Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd

Anbefalte innlegg

Jeg misunner dere som har termin tidlig i september altså!!:) her har jeg ikke før 21. Storesøster kom 14 dager før så jeg håper jo selvfølgelig på det nå også...

Jeg har hatt noen aktive dager. Har vært så dårlig nesten hele sv.skapet pga stoffskiftet og kvalme men de siste ukene har formen tatt seg litt opp, så nå føler jeg for å være litt aktiv igjen... mandag var vi på dugnad i bhg så i 3 timer drog jeg på store trær og busker(skal bli akebakke) og i går gjorde jeg det samme, men da vasket jeg huset først... Har hatt mye stikkinger de siste ukene men tok seg veldig opp i gårkveld og samme med mensmurringene jeg har hatt en mnd tid nå...de våknet jeg med i morges... Håper det er et tegn på at noe er på gang... Forrige fødsel så hadde jeg ingen tegn før dagen før, da kom mensmurringene og så gikk slimproppen på natta og neste natt var snuppa ankommet... Så her er det ganske annerledes enn forrige gang, noe som irriterer meg litt... Trodde liksom jeg skulle ha mer "kontroll" nå når jeg skal føde for 2 gang men nei... Fint lite kontroll...

Ser flere av dere skriver om utflod... Mulig dette blir TMI så hopp over dere som er sarte, men jeg har vært mye plaget med soppinfeksjon oppigjennom årene. Men når man går gravid synes jeg det er vanskelig vite om det er bare mye og rar utflod eller om det faktisk er soppinfeksjon... Jeg har gått ganske lenge nå med veldig gul og klumper ...(sorrysorry) og trodd det skulle være sånn... Men for to kvelder siden tok jeg en cannesten stikkpille og i dag har jeg nesten ingen utflod,.. Jeg har bært helt avhengig av store truseinnlegg, men nå er det minimalt... Så dere som er usikker, det skader ikke å kjøpe en cannestenpakke... Bare ikke bruk den aplikatoren eller hva det nå heter for å stikke den inn... Håper bare alt holder seg "i rett phverdi nå" frem til fødselen i det minste... Kanskje jeg tom. Får LYST å hoppe på samboeren min for å få fortgang i sakene... Akkurat nå er det eneste som frister å ha i mellom bena den ekstra dynen vi har i senga :)

Fortsetter under...

Vips77: Jeg aner ikke om det er svangerskapskløe, for jeg er veldig til å klø når jeg ikke er gravid også! Men det går nok litt ekstra hardt utover magen nå når jeg er gravid. Den er jo trill rund, stram og ganske svær til min lille kropp. Smører meg jo av og til, når den kjennes ekstra stram :)

Ang. utflod osv trodde jeg også jeg hadde fått sopp, men siden jeg ikke klødde noe hinsides der nede var det bare litt gal ph-verdi, i følge jordmor. Hun sa at truseinnlegg var det bare å slutte med tvert hele svangerskapet, heller bytte truse en gang i løpet av dagen, og ikke gå så mye i trange jeans. Har blitt mye bedre etter de rådene. 

Så gøy med alle dere som nærmer dere termin! Jeg har jo også i slutten av september, så føler det er milevis unna enda... Selv om både jeg og alle andre som ser meg har liten tro på at jeg går frem til termin. Har dessverre innstilt meg på dette, så håper jo det ikke er så altfor lenge til min tur også! Hihi

Virker som de fleste er klare til å se nurket sitt :)

Tipptopp: Krysser fingrene for at det skjer noe snart :) Spennende å høre!

I dag stod jeg opp tidlig, så dro jeg og samboer på byens nyeste hotell og inntok en herlig hotellfrokost :) Deilig å unne seg "luksus" i blant, spesielt siden det kan bli lenge til neste gang vi har mulighet hvis den lille melder sin ankomst snart. Deretter var vi på jordmortime. Både blodtrykk og urin var flott. Hodet til jenta er festet, bare så vidt jordmor klarte å bevege det, så det var en gledelig nyhet. I natt var jeg på do 5 ganger, så da fikk jeg en følelse av at hodet var festet og heldigvis hadde jeg rett. Har merket økt nedpress i det siste, så det henger vel sammen med at hodet er festet. Ellers snakket vi om fødselen og hun sa at jeg måtte være forberedt på at det kom til å gjøre vondt og samboer måtte være forberedt på å se at jeg hadde det vondt og at det kunne være lurt av han å ta seg noen lufteturer på gangen/ute imellom slagene siden det hele kunne oppleves veldig intenst. Videre sa hun at det kunne være lurt å fokusere på den supre premien som er i vente og der er jeg helt enig :) Jormor trodde i likhet med han som utførte 3D-ultralyd at hun kommer til å veie 3300 gram ca.ved fødsel.

