å få igjen litt energi etter fødselen, kjenner meg igjen i det mange skriver her om daffe dager og mange pauser. Jeg måtte til og med ta pauser da jeg rørte pannekakerøra istad! Armen svikta.håper virkelig denne urkvinnen finnes i meg lang der inne altså, og at hun kommer frem under fødselen, for nå kan jeg ikke se for meg a jeg skal klare å gjennomføre en så stor kraftanstrengelse.

Så koselig med babyshower, og så mye fine gaver dere har fått:) morro!

Nå skal jeg til ei venninne å spise sushi, det skal være trygt har jeg lest så jeg tar sjansen. Har spist det tidligere i svangerskapet også. Bare ikke tunfisken. Ha en fin kveld:)

Jeg har stadig litt sånn stikkinger og press ned mot underlivet, men tror egentlig ikke småen har festa seg enda. Sånn nedpress har jeg hatt i ukesvis, men har vel glemt å skrive det i dagboka jeg skulle være så flink å skrive, siden det er så mange som glemmer så mye fra svangerskapet... Haha.

Sorry om TMI, men; Nå og da får jeg litt sånn lysegrønn, klumpete utflod... Noen ganger mye, andre ganger ingenting. Regner kanskje med dette er soppinfeksjon, eller? Bør jeg nevne det for jordmor? Har kjøpt canesten-salve på apoteket, smurte meg et par ganger daglig i en uke da jeg følte det gikk over, men nå ser jeg det kommer tilbake av og til...

Løpetur?! Skal si! :o Jeg får kynnere bare jeg går i butikken, så det er litt stress. Har gjerne vondt i ryggen en stund etter det også, så noen løpetur skal jeg ihvertfall ikke begi meg ut på :D Men du er superflink som klarer det!

Idag er det akkurat 4 uker til min egen termin, 5 og en halv til UL-termin... Gurimalla det er nesten too close for comfort :fnise: Men merker det skal bli deilig å bli ferdig også :)

Sikkert soppinf. Canesten stikkpiller. Les pakningsvedlegget mtp graviditet.

Jeg ville nevnt det for jmor.

Soppinfeksjon bør du få behandlet ordentlig ja, Atanhi. Sikkert lurt å nevne for JM også.

Lykke til hos fysio i morgen TippTopp, håper det hjelper! 

Jeg har også tenkt å ha med mat til sykehuset. Planen er å bake noen rundstykker vi kan ta ut av frysen når vi drar. Kneip og det meste av kjøpebrød pleier ikke å være så gode venner med min mage, så vil helst ha mitt eget. I tillegg til snacks.

Satser på at det er slimproppen jeg har sett og at noe er på gang innen denne måneden! Det hadde vært supert :)

Hva slags snadder tar dere med på sykehuset?

mortilludde: Så bra at søknaden er innvilget :)

Vips77: En frossen maiskolbe? Hehe, nå har jeg hørt det også :)

Jeg har tatt energilampa, det hjalp litt på :) Jeg er dårlig til å ta meg tid til det, men samboer er flink å minne meg på det.

Har vært i garasjen og tørket over barnevogna :) Den er egentlig beregnet på baby fra 6 mnd og oppover så vi må kjøpe en city bag som vi kan ha oppi. Noen som vet hvor mye det koster for en slik bag?  Blir litt stresset, siden jeg trodde at alt var i orden. Samboer foreslo at vi kanskje kunne bruke den vogna moren har vasket som han hadde som baby i mellomtiden, men jeg synes ikke den vogna er god å trille, dessuten går det ikke an å justere på håndtaket, så det er ikke aktuelt, sa jeg til han :)

Samboer sa til meg at jeg burde ikke gjøre noe hele tida, men også slappe av, for da er det større sjanse for at hun kommer til verden snarest, han har rett. Jeg får i alle fall rikelig med søvn hver natt og det hjelper på.

I dag har jeg vært sulten i hele dag. Det går mye i norske epler for tiden for å døyve søtsuget.

Annonse

Epler går det i her og :) om jeg får spist i fred. Må kappspise med vesla når hun er våken. Hehe.

A_87 ta deg en titt på finn. Mange som selger bagger til vogner hele tiden da de bare blir brukt i en kort periode.

Sambo har endelig fått bært inn dypvognen og posene med unisex klær etter vesla og arveklær etter min lillebror, selv om vi hentet det på lørdag.

