Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd

Anbefalte innlegg

A_87: Vi hadde veldig glede av vår bleiebøtte og kommer til å bruke den nå også. Litt dyre refillposer ja, men de varer en stund da. Vi hadde bøtta på varmekabler og merket ikke noe lukt til daglig, men det er grusomt når man åpner for å tømme bøtta. Da gjelder det å knyte fort som f. og få helvetet rett ut. Jeg kjenner mange som alltid tar bleiesøpla rett ut og lar ikke bleiene ligge noen timer engang. Man finner vel fort ut hvor fin nese man har ;) 

Ei venninne av meg brukte et stort sjal hun hadde kjøpt på babyshop når hun ammet. Det er kanskje det som kalles ammeforkle? Man kan sikkert bruke et stort skjerf eller noe. Jeg er vel av typen som ikke bryr meg om folk glaner. Man må nesten regne med å bli cafeens midtpunkt når man slenger ut puppen foran folk. Jeg kan ta meg selv i å glane selv når det skjer, men det handler ikke om å dømme andre, det er vel mer at det er spennende å se på :) Det viktigste er at barnet får mat. Og man lærer seg fort noen triks for å få barnet til puppen med minst mulig synlig hud. 

Fortsetter under...

Fødselsforberedende kurs hørtes bra ut :) Skulle ønske det var slike kurs her også :)

Det er mye å tenke på. Ammevennlige klær f.eks. har ikke falt meg inn å tenke på. Har to ammebh, en som passer og en som er bittelitt for romslig. Det er så mye nytt at jeg er helt overveldet, men jeg tar det med ro, bor 10 minutters gange unna byen, så jeg får ta ting litt etter hvert. Singletter høres smart ut. Jeg foretrekker også å være diskret. Skulle ønske jeg fant ammeforkle. Fotballfruen hadde det og det så veldig kjekt ut. Stelleveske har jeg ikke kjøpt, men det får jeg ta etter hvert. Hvis noen vet hvor man får kjøpt ammeforkle, hyl gjerne ut ;)

Vi fikk gratis bleiebøtte på Barnas Hus i juli, så da går jeg ut fra at det fortsatt gjelder, men stemmer det at de refillene er dyre? Har hørt litt delte meninger om hvorvidt disse bøttene er greie å bruke. Vi kan jo ikke ha den på badegolvet siden vi har varmekabler og det blir å stinke. Bruker alle dere bleiebøtter eller har dere andre løsninger?

Vår tulle blir født på Universitetssykehuset Nord-Norge (Tromsø) :) Det tar kun 10 minutter å kjøre til sykehuset, så det kunne nesten ikke vært nærmere :)

Da jeg våknet i morges hadde jeg en rar fornemmelse langt ned i magen. Skal til jordmor i morgen og er VELDIG spent på om hodet er festet! Går bare og leter etter tegn på at hun spretter ut snart!

I går fikk jeg vasket ganggolvet mens samboer var på jobb. Sakte, men sikkert, nærmer vi oss målet om og få vasket alle golvene. I dag skal vi fortsette. Samboer har fri i dag så vi må benytte muligheten, eneste dagen han har fri denne uka. Han skal tørke av vugga og sprinkelsenga og ta de inn i huset. Det blir stas :) Samboer blir pent nødt til å tørke listeverket, for bøy-og-tøy er ikke min favoritt for tida.

I dag kommer svigermor og samboers tante på et lite kveldsbesøk. Har ikke sett tanta hans på 2 år, men grunnen til at hun var gira på å møte meg var selvfølgelig pga magen. Føler meg litt som et "rugeobjekt", haha.

Før vi vet ordet av det, popper det en "fødselshistorie" på forumet, gleder meg til å høre :)

Vi brukte ihvertfall bleiebøtte ti

Forrige gang og det er magisk. Blir ikke lukt selv om det står på varmekablene. Poenget med den er jo at det ikke skal lukte. Refill er ganske dyrt men jeg synes det er verdt hver en krone. Man slipper å gå til søppeldunken ute med hver eneste bæsjebleie og man slipper forferdelig lukt i søppelbøtten på badet. Genialt når man skal kaste posen, man unngår lukt da også. og det er ikke umulig å kjøpe lange søppelposer i dagligvarebutikker å heller bryke det i stede for refill hvis man vil spare litt.