Dette blir en fin dag, da jeg har masse planer, blir så lett rastløs for tiden.

Ang. Der nede så klør jeg når jeg blir for varm og fuktig. Er jeg for lenge fuktig begynner jeg å svi også. Skifter truse når den er fuktig og holder meg langt unna innlegg. Det gjør ting bare ti ganger værre for meg.

Hadde kraftig sopp i første tri og da hjalp en pille canesten og en uke med smøring.

Jeg ser ikke anntydning til det nå og jeg har heller ikke utslag på urinen, men er rød.

Ting endrer seg jo veldig der nede i løpet av ett svangerskap og området vier seg ut og gjør seg klar til fødsel. Da blir jo selvsagt huden litt tynnere og er mer følsom for endringer.

Så jeg vasker meg grundig med klut og vann 2-3 ganger hver dag og smører med canestenkrem morgen og kveld (etter vask). I tillegg sover jeg naken for det beste er å få luftet området.

Dette holder det i sjakk, både med fukt, kløe og svie.

Ja truseinnlegg er egentlig bare dritt bruke, men jeg måtte dessverre ha skiftet truse minst 5 g om dagen hadde det ikke vært for truseinnleggene... Passer på å sove uten truse om natten for å luft... Bare vent, det blir være!haha, kan ikke si jeg gleder meg til mange uker med renselse etter fødselen... Menmen, vi er da skapt for dette og heldigvis er vi også laget slik at vi til dels glemmer fort ;)

Annonse

Jordmor på fødselsforberedende kurs vi var på sa at hvis vi hadde mistanke om soppinfeksjon burde vi ta en kur, for huden i skjeden er mer sart og får lettere rifter når man har soppinfeksjon, noe som kan gjøre fødselen mer smertefull. 

Her er også en TMI: Jeg trodde jeg hadde sopp lenge og brukte sikkert en hel tube med canesten før jeg gikk til legen for å sjekke. Jeg hadde feil i bakteriefloraen. Egentlig er det en enkel tablettkur mot det, men den får man ikke ta mens man er gravid, så jeg måtte stappe vaginale stikkpiller i 10 netter. Selvfølgelig klarte jeg å rote det til når helga kom, og glemte to netter på rad og det ødela hele kuren. Jeg venta ei uke, så kjøpte jeg ny kur, og da gikk det heldigvis. Sånn bakteriefeil var skikkelig ekkelt. Jeg fylte opp flere truseinnlegg på en dag og det luktet ganske ekkelt. Ikke sånn rekelukt man får av sopp, men en mer kunstig plastikkliknende lukt. Hvis jeg glemte truseinnlegg en dag måtte buksa og alt til vask. Det er en glede å være ferdig med det, for jeg gikk ganske lenge med dette! 

mortilludde: Så gøy at hodet er festet med 10 dager igjen og ikke førstegangs! Det kan jo ikke være annet enn et godt tegn? På kurset fikk vi et ark med rubrikker hvor vi kunne fylle ut tanker og ønsker rundt fødsel og ta med på føden. En handlet om tanker rundt smertelindring, en om tidligere fødselsopplevelser og en for fars tanker. Det var et par til som jeg ikke husker, og som jeg ikke har fylt ut. Det var satt av 4-5 linjer på hver ting. Jeg tror det kan være lurt å lage et sånn litt oversiktlig ark og skrive så kort og enkelt som mulig, for jeg vet om fler som sitter med en opplevelse av at ingen gidder å lese over det fødebrevet. Et langt brev med masse sammenhengende tekst kan sikkert fort bli lagt til side hvis det blir hektisk. 

