Gå til innhold

omskolering - galskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har utdannelse tilvarende master, trygg jobb med greie fremtidsutsikter og bra lønn. Type teknisk.

Men, trives for øyeblikket ikke. Og min samvittighet har inhentet meg og sier at det jeg driver med er uetisk for planeten og de eneste som tjener på min innsats er aksjeeiere med allerede for mye penger. Mitt bidrag føles meningsløst!

Har funnet ut at jeg muligens kan ta 1-års "etterutdanning" innen helse og bli en helseteknisk kamelon. Etter sigene er det brukt for slike, men jeg aner i grunnen ingenting om jobbutsikter. Garanter ned i lønn i allefall. Men å bidra i helsevesenet føles meningsfult.

Galskap å gjennomføre, eller en god investering i egen lykkefølelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ville i alle fall begynt med å undetsøke jobbmarknaden nøye først. Eitt års utdanning om jobbutsiktene er gode er etter mi meining ei god investering i tryggleik.

Og så må du jo sjølvsagt fram med kalkulatoren for å finne ut om du kan leve nokolunde ok under utdanning og etterpå.

Endret av ★
Skrevet

Jeg synes definitivt man skal lytte til sin mage om det i tillegg faktisk betaler husleia. Lykke og gjøre-en-positiv-forskjell i arbeidslivet er uvurderlig.

Skrevet

Ville i alle fall begynt med å undetsøke jobbmarknaden nøye først. Eitt års utdanning om jobbutsiktene er gode er etter mi meining ei god investering i tryggleik.

Og så må du jo sjølvsagt fram med kalkulatoren for å finne ut om du kan leve nokolunde ok under utdanning og etterpå.

Her har trivsel blitt byta med trygglek, ser eg..
Skrevet

Hvis du ikke har mer i lån enn at det funker så er det bare å hoppe på! Sier hun som snart blir student og vil være ferdig i god tid før hun fyller 48 :fnise:

Hva helsevesenet angår, så må jeg iallefall si en ting. Man blir ikke rik på kroner og øre, heller ikke på tid og krefter(om man er i 100%stilling i turnus). Men for min del er selve jobben i seg så verdifull at jeg ikke hadde byttet den mot noe. Såfremt jeg har råd til den...

Skrevet

Kalkulatoren sier at det går så fint så!

Om det finnes jobber er litt vanskligere å finne ut... Men yrket har i allefall sin egen forening. Så tenker jeg får ta en prat med lederene der og høre om han har noe fornuftig å medele.

Det ble åpnet for å søke de aktuelle fagene i dag, og jeg tror det er frist frem til 1 aug. Og ikke minst, de har fagene på mitt lokale universitet. Så spørs det om jeg finner papirene jeg trenger nå da (gosjameg, hvor har jeg gjort av de?)!

:sjokk: (skrekkblandetfryd?)

Skrevet

Nei, ikke galskap, men det er jo et stort valg. Hva er det verste som kan skje? At du finner ut at du vil tilbake til det du forlot? Vil det være mulig om fire år, tror du? Vi tilbringer jo mye tid på jobben, så det å trives er viktig. Jeg tror jeg ville gjort det hvis familieøkonomien tåler det. Det er ikke mulig å bruke den utdanningen du har nå på et annet område da?

Skrevet

Ikke bare tenk på økonomi og om du vil trives med jobben. Helsevesenet har veldig ofte vanskelige arbeidstider, så tenk på det også. Fast jobbing på kveldstid og evt natt og helger er ikke gøy med barn og det gjør det vanskelig å få hverdagene til å gå opp. 

Jeg vurderer å bytte selv, pga arbeidstidene jeg har nå, men har ikke funnet helt ut hva jeg evt vil bytte til og om jeg ønsker å gi opp et yrke jeg egentlig trives med pga dumme arbeidstider.

Gjest beef sister
Skrevet

Jeg tenker at lykke bør gå først så lenge du fortsatt har råd til å leve. Tvi-tvi!

Skrevet

Ikke bare tenk på økonomi og om du vil trives med jobben. Helsevesenet har veldig ofte vanskelige arbeidstider, så tenk på det også. Fast jobbing på kveldstid og evt natt og helger er ikke gøy med barn og det gjør det vanskelig å få hverdagene til å gå opp. 

Jeg vurderer å bytte selv, pga arbeidstidene jeg har nå, men har ikke funnet helt ut hva jeg evt vil bytte til og om jeg ønsker å gi opp et yrke jeg egentlig trives med pga dumme arbeidstider.

Godt poeng, tar det med på lista!

Skrevet

Syns du skal gå for det, du har allerede fått mange gode råd her. Om kalkulatoren sier ja, så hvorfor ikke? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...