Pernille_ Skrevet 17. august 2014 #476 Del Skrevet 17. august 2014 Spennende TippTopp! :-) vil ha 86: lykke til, hang in there... Jeg har hatt to dager hvor jeg har vært helt slakt, har nesten ikke orker å bevege meg opp fra sofaen (joda), tror det kommer av at de siste ukene har jeg vært ekstremt aktiv med både trening og masse fiksing i huset, vasking av både vinduer og gulv og alt som er. Har tatt det veldig med ro i går og i forgårs, så nå føles det som energien er litt tilbake. Men jeg glemmer jo noen ganger av jeg er høygravid... Under 3 uker til termin nå! Jeg bestiller fødsel til over neste helg, hehe :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146592584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
girasol Skrevet 17. august 2014 #477 Del Skrevet 17. august 2014 Vilha86: Lykke til! Håper det tar seg opp eller roer seg ned så du får slappet av litt! Er du i kontakt med føden? Spennende at du kjenner at ting skjer TippTopp. Og lykke til med bekkenbehandling. Du har virkelig hatt et slitsomt svangerskap høres det ut som - godt å vite at det blir stadig kortere tid til vi holder babyen vår i armene I natt har jeg sovet ca 11 timer - helt fantastisk! Bare to små turer på do, men sovna fort igjen etterpå. Merket at jeg var sliten etter forrige uke på jobb, så det trengtes nok. Begynner å få mer vann i kroppen, og ser at jeg har lagt på meg i ansiktet også. Og har fått mer apetitt og søtsug i det siste også. Huff, håper ikke det betyr at vekta tar et stort hopp nå på slutten. Men gidder ikke stresse med det heller. Det som kommer kommer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146592765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipptopp Skrevet 17. august 2014 #478 Del Skrevet 17. august 2014 Ja det er litt spennende, men jeg tør ikke håpe på at det var ett tegn på at det skjer noe snart. Vil helst vente til starten av september før det skjer noe. Men det jeg håper på er jo selvsagt at kroppen starter dette selv. Svangerskapet har vært slitsomt ja, men bare psykisk pga bekkenet. Da jeg gikk gravid med første var det ti ganger mer slitsomt, minst, og da var bekkenløsningen bedre enn nå. Men der var så mye annet som ikke var bra og jeg var inn og ut av sykehuset både på innleggelser og hastetimer/akutt. ikke artig. Denne gangen er jeg i kjempe fin form, men å være lenket til sofaen og ikke ha mulighet til å gå ut å finne på noe med mini gjør meg lettere tullerusk i hodet. Nevnte for mamma at jeg godt kunne tenkt meg at han kom før, men fy fader så jeg ble skjelt ut! Det fikk jeg ikke lov til og jeg fikk ihvertfall ikke lov til å føde dagen det store selskapet er, selv ikke på kvelden når det er ferdig! Og hvis han prøvde seg (noe babyer bestemmer selv) så fikk jeg pent knipe igjen! Hehe. Kan ikke annet enn å le jeg. Sambo også flira godt når jeg fortalte det. Tror mamma er litt stressa pga selskapet. Hihi. I morgen er jeg 36 uker fullgått og det er en kalendermåned igjen til termin. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146592989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
A_87 Skrevet 17. august 2014 #479 Del Skrevet 17. august 2014 Tipptopp: Så spennende at noe er på gang Godt å se at kroppen gjør seg klar Du får holde oss oppdatert! Jeg vet at det varierer, men hvordan ser egentlig slimproppen ut? Her om dagen så jeg spor av blod på papiret da jeg tørket meg. Hva kan det være? Såre slimhinner? Girasol: Så deilig med 11 timers søvn Søvn er gull verdt! Jeg våkner nesten alltid 2 ganger i løpet av natta til faste tidspunkt, men jeg får alltid sove igjen, så det går fint. Pernille_: Ikke rart du har vært sliten hvis du har hatt en aktiv timeplan! Lurt å hvile seg mellom slagene Kommer du til å trene like mye f.o.m uke 37? Jeg tenker å gå tur de dagene jeg ikke trener og når jeg trener kommer jeg til å ta et roligere tempo. I går hadde jeg en meget innholdsrik dag. Stod opp kl 06:15, var på dagvakt, deretter hjem for å gjøre klart til feiring av lillesøsteren til samboer. Etter det trodde jeg at jeg skulle møte en venninne og søsteren min hos søsteren min. Når jeg kommer inn, sitter søsteren min, 4 venninner og lillesøster til samboer. Det var en overraskelse i form av babygavedryss Jeg ble helt overveldet! På bordet stod det jordbær, mango, salat, kylling Alle hadde med hver sin babygave og søsteren min og ei venninne som hadde stelt i stand mesteparten hadde laget bleiekake, to plakater med bilder av Lille My og mummitrollene (siden vi kaller babyen for Lille My). I tillegg hadde vi to "leker", hvor den ene gikk ut på at jeg skulle smake på sjokolade som var smeltet og størknet som lå i 5 bleier og gjette hvilken sjokolade det var. Det var artig, men uappetittelig ettersom det så ut som bæsj, hehe. Etterpå skulle alle gjette hvor mye jeg målte rundt magen og skrive på lapper på hva de trodde var midjemålet, etterfulgt av at søsteren min målte midjemålet mitt. De fleste gjettet alt for mye Fikk ei bok om "mamma for første gang" samt mange andre nyttige saker, alt fra bleier til bodyer. Dermed har vi stort sett alt vi