Ang ammeklær så er det eneste jeg har kjøpt meg to billige ammebher fra hm og 3 ammesingletter. På sykehuset og de første dagene forrige gang brukte jeg kun singlettene pga gigapupper. Og resten av ammeperioden brukte jeg ikke spesielle ammeklær,kun en ammesinglett under en vanlig genser. Synes de mammaklærne og ammeklærne er forferdelig...nesten bare striper og prikker... Så håper bare jeg kommer like fort inn i mine gamle klær som jeg gjorde forrige gang😊

Superspent: jeg kjøpte den i Sverige, men jeg sjekket hvilket "fyll" det var inni. Det var "skumgummi" av blanding av ull og bomull inni min.

I tilleg var trekket vaskbart og kunne tas av så jeg slapp å klippe opp det. Det var også tynt, slik at jeg bare bretter det overflødige ned og under. Kommer til å sy det inn om det plager meg, men tviler på at det vil gjøre det.

Vi har prøvd "alt" av bøtter. Startet med den vi fikk gratis på babyshop (det har de sluttet med), sangeric (?), og den var vi veldig fornøyd med. Da sambo klarte å knuse den under flytting gikk vi over til pedalbøtte. Det var noe hærk. Lukta hver gang vi åpnet og jeg var ikke fornøyd. Gikk over til å bruke vaskbøtta fordi jeg ikke gadd å bruke pedalbøtten lenger (kan ha noe med at sambo skvisa inn bleier i full bøtte istedet for å bytte pose/tømme og jeg var nygravid og kvalm). Med åpen bøtte slapp jeg den intense lukta som kom hver gang man åpnet pedalbøtten.

Så fikk vi den barnas hus gir ut gratis og den var ikke noe særlig. Man må skvise bleia nedi og er du uheldig skviser du ut innholdet om du bruker up&go. Æsj!

Så var vi i Sverige og happyland feiret jubileum og hadde den første bøtta på tilbud og refill. Så da slo vi til!

Så nå har ho mor fått "drømme bøtta" si igjen og den andre vil nå bli brukt som sorteringsbøtte for plast på kjøkkenet ;)

Hehe.

Om vi er hos andre på besøk eller overnatting bruker jeg alltid å putte bleier (selv bare tiss) i en frysepose/bærsjepose til hund/libero bærsjepose og knytte igjen før jeg kaster den i søppelet deres. Jeg spør også om jeg skal ta ut søppelet når jeg går ut.

A87: har du googlet ammeforkle? Kanskje du tom kan lete på finn!

Jeg bruker en stor gulpeklut. Veldig ok å skjule seg litt om man har litt kjeitete ammeklær en dag på cafe.

Sist var ammingen pyton andre steder enn i sofan hjemme. Frøkna slo seg ikke til ro.

Bleiebøtte har jeg aldri hatt, putter den inn i en pose, knytter til og kaster. Orker ikke mer ting på badet rett å slett.

I dag kom adapterene til brio go for maxi cosi seter! Har ikke fått prøvd dem enda, men krysser alt for at de passer! Disse er ikke å få tak i på de vanlige babybutikkene lenger. Så jeg bestilte fra Sverige! Har nemlig kjøpt brio go som sentervogn, da denne passer perfekt inn i lillebilen min uten bag. den har stort handlenett og god å trille.

Ingen føde tegn her! Stadig venner, familie som ringer å skal slå av en prat, bare for å høre om det er noe på gang.... Er ikke veldig utålmodig enda, men august holder på å renne ut........ 😳!

Vi bruker barnas hus sin bleiebøtte her, og har ingen problemer ved kast av noen bleier, må være litt nøye med hvordan de rulles sammen da. Dyre refill poser, 299 for 3 refill poser, de er kjempelange da, så holder til 3 fulle bøtter. Ingen lukt på badet hos oss (ingen varmekabler i det gulvet da).

Handlet inn ammeinnlegg idag, og smokk, så innkjøpene er komplett her..

