Gå til innhold

Noen som har erfaring med stebarnsadopsjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her vurderer vi at mannen skal adoptere de to barna jeg har fra før. Men vi har hørt at det er veldig omstendelig prosess som gjerne tar mange mange år. Så vil gjerne høre om noen har erfaringer med dette?

Anonymous poster hash: c5695...327
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er stebarnsadoptert. Mamma har sagt at det de gjorde var at min far måtte samtykke til å adoptere meg bort og at mamma og stefar måtte være gift. Tror ikke det var en vanskelig eller tidkrevede prosess.

Anonymous poster hash: 28e69...1b7
Skrevet

Vi er gift og har vært sammen i 3 år, har ett felles barn. Den biologiske far til de eldste er død og familien hans driter i ungene og har ingen interesse av dem. Mens familien til mannen behandler dem som egne barnebarn/nieser.

Skrevet

Vi er gift og har vært sammen i 3 år, har ett felles barn. Den biologiske far til de eldste er død og familien hans driter i ungene og har ingen interesse av dem. Mens familien til mannen behandler dem som egne barnebarn/nieser.

Ta kontakt med BUFETAT. De vet hvordan dere skal gå frem og hva dere må gjøre

Skrevet

Ta kontakt med BUFETAT. De vet hvordan dere skal gå frem og hva dere må gjøre

Takk for tipset, skal sjekke

Skrevet

Ta kontakt med bufetat eller bufdir, husker ikke hvem ;) Så må han/dere gjennom noen samtaler, mannen må fremvise legeerklæring, arbeid og lønn, mulig det blir samtaler med barna om de er gamle nok, så skal det hele godkjennes. Tar ca 1 år avhening av hvor kjappe de er ;)

Skrevet

Ta kontakt med bufetat eller bufdir, husker ikke hvem ;) Så må han/dere gjennom noen samtaler, mannen må fremvise legeerklæring, arbeid og lønn, mulig det blir samtaler med barna om de er gamle nok, så skal det hele godkjennes. Tar ca 1 år avhening av hvor kjappe de er ;)

Ok, så også på nett, synes det var veldig strenge krav, blant annet uttømmende helseattest. Hva sjekker de egentlig? At han ikke får adoptere hvis han har dårlig helse eller diagnoser som ADHD og lignende?

Skrevet

Hvor gamle er barna? De må evt samtykke, og det samme må med stor sannsynlighet barnas farmor/farfar. Husk også at du fratar dine barn farsarv ved stebarnsadopsjon.

Anonymous poster hash: 05230...228

Skrevet

Hvor gamle er barna? De må evt samtykke, og det samme må med stor sannsynlighet barnas farmor/farfar. Husk også at du fratar dine barn farsarv ved stebarnsadopsjon.

Anonymous poster hash: 05230...228

De har allerede fått farsarven sin utbetalt, så den forsvinner vel ikke etter at de er adoptert, siden det er noe som skjer etter arvefallet. Farmor har jeg ingen kontakt med siden hun ikke ønsker kontakt, farfar er død.

Skrevet

Hvor gamle er barna? De må evt samtykke, og det samme må med stor sannsynlighet barnas farmor/farfar. Husk også at du fratar dine barn farsarv ved stebarnsadopsjon.Anonymous poster hash: 05230...228

De har allerede fått farsarven sin utbetalt, så den forsvinner vel ikke etter at de er adoptert, siden det er noe som skjer etter arvefallet. Farmor har jeg ingen kontakt med siden hun ikke ønsker kontakt, farfar er død. Anonymous poster hash: c5695...327

De mister ikke allerede gitt arv, men de mister evt arv fra farmor. Farmor må ikke samtykke da besteforeldre ikke har krav eller plikter ovenfor barnebarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...