Tipptopp: Har også merket endringer nedentil ifbm graviditet. Holder meg også langt unna truseinnlegg, har aldri likt innlegg. Jeg må skifte truse 2-3 ganger daglig i graviditeten pga økt utflod. Vasker meg nedentil med vann ca 2 ganger daglig, pga får se lett kløe.

Om nettene må jeg sove med sportsbh pga jeg lekker råmelk.

Hvor lenge er det vanlig at renselsen etter fødselen pågår?

I dag sa også jordmor: "Håper du føder før neste kontroll som er 10.september". Hvordan skal jeg tolke det? :P Jordmor sa også at det er lite sannsynlig at rier/vannavgang vil starte mens samboer ikke er hjemme, for da er jeg ikke "innstilt" på det ;) Det likte jeg å høre, satser på at det stemmer :)

Skal møte søsteren min og noen venninner. Søsteren min har vondt i halsen og føler seg ikke frisk, så jeg skal være meget forsiktig, siden det kan slå ut mye verre enn vanlig om jeg blir smittet. SKAL holde meg frisk!

Selv om hodet er festet, er det fortsatt ekkelt å bøye seg. Flere som har det sånn?

Jeg så ørsmå spor av blod på papiret da jeg tørket meg i dag. Forrige gang jeg så det var noen uker siden.

Har tatt to energiblunder på sofaen i dag, litt mer trøtt enn vanlig, men hva ellers kan man vente i uke 38+0.

Jeg sa til samboer at jeg tror han er kommet i ammetåka. Han er på jobb og glemte to ting: Slå på boligalarmen og ta meg seg mobiltelefonen!

Murringene fortsatte godt utover dagen også. Klarte meg gjennom dagen uten å sovne, og nå har jeg hatt en 2-timers lur, så da er alt bra :) En uke igjen til permisjon :)

Flea: Skjønner at du stresser litt ifht storesøster når ting begynner å skje. Hvor gammel er hun? Det går nok bra uansett, og som du sier kan det blir litt lenge å ha en mamma tuslende rundt i huset hvis babyen ikke kommer på en stund enda. Men så flott at hun kommer for å passe når det er på tide! :) 

Renselsesperioden varierer for alle.

Jeg spottet blod på 6 ukers-kontrollen og var ikke helt ferdig før ca. 7-8 uker etter.

Syntes det er værre å bøye seg nå som han er festet, for magen er lavere og treffer låra. Finner ingen god måte å bøye meg på.

Jeg benyttet sjansen til å sove i dag når min lille forskjøla tulle sovna på sofaen. Ble en deilig time!

Konstant sulten, men har ikke lyst på noe. Eneste er epler og sambo har enda ikke klart å dra på butikken og nå sier han at han er for "sliten". My ass! Hehe, gravidhormonene koker ;)

Mouhahaha! Hormontrollet fikk jaga han på butikken og han kom tilbake med mer enn bare epler :D

Kjøpt masse hermetikk til meg (erter, bønner, sopp) for det elsker jeg å spise rett fra boksen. Oliven som jeg elsker var også oppi posen og jaggu hadde han ikke kjøpt en 3-pakk ananas, men den fikk jeg vente med å spise sa han ;)

Helt greit det, oliven og epler først!

Ha ha ha! Her har også hormontrollet sendt mannen på butikken! Druer !!! Viktig for de må fryses før inntak, og i kveld er det TOMT! Og fersk ananas. Takk for det tipptopp😀😀😀.

Jeg har vært på bytur i dag, gått masse og det var deilig, og selv om kynnerene kommer som perler på en snor, gjør dem ikke vondt i det hele tatt😳😕.

Og alle jeg kjenner sier jeg ser veldig sprek å fin ut..... Jeg leser dette som litt "negativt" i disse dager, skulle ønske noen kunne si at NÅ SER DU SLITEN Å FØDEKLAR UT!!!!! Skikkelig pløsete hadde vært dagens beste om den hadde kommet, men nei da! Like fresh her gitt....

Jeg elsker også oliven... Men kastet opp så det sang etter når jeg spiste det i 1-tri. Overspiste nok!