Jeg har fått ikke mindre enn 3 bleiebøtter på 3 forskjellige butikker!  :fnise:  Den ene henta jeg på babyshop, den andre på barnas hus, og den tredje fikk jeg da jeg handla vogn. Den var helt lik til den jeg fikk på babyshop, så den fikk mamma og pappa som de kan ha stående til de skal være barnevakt :) Får se hvilke av dem jeg blir mest fornøyd med. Angående refill ser jeg at det er mange som kjøper på ebay til halve prisen av det vi får kjøpt her, så tror jeg skal benytte meg av det. Må bare huske å bestille i god tid da det kan ta 3-4 uker :)

Akkurat nå sitter jeg og angrer meg litt. Har sagt ja til å bake kake til en babyshower som er i morgen, men er ikke en eneste celle i kroppen min som er i kakebakehumør idag, selvfølgelig! Ryggen har vært noe herk i det siste. Måte avlyse venninnebesøk som vi har fast på mandagene også pga. det. Blæææ. Ellers har jeg gått gjennom enda flere klær vi har fått arvet fra nevøene til samboer, pluss litt fra andre som har gitt til oss gjennom dem. Tror nesten vi er sikra for vinteren med alle disse fleece og ull-klæra! Men mye er slitt og hullete også, så det legger jeg vekk. I tillegg er det mye som ikke passer før om minst et års tid, så det får vi også stæsje unna inntil da... Skulle bare ønske vi kunne få oss et skap til barnerommet snart! Svigermor som har lovt å spandere på oss, men da må vi vente på hennes neste lønningsdag, som er rett rundt jeg skal føde. 

Så mye å gjøre, så lite jeg får gjort!

Annonse

Vi har også fått bleiebøtte på babyshop. Leste en gang at hvis det skal stå på gulv med varmekabler kan det være lurt å sette et gryteunderlag eller tilsvarende under for å unngå lukt. Refill-poser fra e-bay var lurt! det skal jeg huske :) Ingen sjans for at jeg gidder å gå ut med bleieposene hver gang hvertfall.

Har kjøpt 2 amme-bh´er, men ikke noe ammevennlig tøy enda. Kikket på h&m, men det var ikke mye å velge i der akkurat nå :( Så en gang at de hadde noe på barnas hus, så får ta turen dit en dag 

Så gøy å lese alt dere skriver! Jeg klarer jo nesten ikke å følge med i svingene med å skrive, jeg også, men kjempegøy å følge med.

Jeg fikk i går kjøpt amme-innlegg i bomull/silke på Barnas Hus, de er fra boob. Virket veldig fine. Jeg kjøpte også en 2-pack amme-bh (svart og hvit) uten spiler på Kapp-Ahl. Har skjønt at man må sove med amme-bh, ellers blir sengs full av melk... Av amme-klær har jeg fått en fin topp av min søster (fra boob) og en del ensfargede topper fra HM fra en venninne. Kommer nok til å bruke disse mest hjemme. Skal jeg ut får jeg finne en annen løsning, ta er skjerf over eller lignende. Amme-klær kan være fint, men jeg synes generelt det er litt kjedelig og kjerring-aktig tøy..

I dag har jeg vasket over kjøkken, bad, vaskerom, og støvsugd hele huset, samt vært ute på en times joggetur. Håper det setter i gang fødsel, hehe, for nå er jeg helt kaputt! Jeg har også bakt litt, for å ha klart i fryseboksen når folk kommer på barselsbesøk. Nå i kveld blir det fullstendig avslapning med boklesing, deilig.

I morgen er det tur til legen, er 38+3 nå, det er jo SÅ rart å ha kommet så langt! Kan nesten ikke tro det..husker tilbake på uke 16, uke 20, uke 30.. Det virker så kort siden, og plutselig nå skal jeg snart føde. Utrolig spennende!

Virker som det er delte meninger ang bleiebøtte. Vi får prøve oss frem og se hva vi trives best med :)

Søkte på nettet på ammeforkle, men kom ikke over noe. Ett stort skjerf får jeg bruke i mellomtiden. En del ting må man vel finne ut av etter hvert.

Pernille_: Du har virkelig fått gjort mye i dag :) Du fortjener fullstendig avslapping! Det er imponerende at du klarer å jogge nå :)

Synes også det er rart å være så langt på vei, uke 38+0 i morgen, har gått i en rasende fart, satser på at det går like fort framover. Alle utenom meg og samboer tror det blir septemberbaby, men jeg og samboer klamrer oss til optimismen og satser på augustbaby :) Ergo så må hun komme innen søndag :) Vi får vel vite litt mer på jordmortimen i morgen, satser på at hun har gode nyheter :)