trenger, så nå kan bære snuppa kommer når som helst Uke 37 på onsdag, så f.o.m da kommer jeg til å stille meg i ventemodus. Jeg har på følelsen at hun kommer i august Jeg er fortsatt overveldet over babygavedrysset, hadde ingen mistanke om det Har aldri vært så overrasket før De hadde bakt iskake også Etter dette hadde vi besøk av familien til samboer hos oss siden søsteren hans hadde bursdag i går. Kl 23:00 dro besøket og da var jeg helt skutt etter en lang, koselig og innholdsrik dag La meg ikke før kl 01:30 og sovnet på et blunk. Jeg vet at jeg er høygravid, men glemmer det, siden jeg er i så god form. Har ofte kynnere og sting, men det går så fint I dag har jeg SISTE arbeidsdag før permisjonen. Permisjonen starter ikke offisielt før fredag, men tviler på at jeg kommer til å takke ja til noen ekstravakter siden tankene mine er helt andre plasser. Er det sant at man må vaske seg nedentil for hver vannlating etter fødsel? Høres tidkrevende ut. Krysser alt jeg har for at alle får møte babyen sin på den dato dere ønsker Nå er vi alle snart i mål og deilig er det Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146593098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pernille_ Skrevet 17. august 2014 #480 Del Skrevet 17. august 2014 A_87: Så gøy du ble overrasket med babyshower! :) Det er jo fantastisk koselig og en opplevelse man kan leve lenge på! Utrolig fint å bli gjort stas på når man skal bli mamma for første gang :-) Min mor og mine søstre ordnet det samme til meg (ikke like mye som for deg med bleiekake etc), og det var utrolig koselig! Jeg er 37+1 nå og skal ta meg en løpe/gåtur etterpå. Har vært på yoga i dag tidlig, og kroppen kjennes utrolig mye bedre ut nå etter to dager med helt kaputt modus. Jeg kommer til å ta det roligere på trening de siste ukene, har fått beskjed av legen om at jeg må huske å slappe av. Heller gå enn løpe. Så det skal jeg prøve på :-) Jeg merker jo at det er tyngre nå. Vekta ligger på +9, så jeg har gått opp en del de siste ukene. En del er nok også vann i kroppen? Samtidig legger vel babyen på seg masse nå, så det er jo bra. Jeg kan også glemme at jeg er høygravid! Men etter de to slappe dagene SKAL jeg nå ta mer hensyn. Mannen er jo begynt i jobb igjen og vi har fikset det meste hjemme, så da skal det nok bli lettere å legge seg nedpå litt på sofaen og slappe av flere ganger til dagen. Plutselig er jo fødselen i gang, og da blir det ikke mye hvile.... Jeg har ikke hørt at man må vaske seg nedentil eller hver vannlating? Men har fått tips om at man bør tisse i dusjen....siden det svir så, spesielt de første dagene....får se hvordan det blir med det da Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146593187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipptopp Skrevet 17. august 2014 #481 Del Skrevet 17. august 2014 Slimproppen er forskjellig for alle, men inneholder ofte litt blod. Hos noen er den skikkelig fast og oval. Gelépropp. Hos andre har den løsnet mer opp og kommer ut i store doser slim/geléaktig utflod. Hos meg var det store mengder slim og på første tørk var det litt mer "klase" og anntydning til blod, men jeg kasta jo papiret før jeg så skikkelig. Men det var ikke rent lite rester som måtte tørkes vekk etter det, så jeg er ikke i tvil om hva det var. Men det trenger ikke bety at jeg føder med det første. Vil jo helst vente til han ikke er prematur lenger. Det er 8 dager til. Du må ikke vaske deg nedentil hver gang du tisser, men om du har fått rifter (selv pittesmå) skal jeg love deg at du gjør det Jeg tisset i badekaret med rompa hengende over kanten og dusjen spylende midt inn i midten eller brukte ett litermål med lunket vann som jeg helte mellom beina når jeg tisset i do. Urin i sår svir som ett rent helvete! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146593299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atanih Skrevet 17. august 2014 #482 Del Skrevet 17. august 2014 Tipptopp: Ringer du føden når slimproppen går? Eller venter du til rier osv starter? Så imponerende å høre om alle dere aktive mennesker så sent i svangerskapet! Selv har jeg vondt rett under magen bare jeg går, og etter bare en liten tur til byen for noen ærender igår hadde jeg kjempevondt i ryggen og ene leggen resten av dagen. Føler også det strammes veldig rundt fingrene når jeg bøyer dem, men de ser ikke noe videre hovne ut, så er sikkert bare litt vann som begynner å samle seg opp i kroppen. Jeg har i det siste vært altfor komfortabel med å være gravid. Med ferie og sykemelding de siste ukene har det vært så lett å bare ta på seg joggebuksa, stor t-skjorte, gå usminka og sette håret opp i en rotete dott. Jeg går jo ikke sånn ute, men nå er det ikke ofte jeg har hatt mulighet til å bevege meg ute av hus heller... Så igår var det deilig å sminke seg skikkelig, ha håret i en ordentlig sveis og faktisk føle seg litt fin mens vi var i byen! Så får håpe jeg ikke mister meg selv helt nå mot slutten og "tiden etterpå" Så hyggelig å bli overraska med babyshower! Går jo rundt og håper litt på at noen vil overraske meg også med det, siden jeg er 2.mann i nærmeste venninnegjengen som får førstemann, men har i grunnen ikke mistenkt noe. Er bedt i en annens babyshower, hun har termin et par dager etter meg, så vi får se! Begynner uansett å kjenne at disse ukene blir nok veldig lange... Høygravid i morgen! (Selv om jeg har følt meg høygravid de siste to månedene... ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146593510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipptopp Skrevet 17. august 2014 #483 Del Skrevet 17. august 2014 Nei, ringer ikke føden. Det er ett tegn på at fødsel KAN starte innen noen timer eller uker kroppen lager også lage ny propp om den ikke er klar enda. Men så sent er det ikke sikkert at den gjør det. Men det er som sagt et tegn på at kroppen gjør seg klar og fødsel KAN starte når som helst. Ringer føden ved rier eller vannavgang. Han er fremdeles prematur i 8 dager til, men jeg kunne godt tenkt meg å bli ferdig snart. Følt meg rar og ekstra sliten i det siste og hatt en veldig spesiell følelse i kroppen. Men man vet jo aldri. Må ihvertfall få pakket den helsika bagen til meg for jeg kan banne på at jeg ikke har hodet med meg når ting plutselig skjer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146593564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
A_87 Skrevet 18. august 2014 #484 Del Skrevet 18. august 2014 Tipptopp: Lurt å pakke sykehussakene ja Tror det er bare ett fåtall som har hodet ordentlig med seg når "startskuddet" går Atanih: Ja, vanvittig koselig å bli overrasket med babygavedryss, det var som julaften og bursdag på samme tid Satser på at noen overrasker deg også, er enda tid for deg Jeg hadde aldri trodd at noen ville overraske meg siden det var så pass "sent". Hvor lenge skal riene vare før man kontakter føden eller skal man ringe føden når riene er i gang? Når regnes man egentlig som høygravid? Offisielt har jeg permisjon fra universitet og jobb f.o.m fredag, men siden jeg ikke har flere vakter igjen på jobb og ikke skal dra på universitetet for så få dager, har jeg permisjon fra og med I DAG Det har neppe sunket inn enda. Jeg er vant til å ha mye på panelet, så dette blir både uvant og deilig. Er en rastløs person som liker å gjøre noe hele tida, men jeg må huske å senke skuldrene også, slik at kroppen blir avslappet og oppladet for den store jobben som er i vente. F.o.m onsdag er ikke babyen prematur, så f.o.m den tid er hun velkommen til verden August, august, august, vær så snill Venninna mi spurte meg i går om jeg er lei av å være gravid og det er jeg ikke. Er bare utålmodig etter å få se babyen Vi har mugg i vinduskarmen på soverommet. Samboer prøvde med salmiakk i går og fikk bort ca 80 %, men det gjenstår enda litt. Neste skritt blir å prøve klorin. Satser på at alt går bort, hvis ikke må treverket byttes ut. Dårlig tidspunkt å få mugg på når babyen snart skal flytte inn på rommet. Noen her som vet om en vidunderkur for å få bort muggel? Ang. vasking nedentil: Går vel an å ha ei flaske stående som man kan fylle med vann og helle over mens man sitter på toalettet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146595678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vips77. Skrevet 18. august 2014 #485 Del Skrevet 18. august 2014 Tipptopp: oi oi! Ja, der har du jo ett godt tegn til at noe er på gang. Selv om det kan være lenge til, gjør jo kroppen seg klar. Mere enn jeg har her iallefall..... Ingen tegn i det hele tatt! A87: super stas med babyshower. Veldig koselig å bli satt pris på, på den måten! Det fortjener du helt sikkert😀 og deilig å gå ut i permisjon nå! Jeg er også i permisjon.... Litt stille i huset nå som jeg plutselig ble litt alene! Har tatt meg en halvtimes gåtur, godt å bevege seg. Selv om jeg også har skikkelig vondt i den ene leggen som deg Atanih! Det sa smekk i leggen i går, og er rett og slett dritt vond, men har jo bare blitt værre utover sommeren! Ja, ja får vel spørre om vipsmannen kan massere litt😀. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146595830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipptopp Skrevet 18. august 2014 #486 Del Skrevet 18. august 2014 Hehe. Jeg er usikker på når jeg "vil" at baby skal komme. Men jeg er sikker på at jeg ikke vil på overtid. Håper det er et tegn på at det ikke blir overtid og at kroppen klarer å starte selv denne gangen. Igangsettelse er pyton! Men de sier at det er lettere når man er flergangsfødene, hvis man må settes i gang. Når man ringer føden etter riestart varierer etter hvor langt unna sykehuset du befinner deg og om du har hatt raske fødsler før. Da jeg var gravid med første fikk jeg beskjed om å ringe å høre når det var under 10 min mellom hver og om det var ca 4 min mellom så skulle jeg bare ringe å si at jeg kom. Dette var ahus og vi hadde ca 40 min kjøring. Nå har vi 30 min kjøring og jeg tenker å bruke samme "mal". Ved vannavgang eller blødning ringer man med en gang. Da skal man ikke vente med å ta kontakt. Er rart å gå ut i permisjon, føler man sitter å tvinner tomler. Tenk på det som ferie. Kommer ny "jobb" fort nok For å få tiden til å gå