Gå til innhold

mulig misbruk av barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en god venninne av meg ang far til et barn. barnet hadde vært hos far og da hun kom tilbake sa hun at pappa var slem flere ganger på en måte som var"dyp". Ikke på en måte som at hun var sint på han. Så hadde mor sagt men mamma kan jo også være litt slem innimellom( hvis man.feks blir uenig eller "krangler" med barnet. Barnet hadde igjen sagt" nei mamma, pappa er slem for han tar meg med inn på doen så ofte og blitt helt stille. Så hadde hun sagt "mamma du er bare snill du. Prøver så godt jeg kan å fortelle det jeg blir fortalt men er litt vanskelig. Det jeg da lurer på er hvordan mor kan gå videre med dette i forhold til å komme til bunns i dette. Barnevern, barnepsykolog? Noe som gjør at far ikke trenger å vite om dette? Det er ikke sikkert det ligger noe bak dette, men hun fikk en dårlig følelse og forklarte det at barnet sa det på en sånn måte at hun ble uvel når hun.hørte det. Før dere skriker ut barnevernet, så ønsker jeg å høre hva hun kan gjøre. For hun vil gå videre med dette.

Anonymous poster hash: 2985f...d5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hun kan ringe barnevernet og drøfte saken anonymt, evt be om råd om veien videre...

når det gjelder mistanke om seksuelle overgre, så må man trå varsomt, og ta tiden til hjelp - noe som selvfølgelig kan være ekstra vanskelig som mamma... men hvis denne papaen virkelig gjør noe sånt, så bør han jo bli tatt for det...

hun kan begynne å dokumentere det jenta har sagt nå. skrive det ned i en bok. For all del IKKE snakk med far!! da kan det bli verre, eller far kan slutte en eriode, for så å starte igjen..

Anonymous poster hash: 41b9f...40e
Skrevet

Hun kan ta kontakt med nærmeste barnehus for råd og veiledning

Anonymous poster hash: 8fd6e...3c4

Skrevet

Takk for råd, tar gjerne imot flere som jeg kan videreformidle til henne. Alt hjelper.

Skrevet

Jeg hadde holdt igjen samvær til dette ble oppklart, og helt klart fått barnet mitt til å fortelle mer.

Ta kontakt med fastlegen og få dokumentert at hun er bekymret for dette.

Jenta bør få prate med en person som er ekspert på overgrep for å finne ut om det er noe på gang.

Anonymous poster hash: 26b12...89a

Skrevet

Takk, hun bestemte nå etter svarene for å kontakte lege og barnevern i morgen:)

Skrevet

Jeg hadde holdt igjen samvær til dette ble oppklart, og helt klart fått barnet mitt til å fortelle mer.

Ta kontakt med fastlegen og få dokumentert at hun er bekymret for dette.

Jenta bør få prate med en person som er ekspert på overgrep for å finne ut om det er noe på gang.

Anonymous poster hash: 26b12...89a

ikke hold igjen samvær uten "grunn" (skjønner bekymringen, men om grunnen er god nok til å holde igjen samvære bør den være god nok til å gå gjennom de riktige kanaler.)

Snakk med barnevernet, overlat "etterforskning" til de profesjonelle og ta barnet på alvor.

å holde igjen samvær uten å begrunne det med mistanke vil skape problemer videre fordi mor vil bli oppfattet som vanskelig og lite samarbeidsvillig.

Skrevet

Stor klem og masse lykke til. Dette er sikkert fryktelig vanskelig for dere begge.

Anonymous poster hash: cbd88...4bc

Skrevet

Kan jo være en logisk forklaring, som at han vil at barnet skal slutte med bleier. Altså mye pottetrening. Men også andre ting selvfølgelig. Har venninnen din prøvd å spørre barnet litt mer? Bor far sammen med flere i en liten leilighet, sånn at badet er eneste ledige stedet det går an å snakke med barnet om det trenger irettesettelse?

