Gå til innhold

Tannfelling- var ikke dette litt tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min nettopp-femåring har en stund nå sagt selv at hun hadde en løs tann. Jeg har ikke tenkt så mye over det, for hun kan finne på å si slikt litt for moro.

Men så idag så jeg at den ene litt skjeve fortanna hennes nede, som alltid har stått litt på skrå, var enda skjevere enn vanlig. Og når jeg så kjente på denne og den ved siden av, merket jeg at den skjeve var liiiiitt løs, mens den andre fortanna var veldig løs. Kunne rugge ordentlig på den.

Jeg måtte spørre henne om hun har ramla og slått tennene i det siste, hun sier nei. Og hun er heller ikke blå på tannkjøttet, og tennene virker ikke skadet, så da er det vel bare det at de er løse av seg selv da?

Men er ikke dette en smule tidlig? Ungen har jo knapt fylt fem..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mistet min første tann da jeg var fem. :)

Skrevet

Det er tidlig, men ikke uvanlig tidlig. Hvis hun har slått tennene tidligere, kan det også være en betennelse der, som gjør at tennene blir løse. Sønnen min fikk betennelse, over et år etter han hadde slått tennene, vi oppdaget det ved at han fikk en "kvise" i tannkjøttet, men tanna hadde vært løs en stund, uten at vi skjønte det var pga betennelsen. Han var litt eldre enn datteren din, så for han hadde det vært naturlig å begynne og miste tenner uansett. 

Skrevet

Eldste min mistet første tanna rett etter fylte fire år.. Men det tok lang tid før noe nytt kom. Nestemann mistet første tann som 6åring og fikk nye med en gang, neste deretter mistet som 5åring og fikk nytt med en gang han også. Det er mye som er vanlig, noen får jo tenner sent også, mens andre igjen faktisk blir født med dem. Milepæl er det uansett! 

Skrevet

Usj, ja, jeg føler det jo nesten litt vemodig, det betyr på en måte at en epoke er over. Hun er i ferd med å bli stor, nærmer seg skolebarn og i det hele tatt.. Sukk..

Skrevet

Mine starta rett før fem. Fordelen er raskere vei til regulering.

Skrevet

Uuuuff, jeg håper mine slipper det. Slet med det i flere år selv, noe jævla herk.. :S

Skrevet

Uuuuff, jeg håper mine slipper det. Slet med det i flere år selv, noe jævla herk.. :S

Og derfor greit å ha ferdig før verste hormonhelvete.

Skrevet

Og derfor greit å ha ferdig før verste hormonhelvete.

Ja, det er sant. Jeg fikk det også tidlig, i 6.klasse på barneskolen, og var heldigvis ferdig i god tid før konfirmasjon og alt det der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...