I dag fortsatte vi golvvaskingen og det er så HERLIG og endelig være nesten i boks med det. Kun noen små flater igjen å vaske. Fikk også vasket speilene i gangen som ikke har vært vasket på år og dag. Samt bære inn vugga, seng m.m. Vi har ikke funnet citybag til vogna enda, så vogna er ikke helt inntakt. Jeg er stresset over det, mens samboer tar det med ro og synes vi skal vente å se om det er noen som selger brukt. Jeg har bare lyst å gå på butikken og kjøpe for å vite at vi har det i boks! Ellers har vi hatt besøk av svigermor og noen av samboer sine slektninger, grunnen til at de kom innom var selvfølgelig for å se på magen min, haha :) Svigermor syntes jeg hadde fått betraktelig større mage bare den siste uka, men det synes ikke jeg, kommer også an på hva jeg har på meg. Hadde på meg hvitt og det virker forstørrende. Vi får se i morgen på symfyse-fundusmål.

Her i huset blir det får i kål til kveldsmiddag :) Avslapping resten av kvelden, golvvask ble dagens trim i dag samt en tur på butikken. Lilletøtta har vært aktiv i dag også.

Gøy med et så aktivt sted, blir jo som en delt dagbok :)

Nå fikk jeg karret meg til å lage den kaka, får pynte den i morgen før babyshower. Kjøpte for noen måneder siden en kjole som jeg tenkte å bruke på eventuelle bursdagsfester odv nå i sommer, men det har jo ikke blitt noe særlig fester i år siden de aller fleste har blitt gravide eller akkurat fått baby! Haha. Så håper jeg fortsatt passer den, hadde vært gøy å pynte seg litt i morgen når en først skal ut i sosialt samvær.

Istad var min storebror og hans far (vi har ikke samme pappa) på døra med litt ting faren skulle kvitte seg med! Vippestol, som jeg har hatt lyst på i evigheter, barnestol med bordplate, babygym og reiseseng fikk jeg helt gratis. Det er jo av det eldre slaget da det ble brukt til lillesøstra til brødrene mine, som var konfirmant i år, men selv om designet er litt gammeldags var det veldig pent brukt. Så det var kjempesnilt av dem å gi det til meg :)

Nå skal beina på bordet og brus i glasset, samle krefter til en ny dag i morgen!

A_87: så flink du er som fikk vasket over så mye! Det er så godt å få gjort! Deilig å ha det rent og pent til den lille (og evt besøk..) kommer.

Alltid noen som skal kommentere magen, jeg synes egentlig klærne man har på seg har veldig mye å si, akkurat som du også sier. Derfor virker det kanskje som om det varierer fra dag til dag.

Atanih: Kjemoekoselig å få ting man trenger! Alt trenger ikke være nytt :-) Jeg har fått masse brukt og er veldig takknemlig for hver eneste ting jeg har fått!

Det er kjekt å lese her når det er så aktivt. Felles dagbok-beskrivelsen passer bra.

Delte meninger om det meste uansett om det gjelder bøtter, bher, vogner og bleier. Det er i grunn bra for smaken er jo som baken ;) delt.

Og ang det å sove med bh så er min smak den at jeg likte best å sove uten. Hadde håndkle under lakenet og skiftet på sengen minimum en gang i uka. Om jeg hadde mye lekkasje (mest i starten) sov jeg med en Pierre Robert sportsbh med amme innlegg inni. Men de nettene jeg sov med bh så ble jeg så fryktelig sår dagen etter. Jeg trengte rett og slett de luftetimene på natten.

Det viktigste med alt er å finne det som passer deg/dere og gå for det :)

Og føler dere "rådene" og tipsene SPESIELLT generasjonene over gir er feil eller ikke er riktig for dere så drit i det med god samvittighet!

Du er ikke en dårlig mor bare fordi du ikke gjør ting likt som det svigermor/mor gjorde for 30 år siden (selv om det virkelig ikke er annbefalt å gjøre det på den måten lenger).

Så mitt beste tips til dere førstegangsfødende er å gjøre/kjøpe det som er rett for DERE.

I dag hentet vi sengen og den står enda i bilen da det ble litt seint hos mamma som vi stakk innom på vei hjem. Og der fikk jeg høre hennes meninger angående det meste innen graviditet, fødsel og utstyr og div.

Jeg jattet bare med for det er hennes meninger ;)

Hun kan fremdeles ikke skjønne hvorfor jeg trenger søsken vogn selv om det er mindre enn to år mellom barna.. Lett for henne å si, som hadde bil og ikke trengte å ta bussen og gå mye/langt med to små.

Hun så godt at magen har synket og lurte på om han var festet. Da jeg sa ja fortalte hun meg at det så hun :)

Magen min er lav og strutter veldig. Den har endret totalt form på litt over en uke, siden han festet seg.

Annonse

Morro å følge med på tips, tanker, spørsmål og ord fra dere alle:)

Her i huset har minstemann hatt omgangssyke i to dager nå så vi har gjort fint lite. Håper jeg og mannen slipper unna! Hvis mannen får det og fødselen starter så kan vel han i verste fall ikke bli med på sykehus, for de vil jo ikke ha smitte der?! Synes jeg har hørt noe om det. Men jeg tror ikke fødselen setter igang med det første.... Har overhodet ingen tegn, så pessimisten i meg har kommet frem nå. Hadde magefølelse på augustbaby, men nå prøver jeg å forsone meg med to uker over:( sist gikk jeg 11 dager over. Hrmpf:(

Imorgen er det jordmortime før jeg drar på siste store handlerunde på en stund. Da blir det forhåpentligvis stellebord, vippestol og lekegrind. Bleiebøtte har jeg helt glemt, må vel få det i hus snart også.

Har skjedd ting i underlivet de siste dagene nå som jeg ikke liker:( økt utflod og til tider med klumper til og med:( får høre med jm imorgen. Har googlet en del om det, og er nok vanlig, men jeg blir stressa at en infeksjon e.l. kan smitte over på bebisen.

Energibar i fødebaggen var et godt tips! Det må jeg skaffe meg også.

Sov godt damer:) kun avbrutt av 4 høyst nødvendige tissepauser her.

Gravidtrollet hadde behov for å stappe i hølet og der var tomt for epler... Ett kjøkkenraid endte med hermetikk-spising og da boksen var tom begynte det å murre. Murringen økte og økte og utviklet seg raskt til kraftige kynnere som er så satans vonde at de må pustes godt gjennom. Faktisk så vonde at jeg uten å tenke på det uler litt :)

Plutselig går det opp for meg at det jeg nettopp spiste står på listen over kjærringråd som kan starte fødsel, nemlig ananas!

Føler meg meget smart her jeg ligger med tårene som presser på.

I værste fall vil jeg ha en natt med kynnere/masserier uten effekt.

Prøver å ta tiden på de, men ikke så lett. Er ikke helt fokusert på klokka når de starter.

Mini påvirkes av dette og er hyper som bare rakkerern.

Au!

Gravidtrollet hadde behov for å stappe i hølet og der var tomt for epler... Ett kjøkkenraid endte med hermetikk-spising og da boksen var tom begynte det å murre. Murringen økte og økte og utviklet seg raskt til kraftige kynnere som er så satans vonde at de må pustes godt gjennom. Faktisk så vonde at jeg uten å tenke på det uler litt :)

Plutselig går det opp for meg at det jeg nettopp spiste står på listen over kjærringråd som kan starte fødsel, nemlig ananas!

Føler meg meget smart her jeg ligger med tårene som presser på.

I værste fall vil jeg ha en natt med kynnere/masserier uten effekt.

Prøver å ta tiden på de, men ikke så lett. Er ikke helt fokusert på klokka når de starter.

Mini påvirkes av dette og er hyper som bare rakkerern.

Au!

Last ned appen som heter time it baby - enkelt å trykke når kynner / ri starter og slutter så får du en fin oversikt over intervall. Jeg brukte den i går natt, men mine kom med alt fra 6 til 11 min mellomrom og ga seg etter 5-6 timer. Siden har jeg bare hatt vanlige kynnere et par ganger i timen som jeg har hatt de siste 10 ukene.. Dritt lei. Håper dine utvikler seg til noe mer! Lykke til i alle fall :)

Jeg har bare fulgt litt med på dere uten å skrive noe særlig. :) Mye nyttige tips!

Spennende Tipptopp! Spent på å høre hvordan det utvikler seg :)

Selv ligger jeg her og klør som bare rakkern, mest på magen... Alltid vært en "kløer", men nå kjennes det ut som at jeg ligger på masse kjekssmuler, når det ikke er tilfellet i det hele tatt..

Får prøve å sove litt. God natt!

