Gå til innhold

Nei, jeg tar faktisk ikke hensyn til hysteriske overbevisninger ang mat


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja og det skjønner jeg.

Sjelden noen kan kaste sammen en glutenfri kake på null komma svisj.

Poenget mitt var heller å prøve å være i forkant selv å spør neste gang.

For det er barna det går utover.

Ikke mora som kjefter.

Stort sett har man vel liggende is, frukt osv i skapet.

Men det er forskjell på allergi og selvvalgt diett.

Men om barnet ikke får spise gluten eller sukker eller gullerøtter så gir jeg ikke det til barnet.

Da prøver jeg å finne en løsning der og da som kan fungere og så kommuniserer jeg med foreldrene før neste selskap.

Da ber jeg de enten ta med noe selv eller lager noe som passer til dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så disse hysteriske foreldrene finnes? Trodde det bare var her inne jeg. Jeg har aldri hatt slike problemer og jeg har arrangert mange selskap. Alle som har komt har vært løysningsorienterte og vi har alltid funnet på noe.



Anonymous poster hash: 2edcc...ab1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt av dette hysteriet! Dere som mener at HI må undersøke om alle mulige allergier på forhånd. Det er da virkelig ikke hennes oppgave!! Det er foreldrene til det barnet som har allergi eller som ikke kan spise ditt og datt, som må informere om dette. Dessuten - de fleste foreldre med littegranne intelligens ville sendt med barnet sitt den type mat han eller hun kan spise. Ikke forvente at verten skal lukte seg fram til det.

 

Hvordan klarte vi oss egentlig på 70-tallet......Vi skulle jo vært 7 fot under for lenge siden ifølge enkelte her på dib. Jeg synes det er direkte flaut hvordan samfunnet vårt er blitt. Det er ikke rom for fornuft og egenvurdering lenger. Dere som sluker alt dere leser og hører angående sukker, gluten, lav-karbo, høy-karbo whatever - dere er i deres fulle rett til å gjøre det. MEN la oss andre gjøre som VI vil, uten å tre hysteriet deres over på oss!! :kjefte:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Hva med de som faktisk har gluten allergi?

Det finnes gode kaker uten gluten og sukker.

Man kan lage to forskjellige så man ikke "snyter" bursdagbarnet for kake...

Evt kjøpe en ferdig til den med allergi.

Om de får noe annet så er det bedre enn ingenting.

Men de med allergibarn er stort sett flinke til å ta med selv.

 

 

HI visste jo ikke at det var allergi, og det var det faktisk heller ikke. Men man kan IKKE lage en kake som går klar av alle mulige allergier! Hvilken kake kan du lage uten egg, sukker, melk og gluten? Det er ganske vanlige allergier alle sammen. Noen tåler ikke nøtter, noen spiser ikke gris, noen er vegetarianer osv. Med alle disse nymotens dietter i tillegg til allergier kan man ikke lenger servere annet enn gulrøtter og vann! Eller vent... lavkarbohysterikere spiser ikke grønnsaker som vokse under jorden, så gulrøtter utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Jeg blir helt matt av dette hysteriet! Dere som mener at HI må undersøke om alle mulige allergier på forhånd. Det er da virkelig ikke hennes oppgave!! Det er foreldrene til det barnet som har allergi eller som ikke kan spise ditt og datt, som må informere om dette. Dessuten - de fleste foreldre med littegranne intelligens ville sendt med barnet sitt den type mat han eller hun kan spise. Ikke forvente at verten skal lukte seg fram til det.