Og så skulle sambo absolutt ha meg til å sette på en vask med håndduker for å tørke seg med ett på 50x70 var vist ikke bra nok (han må dusje hver dag pga jobben) og så var det midt i middagen når maskinen var ferdig og jeg glemte det helt.

Nå kan jeg hverken sette på tørketrommelen eller vaske første dose babytøy. Da vekker jeg vesla.

Mumle mumle!

Klør litt i fingrene ja ;)

Men greit nok, jeg har bare en prøve på blenda sensitiv og kan bare vaske en vask (er vel 3..) så jeg må uansett kjøpe nytt vaskepulver i morgen.

Jeg vasker alt av klær, tepper og sengetøy med parfymefri og allergi-vennlig pulver og tøymykner det første året.

Takk for lykkeønskningene for fysio i morgen :)

Gruer meg veldig! Kommer til å bli så vondt! Og man blir jo helt mørbanka selv om de ikke slår deg.

Off! Jaja. Jeg må nok til pers uansett og får bare bite tenna sammen.

Hun ertet meg litt på telefonen da jeg bestilte time forje uke, hun vet at det vil bli vondt. Spurte om jeg gledet meg og så lo hun litt ondskapsfullt. Hehe.

Går greit å erte litt for hun har sagt at det er helt tillatt å hate henne til tider, spessielt etter første time. Og gjett om jeg hata hu etter første time med første!! Hehe.

Legekontroll imorgen, vært syk i over 3 uker, nå må snart legen finne på noe.. Hva som helst! Klarer ikke mer nå av hverken hoste eller vondter..

Har masse kynnere, de er ikke vonde da. Kommer når jeg reiser meg fra sofaen. 4 uker igjen, og merker at det skal bli deilig å avslutte graviditeten snart! Komme tilbake til en normal kropp. På tide å få fødebagen i orden snart, senest i løpet av neste uke, da er jeg 37 uker og fødeklar.

Har litt vondt i "tissen" regner med at vekten av bebisen gjør seg gjeldene nå nedover. Tegn på at det ikke er "lenge" igjen..

Håper legen finner på noe lurt i dag vaskedama. Ikke kjekt å ha det sånn.

I dag er det fysio for meg og jeg syntes klokka kunne gått mye tregere. Men jeg må nok bite i eplet ;)

Fikk pakket litt av "baggen" i natt. Må finne en bag, ellers blir det en lekker pose fra Kiwi.

Fikk pakket toalettsaker og har nå pakket: hårbørste, tannbørste, tannkrem, håndkrem, god shampo, intimsåpe (bruker ikke såpe der nede etter fødsel, men om såpen jeg vasker kroppen med skulle komme ned dit så er det ihvertfall "riktig" såpe) og hårstrikk. Fant ikke lypsylen min så jeg må kjøpe ny for den er VIKTIG i den tørre sykehuslufta.

Etterpå skal jeg finne den største ammebhen min, joggebukse, kosebukse, topp, langermet topp, sokker, crocs og jeg vurderer morgenkåpe..

Skal dere ha med morgenkåpe?

Jeg lurer på hva jeg skal reise hjem i og tenker at det er greiest å dra i gravidbukse. Men så bruker jeg jo de enda og kan ikke pakke den jeg vurderer.

Men den kan jeg jo be sambo vaske (om den er skitten) og ta med når han skal hente oss.

Jeg skal kjøpe ammetopper (hadde ikke det sist og det er grusomt upraktisk å ikke ha det) og bruke den ene til hjemreisen. Da trenger jeg bare en genser, men det har jeg veldig manko på, så må nok kjøpe nye der og ;)

Skal bare pakke en truse bare for å ha pakket en da jeg syntes nettingen på sykehuset er mer praktisk til bleiene man bruker den første tiden. Jeg kidnappet også med meg en netting og 4 "bleier" sist. I tilleg til den nettingen jeg hadde på meg når jeg dro.

Kommer nok til å gjøre det denne gangen også. Shame on me ;)

Etterpå skal babyklær vaskes :D

Da skal jeg pakke ett fint sett jeg har for å ha det som reserve-hentesett i tillfelle det fine min sviger-mormor strikker ikke blir ferdig og sendt i posten tidsnok. Hvis hentesettet når frem så kommer jeg nok til å bruke det andre på sykehuset mens vi er der. Skal også pakke en body, bukse med fot og en liten lue også. Og ett teppe.

De ihjel vaska bodyene er store og formløse og litt stive, men duger. Men vil alikevel ha med eget.

