Gå til innhold

Border collie på 5 år..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kanskje få oss en border collie. Min leietaker hadde den for flere år siden, men hun ga den bort og nå er den kanskje tilbake til oss... Gutta mine på 4 og 5 er blitt glad i den og dem lekte masse fotball..hvordan tror dere dette vil gå??

Aldri hatt hund før... Men kommer til å få masse hjelp av leietager...

Men jeg er småredd i fht biting og sånt?

Anonymous poster hash: 6619f...1ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan tydeligvis null om hund og bør la være. Spesielt med en intenst oppmerksom rase som trenger så mye mental trening og oppgaver som en BC.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mitt tips er; nei. La være. En bc er ikke en selskapshund

Skrevet

BC er ikke en liten tantebikkje som en kan ta under armen. De krever enormt mye og vil bruke hodet sitt!

Skrevet

En BC er ikke for de som syns det er trivelig med en firbeint i hus, det er for de som har kunnskapen, tiden og orken til å bedrive foreks agility med hunden, gi riktig stimuli og nok av det slik at hunden ikke kjeder seg og utviser uønsket adferd.

Og om du aldri har hatt hund før så anbefaler jeg en annen rase veldig sterkt, og at du leser deg godt opp på de forskjellige raser;

Foreks; Shetland sheepdog--> dårlig tannhelse

Eks; Golden retriever--> Rasen som faktisk biter mest (de fleste tror andre raser!)

My point; å ha en hund er ikke en lek men et utrolig stort ansvar!

Anonymous poster hash: ac945...5bc

Skrevet

En krevende rase å ta til seg når man ikke kan mye om hund.

De krever en del mosjon og hjernetrim. De liker å løse oppgaver så det er ikke sikkert du klarer å tilfredsstille dens behov bare ved å gå tur. Du må sikkert sykle/løpe litt med den og i tillegg ville jeg som et minimum drevet med spor og feltsøk.

Mange anbefaler gjeterkurs men skal ikke hunden brukes til det vil jeg ikke anbefale dette da den fort kan begynne å gjete på dere og ikke minst barna.

Synes det er flott å ta til seg omplasseringshunder men som sagt burde du sette deg inn i hva rasen krever.

Men nå skal det sies at de kan være fine familiehunder uten all denne stimulansen rasestandaren sier de trenger men det hører til sjeldenhetene. Siden hunden åpenbart skal omplasseres i allefall for andre gang trekker jeg den konklusjonen at hunden ikke er helt problemfri.

Anonymous poster hash: 786bf...7a6

Skrevet

Er enig med de overfor i forhold til Border Collie. Vi har selv det og den krever arbeid. MEN du snakker jo om en 5 år gammel hund som er oppdratt og som dere kjenner. Husk at du ALDRI kan la hund og barn være alene sammen. OG den trenger tur 3 ganger daglig minst. Den ene turen bør være på minst 1 time. OG en Border Collie trenger også mentale utfodringer.

Anonymous poster hash: 8ae99...032
Skrevet

Det kommer helt an på deg og hunden. En bc er krevende som flere nevner, men hvis du er villig til å investere tiden kan det gå helt bra. Jeg har selv to hunder av like krevende rase som bc, begge jakthunder. Kombinasjonen med baby gjør at vi stort sett ikke har noe fritid, men dette visste vi da vi fikk hundene. Jeg er i permisjon og rett etter min mann kommer hjem fra jobb bærer det rett ut i skogen med baby i bæresele. Vi går minst en time og når baby har lagt seg leker vi med dem eller gjør hjernetrim aktiviteter. Stort sett er klokken både ti og ellve før vi er ferdige med alt dette og kan slappe litt av. I tillegg går vi på kurs og i helgene et det enda mer aktivitet. Biting o.l kommer helt an på hundens gemytt. Våre er supre med babyen og jeg stoler hundre prosent på de. Viktig å lære barna at hunden må få fred. Tror du må tenke gjennom om du har tid og om du er villig til å investere fritiden din. Vi spiser sånn i ni, ti tiden og det er absolutt på grunn av hundene. Vi koser oss mye, men jeg tror det er viktig at man er hundre prosent sikker på at der er denne typen hverdag man ønsker. I tillegg til ettermiddagsturen kommer morgenturen kl 05.00 og kveldsturen.

Anonymous poster hash: ab632...312

Skrevet

Det kommer helt an på deg og hunden. En bc er krevende som flere nevner, men hvis du er villig til å investere tiden kan det gå helt bra. Jeg har selv to hunder av like krevende rase som bc, begge jakthunder. Kombinasjonen med baby gjør at vi stort sett ikke har noe fritid, men dette visste vi da vi fikk hundene. Jeg er i permisjon og rett etter min mann kommer hjem fra jobb bærer det rett ut i skogen med baby i bæresele. Vi går minst en time og når baby har lagt seg leker vi med dem eller gjør hjernetrim aktiviteter. Stort sett er klokken både ti og ellve før vi er ferdige med alt dette og kan slappe litt av. I tillegg går vi på kurs og i helgene et det enda mer aktivitet. Biting o.l kommer helt an på hundens gemytt. Våre er supre med babyen og jeg stoler hundre prosent på de. Viktig å lære barna at hunden må få fred. Tror du må tenke gjennom om du har tid og om du er villig til å investere fritiden din. Vi spiser sånn i ni, ti tiden og det er absolutt på grunn av hundene. Vi koser oss mye, men jeg tror det er viktig at man er hundre prosent sikker på at der er denne typen hverdag man ønsker. I tillegg til ettermiddagsturen kommer morgenturen kl 05.00 og kveldsturen.

Skrevet

Vår første hund var Schæfer. Nå hadde jeg lest mange bøker og sett mye på youtube før vi skaffet oss en så ble det to og til slutt ble det visst tre stk før vi satt "plutselig" med en kennel og bedrev oppdrett :P Ingen som ble til hunder som spiste opp unger eller tok over huset.

Mitt råd er å lese deg opp skikkelig om rasen og generelt hundehold. Det er aldeles ikke umulig å få en krevende rase selv om man aldri har hatt hund før, bare vær sikker på at du har noen som kan guide deg litt. MEN tenk deg godt om for det er som mange andre nevner her et stort ansvar når det både gjelder aktivitet og oppdragelse især når det gjelder en svært aktiv rase. En hund kan koste mer energi enn man regner med. Tenk også igjennom hvordan arbeidsverdagen deres er, om dere allerede er ute å går i fjellet eller om dere har nok av aktiviteter som skjer på kveldstid.

Lykke til uansett hva utfallet blir. :)

Anonymous poster hash: c945f...114
Skrevet

Les bøker om rasen, få råd fra dyrlege og oppdretter på rasen.

Du trenger MYE kunnskap!

Anonymous poster hash: d55a1...e33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...