Stadige kneppelyder fra magen her, så høyr at storesøster hørte det. Rart💗

Her er der også høye kneppelyder fra magen. Høres litt "kasende" ut også.

Veldig rart, for jeg hadde ikke de lydene med første.

På fredag er vi invitert til svigers og de har jeg LITT i vrangstrupen. Sambo takket ja til invitasjonen UTEN å spørre meg først.

Men jeg prøver å se forbi det og det at vi skal til svigers for de skal servere årets første fårikål. NAM!

Annonse

Tipptopp: Skjønner godt at du ikke liker at samboer takker ja til invitasjon til svigers uten å spørre deg først. Jeg ville heller ikke likt det. Her i huset har vi en "uskreven regel" på at vi spør hverandre først om det er greit før vi gir det "endelige svaret". Får i kål er jo snadder, så det er bra du klarer å se forbi det :) Vi hadde får i kål i går og det smakte fortreffelig :)

Jordmor sa forresten i dag at hun syntes jeg så bleik ut i ansiktet. Tar det som et tegn på at fødselen nærmer seg :) *ta til seg hvert minste tegn*

Har merket et voldsomt trykk/nedpress i bekkenet i dag, kjennes ut som jeg må tisse stort sett hele tida, spesielt hvis jeg går. Det er en ny opplevelse.

Hva tenker dere om besøk på barsel? Jeg tenker og se det an, tar jo tid å bli kjent med den lille og dette er noe helt nytt, så får se det an hvordan det føles.

Samboer her er som regel flink til å spørre, problemet er at svigermor gjerne bare kommer på døra og "lager planer" for oss, så det blir vanskelig å si nei uten at det blir kleint... ulempe med å bo så nærme hverandre og at vårt hus er på vei til/fra svigermors hus! Jaja.

Da jeg var hos jordmor sa hun at jeg var blitt rundere i ansiktet. Samboer synes ikke det, eller så sier han det bare for å ikke trykke på feil knapper hos meg :P

Hjemme etter babyshower, der ble jeg jo mett etter ett kakestykke... Ikke mye det er plass til nå nei! Men hjalp med et eple nå på kvelden. I morgen vil mamma ta meg med på gardin-shopping, blir morro å få rommet mer ferdig :)

Vi hadde en runde om det å takke ja til svigers uten mitt samtykke i våres og han har vært flink til nå. Han undskyldte det med at det sikkert var godt for meg å komme meg ut litt, komme til dekket bord og at selve maten er snadder.

Det har han helt rett i, bare selskapet jeg ikke takler.

Barselbesøk ja... Utenom søstrene mine og pappa som kom på sykehuset i to "puljer", så fikk vi IKKE noe som helst besøk av noen! Var så sykt skuffet!

Halve slekta bor på andre kanten av landet, men jeg syntes at de som bodde her kunne komme på besøk.

Undskyldningen til svigers var at svigermor ikke ville kjøre når det snødde og at svigerfar tross alt jobbet hver dag og var sliten etterpå...

Jeg fødte natt til søndag og han jobber ikke søndager.. Dessuten jobber han på kontor med vanlig arbeidstid... Sliten??

Det snødde natt til mandag og ikke igjen på to uker. Veiene var bare... Nok om de.

Mamma var syk med influensa så den er grei, men syntes det var så unødvendig av henne å legge ut i det vide og det brede om blomstene og ballongene hun skulle kjøpe i barselgave, men som hun da ikke fikk gjort pga at hun var syk. Det gikk jo tross alt ikke ann å gi barselgave når man kom hjem, må man vite!

Ingen ga meg blomster, selv ikke de fra andre kanten sendte noe selv om det er stor tradisjon i slekta. Jeg er første i hele slekta på begge sider som ikke fikk blomster eller barselgave :(

Sambo glemte å kjøpe til meg i alt kaoset som skjedde rundt fødsel og har kjempe dårlig samvittighet for det enda siden ingen ga og han burde ha gitt.

Så denne gangen forventer jeg ikke en dritt (utenom blomster fra sambo) og jeg nekter plent å besøke andre fordi de vil se baby og krever besøk!

Jeg og baby er hjemme om noen vil se og der blir vi til vi er klare til å dra steder! Men er ikke folk interessert i å besøke oss først så haster det ikke for meg å komme på besøk til dem selv om jeg er klar til å dra steder.

