Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd

Anbefalte innlegg

Huff navnet ja... Vi har det ikke klart! Hadde ikke det med 1 heller men da var vi plutselig veldig enig på sykehuset når hun hadde kommet... Samboeren min vil ikke ha det klart denne gangen heller. Han mener vi må se babyen først... Jeg skulle helst hatt det klart for mange måneder siden.. Men vi er enig i at hun skal ha er navn når vi forlater sykehuset... Vi har mange vi liker... Jeg har forelsket meg i Malin...Men han er ikke like gira.. og alle hans forslag synes jeg bare er helt ok... I går foreslo jeg Elina eller Eline. Da foreslo han Celina.. jeg synes alle 3 er helt ok men jeg henger meg så opp i etternavnet.. det må liksom passe og da synes jeg det blir veldig vanskelig...

Har hatt en forferdelig natt..vært våken fleire ganger. X antall av meg selv og vekket 3 gang av min datter på 5 som hadde "skumle fluer på rommet".. det endte med fluejakt, og det gikk hardt ut over Karsten og petraboken hennes😂 konkluderte med at nattlyset fra IKEA tiltrekker seg fluer og edderkopper så d slo vi av.. da ble det stilt, men jeg var jo da blitt lys våken... Nå skal jeg ut å vaske bil, så skal jeg skrive ukeshandleliste og så skal jeg til jordmor og på akupunktur og såå skal jeg handle mat på obs.. Så dagen den går vel.. i morgen kommer mamma og skal være til søndag. Gleder meg! Håper lille kommer da så vi slipper styr med barnevakt osv men har vel egentlig mistet troen på at det blir før tiden...

Fortsetter under...

Her er det fremdeles like tørt, så jeg må nok konkludere med at jeg tisset på meg i går. Lekkert ;)

Graviddrømmene er hver natt nå og blit bare mer og mer bisarre. Den i natt var jo helt kokko og inneholdt så mye at jeg ikke skjønte driten eller klarte å henge med.

Vekta ja. Nei huff. Den tror jeg har passert 20, men jeg tør ikke veie meg. Får se hos jordmor i morgen. Har satt 25 som virkelig MAX. Off..

Navn er vi usikker på. Sambo er håpløs å diskutere med for han liker ingen guttenavn. Han er valdig glad for at vi får gutt nå og at vi da har en av hver, men han ønsker også samtidig at gutten er ei jente slik at han kan få navn. Hehe.

Vi har ett som vi liker greit begge to, jeg kanskje mer enn han, men vi er begge enig at det mangler "prikken over i'en". For å si det sånn.

Kanel. Spiste kanel daglig i hele første svangerskap og gjorde det i halve dette uten påvirkning.

MEN kanel hjelper ikke i moderate mengder eller hvis kroppen ikke er klar.

Med første så fikk jeg effekt av kanelen om jeg gjorde det på en viss måte. Men jeg var umoden så det sang etter (selv på overtid) så det ga meg masserier uten effekt. Men dog.

TIPS: Bland (litt vanskelig å blande, men prøv godt) 1ss med kanel med vann eller melk (eller noe annet) oppi ett lite glass og ta deg en kanelshott. Smaker huggorm og annet faenskap så hold deg for nesa og svelg for hate livet. Ha ett nytt og større glass klart med noe å skylle det ned med.

Og for all del IKKE prøv å spise kanel tørt!

Jeg vurderer en kanelshott etterpå, men det er så nasty at jeg vet ikke om jeg har lyst.

Var så desperat på overtid med første at jeg tok en shott HVER morgen OG kveld i ei uke. Blæ!

Gratulerer så mye Pernille! Morro :)

Kommer nok ikke til å bli så desperat at jeg prøver kjerringråd som blir vanskelig å utføre, som kanelshot! Jeg tror også mest på at de kommer når de er klare selv, men litt hjelp her og der kan ikke skade, om det så bare er for å redde egen psyke, hehe. Leste igår at ananas hjelper kun om den er fersk, og at en må spise 7kg for at det skal ha effekt... Så ja.

I natt var det min tur til å slite! La meg rundt kl 1, men fantes jo ikke trøtt! Lå og vrei meg og sukka tungt i det vide og breie. I tillegg hadde jeg hetetokter til de grader, enda vinduet var oppe og det var max 12-14 grader ute. Duppa litt av etter et par timer, men våkna igjen halv 4 og frøys, selvfølgelig... Blæra hadde fyllt seg opp, så måtte opp på do også. Nå kjenner jeg meg sliten etter en sånn natt, men må opp og få i meg noe mat. Istad stakk det ordentlig i magen, sånn mensenvondt. Men har bare vært den ene gangen til nå. Tenkte at om dette er en liten forsmak av rier, og det skal vare opptil 1 min. om gangen gleder jeg meg ikke!