kan man jo fylle fryseren med bakevarer og ferdiglagde middager. Veldig kjekt å bare ta noe ut og varme når man er zombie etter nattevåk med en baby som henger i puppen 24/7. Mugg har jeg også vasket med salmiak. Vask over med klor og vask så med eddik. Da er du ganske sikker. Eddik er suveren til å vaske mye med, men stinker. Jeg bruker mye eddik, bakepulver, sitron og cola (ja faktisk) i husvasken. Barberingsskum har jeg hørt positive ting om også. Eddik går på det meste, bakepulver i varmt/lunkent vann løsner fastbrent i kjeler og slikt, sitron tar fett og lukt (skål med vann og sitron i microen noen minutter og bare å tørke vekk skitt med fuktig klut, ps: VARMT), hell cola i do og la stå over natten (ikke lett når en er gravid...) og skur godt. Resultat er en blendahvit do (tar harde flekker). Cola kan også ta rust på f.eks. Støtfanger, bare skrubb med grytesvamp. Barberskum sprayer/smører du kjøkkenvifta inn med og lar stå litt. Bare å tørke av med lunken klut. Den tar fett. Funker fint med flaske og vann mellom beina når man tisser ja. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146595959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mortilludde Skrevet 18. august 2014 #487 Del Skrevet 18. august 2014 Nå er permisjonen igang:) deilig!! Har sett veldig frem til fri og tid til å gjøre istand ting hjemme, men idag har jeg bare sovet på sofan.kjedelig start på permisjonen igrunn. Sover så dårlig på natta for tiden, sovner ikke før 02, så jeg hadde litt søvn å ta igjen. Det er vel kroppen som vil at jeg skal venne meg til våkenetter.. Imponert over dere som trener og er i aktivitet nå, jammen flinke:) burde absolutt begynt å gå små turer selv, men om det vil gi meg mer energi frem mot fødsel vet jeg ikke. Litt sent å starte nå kanskje.. Jeg synes jeg kjenner mindre bevegelse fra magen de siste dagene enn tidligere, er det sånn med flere her? Jeg kjenner bevegelse hver dag, men i mye mindre grad enn tidligere. Jeg blir litt urolig av det, samtidig som jeg tenker at han har jo mindre plass, men vurderer også å ringe føden bare for å høre hva de sier. Når jeg tenker etter er det en del ting jeg må ordne nå fremover ja..fødebaggen er vel det første jeg må få iorden. Selv om jeg overhodet ikke har noen tegn på at ting er i gjære. Også må stellebord og bilstol kjøpes, seng hentes hos venninne, hus vaskes og sikkert div annet småtteri som jeg ikke har kontroll på. Bleier og krem har jeg men ikke stelleplass:) jaja, det ordner seg. Kjenner hvor mye mer avslappet jeg er til ting nå med andremann enn med første:) ønsker meg også en felix lekegrind, den har jeg ikke hatt før men nå står den øverst på ønskelista. Idag åpnet avdelingen jeg vil føde på, den har vært stengt i sommer, det var godt å høre, da er liksom det i boks. Ha en fin dag! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146596092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
A_87 Skrevet 18. august 2014 #488 Del Skrevet 18. august 2014 Tipptopp: Tusen takk for vasketips Skal prøves mortilludde: Så bra at avdelingen du vil føde på er åpnet Meldte meg inn i liberoklubben i dag og skrev terminen min 12.09, da stod det at jeg er 37 uker på vei, men i følge mine beregninger er jeg i uke 36+5. Hvorfor er det så ulike beregninger? Synes dere jeg skal "nekte" samboer å gå på en lang fjelltur i tiden fremover? Han går aldri på natta og det er jo mest sannsynlig da fødselen starter. Hva pakker dere med dere til sykehuset? Vips77: Ja, absolutt, babygavedryss var som julaften og bursdag på samme dag Den største overraskelsen jeg har fått av venner og jeg vil definitivt gjøre det samme for noen av venninnene mine når de blir gravide. Jeg er den første i venneflokken som er gravid. Går fint å være i permisjon, er alltids noe husarbeid som roper på meg I dag skal jeg på pikniktur med søster og en venninne, så det blir mye bevegelse Har advart de om at jeg ikke klarer å spasere like fort som før Golvvasken roper på oss, så den skal vi ta når det klaffer at samboer har fri. Vi har ikke vasket golvene på evigheter så det er på høy tid. Ellers skal jeg sørge for at skittentøyskurvene er mest mulig tomme framover. Samboer vasker også klær, men siden jeg har bedre tid når jeg ikke jobber, kan jeg påta meg mer Blir dere å si fra til familie/venner når dere drar til sykehuset? Tror ikke vi blir å gjøre det. I dag stengte jeg veggen min på facebook, da forhindrer jeg at noen gratulerer meg der før jeg får sagt det selv, er dessverre noen som gjør slik. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146596122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flea Skrevet 18. august 2014 #489 Del Skrevet 18. august 2014 Hei på dere! Jeg blander meg litt inn her siden jeg også har termin i september. Jeg ser dere har holdt på en stund, og kommet opp i 25 sider, så jeg var litt usikker på om jeg skulle skrive noe her, men dere virker så hyggelige, så fristelsen ble for stor Selv har jeg vært for opptatt med jobb og feriering siste mnd til å logge meg mye på nettet, men nå har jeg 2,5 uke igjen til termin (3. sept) og forferdelig god tid plutselig. Så hyggelig det hørtes ut med babyshower! Jeg ser det har blitt mer og mer av det siste årene. Det er jo veldig fint å få flere av gavene før fødsel, så har man mer oversikt over hva man trenger. Jeg funderer på en ting rundt dette med gaver. For oss blir dette nr to, så vi har det meste av utstyr, og vi har arvet enorme mengder klær fra to av våre vennepar (nytt kjønn denne gangen). Er det "lov" å informere folk om hva man ønsker seg i barselgave? Man får jo ofte søte antrekk, bodyer og klær i ulike størrelser, men vi har nå mer konkrete behov, og det hadde jo vært fint å få mer av det man trenger? Noe av det du lurte på A_87: Jeg pakket fødebag og barselbag i går. Jeg har delt det i to, for jeg vil ha minst mulig å dra på når jeg skal føde. Det hender jo man må bytte rom, kanskje man bare får CTG og blir sendt hjem igjen, osv. Da orker jeg ikke en stor bag å drasse på. I fødebag la jeg en fleecebukse, en stor t-skjorte, to truser, en amme-BH, to par sokker (ull og bomull), 1 pk store bind, 1 fl Lactacyd intimvask, og et "varme-sjal" med druekjerner som kan varmes og legges på der det gjør vondt. (sånn som varme risposer.) Toalettsaker, ladere, fotoapparat og matpakke går oppi den dagen vi drar. I barselbagen pakket jeg babytøy, babyteppe, to bleier, en smokk, ammeinnlegg i ull, brystvortekrem, et ekstra klesskift og flere truser til meg. Den kan mannen hente når vi er kommet på barsel og ting har roet seg. Jeg skal også pakke en bag til fireåringen med det som trengs til en overnatting eller to, så hun også kan kjøres et sted ganske raskt. Sist gang ringte vi begge kommende bestemødre når vi var på vei til sykehuset. Vi forstod etterpå at det hadde ryktet seg ganske raskt i nærmeste familie og det syntes vi var helt greit. Vi har stor søsken/svigerfamilie. Vi hadde ikke telefonene våre tilgjengelig under fødselen, så det tok godt over et halvt døgn før de hørte fra oss igjen. Dette med facebook er vanskelig. Det som skjedde sist gang var at jeg sendte MMS til mine nærmeste når vi hadde vært på barsel et par timer. Min bror la ut på SIN facebookvegg at han hadde blitt onkel, uten å tagge meg eller noe, men ei av mine venninner er venn med han, og gratulerte dermed meg på MIN vegg. Og da var det delt med alle mine facebookvenner. Jeg har ikke sagt til henne at jeg syntes dette var dumt, men jeg kjente der og da at det irriterte meg litt. Det har blitt kommentert i mediene mer siste par år, så jeg håper det fører til at folk tenker seg mer om nå enn før. Man vil jo gjerne ha eierskap til egne nyheter når det er så store ting som skjer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146596236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atanih Skrevet 18. august 2014 #490 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Velkommen hit Flea! Morro med flere som kommer med innlegg Har igrunnen hørt litt forskjellig ang. når en er høygravid, men jeg går etter 34+4 som jeg har lest mange steder. Hører også at du er høygravid når du har 40 dager igjen til termin, med idag er det 41 dager (wow!!) til jeg har termin, så. Jeg føler alle regner forskjellig med tanke på når en er gravid! Jeg har to apper på tableten, hvor jeg måtte trikse til datoene på begge for å få det til å stemme overens med hvor langt jeg er på vei ifølge UL-terminen (28.sept). På den ene appen måtte jeg sette 24.september som termin, den andre 25. september. Så det er kjemperart. På UL-terminen har jeg termin når jeg er 40+3. Så det er ikke alt en skal skjønne seg på her i verden I fødebaggen har jeg pakka pyjamas, et par "løse", sorte bukser, et par lange cubus-singletter, en cardigan, 3 par sokker og hipstere, hjemreiseklær + en ekstra body og sokkepar til bebisen, nattbind, reisesett med shampo/balsam, parfymefri såpe, og pakker litt daglig sminke, tannbørste, hårbørste og sånne ting når vi skal dra. Har pakka en sekk med et par t-skjorter, bukser og undertøy til mannen også. Vi har ikke egen bil å lagre det i, så foreløpig står det klart i stua Snacks tror jeg i grunnen ikke jeg gidder å tenke på. En vet liksom ikke om det blir liggende en uke eller fem, og faren er stor for at det blir spist opp lenge før en reiser til sykehuset Satser heller på å kjøpe noe på narvesen som er på sykehuset, ellers ligger sykehuset ganske sentralt, så det er jo ikke mye om og gjøre for mannen å reise på en døgnåpen bensinstasjon tenker jeg. Jeg har ikke lyst til å fortelle folk at vi reiser på sykehuset, ihverfall ikke om vi reiser inn på kvelds/nattestid. Mamma jobber på sykehuset, hadde vært litt morro å plutselig komme på besøk i etasjen hun jobber med barnebarnet på armen! Selv om hun sikkert ikke hadde klart å jobbe mye mer den dagen Ellers har jeg tenkt å sende MMS til nærmeste venner og familie med info om når babyen ble født og alt som hører med, og slenge på at vi ønsker selv å annonsere det på facebook med bilde og info, og ber om å respektere ønsket, og videreformidle dette om de vil fortelle til f.eks. mine tanter/onkler osv. Jeg kan bli ganske langsint på visse ting, og hvis noen