Nei denne gangen blir ting på MINE premisser!

Phu! Dagens utblåsning :)

Jeg syntes dette er den værste tiden for nå kan ting skje når som helst. Du går bare rundt og venter og har ikke noe konkret å holde fast ved annet enn max overtidsdatoen. Men den er jo noe ingen vil tenke på! Æsj, 10 dager over igjen? NEI TAKK!

Man blir også litt smågal av å kjenne etter tegn eller av kynnerne som er såpass at man lurer på om de ikke er rier heller.

Skjer det i dag? I morgen? Overimorgen? Om en uke? Om to?

GAL GAL GAL!

Hahahahahah!!

Hehe ;)

Girasol: Hun blir 4 år om et par uker. Hun er ganske oppvakt og forstår mye, og hun spør mye. Hun gleder seg veldig til å bli storesøster og vi har snakket mye om at hun skal til søskenbarna sine når vi skal på sykehuset og føde. Jeg tror hun er ganske oppvakt og vil forhåpentligvis ikke få de verste reaksjonene når det skjer, men hun er veldig følelses- og omsorgsmenneske også, så hun kan få skikkelig reaksjon hvis hun ser meg midt i smertefulle rier også blir hun bare shippet avgårde. Men det er nok bare jeg som bekymrer meg unødig. 

Jeg har også tenkt litt på dette med barselbesøk. Jeg har en stor og ivrig svigerfamilie som var flinke til å komme på besøk sist gang. Da fødte vi på rikshospitalet, så vi måtte ta i mot alt av besøk i kantina. Kun far og søsken har tilgang til barsel. Det var egentlig greit. Da fikk vi avtalt før det kom noen og jeg fikk tatt på meg litt mer presentabelt tøy og børsta håret først ;) Denne gangen vil jeg egentlig at storesøster skal få møte sin lillebror i ro og fred alene sammen med meg og pappa, men jeg vet at svigerinna mi og barna hennes er SUPERIVRIGE på å se lillemann og har sagt rett ut at de er heldige som får passe storesøster så de får være med først og hilse på han. Jeg elsker folk og vil helst ikke opptre avvisende til dem. Jeg vil jo gjerne at de skal få belønning for å være så glad på våre vegne, men dette synes jeg er litt vanskelig.

Tipptopp: Veldig trist å høre at det ble en så kjip opplevelse sist. Jeg håper de skjerper seg denne gangen. Selv har jeg en litt vel ivrig familie og svigerfamilie, så det står ikke på oppmerksomhet fra den kanten. Jeg er mer skuffet over venninnegjengen egentlig. De har nok med seg og sitt, og jeg har ikke hørt et ord fra noen disse to ukene jeg har gått hjemme og sullet rundt meg selv. Jeg har avtalt masse kaffeavtaler, men det er stort sett med folk jeg vet går hjemme som jeg ikke har sett på evigheter. Folk fra forrige barselgruppe, tidligere bekjente fra hjemplassen, osv. Det er forsåvidt greit at de ikke maser masse om det blir fødsel snart og sånn, men man kan jo ringe og snakke om andre ting? Jaja, vi har alle vårt å blåse ut om ;) 

Tipptopp : huff, så kjedelig en erfaring fra sist. Det er dumt at det blir slik når en har sett for seg ting på en helt annen måte!

For min del hadde jeg med første mer enn nok besøk og ble faktisk veldig sliten av det, samtlige satt å satt å satt å satt.....

Med andre mann fikk jeg mye mindre besøk etter eget ønske, fortalte de fleste at de kunne komme hjem å hilse på. Fungerte supert!

Men blomster fikk jeg jo, og skjønner du ble innmari skuffet over å ikke få den lille oppmerksomheten det gir tipptopp!

Denne gangen er det stor sansynlighet for at jeg kun får besøk av bestis og storesøsken. Blir nok ikke lenge på barsel!

Vente vente vente ja...... Prøver å se mot overtidsdatoen jeg da! Har aldri gått over før, men sist ul så ga jo legen uttrykk for at terminen var litt tidlig😕😕😕. Så titter mot den 19.9! Shit .... Det er RIMELIG lenge til!!! August baby blir det ikke. Pappa har dag i dag, og det hadde vært stas med baby, men men!