Spennende Tipptopp! Du får holde oss oppdatert :)

Jeg skal legge meg nå, men ville lese gjennom innleggene her først. Er så koselig.

Dagen idag har vært ganske lite produktiv. Har brettet og vasket tøy, laget koteletter til middag og sett Boyhood med et vennepar. Ikke stort mer enn det. Imorgen håper jeg å orke å ta en tur til Solsiden og hente Rimi-pakken, og handle litt. Vil lage eplekake til å fryse ned i porsjonsstørrelser.

Er det slik at alle her inne er utålmodige og bare vil at babyen skal komme? Syns det er det jeg hører oftest, og jeg ønsker på EN måte det selv også, men jeg kjenner at det er så deilig å bare være oss to en liten stund til. Jeg nyter siste rest av egoismerasjonen min, for når babyen kommer så må den delen av meg legges på hylla en god stund. Føler det er så mye jeg vil gjøre før han kommer. Gruer meg liksom litt til at alt skal bli snudd på hodet, samtidig som jeg gleder meg utrolig til å holde han i armene mine og snuse han i nakken.

Nå er det natta. Jeg har spist den siste cakepopen, og de siste fire makronene fra fryseren ikveld (var igjen etter baby shower), nå gjenstår bare lakrisisen :/ Idag har jeg bare vært sulten og usunn... Så imorgen blir det baaare eple (ooog evt kake). Hehe.

Hvordan har det gått i natt TippTopp? Lurer på om jeg skal sette ananas på handlelista hvis det hjelper deg ;) Godt er det hvertfall

Lå våken fra 4 til halv 6 i morges, så gleder meg ikke så veldig til jobb nå.. Litt tunge øyelokk for å si det sånn. Masse murringer i magen i natt, sprell fra minifrøkna og til og med litt murringer i ryggen. Håper det er tegn på at ting kan skje før termin, om et par uker. Er 36 uker i morgen, så uke 38 er fint! 

Den appen hørtes lur ut Småen - den skal jeg sjekke ut :) Hørtes ut som en veldig slitsom natt for din del!

Tipptopp: så spennende! Hadde ikke slimproppen din gått for dager siden også? Og nå er ikke tassen prematur lenger heller! Krysser fingre for deg.

Ananas har jeg også hørt om, men da helst fersk.... Men det er jo stoffene i den som påvirker, og de er nok ikke helt fraværende i hermetikk👍.

Jeg har fått dilla på frosne druer, om dagen gikk jo denne berømte frosne maiskolben ned på høykant, men må innrømme at druer er klar favoritt!

Girasol : murringer er vel ett modningstegn det! Snart er det vel permisjon for deg? Flink som er i jobb enda.

Atanih : utrolig kjedelig med kløe!!! Tror du det er magehuden som strekkes, el har du svangerskapskløe? Skikkelig plagsom?

Nå er det by tur på meg, må ha noe på programmet. Så ett par timer på cafe vil nok være gull verdt.

Fremdeles ingen tegn her....... Ikke ett.... 😕.

Ha en fin dag. I sør er det sommer litt igjen🌞🌞

Endret av Vips77.

Tipptopp: Føler med deg med masse kynnere og maserier! Håper det er tegn på at noe er på gang så du slipper gjennom så mange slike runder. Det høres veldig slitsomt ut.

Sist svangerskap, når jeg hadde gått 4 dager over, tok jeg en skikkelig runde med alt av kjerringråd for å sette i gang fødsel. Vi bodde i 5. etasje, så jeg tok trappene et par ganger, kjøpte en hel ananas som gikk ned på høykant, og hadde rikelig overdrevet med kanel på grøten. Mulig jeg prøvde flere ting også, som jeg ikke husker. Kl 05 neste morgen gikk vannet, 5 dager på overtid. Jeg vet jo ikke hva som virket, eller om det ville startet da uansett, men lettelsen over å være i gang var stor! 

Det har vært mye mas her også fra mor, svigermor og svigerinne på at det sikkert starter snart. De har holdt på et par uker allerede, og i dag er det en uke til termin. Jeg må bare prøve å stenge ut, for jeg blir gal hvis jeg skal gå og kjenne etter hele tiden. 