Siden sambo bare har en deo kommer jeg bare til å pakke en ny tannbørste, t-skjorte, joggebukse, boxer og sokker til han. Så får han ha ansvar for deo selv, hvis jeg ikke finner en ekstra i skapet.

Vesla kan vi ikke pakke til enda, men det blir ikke værre enn ett skift, pysj og uteklær. Uteklær drar hun jo i :)

Så må vi bare få med reisesengen, laken og dyne, samt bamsen og smukken.

Reisesengen og laken kan vi også levere så fort vi får avtalt pass, slik at det er i boks.

Gleder meg til neste fredag, for da kommer første del av pengene for måneden. Noen dager senere får sambo inn sin del. Felles økonomi.

Og da kan vi få kjøpt inn siste rest! Jippi!

Mindre enn fire uker igjen nå ;) 36+3.

Vaskedama: Lykke til hos legen, krysser fingrene for at h*n finner en "vidunderkur" :)

I dag var jeg og leverte urinprøve på legesenteret pga fullt utslag på leucocytter sist. Den var helt normal i dag, heldigvis, så da er jeg nok frisk :) Legen mistenkte nemlig uvi sist gang.

I går satt jeg lenge på finn.no for å lete etter citybag til barnevogna vår. Sendte forespørsel på flere, men kun fått napp på en, men vet ikke om den passer. Vi får ta med vogna og prøve og se.

Tipptopp: Koselig med vasking av babyklær :) Så lurt med intimsåpe til kroppsvask, i tilfelle den havner "der nede". Vi har ikke felles økonomi enda, men samboer nevnte her om dagen at det kanskje hadde vært lurt. Hvordan gjør dere det rent praktisk når dere har felles økonomi?

Lykke til hos fysioterapeuten :)

Angående morgenkåpe på sykehuset: Jeg tar med meg en "morgenkåpeaktig" sak jeg fort kan slenge på meg i tynt stoff. Ser flere skriver at tøfler er lurt å ta med, men jeg synes bagen er nok stappet fra før av.

Hehe, har tre truser med meg i bagen, sikkert alt for mye, ettersom bleiebruk nok blir mer aktuelt, men de veier ingenting og jeg klarer fint å drasse de med hjem igjen.

Hjemreiseplass har jeg med meg følgende: En tights, en svær kjole for å skjule en eventuell bleie, får se det an hva som blir naturlig å bruke. I verste fall tar jeg joggebuksa, så får jeg heller se sløv ut, selv om jeg ikke er konfortabel med det.

Uke 37+1 i dag. I går skvatt jeg til flere ganger pga lilletøtta sparket mot ribbeina, virket i alle fall sånn. Det var ubehagelig. Hun er stor og sterk nå virker det som :)

Selv om jeg har permisjon nå, starter den ikke offisielt før i morgen :)

Vi har to soverom, det ene bruker vi til gjesterom, så der har vi en "minidobbelseng" som er 120 cm bred. Nå blir dette barnerom etter hvert. Hvordan kan vi finne en bra løsning som "integrerer" slik at det både blir plass til soveplass til to gjester og en barneseng? Vet ikke om det er mulig. Rommet er ikke spesielt stort, kanskje 10 kvm. Hehe, noe skal man gruble over.

Da var vi hjemme fra jordmor :) Samboer var med, han liker å være involvert i de kontrollene ^^ Alt var så bra som det kunne vært, tror hun nesten er litt sjokka :P Blodtrykket er supert, null utslag på urinprøve. Småen ligger visst godt ned i bekkenet med ryggen mot den høyre sida mi, så alt ligger tilrette for en fin fødsel. Spurte om hodet hadde festa seg, da sa hun at hun trodde ikke det, men når han lå så godt nedi kommer han ikke til å flytte på seg noe mer. Og at det har veldig liten praktisk betydning om hodet fester seg, de fleste gjør ikke det før riene starter og presser babyen lenger og lenger ned. Så det med at det fester seg tidligere hos førstegangsfødende er kanskje bare en myte, at babyen bare legger seg godt ned i bekkenet men ikke fester seg? Hmm.

Lurt å prøve på vogna ja.

Min har også begynt å sparke på ribbeina, men liker best å borre foten inn under. Det syntes jeg er værre. I tillegg gjør han det hver gang jeg har kynnere og de har selvfølgelig startet opp igjen nå. GLORY!

Felles økonomi gjøres slik at vi hos oss setter alt vi får inn over på en konto og betaler alt derfra, husleie, regninger, mat og forbruk. Er det større ting som skal kjøpes (vi satt grensa på 300kr pga stram økonomi) så prater vi om det. Om det kan vente, er det nødvendig, har vi råd osv.