God dag dere💗

Haha, i dag kom det et vinskap på døra, levert av Elkjøp. Det er så rart å sitte og se på den enorme pappeska med "Wine Chiller" når jeg ikke har rørt vin på snart 9 mnd. Jeg har bestilt den i all hemmelighet for min mann som "fødselsgave" til lillebror kommer. Han har ønsket seg vinskap lenge, og nå har vi endelig plass til det i nytt hus. Men jeg hadde ikke heeelt planlagt størrelsen i forhold til hvor jeg skal gjemme den!! Han er ikke så observant av seg, så hvis jeg putter den i et hjørne av boden og dekker til med ett eller annet kan det faktisk gå. Og hvis han begynner å lure og spør får han vel bare få den i forkant av fødsel :) Tung er den og, så nå må jeg snart ta meg på tak og få hufset den inn på boden før det kommer noen hjem hit og avslører alt. Jeg ler litt av meg selv....

Ellers har jeg vasket babygym og innmaten på bagvogna i dag. På babygymmen stod det "suface wash", men jeg fikk pirket ut alt av elektronikk (lys og lyd) på en enkel måte, så jeg pælma hele greia med dingledyr og alt på 40 graders finvask. Det gikk helt supert. Ingen ting ødelagt, og det knitrer fortsatt på de plassene det skal knitre :) Alt går jo i munnen på de små, så jeg var ikke helt komfortabel med å skrubbe over akkurat den med jif universal. Nå er jeg i gang med å vaske sengekant og himmel til vugga, jeg har skrubba bagvogna gullende ren, og bilstolen står for tur. Her er redebyggeren i gang!

Jeg har også tenkt å bake langpanne med gulrotkake i ettermiddag. Det gjorde jeg sist også. Jeg deler den i to når den er avkjølt og fryser som to deler, også tar jeg opp en og en og pynter når det kommer gjester på barselbesøk. En sånn halv kake varer faktisk noen besøk. Gulrotkake står seg ganske lenge, og er noe de fleste liker. Jeg tror også det blir litt bollebaking hvis jeg rekker det. Da fryser jeg 5-6 boller i hver pose så det er bare ta opp en pose og tine når det kommer besøk. 

Lunsjavtalen min avlyste i dag dessverre. Sykt barn. Det var litt kjedelig. Jeg driver og teller på knappene om jeg skal stikke ut og spise lunsj alene der vi egentlig hadde tenkt å dra, for det er en veldig hyggelig plass. Men det vil forsinke bakeprosjektet mitt da. Får se hvor motivasjonen ligger om en times tid ;) Jeg føler iallfall jeg har litt energi i dag, og det er deilig. I går hadde jeg bare masse kynnere og nedpress og var stort sett sliten. Godt å få tatt igjen litt i dag! 

Tipptopp: Utrolig trist at du hadde en så negativ opplevelse ifbm barsel sist gang. Jeg krysser fingrene for at du får en langt bedre opplevelse denne gangen! Jeg synes det er dårlig gjort og lite gjennomtenkt at de viste så liten interesse og jeg skjønner godt at du ble skuffa.

Flea: Jeg skjønner godt at du er skuffet over venninnegjengen din. Selv om de har mye på panelet, kan de i det minste sende deg melding eller ringe for å høre hvordan det går med deg. Det er ikke så ofte man er gravid.

Hehe, jeg vil heller ikke tenke overtid, for meg er det å trø meg selv langt ned i grøfta, forholder meg heller til at hun er like om hjørnet :) I dag da jeg våknet tenkte jeg: "Det skjedde ingenting i natt, men bedre lykke neste natt". Jeg har avtalt med venninner at jeg heller kan sende de melding hvis jeg ønsker barselbesøk, slik at ikke de dumper innom når jeg egentlig ikke er klar for det, for jeg aner ikke hva jeg kommer til å ha lyst til.