Endret av Atanih

Gratulerer så mye til dere som har født! Håper dere ser innom oss igjen med fødehistoriene deres :) 

Jeg hadde time hos lege i dag, i tilfelle jeg ikke fødte til termin og den måtte jeg dessverre møte opp til. Alt er ok, men jeg har fått time på sykehuset på mandag morgen. Hvis jeg ikke har født i løpet av helga skal jeg vurderes satt i gang på mandag. Da er jeg 5 dager over. Legen sa de vurderer hvert enkelt tilfelle individuelt på hvor lenge man kan gå over. De følger ikke et fast antall dager. Jeg vurderes satt i gang pga høy BMI og høyt blodtykk. Tipper det skjer noe av seg selv innen den tid. Jeg gikk 5 dager over første gang, så det er vel lite trolig at man går noe lengre andre gang? (Selv om svigermor gikk 3 uker....) 

Jeg har ikke gått noe opp i vekt siste uka. Det var litt interessant. Men jeg har absolutt gått opp nok, så det er veldig bra! 

Kjenner jeg er ganske sur og muggen om dagen. Går rundt og furter for meg selv. Tror det er utålmodigheten som har fått overtaket..... Jeg har nesten mindre kynnere nå enn jeg har hatt tidligere! Ja, litt frustrert. 

Annonse

Gratulerer så mye Pernille! Så gøy :)

Jeg har ikke prøvd noen typiske kjerringråd enda, bare bringebærblad, modningsakupunktur og sex. Er ikke helt desperat etter å få han ut enda, så det kan nok ha noe med aken å gjøre.

Angående vekt så har jeg bare gått opp to kilo. Det er fordi legen sa det var bra jeg ikke gikk opp så mye pga høy BMI. Jeg skulle ikke slanke meg da, og det har jeg ikke gjort, så grunnen til at jeg ikke har gått opp så mye er nok bare at babyen har fått det han skal (fin vekstkurve, og passelig på ultralyd i uke 37) mens jeg har fått litt mindre.

Apropos gravid så har jeg trodd at jeg som fødende har vært i risikogruppen pga BMIen min, men når jeg snakket med jordmor så virket det ikke slik siden jeg var så sprek og frisk. Har lavt blodtrykk, god bevegelighet, og har ikke hatt noen nevneverdige problemer i svangerskapet. Tok det også opp på føden når jeg fikk omvisning, men der virket det heller ikke som noe problem. Las nettopp en forskningsrapport om overvektige gravide, og der var det mye som gjorde meg bekymret, så derfor jeg har tatt det opp. Men de ser vel an alle gravide, og vekt er jo ikke den eneste faktoren. Noen andre me tanker/erfaringer rundt dette? Håper jo på en fin fødsel.

Vi er så og si enige om navn, men vil ikke bestemme oss før vi har sett han. Etternavn har vi endelig landet på, og det blir begge våre etternavn med bindestrek imellom.

Uff, inatt har vært ganske fæl igjen. Jeg våknet helt våt av svette i nakke og bryst flere ganger, og har hatt tidvise magesmerter (kanskje derfor jeg har svettet). Nesten som jeg lurer på om det har vært maserier.

Dere som har opplevd riesmerter: kjennes det sårt og skarpt ut? Jeg har alltid trodd rier var mer verkende, men i natt var smerten ganske skarp i hele livmorområdet. Magen var helt hard, så det må ha vært livmorsammentrekning samtidig.

Nå har jeg landet i sofaen med litt sår hals og verk i kroppen (blir visst slik når jeg sover dårlig for tiden), og er tenkt å ta en rolig dag hjemme. Kanskje sette på klesvask o.l., men ikke noe voldsomt. Det er litt slitsomt når kroppen streiker, men det hjelper jo ikke å ikke lytte til den. Er så mye jeg skulle gjort!