Anonymous poster hash: 8629c...fed
Skrevet

Var jo en sak om slik for litt. Om barn som ble misbrukt av en forelder, og det var snakk om samlivsbrudd. den forelder som gikk videre med saken og meldte den andre, mistet foreldreretten og barnet måtte flytte til "misbruker" permanent... Det verste tilfellet var en jente som hadde opplevd dette, da hun var 7-8 år hadde hun brutt sammen på et toalett på et kjøpesenter.. Grått og sagt hun ikke ville bli med pappa hjem for han han gjorde henne vondt...En dame, som faktisk hadde jobbet med barn/barnepsykolog eller noe, anmeldte denne hendelsen. Likevel måtte jenta fortsette og bo til far til hun ble så utagerende og gammel at hun rømte hjemmefra som 15-16 åring og ble satt under barnevernets innstanser...........

vanligvis så "taper" far saker om foreldrerett (Systemet er så "gammeldags"),- men i disse sakene det i ettertid var bevist at misbruk faktisk skjedde, så fikk nærmest ALLE fedre eneforsørgerreten..SÅ dett er en KJEMPEvanskelig sak for mamman. Om man kommer med nos så mye som en antydning til en slik "beskyldning" blir man nærmest sett på som kynisk og ondsinnet ryktespreder og står meget svakt i en barnefordelingssak. Det var vel spesielt en kvinnelig forsvarer disse menn valgte som vant sakene for de.. Det var snakk om EKSTREMT grove overgrep.....

Så rådet er og trå varsomt, skriv opp og noter hva som blir sagt og hvordan og når. Kontakt anonymt barnevernet om hvordan man kan gå frem og noter ned tidspunkt for dette og gjerne navn på den man snakker med. (trenger ikke ringe sitt "Lokale" kontor heller)

Det er faktisk et spørsmål her (om saken er det verst tenkelig) at barnet må "holde ut mishandling i en stund til", til man får "bevis",- eller prøve og "redde" det med en gang og risikere at barnet må leve sammen med en overgriper resten av barndommen! Må jo være et umenneskelig dilemma,- selv om svaret er gitt..........

Anonymous poster hash: fa81f...507
Skrevet

Når man mistenker seksuelt misbruk skal man gå til politiet, ikke barnevernet. 

Anonymous poster hash: 9505b...341
Skrevet

Hun kan kontakte senter for misbrukte barn på Ullevål sykehus. de kan gjøre en undersøkelse og gi veliledning. man trenger ikke henvisning.

Anonymous poster hash: cc322...55e
Skrevet

Snakket med en god venninne av meg ang far til et barn. barnet hadde vært hos far og da hun kom tilbake sa hun at pappa var slem flere ganger på en måte som var"dyp". Ikke på en måte som at hun var sint på han. Så hadde mor sagt men mamma kan jo også være litt slem innimellom( hvis man.feks blir uenig eller "krangler" med barnet. Barnet hadde igjen sagt" nei mamma, pappa er slem for han tar meg med inn på doen så ofte og blitt helt stille. Så hadde hun sagt "mamma du er bare snill du. Prøver så godt jeg kan å fortelle det jeg blir fortalt men er litt vanskelig. Det jeg da lurer på er hvordan mor kan gå videre med dette i forhold til å komme til bunns i dette. Barnevern, barnepsykolog? Noe som gjør at far ikke trenger å vite om dette? Det er ikke sikkert det ligger noe bak dette, men hun fikk en dårlig følelse og forklarte det at barnet sa det på en sånn måte at hun ble uvel når hun.hørte det. Før dere skriker ut barnevernet, så ønsker jeg å høre hva hun kan gjøre. For hun vil gå videre med dette.

Uff... Høres ut som om barnet prøver å be om hjelp... Men det er så vanskelig, for det kan også være ingenting! Her bør mor, eller noen voksne ringe og ta det opp med barnevernet, samtidig si at de er veldig usikre på at det er noe, men ringer pga dårlig magefølelse...

Anonymous poster hash: 55057...fcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...