av dem da gratulerer meg på veggen eller legger ut bilde selv, vil jeg nok være veldig bitter en god stund. Stenge veggen for en stund er jo også en ide, men folk kan jo fortsatt skrive en egen status om at han er kommet. Har snakket med venninner om det på forhånd, og alle er veldig enige i at en vil ha de nyhetene for seg selv Endret 18. august 2014 av Atanih Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146596570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atanih Skrevet 18. august 2014 #491 Del Skrevet 18. august 2014 ...Snakker om sola! Idag ble jeg overrasket med babyshower Fikk masse fine klær til bebisen, samt stellematte fra barnas hus av mine nærmeste venninner! Den var dessverre et par cm for bred for stellebordet, så den må nok byttes. Håper de har noen som passer akkurat, og at ikke Ikea er skikkelig sære på størrelsene. Men ellers var den kjempefin, og har kost meg skikkelig i kveld! Blir deilig med en god natts søvn nå Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146597584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håp! Skrevet 18. august 2014 #492 Del Skrevet 18. august 2014 Velkommen Flea! Jeg har også fått baby shower! På lørdag troppet fire venninner opp på døra og beordret meg inn på soverommet inntil nærmere beskjed. Etter en halvtime sa de at jeg kunne pynte meg dersom jeg ville. Det ringte på døren i ett kjør, og når jeg endelig fikk komme inn i stuen var det masse venninner der <3 Jeg fikk SÅ store presanger, og flere som ikke kunne komme hadde også gitt. Fikk bl.a. klær, saueskinn, balje fra Stokke, babygym og så en BILSTOL! De altså! De hadde laget så mye god mat. Tapas, salater, ostefat, cakepops, makroner, hjemmelaget lakrisis (craving!) .. jeg ble så bortskjemt! Fy søren for noen fine folk jeg har i livet mitt. Idag var vi på fødselsforberedelse, og fikk litt info om fødsel og barsel. Ikke mye ny info, men fint å få prosessert hva vi har i vente. Jeg er forresten fortsatt småforkjøla og var helt utslått av turen ut idag. Er skikkelig lei nå! Over en uke siden jeg ble dårlig, og fremdeles snufs og sår hals. Vil bare bli bedre sånn at jeg orker å gjøre de siste forberedelsene. Imorgen skal jeg pakke fødebag tenkte jeg, og legge på tisselaken på senga. 37 uker er innen termin, så nå må jeg være forberedt sånn i tilfelle. Vi har kjøpt et heldekkende laken på tilbud fra IKEA, og det har frottert overside, så jeg håper at det med et til laken over ikke vil kjennes alt for klamt. A_87: Angående termin (vi har jo samme dag) så er jeg regnet 37 uker nå (tirsdag) på helsekortet mitt. Merkelig med forskjellig, men det er jo uansett termin vi skal forholde oss til uansett. mortilludde: Jeg merket lite aktivitet en kveld, så da drakk jeg masse saft og juice, og telte antall bevegelser over en time. Ringte da inn til føden bare for å sjekke at det var innen normalen (6 spark), og det var det heldigvis. Bedre å sjekke en gang for mye sa de til meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146597647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipptopp Skrevet 18. august 2014 #493 Del Skrevet 18. august 2014 Sist så viste de fleste at det var fødsel på gang. Ikke så vanskelig å skjønne når jeg var på overtid og de fleste viste overtidsgrensen. I tillegg passet mamma hund så hun viste også når vi dro inn. Og når det drøyde oppdaterte vi de nærmeste på sms da vi hele tiden fikk spørsmål om hvordan det gikk. Stor familie= mye mas. Sa vi ville oppdatere underveis så de trengte ikke mase. Det ble respektert. Denne gangen tenker jeg at eneste som får vite noe er den som skal passe vesla. Må bare få avtalt med mamma om hun kan passe vesla. Ting begynner å bli tungt nå. Og tyngre enn hva jeg syntes det burde være. Jeg må av diverse grunner utsette kontrollen min i morgen, men håper å få ny time denne uken da jeg føler veldig for å få sjekket blodet og urinen. Tror jeg har lave verdier i blodet og lavt blodtrykk og at det er grunnen til at jeg føler meg uggen/uvel. Dessuten må jeg finne ut om han ligger med stjerten opp eller ned. Denne babyen sparker ikke, så jeg klarer ikke kjenne hvor føttene er. Han er en vrider og bare glir rundt der inne. Med søstra kunne jeg tydelig kjenne armer, bein, hode og rumpe. Kunne også noen ganger kjenne rumpesprekken Kunne også ta tak og holde igjen hender og føtter, mens han her kjenner jeg ikke forskjell på noe. Han er bare en "klump" som vrir og strekker seg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146597648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atanih Skrevet 19. august 2014 #494 Del Skrevet 19. august 2014 Er det vanlig å sjekke blodprosenten på kontroller? Jeg har bare fått det sjekka på aller første kontroll når alt ble tatt prøver av, og sist for et par kontroller siden. Men da måtte jeg nevne det for legen selv, etter ønske fra jordmor. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146597673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flea Skrevet 19. august 2014 #495 Del Skrevet 19. august 2014 Takk for hyggelig velkomst Jeg tror noen beregner termindato som 40+2 mens andre tar akkurat 40. Jeg ville forholdt meg til det legen sa heller en Liberoklubben Jeg hadde også flere termindatoer i starten, grunnet flere tidlige ultralyder (oppfølging etter 2 sp.ab.) og en menstermin som var helt på bærtur. Jeg valgte å forholde meg til termindatoen jeg fikk på den statlige ultralyden i uke 18 og fastlegen var enig i dette. Jeg har i etterkant vært på privat 3D-ul og da fikk jeg samme termin som på den statlige. Da krysser jeg fingrene for at den er ganske nøyaktig. Sist gikk jeg 5 dager over, og det var 5 lange dager! Håper virkelig jeg slipper det denne gangen. På meg har de tatt blodprosent mange ganger. Ikke absolutt alle kontroller, men iallfall på halvparten. Men jeg har vært hos lege hver gang da. Jeg skal første gang til jordmor på fredag. Jeg har hatt tett oppfølging i starten, og slitt med høyt blodtrykk så legen ville gjerne følge med meg selv, og det er jo betryggende. Men nå kjenner jeg det er på tide å snakke med ei jordmor.. Blodprosenten min gikk litt ned midt i svangerskapet men nå på de to siste kontrollene har den gått opp igjen. Jeg har ikke tatt noe jerntilskudd, så jeg vet ikke helt hva det kommer av. Jeg kjenner også på at ting er tungt nå. Jeg får oftere "symfyse-lyn" som kan sette meg helt ut, og det er mer mens-murringer i kynnerne nå. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg trener, men det er noen øvelser jeg har prøvd å følge flere ganger. En av dem er å stå på alle fire og løfte en og en fot bak med motsatt arm frem. Jeg prøvde i går og fikk så vondt i bekkenet bare av å forsøke å løfte foten, så jeg bare gav opp hele treningsøkten. Jeg vil gjerne være i ok form til fødselen, men nå begynner jeg å føle at det er kjørt. Jeg har ikke slitt så mye med cravings dette svangerskapet før nå. Nå spiser jeg litt sjokolade hver kveld, selv om jeg har spist godt til middag og spist kveldsmat med dattera mi.... Jeg har prøvd å være flink, men nå klarer jeg ikke holde igjen. Jeg vil jo helst ikke ha et kjempestort barn til fødelsel, og jeg vil jo gjerne ha en kropp jeg kan kontrollere under fødselen, så dette skremmer meg litt. Jeg har litt størrelse å bære på fra før og det er ikke akkurat positivt for fødsel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146597947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
A_87 Skrevet 19. august 2014 #496 Del Skrevet 19. august 2014 Angående måling av hemoglobin (blodprosent): Jeg fikk målt det på første svangerskapskontroll, i uke 17 (noe jeg selv ba om), i uke 28 (standard prosedyre) og på forrige svangerskapskontroll som var i uke 35. Hemoglobinet har heldigvis ligget fint hele veien, har ligget på det nivået jeg har hatt mens jeg ikke var gravid. Håp!: Hvem hadde fødselsforberedelse? Var det gratis? Skulle ønske vi også fikk tilbud om det. Så koselig at du fikk babygavedryss Det er så fint å bli gjort stas på! Atanih: Artig at du også fikk babygavedryss Det er så utrolig hyggelig å bli gjort stas på på den måten Fødebaggen min er nesten klappet og klar, toalettsakene kan jeg ikke pakke før vi drar på sykehuset, så det må jeg satse på at jeg husker i kampens hete! Har bestemt meg for å stille meg i ventemodus f.o.m i morgen, siden jeg er 37 uker på vei. I går var jeg, søsteren min og ei venninne på pikniktur hvor hver enkelt tok med en rett. Det er en tradisjon vi har som vi gjør en gang i måneden. Vi gikk over 1 mil i går og det var herlig Vi møtte på en kollega til venninna mi og da venninna mi sa at jeg hadde termin om ca 3 uker, ble kollegaen overrasket og sa at han kunne aldri gjettet at jeg var gravid. Det tar jeg bare som ett kompliment Var spent på hvordan ulloverdelen satt på meg, men den passet enda Dette er 2.dag på rad uten godteri og jeg merker sjokoladesuget melder seg, men jeg skal klare å holde meg i skinnet. Har spist litt hver dag hele uken, så jeg fortjener ikke mer før på lørdag. Venter i spenning på når hodet skal feste seg! Jeg synes det er på høy tid nå. Da jeg var i praksis i vår og var på en fødestue en halv dag, sa jordmoren at terminen regnes alltid som uke 40+2, men ut fra hva dere skriver, virker det som det er variabelt fra plass til plass. Jeg liker best å gå på svangerskapskontroll til jordmor, for jeg opplever henne som mer kunnskapsrik og hun er hyggelig og tar seg alltid god tid. Synes bare det virker som at legen kan overfladisk om graviditet. Da jeg spurte om hva jeg kunne spise i utlandet, kunne hun ikke svare på det og ba meg heller spørre jordmor. Hvor mange ansatte er til stede under fødselen? Hvor lang tid tar det før magemusklene gror sammen igjen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146598061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipptopp Skrevet 19. august 2014 #497 Del Skrevet 19. august 2014 Vet ikke om det er vanlig å måle blodprosenten hver gang, men med meg har de gjort det i begge svangerskap. Jeg hadde flere tomme "lagre" med første så prosenten min var nesten ikke eksisterende så de måtte følge med på den slik at den ikke gikk under den kritiske grensen. Jeg gikk på store