Håp!: Det er først nå mot slutten at vekten min har blitt et tema. Legen sa så klart i starten at jeg måtte passe på, så jeg holdt meg til sunn mat og holdt tilbake på sukker. Bortsett fra det har hun ikke sagt mye, men fulgt med på vektoppgangen. Jeg kom til jordmor først nå helt mot slutten og det var hun som begynte å stresse over BMI og alt det her. Hun sendte meg til ekstra kontroll på sykehuset og lurte på om jeg måtte vurderes igangsatt til termin grunnet høy BMI ved inngangen til svangerskapet, og vektoppgangen i løpet av svangerskapet. (Ca 20 kg tror jeg). På sykehuset tok legen en rask titt på pairene mine, så målte hun meg med blikket, så sa hun umiddelbart: Nei, det synes jeg ikke (til å bli igansatt på termin). Så tok hun en ul og sjekket barnet, regnet litt på min nåværende BMI og sjekket papirene sine og retningslinjer, også sa hun at de som har BMI over 40 på slutten av svangerskapet regnes som risikogruppe og vurderes. Jeg var under det. Hun mente det var mye bedre å gå naturlig i fødsel. En igangsatt fødsel kan bli strevsom og langvarig. 

I dag ringte legen min sykehuset for å sjekke og jeg ble satt opp på time på mandag for å vurderes igangsatt 5 dager over termin. Altså VURDERES. Hvis alt er ok og barnet ikke ligger an til å bli for stort er det ikke sikkert de vil sette meg i gang. Jeg har ikke hatt svangerskapsdiabetes eller andre plager, så jeg tror det er mest en føre var greie. 

Gratulerer til dere for har født, og håper alt står bra til :)

Jeg var på kontroll på sykehuset i går pga høyt blodtrykk, og innleggelse i helga som var. Hadde fortsatt høyt, men ingen tegn til svangerskapsforgiftning :) junior hadde det bra, men legen bestemte seg for stripping. Var vondt der og da, og hadde en del murringer etterpå som ga seg i løpet av natta :(

Har termin til lørdagen, og hun håpet noe skjedde før den tid. I tilfellet det ikke gjør det bestilte hun time til igangsetting med ballong på søndag. Noen her med erfaringer som de vil dele?

Merker jeg er veldig spent nå ;)

Endret av Knøtte14

Da er lillegutt kommet! Han kom i går midt på dagen, 6 dager før termin! :-)

Ønsker dere andre masse lykke til!! Og dere som har født, kos dere! :-)

Gratulerer! Kos dere så masse med gullet! Åhh, kjenner nesten babylukta helt hit.. :-)

Gratulerer Pernille_😊😊

Når du spør om det håp! Så går det plutselig opp for meg at jeg ikke HUSKER rriesmertene...hjelpes! Det er jo 5 år siden nå men alikevell... Jeg får meg vel en kraftig påminnelse om ikke så alt for lenge😂

Var forøvrig hos jm nå. Lite vekst på lille nå på 14 dgr og jeg har kun gått opp 800 gr. Håperw alt er ok... Det skal jo flate ut litt nå på slutten men jeg synes å huske fra forrige gang at det virkelig var på slutten jeg gikk mest opp... Tok forresten feil ang vekta. Jeg veide 66 når jeg ble gravid og nå er jeg 78,9 så dvs 12,9 kg i pluss... Ganske fornøyd med det... Hadde selvfølgelig ikke gjort noe å gå opp mindremen som jeg skrev tidligere så gikk jeg mye mere opp forrige gang...

Nå skal jeg legge meg på lading å håper m modningsakupunkturen jeg nettopp har hatt setter igang noe😉

Ha en fortsatt fin dag damer.

Annonse

Gratulerer Pernille! :) Kos deg med den lille!

Her var hodet endelig festet på jordmorkontrollen på tirsdag, så det var jo positivt :) Ellers fortsetter det med mye vonde kynnere på kveld og natt. Skikkelig plagsomt når det ikke fører til noe og bare holder meg våken. Håper han vil ut snart :)

Ang vekt så har jeg gått opp 12 kg - synes det har begynt å øke på nå på slutten. Sikkert sammenheng med mye sofasliting nå etter jeg gikk i permisjon. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med det med tanke på så lite aktivitet det har blitt med et bekken som slo seg vrang veldig tidlig. Men gleder meg sykt til å begynne å trene igjen! Har kjøpt meg nye løpesko som står og venter på meg og funnet en som arrangerer baby bootcamp utendørs rett her jeg bor. Håper å kunne bli med etter et par mndr :)

Nei huff jeg synes ventetiden går fryktelig tregt nå.. Veksler mellom å glede meg noe helt enormt til å plutselig grue meg sykt til fødselen og tenke at jeg ikke kommer til å klare det. Synes disse vonde kynnerne er en form for seigpining der jeg får en mini-forsmak på hva jeg skal gjennom.. Får øvd litt på pusting og det å flytte fokus da. :)

Ha en fortsatt fin dag!