 

Hvordan klarte vi oss egentlig på 70-tallet......Vi skulle jo vært 7 fot under for lenge siden ifølge enkelte her på dib. Jeg synes det er direkte flaut hvordan samfunnet vårt er blitt. Det er ikke rom for fornuft og egenvurdering lenger. Dere som sluker alt dere leser og hører angående sukker, gluten, lav-karbo, høy-karbo whatever - dere er i deres fulle rett til å gjøre det. MEN la oss andre gjøre som VI vil, uten å tre hysteriet deres over på oss!! :kjefte:  

 

 

Det er fordi folk er dumme og i stedet for å lese forskning og tenke selv, hiver de seg selv og gjerne resten av familien på en ny motediett som står i sladrebladene. Før var det lavkarbo, så var det PSMF, nå er det 5:2-dietten. Hva blir neste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Beklager at jeg ikke presiserte, men den som ikke skal ha gluten har ikke cøliaki. Det er foreldrene som kjører glutenfri diett på hele familien.

 

Anonymous poster hash: 87dbb...f5a

Mystiske folk, og heilt klart uomtenksomme når dei ikkje gir beskjed på forhånd. Og etter mi meining legg dei heilt tøysete begrensningar for ungen.

 

Likevel, for ungen sin del hadde eg npk gjort gode miner til slett spel. Må vere vanskelig å vere dette barnet.

 

Eg er på ingen måte ueinig i at det er håplaust å ikkje få vite om allergiar, religiøse tabu og generell særhet før ved frammøte, men konklusjonen din finn eg feil.

 

Barn er prisgitt sine foreldre på godt og vondt, og eg synes ein bør strekke seg litt. Ein vaksen kresen person hadde kanskje blitt bedt om å ta med matpakke pm eg vart irritert nok, men allergiar og whatnot hadde eg teke omsyn til så sant eg fekk beskjed.

 

Men hva skulle HI gjøre da når hun fikk beskjed der og da at barna ikke skulle ha det og det? Skulle hun utsette bursdagen og lage egen mat til de barna som kom, mens alle andre ventet? Sendt mannen i butikken i full fart for å kjøpe noe barna kan spise?

HI kunne i det minste ha vært hyggelig og respektfull overfor gjestene. Som vert prøver man å få gjestene til å føle seg vel. Da sier man beklager det visste jeg ikke så det har jeg dessverre ikke tatt hensyn til. Har du mulighet å skaffe noe barnet ditt kan spise nå? Det blir vanskelig for meg å diske opp noe i tillegg nå. Husk å minne meg på det til neste bursdag!

 

Anonymous poster hash: 56e49...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliggift_

 

 

 

Beklager at jeg ikke presiserte, men den som ikke skal ha gluten har ikke cøliaki. Det er foreldrene som kjører glutenfri diett på hele familien.

 

Anonymous poster hash: 87dbb...f5a

Mystiske folk, og heilt klart uomtenksomme når dei ikkje gir beskjed på forhånd. Og etter mi meining legg dei heilt tøysete begrensningar for ungen.

 

Likevel, for ungen sin del hadde eg npk gjort gode miner til slett spel. Må vere vanskelig å vere dette barnet.

 

Eg er på ingen måte ueinig i at det er håplaust å ikkje få vite om allergiar, religiøse tabu og generell særhet før ved frammøte, men konklusjonen din finn eg feil.

 

Barn er prisgitt sine foreldre på godt og vondt, og eg synes ein bør strekke seg litt. Ein vaksen kresen person hadde kanskje blitt bedt om å ta med matpakke pm eg vart irritert nok, men allergiar og whatnot hadde eg teke omsyn til så sant eg fekk beskjed.

 

Men hva skulle HI gjøre da når hun fikk beskjed der og da at barna ikke skulle ha det og det? Skulle hun utsette bursdagen og lage egen mat til de barna som kom, mens alle andre ventet? Sendt mannen i butikken i full fart for å kjøpe noe barna kan spise?

HI kunne i det minste ha vært hyggelig og respektfull overfor gjestene. Som vert prøver man å få gjestene til å føle seg vel. Da sier man beklager det visste jeg ikke så det har jeg dessverre ikke tatt hensyn til. Har du mulighet å skaffe noe barnet ditt kan spise nå? Det blir vanskelig for meg å diske opp noe i tillegg nå. Husk å minne meg på det til neste bursdag!