I går møtte jeg tre venninner og søsteren min. Før møttes vi ofte og hadde bra samhold, mens nå er det stort om vi alle 4 får møttes annenhver mnd. Det var koselig å møte de, men det er det samme hver gang. "Venninne 1" snakker om seg og sitt nesten uavbrutt i 30-40 minutter mens vi andre sitter og lytter, nikker osv. "Venninne 2" snakker nesten like mye om seg og sitt. Til slutt får kanskje jeg og søsteren min snakket i 5-10 minutter hver om siste nytt i vårt liv og vips, så er "kvalitetstiden" vår over for da har ikke hun venninna som snakker om seg og sitt i 30-40 minutter mer tid til overs. Jeg føler det er litt feil dynamikk når det er på den måten. Overreagerer jeg? Jeg savner at vi i stedet for å sitte og bare snakke, heller kan finne på noe i lag, samt at ikke de samme sitter og snakker hele tida. Noen som har opplevd noe liknende?

Da søsteren min fortalte til oss om nyjobben hennes hun skal begynne i, påstod "Venninne 1" at hun ikke visste at hun hadde fått ny jobb, til tross for at søstern min har fortalt "Venninne 1" at hun har fått ny jobb. Ergo er "Venninne 1" så stresset med seg og sitt at hun ikke får meg seg hva andre forteller henne. Det synes jeg er litt skremmende.

Har enda ikke hørt fra NAV, vet de skal være like om hjørnet, men det stresser meg at jeg ikke vet når neste inntekt tikker inn. Har heller ikke fått utbetaling av Lånekassen. Føler at alt går så tregt. Krysser alt jeg har for at begge utbetalingene er like om hjørnet!

Noen som skal være med i en barselgruppe? Jeg har lyst å være med i en. Jeg blir den eneste i vennegjengen med baby og jeg savner å ha noen og kunne snakke med baby/graviditetsrelaterte saker. Jeg vil ikke kjede i hjel venninnnene mine med baby og graviditetssnakk.

38+5... Hutteti, så sent det går! Var hos legen i går, og alt så bra ut. Jeg ble satt opp på ny time til min termin den 9.9, håper virkelig at gullet kommer før det. Vi snakket sammen om hvordan en normal fødsel er, og selv om jeg virkelig ikke gruer meg til fødselen, begynner jeg jo å se alvoret i situasjonen jeg snart skal kaste meg inn i!

I morgen skal jeg gjøre det siste støtet i forsøk på å få fødsel i august. Skal trene, og i tillegg svømme - det er noe jeg sjelden gjør og håper kanskje det gir litt "sjokk" i kroppen som setter i gang et eller annet :-)

De siste to nettene har jeg sovet utrolig lite :-( Det er så slitsomt, jeg blir så vanvittig gåen på dagtid. Og jeg er ikke superflink til å slappe av på dagen. Må nok blir bedre på det!

Ellers er jeg fremdeles kjempesulten.. på kontrollen i går hadde jeg ikke gått opp noenting siden sist, så vekta er på +9 nå. Er fornøyd med det! Samtidig merker jeg at jeg har en "stor unge" inni meg som vil ha mat, så jeg spiser nok litt mer enn vanlig akkurat disse dagene. Det tenker jeg bare er fint og bra!

Jeg vil veldig gjerne være med i en barselgruppe. Vet at helsestasjonen setter sammen grupper på 6-8 mødre, som alle har født i ca samme måned og bor i ca samme område. Tror det blir kjempekoselig :)

Tipptopp: utrolig sår opplevelse du har hatt. Jeg krysser fingrene for at det blir annerledes denne gangen, oh holder med deg i at det er DU som skal FÅ besøk, og ikke reke rundt til andre i begynnelsen. Det får da være måte på! Jeg blir sjokkert over enkelte altså... Jeg for min del bor i Trondheim med familie på Vestlandet. Har noen nære venner her som kommer til å besøke de første dagene, og så kommer familie etterhvert. Jeg har sagt at alle er velkomne, men de må bo et annet sted enn hos oss. Det har alle skjønt veldig godt. Den eneste negative reaksjonen jeg har hatt er fra mamma som ville komme opp på forhånd og hjelpe meg å ordne til til babyen og bli helt til den er født. Jeg sa ifra at vi ønsket å ha de første dagene som nybakte foreldre alene, og da ble hun sint. Vi har ikke verdens beste forhold, men jeg prøver så hardt jeg kan.