Gratulerer så utrolig mye Pernille! Så stas. Ja her fødes det støtt og stadig. Veldig gøy å følge med her i disse dager.

Da var siste jmor kontroll over, hodet er festet!!! yeiiii. Jeg fikk ikke sjekket modning, da dette tema gikk over i haste kontroll på sykehuset grunnet avvik på samtlige prøver....

Så joda, de fryktet svskaps forgiftning, full sjekk( dog ikke modning! Noe jeg apsolutt skulle spør om, men det kom litt i skyggen!) men heldigvis var alt såre vel. Registreringen viser ganske regelmessig kynnere, og bevegelse hos frøkna. Ul var også topp. Det samme var da de andre prøvene.! Så frisk som en fisk her altså!

Og nå blir det ny tur til jmor mandag. OG ble satt opp på overtidkontroll til neste fredag. Ok det, fryktet kontroll etter neste helg, så tar fredagen😀

Her kommer også mamma inn i dag, å blir til søndag. Det hadde passer perfekt med en kjappt levert helgefødsel!

Off overtid er ett tema jeg virkelig har angst for at skal gjelde meg.

De siste to ukene av siste svangerskap (overtid 10 dager) var helvete på jord. Jeg hadde det så jævlig, kraftige plager og null søvn, og det at jeg ikke ble tatt på alvor uansett om jeg, sambo eller mamma ringte lege, jordmor, legevakt eller sykehuset, gjorde at jeg utviklet svangerskapsdeprisjon.

Så jeg var passe desperat etter å få ut ungen som jeg på den tiden da ikke ville ha. Hun kunne de gi til hvem de ville bare jeg ble ferdig med helvete. På overtidskontroll ble det bestemt at jeg skulle bli satt i gang tre dager tidligere enn planlagt og at jeg burde ha vært satt i gang alt på termindatoen. Legen var rystet over at alle vi hadde ringt ikke hadde tatt oss på alvor.

Når babyen ble født og de brukte lang tid (5-10 sek.) før hun kom på brystet mitt kjente jeg nesten en panikk. FÅ UNGEN MIN!!!! De følelsene depresjonen hadde gitt var som blåst vekk og det var hele depresjonen også. Alt jeg følte var lykke. Ren lykke! Og hun var MIN! Bare min! Kunne til nøds dele henne litt med sambo ;)

Så ja jeg var passe desperat når jeg drakk to kanelshotter daglig :/

Og med tanke på de 14 siste dagene så har jeg helt angst og får litt panikk av å tenke på muligheten for å gå overtid denne gangen også, selv om svangerskapet ikke har vært i nærheten av å være så dårlig som sist.

Jeg har prøvd å ta det opp med jordmor tidligere, men hun har vist lukket ørene da. I morgen skal jeg tvinge henne til å snakke om angsten min og be henne strippe meg om hun kan det.

Jeg er ikke redd for å føde, men overtiden og å bli satt igang igjen.

Jeg ser at de fleste her gjerne vil komme i gang å føde :)

Med meg er det motsatt. Er virkelig redd noe skal sette i gang før om ca. 3 uker, når jeg skal ta keisersnitt. Har en tid å kjøre til sykehuset, så at noe setter i gang før den tid er litt nifst..... I dag var jeg slettes ikke i form når jeg stod opp, så torde ikke gå på jobb i frykt for å overanstrenge meg og sette i gang noe.

Fikk brev fra NAV i dag om at arbeidsgiver ikke hadde sendt inn opplysninger om lønnen min.....veldig rart siden jeg fikk mail fra kommunen om at de har ordnet det.