 

Anonymous poster hash: 56e49...dbe

 

 

 

Jepp, man skal stå med lua i hånden og motta kjeft fra hensynsløse mødre når man er i sitt eget hus. Hva lærer man eget barn? At andre kan bare buse inn i huset ditt, kreve og forlange, og kjefte? Hadde noen kjeftet på meg i mitt eget hus så hadde jeg vist dem hvor døra er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha tatt hensyn til enkelte ting, hvis folk sa ifra i god tid.

Å si ifra at den og den ikke spiser ditt og datt i det de kommer, er altfor sent

 

Anonymous poster hash: d3219...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså..

Jeg skjønner at det ikke var noe allergi og da blir det noe helt annet.

Poenget mitt var at folk lever i beste velgående med forskjellige allergier og klarer å lage kaker uten ditt og datt.

Man trenger ikke lage en kake minus alt.

Er vel heller sjelden man har et selskap med mange allergier på besøk.

Mitt budskap er at man bør strekke seg litt for å gi alle barn noe de kan spise...

Er som sagt foreldrene som er problemet her, ikke barna.

 

 

Hva med de som faktisk har gluten allergi?

Det finnes gode kaker uten gluten og sukker.

Man kan lage to forskjellige så man ikke "snyter" bursdagbarnet for kake...

Evt kjøpe en ferdig til den med allergi.

Om de får noe annet så er det bedre enn ingenting.

Men de med allergibarn er stort sett flinke til å ta med selv.

 

HI visste jo ikke at det var allergi, og det var det faktisk heller ikke. Men man kan IKKE lage en kake som går klar av alle mulige allergier! Hvilken kake kan du lage uten egg, sukker, melk og gluten? Det er ganske vanlige allergier alle sammen. Noen tåler ikke nøtter, noen spiser ikke gris, noen er vegetarianer osv. Med alle disse nymotens dietter i tillegg til allergier kan man ikke lenger servere annet enn gulrøtter og vann! Eller vent... lavkarbohysterikere spiser ikke grønnsaker som vokse under jorden, så gulrøtter utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg blir helt matt av dette hysteriet! Dere som mener at HI må undersøke om alle mulige allergier på forhånd. Det er da virkelig ikke hennes oppgave!! Det er foreldrene til det barnet som har allergi eller som ikke kan spise ditt og datt, som må informere om dette. Dessuten - de fleste foreldre med littegranne intelligens ville sendt med barnet sitt den type mat han eller hun kan spise. Ikke forvente at verten skal lukte seg fram til det.

 

Hvordan klarte vi oss egentlig på 70-tallet......Vi skulle jo vært 7 fot under for lenge siden ifølge enkelte her på dib. Jeg synes det er direkte flaut hvordan samfunnet vårt er blitt. Det er ikke rom for fornuft og egenvurdering lenger. Dere som sluker alt dere leser og hører angående sukker, gluten, lav-karbo, høy-karbo whatever - dere er i deres fulle rett til å gjøre det. MEN la oss andre gjøre som VI vil, uten å tre hysteriet deres over på oss!! :kjefte:  

 

 

Det er fordi folk er dumme og i stedet for å lese forskning og tenke selv, hiver de seg selv og gjerne resten av familien på en ny motediett som står i sladrebladene. Før var det lavkarbo, så var det PSMF, nå er det 5:2-dietten. Hva blir neste?

 

Å moderere seg med det meste er som regel det beste. Ikke minst å bruke litt fornuft! Jeg ler litt inni meg av min kollega som sverger til lavkarbo-dietten, og som har gått ned mange kilo pga denne. Etter at hun sluttet på den, kom kiloene rasende på igjen. Jeg sier selvsagt ikke et pipp, men tenker at et vanlig sunt kosthold nok funger best for de fleste. I samsvar med litt trening.