Men som regel blir ikke noe kjøpt uten at den andre er med. Sambo hater shopping og må nesten tvinges i matbutikken. Skal jeg handle (mat) eller på senter så må han kjøre meg, så da er han jo med uansett. Jeg er ikke den store shopperen selv, så forbruk der er minimalt.

I tillegg setter vi av litt til sparing til vesla og litt til buffer. Bufferen er i mitt navn, men det gjør ikke noe for han. Det er våre penger og ikke mine.

Off med de kynnerne jeg har nå så er jeg enda mer nervøs for at fysio skal trigge rier. Men skjer det så skjer det.

Når det gjelder morgenkåpe, hadde jeg tenkt å ta det med, men slått det fra meg igjen. Jeg har pakket pyjamas + 2 gode bukser, cardigan og tar med en hettegenser/collegejakke som jeg kommer til å vandre rundt i. 

MÅ en gå med de bleiene og nettingtrusene på sykehuset? Det er sikkert veldig greit og lurt, men blir det for lite med hipstere og nattbind tror dere? 

Tar alle med hjemreiseklær til seg selv? Jeg så egentlig bare for meg å reise hjem i en av de klærne jeg har tatt med for å være på sykehuset, skal jo bare gå fra sykehuset og inn til bilen som sikkert blir kjørt til inngangen, og fra bilen og inn i huset igjen etter en 20 minutters kjøretur... Etter jeg fikk så mye fint på babyshoweren må jeg nesten sette på en vask til og kanskje pakke om baggen med nytt hjemreisetøy til lille :) Hihi.

A87: lurt å sjekke finn for baggen, og kjedelig når det blir lite"napp". Har selv kjøpt masse brukt.

Tipptopp : tvi tvi på behandling! Vondt i dag, bedre i morgen?

Atanih: så hyggelig at sambo er med på kontroll. Og selvfølgelig at alt står bra til!

Samme leie på bebisene våre! J mor ville frøkna mi skulle legge seg enda mer med ryggen mot min mage, for å få "riktig" leie, men foreløpig ligger hun stødig på h side.... Og innimellom v side. Hodet var bevegelig, langt nede. Men hun mente det hoppet litt opp og ned i bekkenet, og det kunne jeg vel bekrefte ettersom jeg kjenner nedpress noen ganger og hender som piller andre ganger. Hun ville uansett at jeg skulle ligge og ringe føden om vannet gikk i disse dager, grunnet navlestrengen.

Bagen er pakket, og jeg har nok klær med til å reise hjem med også, legger ikke så mye i det.... Reiser hjem i joggebukse tenker jeg.

Og ang nettingbukse bleier Atanih, Hipster og nattbind ble nok litt for smått for min del etter fødsel.... Mye gørr og blod dom skal ut, og dette kommer gjerne i en foss etter en har ammet og sittet en stund og da er bind litt smått.... Men det finner du ut av😀.

Jmor trodde forøvrig jeg ikke kom til å gå over tiden( om terminen var rett) ! Hun satte litt forhåpninger i meg, noe som er litt skummelt, fordi det er da ex kjedelig å gå over om så skulle være.....

Neste kontroll er 3 dager før termin!

Nå tenker jeg på modnings akupunktur,! Andre som er i de tanker? Når kan en starte med det???

Jeg er fullgåtte 38 uker i dag💗👏👏👏👏👏

Så gøy med så mange innlegg siden sist! Jeg hadde lunsjavtale i går og i dag var jeg på shopping på formiddag, så jeg gledet meg til å logge på og se om det var kommet flere innlegg siden sist :) Gøy med mer enn man forventer! Jeg kjøpte meg forresten ei hvit kåpe til høsten. Den var så fin! Jeg fikk ikke sett helt hvordan den satt på grunn av magen, men den var fin over skuldrene og hadde et lekkert snitt, så jeg tok sjansen :D Vill og gal...