Gratulerer til de som alt har fått babyene sine! Gleder meg masse til jeg selv har gjort det! :)

Anastazia: Jeg fikk avslagsbrev idag pga manglende inntektsdokumentasjon fra kommunen. Var forberedt på der da, skrev om det tidligere her i tråden. Jeg synes det er så dårlig av kommunen å ikke bare få det unnagjort for å roe oss det gjelder. Er glad jeg tok kontakt før brevet kom, hvis ikke hadde sikkert vannet gått av panikk idag ;) Noe jeg likevel reagerte på var at i brevet fra nav står det at jeg har klagerett 6 uker etter mottatt brev, mens kommunen sier de har 3 mnd. fra permisjonsstart på å sende inn dokumentene... Men helt ærlig orker jeg ikke tenke på det. Hun sa jeg får lønn som vanlig til de ordner det, så det gjør nok du også. Så lenge jeg får penger inn på konto når jeg skal, bryr jeg meg ikke hvem av kommunen eller nav jeg får det fra ;) Nå skal jeg slappe mest mulig av frem mot fødsel, og ikke tenke mer på papirarbeid :P

Atanih: Ja, jeg så du skreiv om det samme i denne tråden. Tenker bare jeg sender en mail til kommunen å sjekker, for her er så små forhold at jeg er sikker på de ikke bruker lange tiden på å sende ut og ordne med slikt....men som du, så gidder jeg ikke stresse :) Heldigvis gikk her ikke noe vann i sjokk :D hehe

Herlighet så mye mer styr dere i kommunen må tenke på midt i sluttfasen på svangerskapet? Akkurat som om dere ikke har nok å tenke på? Kan godt tenke meg stressfølelsen dere får når avslagsbrevene fra NAV kommer i postkassen. Sløvt av kommunen å drøye det sånn?

Kjenner at formen min sakte men sikkert kommer på plass igjen, kunne sikkert vært bedre idag om jeg hadde fått sove skikkelig inatt, men lille trassegutten på snart 3 år holdt et lurveleven uten like i 2! timer inatt! Måtte også opp noen ganger for å hoste og gå på do, så har vært en nattevandrer uten like.. Hoster mindre da.

Fikk en tur på butikken en kjapp tur idag, godt å være litt ute av huset for en gangs skyld. Og middag hos svigers, så nå slapper jeg av inne mens de og ungene er ute og leker. Pur avslapning hos svigers, herlig!

Håper kommende natten blir bedre da..

Ser dere skriver mye om NAV og fristet og sånn, så som tidligere ansatt i NAV kan jeg jo oppklare noe hvertfall:

NAV kan tilbakebetale inntil 3 mnd etter at søknaden ble mottatt av de -dvs hvis man er sent ute med selve søknaden, er absolutt siste frist for å få betalt for alle mnd 3 mnd etter at bebis kommer.

Når man har søkt og mangler noe av dokumentasjon, sender NAV brev om hva man mangler og gir en frist for å ettersende dette. Overholdes ikke fristen, avslås søknaden pga manglende dokumentasjon. Det er litt ulikt hvordan dette praktiseres rundt omkring i NAV, men i prinsippet kan de kreve at dere da sender ny søknad for å behandle kravet hvis de mottar etterspurte opplysninger etter at opprinnelige søknad er avslått. Dere et jo uansett sikret inntekt, men kan være at dere må sende ny søknad for at arb. Giver skal få refusjon av NAV. Noen steder i NAV har de en mer praktisk tilnærming slik at de tar opp den avslutte søknaden til revurdering hvis de mottar etterspurt dokumentasjon etter at avslag er fattet.

Uansett så sløvt og dårlig av arb.giver å ik følge opp -er ikke store jobben de skal gjøre...

Anonymous poster hash: 8f243...7a6

Kjenner fler som jobber i kommunen her som sliter med det samme. Første eller andre gang jeg purra på de, fikk jeg beskjed om at de kjørte lønn rundt den tiden, så jeg måtte vente til etter det. Men enda har de ikke sendt inn. Virker som de venter til aller siste dag før noe gjøres. Har fått beskjed om at jeg ikke har noe mer ansvar nå, at det er mellom kommunen og nav. Skulle bare ønske kommunen hadde et bedre system, folk blir jo gravide stadig vekk, så det er neppe nytt for dem :)

Jeg har for øvrig ikke hørt noe som helst fra NAV.. Søkte vel i uke 27, rett etter jeg fikk terminbekreftelsen i uke 26, og nå er jeg altså i uke 40.. Så det begynner jo å bli en stund siden. Jeg sendte også inn inntektsopplysninger fra arbeidsgiver. Så alt skal jo være i orden, bare dårlig at jeg ikke har hørt noenting.. Ikke engang et brev om at søknad er mottatt. Men det er arbeidsgiver som skal ha refusjon så jeg før lønn som normalt i hvert fall. Får heller begynne å purre hvis det fortsatt går en måned eller to..

Men ja, veldig dårlig av NAV når det står at saksbehandlingstid skal være 6 uker og det nå har gått det dobbelte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...