 

Allergier er jo en annen ting. Men aldri har det vel vært flere i dag som lider av alskens allergier og sykdommer. Og det er ikke til å stikke under en stol at enkelte er flinke til å "føle" allverdens symptomer på kroppen sin.........De må gjerne leve på dietter for meg, men å forkynne det rundt for andre som om de var fra Jehovas Vitner, er fryktelig provosernde kjenner jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg blir helt matt av dette hysteriet! Dere som mener at HI må undersøke om alle mulige allergier på forhånd. Det er da virkelig ikke hennes oppgave!! Det er foreldrene til det barnet som har allergi eller som ikke kan spise ditt og datt, som må informere om dette. Dessuten - de fleste foreldre med littegranne intelligens ville sendt med barnet sitt den type mat han eller hun kan spise. Ikke forvente at verten skal lukte seg fram til det.

 

Hvordan klarte vi oss egentlig på 70-tallet......Vi skulle jo vært 7 fot under for lenge siden ifølge enkelte her på dib. Jeg synes det er direkte flaut hvordan samfunnet vårt er blitt. Det er ikke rom for fornuft og egenvurdering lenger. Dere som sluker alt dere leser og hører angående sukker, gluten, lav-karbo, høy-karbo whatever - dere er i deres fulle rett til å gjøre det. MEN la oss andre gjøre som VI vil, uten å tre hysteriet deres over på oss!! :kjefte:

 

Det er fordi folk er dumme og i stedet for å lese forskning og tenke selv, hiver de seg selv og gjerne resten av familien på en ny motediett som står i sladrebladene. Før var det lavkarbo, så var det PSMF, nå er det 5:2-dietten. Hva blir neste?

Slettes ikkje ueinig, dette dreier seg om dumskap på høgt nivå. Men foreldras dumskap, kan ein klare å skjerme eit uskyldig barn litt frå tankeløysa til foreldra i denne situasjonen har ein gjort noko godt. Sjølv om ein har nøra opp under idiotien til mor og/eller far.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg blir helt matt av dette hysteriet! Dere som mener at HI må undersøke om alle mulige allergier på forhånd. Det er da virkelig ikke hennes oppgave!! Det er foreldrene til det barnet som har allergi eller som ikke kan spise ditt og datt, som må informere om dette. Dessuten - de fleste foreldre med littegranne intelligens ville sendt med barnet sitt den type mat han eller hun kan spise. Ikke forvente at verten skal lukte seg fram til det.

 

Hvordan klarte vi oss egentlig på 70-tallet......Vi skulle jo vært 7 fot under for lenge siden ifølge enkelte her på dib. Jeg synes det er direkte flaut hvordan samfunnet vårt er blitt. Det er ikke rom for fornuft og egenvurdering lenger. Dere som sluker alt dere leser og hører angående sukker, gluten, lav-karbo, høy-karbo whatever - dere er i deres fulle rett til å gjøre det. MEN la oss andre gjøre som VI vil, uten å tre hysteriet deres over på oss!! :kjefte:

 

Det er fordi folk er dumme og i stedet for å lese forskning og tenke selv, hiver de seg selv og gjerne resten av familien på en ny motediett som står i sladrebladene. Før var det lavkarbo, så var det PSMF, nå er det 5:2-dietten. Hva blir neste?

Slettes ikkje ueinig, dette dreier seg om dumskap på høgt nivå. Men foreldras dumskap, kan ein klare å skjerme eit uskyldig barn litt frå tankeløysa til foreldra i denne situasjonen har ein gjort noko godt. Sjølv om ein har nøra opp under idiotien til mor og/eller far.

 

I dette tilfellet ville jeg nok sagt at jeg ikke visste om det, og at det hadde vært fint om de hadde sagt ifra på forhånd. Så ville jeg spurt om det var noe annet barnet deres kunne spise, som jeg evnt hadde liggende i skapet/kjøleskapet. Hvis ingenting var ok, så måtte jeg jo spurt om de selv kanskje kunne ordne noe, slik at barnet deres fikk spist h*n også. Jeg kunne jo strengt tatt ikke forlate bursdagsselskapet til min sønn eller datter for å handle inn spesialmat til en eller to gjester.