Jeg forstår hva dere mener med å ha for mange kaffeavtaler. Jeg er en ganske sosial og utadvendt person, så jeg ble litt smågal av tanken på tre uker permisjon før fødsel, så jeg har også sørget for å booke masse avtaler her og der for å få dagene til å gå. Men man blir jaggu meg sliten ja. De dagene jeg bare har vært hjemme og ikke hatt planer har jeg ikke fått gjort mye fornuftig. Jeg har sovet litt på senga, sovet litt på sofaen, spist, sett på youtube og ellers glana rundt på nettet. Tørketrommelen vår virker ikke for tiden, så jeg har brukt det som unnskyldning til meg selv og andre på at jeg ikke får gjort så mye, men det er jo mulig å henge opp ting til tørk.... Og alt det som skulle vært vaska nå er stort sett ting som ikke tåler tromling. Men det er litt deilig å bare sløve når man kan det også. Ingen som maser og ingen som klatrer på meg ;)

Når jeg ser hva dere andre ordner med nå før fødsel kommer jeg på enda fler ting jeg egentlig burde gjort. Bagvogna fra forrige runde trenger seg en sjekk. Den ligger på loftet og er sikkert full av edderkopper og rusk. Babygymmen fra sist må vaskes. Vippestolen lånte vi bort til naboen i fjor og må sikkert få seg en vask. Begge lammeskinnene er fulle av rusk og rask etter å ha vært mye brukt i sporsvogn og trille siste fire år. Puh.... Plutselig har jeg MYE planer for neste uke. Og det er egentlig fint, for jeg har "bare" to kaffeavtaler, men, uff, det er stress å gå på loftet og stress å skrubbe vogn og vaske ting når magen er stor og bekkenet vanskelig. 

Jeg ser dere har ganske fyldige lister til fødebagen. Jeg er veldig for at folk gjør ting sånn som det passer dem best selv altså, men blir det ikke mye å dra på for dere? Mange av de tingene kan ligge i en egen barselbag som mannen henter hjemme eller fra bilen etter fødselen når du har fått seng på barsel og ting er mer stabilisert. Jeg har iallfall delt utsyret mitt i to bager, så jeg tar med minst mulig første dag. Sist måtte jeg flytte på meg 2-3 ganger og det tok et par timer før jeg fikk fødestue, så jeg vil gjøre det så enkelt som mulig for meg selv. Jeg har tenkt å pakke morgenkåpe, men jeg har en tynn "kimono" som ikke veier noe og ikke tar noe plass. Tror ikke jeg hadde orket en stor frotte-variant. 

Jeg prøvde modningsakkupunktur ved forrige svangerskap. Jeg gikk til en privat klinikk siste par ukene før termin. Jeg gikk 5 dager over termin og åpningsfasen tok vel ca 12 timer, så det er litt vanskelig å vite om det hadde noen effekt. Jeg kjenner at jeg har ikke helt troen på det, så jeg kommer ikke til å prøve det denne gangen. Jeg har ikke hørt om at det er mulig å få det gratis. Det er kanskje på enkelte steder at noen jordmødre tilbyr det? 

Vi har felles økonomi, men vi har jo vært sammen i all evighet og har et barn fra før, så det er vel ikke så unormalt :) Vi har løst det med en felleskonto som begge har tilgang til i nettbank. Vi har ikke noe kort på den, men de fleste regninger (ikke mobil eller annet privat med varierende sum) går ut fra den. Vi har regnet over månedlige utgifter og fordelt hvor mye vi skal bidra med fra hver (han tjener nesten dobbelt så mye som meg og betaler derfor mer), så setter vi inn fra egen lønnskonto en fast sum hver måned. Vi har ikke noe fast avtale på hvem som handler mat, men jeg tror det stort sett jevner seg ut. 

Tipptopp: Jeg føler med deg med de kynnerne du har strevd med de siste dagene! Det høres vondt ut! Håper du ikke må slite med store smerter helt frem til fødsel! Lykke til på fysio!

Vaskedama: Med den hosten og så store smerter i brystet ville jeg sjekket for lungebetennelse. Jeg gikk med det lenge for noen år siden og trodde også jeg hadde bristet et ribbein. Det viste seg å være stive og støle muskler mellom ribbena etter ukevis med kraftig hoste. 

Atanih: de sendte inn urinprøve til dyrking på meg to ganger med 1 mnd mellomrom, men begge gangene kom de tilbake med beskjed om at bakterienivået var så høyt og variert at de anså prøvene som forurenset. Andre gangen satte legen meg likevel på en liten antibiotikakur bare i tilfelle så jeg skal slippe å føde med betennelse! Bra dine verdier har bedret seg. 

