Gå til innhold

Bytte navn på snart ettåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stadig usikker på navnevalget... Hva synes dere om å bytte navn på en baby som er snart ett år? Til noe helt annet... Vi har storesøsken å ta hensyn til også.

Navnet er rett og slett litt for vanlig, det blir stadig misforståelser pga det.

Anonymous poster hash: 1e1bb...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville jeg aldri gjort. Vanligvis går det seg til!

Anonymous poster hash: c4b4e...24a

Skrevet

Hvis du skal gjøre det er dette siste sjanse, før barnet identifiserer seg med navnet. Så hvis du vil, go for it!

Anonymous poster hash: 659f5...850

Skrevet

For noe tull! Man bytter ikke navn på en ettåring, man kan evt. legge til et andre fornavn, men nei, man bytter ikke navn. 

Dette går seg til, husk at dette barnet fremdeles er ganske ny i livet. 

Anonymous poster hash: 67f7c...a5a
Skrevet

virker rart synes jeg

Anonymous poster hash: 7f4ef...7a1
Skrevet

Hvis dere ikke er fornøyd med navnet synes jeg dee godt kan bytte. Blir ikke lettere med tiden.

Gjest Turid87
Skrevet

Vett om ei som het Ingrid første året og Sigrid etterpå. Litt rart, men ikke hvis det er det eneste du tenker på...

Skrevet

Legg til et navn:-) 

Anonymous poster hash: 16f97...198
Skrevet

Det var en spesiell situasjon å komme opp i,hmmm, vanskelig å si hva jeg hadde gjort! Tror det blir rart å skulle skifte navn selv om det kanskje føles slik nå!

Anonymous poster hash: c5b90...f7c

Skrevet

Selvfølgelig kan du bytte navn når barnet bare er ett år.

Null problem!

Skrevet

Vett om ei som het Ingrid første året og Sigrid etterpå. Litt rart, men ikke hvis det er det eneste du tenker på...

Sigrid er jo bare en litt mer spesiell versjon av Ingrid, så da blir det ikke så merkelig.

Ble veldig nysgjerrig på hva barnet heter, og hvilket navn dere har planer om å bytte til.

Anonymous poster hash: ddef8...427

Skrevet

Jeg må vel innrømme at det er litt rart å bytte etter et år (?!?) både for barnets del og overfor andre. Eks: "Hei, hvordan går det med Ingrid? - nei hun heter Sigrid hun nå!!" (😂😂😂) en smule rart. Syns heller at man skal legge til et mellomnavn i stedet om det er så ille det navnet barnet har. Kan egentlig ikke skjønne at dere brått ombestemmer dere nå? Mitt barn på 1 år lyder navnet sitt veldig godt så jeg hadde aldri byttet navn nå!

Anonymous poster hash: 3d641...2c2

Skrevet

Av hensyn til barnet hadde jeg ikke gjort det. Forvirrende og utrygt for barnet om dere plutselig begynner å kalle det for noe annet.

Anonymous poster hash: efbc6...0e8

Skrevet

Jeg het Kristin det første leveåret. Så byttet foreldrene mine navn på meg. Het Elin til jeg var 18 år og da byttet jeg tilbake til Kristin igjen. Har alltid følt at jeg burde hete mitt opprinnelige navn.

Anonymous poster hash: e2e70...0c0
Skrevet

Jeg het Kristin det første leveåret. Så byttet foreldrene mine navn på meg. Het Elin til jeg var 18 år og da byttet jeg tilbake til Kristin igjen. Har alltid følt at jeg burde hete mitt opprinnelige navn.

Så spesielt det må ha vært for deg!?

Gratulerer med et nydelig navn.

Hilsen Kristin ;)

Anonymous poster hash: 62d5f...65d

Skrevet

Så spesielt det må ha vært for deg!?

Gratulerer med et nydelig navn.

Hilsen Kristin ;)

Anonymous poster hash: 62d5f...65d

Veldig spesielt. Alt fra mitt første leveår sto det Kristin på. Fødselsannonsen i avisen, kort osv. Veldig merkelig å gå gjennom hele barndommen og ikke hete det samme som het jeg det første året.

Skrevet

http://www.familieverden.no/Livet/Ga-datteren-nytt-navn-etter-tre-ar/

Hvis man er oppriktig misfornøyd med navnet, så kan ikke jeg se noe galt i det.

Å bytte navn er ikke det mest forvirrende et barn kan oppleve :) Tenk på hvor mange barn som blir adoptert, de har et navn i kanskje 2 år, og så kommer de til Norge og får en helt ny identitet.

Og det finnes faktisk flere foreldre som bytter navn. Og når barnet er 1 år, så er det fortsatt så tidlig at det vil ikke gjøre noen skade.

Gjør det som føles riktig for dere som foreldre i denne situasjonen :) 

Skrevet

Jeg vet om noen som,hadde akkurat samme "problemet". De beholdt det opprinnelige navnet som mellomnavn, og slang på et nytt navn foran. Tror barnet var nesten to år. Det gikk seg fort til. Bruk begge navn i begynnelsen og kutt deretter ut det siste i dagligtalen.

Skrevet

Hvorfor blir det misforståelser av at navnet er så vanlig? Jeg ville ikke byttet navnet men beholdt det sin fornavn nr 2, og gitt barnet nytt fornavn 1.

Skrevet

Nei!!

Anonymous poster hash: 0c93b...247

Skrevet

Hvilket navn bruker foreldre, venner og slekt nå? Brukte du Kristin ute blant venner i oppveksten?

Anonymous poster hash: ddef8...427

Skrevet

Jeg ville lagt til et navn. Ikke erstattet det nåværende Finn et fornavn som klinger fint med det eksisterende, så begynner dere gradvis å kalle med det nye navnet

Skrevet

Jeg la til et mellomnavn når jenta mi var 3 år fordi jeg ikke slo meg til ro.

Hun het kun Emma, la til Louise. Sier nå mest Louise. Etter et åt hvor jeg sa Emma Louise.

Sluse det ut rett og slett. Ingen som sa noe annet enn: "ååå, hadde ikke fått med meg mellomnavnet jeg"

No biggi :)

Anonymous poster hash: ea8a6...e3c

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Det blir mellomnavn og evt gå over til det etter hvert.

Anonymous poster hash: 1e1bb...4a3

Skrevet

Vi havnet i den situasjonen, slengte på ett mellomnavn slik at det ble mer spesielt, men nå når han er blitt hamler bruker han det første navnet😊

Anonymous poster hash: fb464...515

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...