 

Om forelderen blir støtt av det, så javel. Jeg hadde i det minste spurt om alternativer, men lengre enn det ville jeg ikke strukket meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Beklager at jeg ikke presiserte, men den som ikke skal ha gluten har ikke cøliaki. Det er foreldrene som kjører glutenfri diett på hele familien.

 

Anonymous poster hash: 87dbb...f5a

Mystiske folk, og heilt klart uomtenksomme når dei ikkje gir beskjed på forhånd. Og etter mi meining legg dei heilt tøysete begrensningar for ungen.

 

Likevel, for ungen sin del hadde eg npk gjort gode miner til slett spel. Må vere vanskelig å vere dette barnet.

 

Eg er på ingen måte ueinig i at det er håplaust å ikkje få vite om allergiar, religiøse tabu og generell særhet før ved frammøte, men konklusjonen din finn eg feil.

 

Barn er prisgitt sine foreldre på godt og vondt, og eg synes ein bør strekke seg litt. Ein vaksen kresen person hadde kanskje blitt bedt om å ta med matpakke pm eg vart irritert nok, men allergiar og whatnot hadde eg teke omsyn til så sant eg fekk beskjed.

 

Men hva skulle HI gjøre da når hun fikk beskjed der og da at barna ikke skulle ha det og det? Skulle hun utsette bursdagen og lage egen mat til de barna som kom, mens alle andre ventet? Sendt mannen i butikken i full fart for å kjøpe noe barna kan spise?

HI kunne i det minste ha vært hyggelig og respektfull overfor gjestene. Som vert prøver man å få gjestene til å føle seg vel. Da sier man beklager det visste jeg ikke så det har jeg dessverre ikke tatt hensyn til. Har du mulighet å skaffe noe barnet ditt kan spise nå? Det blir vanskelig for meg å diske opp noe i tillegg nå. Husk å minne meg på det til neste bursdag!

 

Anonymous poster hash: 56e49...dbe

 

 

 

Jepp, man skal stå med lua i hånden og motta kjeft fra hensynsløse mødre når man er i sitt eget hus. Hva lærer man eget barn? At andre kan bare buse inn i huset ditt, kreve og forlange, og kjefte? Hadde noen kjeftet på meg i mitt eget hus så hadde jeg vist dem hvor døra er.

 

Å svare slik er absolutt ikke å stå med lua i hånden. Det er å møte kritikk på en rolig og behersket måte som fremdeles er respektfull. Da lærer man barna at man hever seg over slik kjeft og ikke synker til deres nivå. Samt at man opptrer respektfullt, men sier klart ifra hvordan situasjonen er og at det det må gjøres annerledes neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Så disse hysteriske foreldrene finnes? Trodde det bare var her inne jeg. Jeg har aldri hatt slike problemer og jeg har arrangert mange selskap. Alle som har komt har vært løysningsorienterte og vi har alltid funnet på noe.

 

Anonymous poster hash: 2edcc...ab1

Satt og tenkte det samme. Har ALDRI opplevd slike ting. De ganger det har vært spesialmat har ente foreldre sendt med barna dette eller sendt meg oppskrift på gode retter så har alle barna spist allergivennlig mat. Lurer på om damene her inne smører på litt ekstra. Alle historier her inne er jo ekstreme!

 

Anonymous poster hash: a9cc2...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Så disse hysteriske foreldrene finnes? Trodde det bare var her inne jeg. Jeg har aldri hatt slike problemer og jeg har arrangert mange selskap. Alle som har komt har vært løysningsorienterte og vi har alltid funnet på noe.

 

Anonymous poster hash: 2edcc...ab1

Satt og tenkte det samme. Har ALDRI opplevd slike ting. De ganger det har vært spesialmat har ente foreldre sendt med barna dette eller sendt meg oppskrift på gode retter så har alle barna spist allergivennlig mat. Lurer på om damene her inne smører på litt ekstra. Alle historier her inne er jo ekstreme!