Pernille: Synd kurset var dårlig. Vi skal på et firetimers kurs på mandag. Da er det bare 1,5 uke igjen til termin, men det var det eneste som var ledig. Jeg var litt sen med å melde oss på. Jeg håper det blir et nyttig kurs. Jeg vil gjerne vite mer om smertelinding, som jeg vet inngår, også vil jeg ha omvisning på sykehuset, som jeg også vet at vi skal få. Ellers blir det sikkert mye informasjon vi kan fra før, men det er kanskje greit med noen påminnelser også. Jeg kjenner også mye stikking nedover. Jeg kan stå i butikken og plutselig få et lyn i symfysen. Det er skikkelig ubehagelig! I går var jeg veldig plaget, men i dag er det roligere. 

A_87: Har dere ikke vennepar med barn dere kan låne eller arve fra? Evt. søsken? Sjekk litt rundt, så slipper du å kjøpe absolutt alt nytt :)

I går var det akkurat to uker til termin og i morgen skal jeg på min første jordmortime! Det gleder jeg meg til! To uker er egentlig veldig kort, men akkurat nå føles det så innmari lenge! 

Artig at du er fullt fres/aktivitet her inne :) Jeg gleder meg hver gang til å gå inn å lese, spesielt nå i disse tider når alt er like om hjørnet :)

Atanih: Hyggelig at samboer er med på kontrollene :) Min samboer skal være med meg for 4.gang på den neste kontrollen som er på onsdag, synes det er greit å ha han med, for da får han bedre oversikt :) Er det noe snakk om fødsel på kontrollene som er etter uke 37? Kjenner jeg gleder meg til neste jordmortime for å få vite nærmere om diverse saker.

Vips77: Ja, det er ypperlig å kjøpe brukt, trenger slett ikke være nytt for å være kompetent. Det eneste vi har kjøpt nytt er stellebordet + madrass, sengekant og dyne til senga. I tillegg er badebaljen jeg fikk på babygavedrysset ny. Da vi malte sprinkelsenga vi fikk gratis, ble den nesten god som ny :)

Jeg er den første i den indre kretsen som er gravid, har faktisk kun en venninne med barn. Venneflokken min er litt "sent" ute, siden mange av de prioriterer utdanning/karriere/ikke er klar :P Skal høre med den ene venninna mi, god ide :)

Jeg har lest en del på internett, f.eks. var jeg innom en mammablogg og herlighet hvor mye hun hadde med i sykehusbagen sin. Det var ikke måte på, skulle tro at hun skulle på en 7 dagers ferie. Blir litt forvirret over alt jeg leser, men har bestemt meg for å gå for det jeg har pakket ned. Det tar kun 10 minutter å kjøre fra sykehuset og hjem, så er det noe jeg mangler, får jeg samboer eller noen andre til å fikse biffen :)

Har vært i byen og møtt søsteren min. Spiste kyllingsalat på kafe. Unte meg det med god samvittighet da jeg nesten aldri er på kafe til vanlig. Nå blir det energiblund på sofaen etterfulgt av klesvask/bretting av klær.

Fikk byttet sengtøy i dag og la en håndduk under lakenet i tillegg til ett ekstra laken, så satser på at det holder. Sjansen for at vannet går i senga er minimal. Leste at kun 10 % av fødslene starter med at vannet går, så velger å tro at det er 90 % sjanse for at jeg ikke søler på lakenet :P

Jeg kjenner bare at jeg gleder meg til "startskuddet" går!! Da skal jeg være bra lettet, når det hele er i gang, for ikke å snakke om når jeg får henne i armene :)

Jeg spurte samboer om han var nervøs for fødselen, men det var han visst ikke.

Det virker som lilletøtta er langt nede og "graver", men det er fortsatt ekkelt å bøye seg, akkurat som at noe "kolliderer", så da er vel ikke hodet festet.

Enig A87- utrolig mye veldig mange putter i barselbagen. Man får nok ikke brukt veldig mye forskjellig tøy for å si det sånn.

Jmor på kontroll i dag sa også at om jeg ønsket å komme hjem dagen etter fødsel ville hun gjerne komme hjem til meg for oppfølging, fødselsamtale og føllingstest hjemme. Syntes dette høres veldig bra ut! Så om frøkna tar pupp og vipsmannen er komfortabel med å få oss raskt hjem vil jeg definitivt vurdere dette.

Ang mannen han er nemlig litt klar for å legge meg inn nå og la meg bli til lenge etter fødsel 😅😅😅😅! Festlige han....😳. Fødte etter en time på sykehuset sist, og han ble nok litt stresset.

Jmor mente det var viktig jeg ikke ble så lenge hjemme denne gang gitt, men ringe føden for kontroll mye tidl i prosessen 😜😜. Forståelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...