Vi grubler litt på logistikken for storesøster for tiden og hva vi gjør når fødselen kommer i gang. Jeg har lært at det er Oxytocin som setter i gang fødselen, og dette utløses lettere når vi er avslappet. Det vil si at kveld, natt og tidlig morgen er mest vanlig. Hvis det skulle skje på en ukedag er det vel greit å levere henne i barnehagen og få svigerinna mi til å hente. Skjer det på kveld må vi vel vekke henne og kjøre henne over til svigerinna mi så hun kan fortsette å sove der. Svigerinna mi har selv to barn og en travel jobb, så jeg gruer meg litt til å bare dumpe dattera mi hos dem, men de har sagt at det er greit. Det er et stykke for dem å kjøre til barnehagen vår både i morgen og ettermiddagsrushet. Mamma må ta fly for å komme til oss, så jeg har avtalt at hun skal bestille billett på første fly så snart fødselen er i gang så hun kan komme og hjelpe oss med storesøster første uka iallfall. Men nå når fødselen nærmer seg blir jeg mer og mer stresset på hvordan dette skal gå. Jeg vil jo helst at storesøster ikke skal bli for skiplet heller. Vanskelig å vite hvordan hun vil reagere på hele fødselsopplegget. Hun kan jo fort bli veldig redd og mammadalt når det først skjer noe uregelmessig. Jeg er fristet til å be mamma bestille billett til mandag, så hun er her hele neste uke og kan være hjemme med storesøster når det skjer. Men da blir problemet, tenk hvis det ikke skjer noe hele uka, og jeg og mamma skal somle her hjemme i tosomhet mange dager i strekk! Vi har et godt forhold altså, men hvis jeg tror jeg kan bli gal, hva vil min mann bli da? Skjer det på helg er nok det bedre, for da har folk fri og det er flere jeg kan be om hjelp til å ha storesøster på overnatting. Uff, dette er ikke lett. Mannen min er helt ubekymret over dette og tenker at vi har god tid til å finne løsninger når jeg først er i gang. Sist tok det 12 timer fra vannavgang til full åpning, så jo, vi har jo tid, men jeg aner jo ikke om denne fødselen blir lik i det hele tatt. 

Spent på hvordan det går med deg jeg også tipptopp! Tvitvi:)

Nå har jeg vært hos jordmor og er litt mer optimist med tanke på fødsel om ikke for lenge. Babyen hadde festa seg godt nede i bekkenet, hun fikk ikke rikka på hodet. Kan skje når som helst, men selvsagt ingen garanti. Hun ba meg dra hjem og pakke baggen og hvile mest mulig. Passer meg fint:) vi snakka litt om fødsel og hva jeg tenkte rundt den, så nå skal jeg skrive et lite "brev" og legge ved svangerskapspapirene så fødeavdelingen får litt info om hva jeg tenker. Flere som har lagd et sånt skriv? Jeg har ikke vært på no fødselsforberedende kurs så jeg er spent og har mange tanker om fødsel selv om jeg har vært gjennom det før. Det 4-timers kurset på Ullevål (hvis jeg husker riktig) hørtes veldig bra ut!

Nå er det straks avreise til ikea, barnas hus og div butikker med babyutstyr. Må bare få i meg brettet mitt med isbiter som er fast morgenrituale:) yammi! Frosne druer hørtes ikke verst ut det heller vips77:)

Håp!: skjønner tanken din om at det er deilig å være bare to nå- nyt den! Samtidig så er vi lagd sånn, at det vil oppleves som helt naturlig og selvfølgelig at bebisen blir en del av dere når den kommer:) Da er det vanskelig å se for seg noe annet:)

10 dager til termin:) trøtt eller utvhvilt- ha en fin solfylt dag!

Hei hei. Var bare kynnere/masserier som varte en stund i natt.

Da jeg var gravid med første gikk jeg ti dager over og prøvde mye rart av kjærringråd, men det som da ga mest effekt (kanel) ga overhodet ikke så stor effekt som ananas gjorde nå.

Med første var jeg overhode ikke moden eller hadde noen tegn på at jeg var det da jeg ble satt i gang på dag 8. Og rådene funker ikke om en ikke er moden.

Så med tanke på hvor mye "fandenskap" én liten boks kunne gi så vurderer jeg sterkt å kjøpe en 3-pakk av beste merke og en fersk en om jeg finner en som er moden, for så å trøkke i meg og så slenge gubben i sengen og hoppe på han ;)

Hehe. Jeg er VELDIG fødeklar!

Og ja proppen gikk for 1 1/2 uke siden, hodet er festet og jeg er klar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...