 

Anonymous poster hash: a9cc2...06a

Enten det, eller såer dette lokale problem. Kan fort gå sport i å vere den særaste i enkelte kretsar. Om naboen lagar ein dyd av å kun tillate økologisk skal nok herr og fru Perfekt tvinge fram raw-food til sine små osv.

 

Les stadig om religiøse/kulturelle grupper som får skular og barnehagar til å droppe feiringar enkelte legg religiøse meiningar i også, utan å oppleve det som eit problem i vår lille boble. Her er muslimske fedre i full sving med å bere stolar og mødrene lagar kaker til julefest (ikkje så integrerte at det blir omvendt ;) ) og ungane lagar påskepynt så det stend etter. Hadde det skapt status i omgangskretsen deira å boikotte arrangementa hadde nok saken stilt seg annleis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg tar hensyn til er allergi. Alt annet er idioti. 



Anonymous poster hash: 0faca...06b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så disse hysteriske foreldrene finnes? Trodde det bare var her inne jeg. Jeg har aldri hatt slike problemer og jeg har arrangert mange selskap. Alle som har komt har vært løysningsorienterte og vi har alltid funnet på noe.Anonymous poster hash: 2edcc...ab1

Satt og tenkte det samme. Har ALDRI opplevd slike ting. De ganger det har vært spesialmat har ente foreldre sendt med barna dette eller sendt meg oppskrift på gode retter så har alle barna spist allergivennlig mat. Lurer på om damene her inne smører på litt ekstra. Alle historier her inne er jo ekstreme! Anonymous poster hash: a9cc2...06a

Jeg har heller aldri opplevd foreldre som dette. Og som 4 barnsmor så har jeg jo holdt min del av bursdagsselskaper oppigjennom ;)

 

De få gangene det har vært snakk om barn som ikke kan spise "vanlig" mat så har foreldrene enten informert om dette på forhånd (og da tar jeg så klart hensyn til det), eller de har sendt med egen mat eller kake. Den ene gangen et barn ikke kunne spise gluten tilbød moren seg å bake en kake som alle barna selvfølgelig var velkomne til å smake på.

 

Jeg forstår ikke tankegangen til den/de som mener det er vertinna som må forske på hvem som kan spise hva. Her vi bor er det normalt at vi foreldrene kommuniserer.

Jeg må ha vært veldig heldig med foreldrene rundt mine barn. Har aldri opplevd surmulig, klaging eller urimelige krav ;)

 

Anonymous poster hash: 3272a...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du visste det kom muslimer i selskapet og da syns jeg det var dårlig gjort å servere skinkepizza.

 

Ellers er jeg enig i at man må forvente å enten få beskjed om spesielle matvaner eller at foreldrene tar med mat selv.

 

Jeg er IKKE eni i at man skal la foreldrenes dumskap skal gå ut over barna mer enn nødvendig. Barn er prisgitt sine foreldre og kan ikke lastes for deres mer eller mindre tåpelige innfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eneste jeg tar hensyn til er allergi. Alt annet er idioti.

 

Anonymous poster hash: 0faca...06b

Ja det er rett og slett idioti å ta hensyn. Eh seriøst? Hva med om mitt barn blir spinnvill av sukker og ikke får sove natten derpå og grinete i to dager deretter og får ikke konsentrert seg om noe som helst. Nei har ikke tatt en allergitest, men ser han absolutt ikke har godt av det. Det kan du ikke ta litt hensyn til?

 

Anonymous poster hash: 56e49...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Eneste jeg tar hensyn til er allergi. Alt annet er idioti.

 

Anonymous poster hash: 0faca...06b

Ja det er rett og slett idioti å ta hensyn. Eh seriøst? Hva med om mitt barn blir spinnvill av sukker og ikke får sove natten derpå og grinete i to dager deretter og får ikke konsentrert seg om noe som helst. Nei har ikke tatt en allergitest, men ser han absolutt ikke har godt av det. Det kan du ikke ta litt hensyn til?

 

Anonymous poster hash: 56e49...dbe

Da er det så enkelt at han får la være å spise kake, godteri og drikke brus. Og så får du sende med han noe han kan spise. Vanskeligere er det ikke. Regner med at han vet om dette selv?

 

Anonymous poster hash: c5b16...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Eneste jeg tar hensyn til er allergi. Alt annet er idioti.

 

Anonymous poster hash: 0faca...06b

Ja det er rett og slett idioti å ta hensyn. Eh seriøst? Hva med om mitt barn blir spinnvill av sukker og ikke får sove natten derpå og grinete i to dager deretter og får ikke konsentrert seg om noe som helst. Nei har ikke tatt en allergitest, men ser han absolutt ikke har godt av det. Det kan du ikke ta litt hensyn til?

 

Anonymous poster hash: 56e49...dbe

Da er det så enkelt at han får la være å spise kake, godteri og drikke brus. Og så får du sende med han noe han kan spise. Vanskeligere er det ikke. Regner med at han vet om dette selv?

 

Anonymous poster hash: c5b16...1ae

Har absolutt ingen motforestillinger med å sende med noe. Ville gjerne visst hva som ble servert og sendt ned noe lignende og light saft eller brus. Pleier ikke være noe problem. Men merker denne bastante holdningen her irriterer meg. At det liksom er hysterisk, eller idioti å skulle ta hensyn til andre som er litt annerledes. Eneste gyldige er allergi, og da kan man ta hensyn. Det er faktisk mange problemer med både barn og voksne som kan løses med å kutte ut sukker, og andre ting, selv om det ikke kalles allergi.

 

Anonymous poster hash: 56e49...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du visste det kom muslimer i selskapet og da syns jeg det var dårlig gjort å servere skinkepizza.

 

Ellers er jeg enig i at man må forvente å enten få beskjed om spesielle matvaner eller at foreldrene tar med mat selv.

 

Jeg er IKKE eni i at man skal la foreldrenes dumskap skal gå ut over barna mer enn nødvendig. Barn er prisgitt sine foreldre og kan ikke lastes for deres mer eller mindre tåpelige innfall.

 

 

Hun skriver jo at det ikke er noe religiøse grunner eller allergier, men sære matvaner. Dette tyder på at de som ikke kunne spise gris ikke var muslimer. Forresten, ikke alltid man VET at noen er muslimer. Jeg bruker aldri å snakke om tro med foreldrene til andre skolebarn.

 

Anonymous poster hash: fd0db...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Eneste jeg tar hensyn til er allergi. Alt annet er idioti.

 

Anonymous poster hash: 0faca...06b

Ja det er rett og slett idioti å ta hensyn. Eh seriøst? Hva med om mitt barn blir spinnvill av sukker og ikke får sove natten derpå og grinete i to dager deretter og får ikke konsentrert seg om noe som helst. Nei har ikke tatt en allergitest, men ser han absolutt ikke har godt av det. Det kan du ikke ta litt hensyn til?

 

Anonymous poster hash: 56e49...dbe

Da er det så enkelt at han får la være å spise kake, godteri og drikke brus. Og så får du sende med han noe han kan spise. Vanskeligere er det ikke. Regner med at han vet om dette selv?

 

Anonymous poster hash: c5b16...1ae

Har absolutt ingen motforestillinger med å sende med noe. Ville gjerne visst hva som ble servert og sendt ned noe lignende og light saft eller brus. Pleier ikke være noe problem. Men merker denne bastante holdningen her irriterer meg. At det liksom er hysterisk, eller idioti å skulle ta hensyn til andre som er litt annerledes. Eneste gyldige er allergi, og da kan man ta hensyn. Det er faktisk mange problemer med både barn og voksne som kan løses med å kutte ut sukker, og andre ting, selv om det ikke kalles allergi.

 

Anonymous poster hash: 56e49...dbe

 

 

 

Bare fordi du er sukkerhysteriker som mener at sukker er roten til alt vondt, betyr det ikke at det er en gjengs oppfatning i samfunnet som alle må tilpasse seg og respektere.

 

Anonymous poster hash: fd0db...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

 

Litt sånn delt her.

Enig at det må være mulig for de med allergibarn å gi beskjed om dette eller ta med egen mat.

Men det koster også deg en kalori å undersøke på forhånd.

Jeg skreiv i innbydelsen at jeg måtte få beskjed om allergier.

Jeg visste om en nøtteallergi og at det var flere som spiste hallalmat der.

Det tar jeg hensyn til.

Allergier må man ta hensyn til.

Religiøse overbevisninger bør man absolutt ta hensyn til for det er jo ikke barna som bestemmer det så de skal jo ikke straffes for noe foreldrene mener.

Dumt at det er barna det går utover om man ikke viser litt vilje til å tilrettelegge...

 

 

Hva kan man lage uten gluten og sukker som smaker godt for barna da? Skal bursdagsbarnet snytes for bursdagskake fordi foreldre til to av gjestene er mathysteriske?

 

Religiøse overbevisninger er noe annet da. Men! Ei venninne av meg fikk kjeft fordi hun ikke laget halalmat til barnet som kom i bursdag i egen stekepanne. Hun skal da ikke behøve å kjøpe en spesiell stekepanne hun bruker en gang i året når dette barnet kommer? I tilfelle sånne veldig strenge rammer bør foreldre sende med noe eget. Man kan ikke forvente at vertskapet kjøper inn tilleggsutstyr for å tekkes det ene barnet som kommer.

 

Kan lage MASSE glutenfritt som smaker godt!

Sist bursdag hadde vi grillspyd med kylling og ulike grønnsaker (paprika, minimais, småtomater med mer) . Da kan ungene spiste det de liker og plukke av/bytte bort de bitene de ikke vil ha. Sukkerfritt!

Nye spyd på bordet, ikke med grillmat, men med fruktbiter. Der kan de også velge hvilke biter de vil spise, alle spiste omtrent alle typer frukt. Hvis du ønsker kan man lage dip til, med eller uten sukker.

 

Søtmaten var gele med vaniljesaus - ingen av delene har gluten.

Kaker i tillegg, der er det gluten, men dem trenger man ikke spise hvis man ikke tåler eller vil ha dem.

 

Det er masse å lage i barnebursdag som passer for alle. MEN - skal jeg kunne ta hensyn til det, må jeg vite det. Nytter ikke å møte opp og annonsere at man ikke skal ha ditt eller datt. Da er maten ferdig. Vi stiller jo ikke med 6 ulike menyer selv om det finnes allergikere, veggiser, jøder og muslimer i hele landet. Kjenner ikke noen som gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

 

 

Eneste jeg tar hensyn til er allergi. Alt annet er idioti.

 

Anonymous poster hash: 0faca...06b

Ja det er rett og slett idioti å ta hensyn. Eh seriøst? Hva med om mitt barn blir spinnvill av sukker og ikke får sove natten derpå og grinete i to dager deretter og får ikke konsentrert seg om noe som helst. Nei har ikke tatt en allergitest, men ser han absolutt ikke har godt av det. Det kan du ikke ta litt hensyn til?

 

Anonymous poster hash: 56e49...dbe

Da er det så enkelt at han får la være å spise kake, godteri og drikke brus. Og så får du sende med han noe han kan spise. Vanskeligere er det ikke. Regner med at han vet om dette selv?

 

Anonymous poster hash: c5b16...1ae

 

 

 

Lurte også på hvordan dette blir håndtert når barnet får egne ukepenger. Regner denne mora med at barnet aldri kjøper noe sukkerholdig mens mora ikke ser på? Forresten, teorien om at barna blir ville av sukker er motbevist av seriøse forskere for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...