Vips77: Jeg prøver også å ha overtidsdatoen i bakhodet. Synes ikke det er så lenge til det heller egentlig!

Flea: Så snill du er med mannen din! Jeg har ikke tenkt i baner av noen gave til han. Tenker bare at "jeg skal jo gjøre jobben", men det er igrunn veldig urettferdig. Han skal jo (og har vært) der hele tiden. Uten han hadde jeg følt meg passe alene på den fødestua :(

A_87: Jeg er også eneste i venninnegjengen med baby, så jeg tenker at jeg skal gi barselgruppe en sjanse. Håper det i det minste er et par stykker der jeg finner tonen med. Tror det er uvurderlig å ha noen å dele tanker og erfaringer med, men er redd det hele utvikler seg til konkurransesnakk (som "jeg har allerede gått ned 10 kilo" eller "min baby sier allerede mamma"). Det er ikke sikkert det blir sånn, så jeg er mer enn villig til å prøve.

Inatt fikk jeg virkelig ikke sove!! Hadde så hyppige kynnere at jeg begynte å tenke "hva om?". Lå fra ca 11-05 med kynnere rundt hvert tiende minutt. De ble sterkere også, og et par var ubehagelige. Nå merker jeg ikke noe lengre, så tenker at dette nok var real modning. Det er spennende med denne siste tiden. Selvfølgelig modnes vi, for vi skal jo føde snart enten det er om en dag eller 4 uker, og det vil vi merke på kroppen på ulike måter. Men modning betyr ikke nødvendigvis fødsel med en gang da, så jeg tror ikke nødvendigvis dette betyr jeg har en augustbaby i magen.

Jeg skal være med i barselgruppe.

Jeg har allerede begynt nå som gravid via nettet, og møtt dem på treff. Også blir jeg nok med via helse stasjonen OM jeg føler jeg har kjemi med dem jeg gruperes sammen med :)

Jeg tror ikke jeg vil i noen barselgruppe. Er ganske heldig som har de aller fleste av de nærmeste venninnene gravide, eller akkurat fått baby selv. Så vi har igrunnen det siste året nesten bare snakket om graviditet, og blir vel å snakke om babyer nå etterhvert som de plopper ut! Hehe :) Vi har vært veldig flinke til å møtes hos hverandre etter tur 1 dag i uka også, nettopp fordi det sjeldent passa for alle hvis noen plutselig spurte en dag om å gå på kafè osv. Så jeg ser igrunnen ikke behovet for barselgruppe. Mamma derimot! Hun så at naboen har baby, og sier at det må jo være greit å prate med henne! Men de er i en helt annen aldersgruppe enn meg, og jeg har virkelig ikke behov for å lage meg nye venner bare fordi de også har baby. Jeg føler det blir på litt "falskt" grunnlag. Samme som at om jeg legger ut noe relatert til graviditet eller baby på instagram/facebook, så får jeg masse likes av folk jeg ikke har snakket med siden barneskolen eller snakker med ellers, mammas venninner osv. Trives bedre med den lille venninnegruppa vi har hatt i flere år, som er i samme stadie i livet og som kjenner hverandre godt fra før :) Men igjen så er jeg jo veldig heldig som har disse venninnene mine, da. Er jo ganske utrolig at vi får babyer med bare få måneders mellomrom fra hverandre!

Nå skal jeg straks stelle meg, så kommer mamma for å ta meg på gardinshopping. Lystett rullegardin til babyrommet og noen fine nøytrale gardiner. Er ikke så stor fan av gardiner med masse biler på bare fordi det er et gutterom. Så håper kroppen ikke sier stopp med det første, har igrunnen planer om å gå rundt på et kjøpesenter (!) med venninner på lørdag. Det har jeg virkelig virkelig lyst til, for jeg begynner å bli ganske lei av å bare sitte hjemme nå!

Idag er jeg jammen 36+0 også! Selv om det høres lenge ut med termin om 1 kalendermåned, blir det ikke så lenge likevel når en sier "4 uker". Og håper for all del ikke jeg går på overtid. Absolutt ikke innstilt på oktoberbaby! Hihi.

Ha en fin dag alle :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...