doser med piller/vitaminer av flere slag og det gjorde bare blodprosenten stabil. Den hverken sank eller økte. Nå har jeg hatt grei prosent, men da jeg passerte 28 uker begynte den å synke og jeg går nå på dobble doser jern. Har ikke målt etter at jeg startet med dobble doser. Men de følger godt med meg på kontroller pga første svangerskap og at jeg "kronisk" har lavt blodtrykk. Det har jeg alltid hatt, gravid eller ei, og har skremt flere i helsevesenet. Hehe. Må forsikre de hver gang jeg møter på nye at det er helt vanlig for meg å ha lavt blodtrykk. Jeg liker jordmor best jeg og, selv om jeg kanskje ville hatt ei anna. Eller i det minste gira hu ned litt. Hun er skikkelig gira og kakler i ett sett, gjerne om helt andre ting Men hun er flink da. Legen (legene, hadde en annen med første) er kun medisinsk interessert. Snakker lite med deg, bare spør standar spørsmålene og gjør raskt det de skal før de skriver inn på dataen. Spør jeg om noe så hadde han første overhode ikke peiling og han andre kan svare på noe. Han første viste ikke engang hvordan han skulle måle symfe og brukte ti minutter på å skru på dopleren første gangen. Tror jeg var hans første gravide. Jordmødre er best! Off i dag MÅ jeg pakke litt av den baggen! Spark meg bak damer! I går bestilte jeg en ammebh på ebay til bare 15kr og størrelsene hang jo ikke på grep.. Tok bare å satset på den ene størrelsen og om den ikke passer så er det bare snakk om 15kr. Blir uansett kjøpt inn en ny etter en uke eller to her i Norge. De jeg har er godt brukt og ikke så fine. Men det er greit å ha flere da de må vaskes ofte. Lekkasje og gulp er synderne Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146598298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flea Skrevet 19. august 2014 #498 Del Skrevet 19. august 2014 Skulle gjerne gått mer til jordmor jeg også, men legen har faktisk ikke vært så verst. Hun og slet med dopplerapparatet første gangen, men jeg synes hun har klart seg bra. Jeg har vært inn og ut av sykemelding og måtte ha masse ekstra oppfølging grunnet tidligere spontanaborter og høyt blodtrykk, så det var trygt å forholde seg til bare en person. I sommer prøvde jeg å få inn timer til jordmor, men da kunne hun bare når jeg ikke kunne, også skulle jeg på ferie, og etter det tok begge jordmødrene på hs to uker ferie, så første mulighet ble nå på fredag. Den timen ble booket for 5 uker siden tror jeg Forrige graviditet var jeg ekstra heldig. Da gikk jeg annenhver gang til jordmor og lege og begge hadde kjempepeiling. Legen hadde spesialisert seg i gynekologi men var vanlig fastlege. Hun var helt super, men jeg måtte bytte pga flytting. A_87: Magemusklene gror nok aldri sammen igjen hvis du tenker på at de deler seg til hver side av magen under graviditeten. De legger seg tilbake på plass, men de vil være delt på midten. Men det er jo ikke noe som er synlig eller noe man merker. Det sies at man får "mage" tidligere i andre svangerskap for da legger musklene seg raskere på siden. De som kuttes under ks sys sammen igjen for å gro sammen. Da skal man ikke anstrenge musklene på 6 uker, også skal de ikke trenes på 3 mnd. Etter det kan man forsiktig begynne å trene de opp igjen. Tipptopp: Skulle gjerne gitt deg et spark bak, men jeg tror du pakker den bagen den dagen du er motivert til det! Det haster jo ikke så voldsomt å få slengt et klesskift og toalettsaker i en bag, og det babyen trenger kan alltids hentes av noen senere. Du får jo alt du trenger på sykehuset, men hvis det er spesielle ting du føler du må ha med deg er det fint at det ligger fremme så det ikke blir glemt. Jeg har også gamle ammeBH-er fra forrige runde som er full av flekker De får duge første dagene, også blir det ut og handle når brystene har fylt seg opp. Umulig å vite størrelsen nå uansett. Jeg har kjøpt alle mine på HM. Rimelig og enkelt. Er det andre plasser de har gode varianter som ikke koster fletta? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146598414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkebaby♡ Skrevet 19. august 2014 Forfatter #499 Del Skrevet 19. august 2014 Flea du er hjertelig velkommen Du har termin på dagen Sambo/Jeg håper vår lille skatt kommer Vi tipper et sted mitt i mellom siden tidlig UL var 1.sept. og OUL ble 6.sept og mens termin var 30.aug... Lov, og håpe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146598719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkebaby♡ Skrevet 19. august 2014 Forfatter #500 Del Skrevet 19. august 2014 (endret) I dag har jeg tatt livet med ro Sovet dupp på sofaen i alle fall 1t og ellers ikke gjort noe fornuftig. Jeg er i streik etter, og hatt to smertefulle dager hvor jeg knapt har klart, og forflytte meg. Pluss våre utrolig sliten grunnet kynnere, kramper, og lite søvn. I dag er en bedre dag Hjalp, og prate i tlf med Svigermor mens Sambo hørte på Endret 19. august 2014 av Lykkebaby♡ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149332-september-2014-rugeres-skravletr%C3%A5d/page/20/#findComment-146598732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå