Gå til innhold

Hjelp! Hvordan bade nyfødt baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom hjem fra sykehuset forledendag, og i kveld er det vel påtide og gi den lille ett bad. Fikk ikke gjort det selv på sykehuset da barnepleier gjorde det samtdig som det ble tatt følgeprøve, og den ønsket ikke jeg være med på. Viste ikke at hun skulle bade den samtidig :( Er så redd for å miste den i vannet :(
Har en badebalje som ligger i stellebordet, så det er ikke plass til så veldig mye vann.

Hjelp, jeg er virkelig så redd. Synes alt er så skummelt, og er bare så redd for den lille :(

Anonymous poster hash: 94e63...f3b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg!

Først: Gratulerer, og :teit å ikke gi deg opplæring i dette.

Men dette går så bra! Du finner helt sikkert filmer som viser det om du googler litt. Vi lærte et grep som var gull verdt, man holdt ene armen og ene låret, og da var det ikke mulig å miste babyen i vannet. Dette finner du nok bilde/video av på nettet.

Start med å fylle oppi lunkent vann, hold babyen godt i vannet, vask med klut, begynn øverst og ta underlivet til slutt. Babyen vil nok hyle når du tar henne opp av vannet, babyer trives ikke nakne og våte. Ha myke håndklær klare, tørk henne godt og ha på bleie og klær.

Navlen begynner å lukte om den blir våt, så prøv å holde den tørr!

PS! Vi badet ikke babyen før det hadde gått en liten uke...

Anonymous poster hash: b9ef8...5f0

Skrevet

Lunkent vann. Man skal sjekke temperaturen med albuen. Selv brukte jeg litt varmere vann enn de på sykehuset. Synes det var så kaldt.

Du har hodet til babyen på underarmen din, og holder samme hånda rundt overarmen til babyen. Så vasker du babyen med en klut med andre armen din.

Det går så fint, så!

Skrevet

Holder du riktig grep så er det ikke noe stress :) Som hun over her skriver, legg hodet/nakken til babyen på underarmen din, og hold et fast grep rundt overarmen til babyen med samme hånd. Prøv å holde navlen tørr.

Anonymous poster hash: 8e017...c92
Skrevet

På YouTube kan du søke opp hvordan du skal bade en nyfødt hvis du er nervøs.

Anonymous poster hash: e961a...cc8

Skrevet

Bruk gjerne termometer i vannet. Jeg gjør det fortsatt med nr 3 :)

Støtt hodet med undersiden av armen din mens hånden din holder rundt overarmen helt oppunder armhulen på babyen og vask baby med den andre hånden din.

Forøvrig dårlig å ikke vise deg dette på barsel, det er noe de skal gjøre når du er førstegangs!

Anonymous poster hash: 02aac...854

Gjest Antarctica
Skrevet

Kom hjem fra sykehuset forledendag, og i kveld er det vel påtide og gi den lille ett bad. Fikk ikke gjort det selv på sykehuset da barnepleier gjorde det samtdig som det ble tatt følgeprøve, og den ønsket ikke jeg være med på. Viste ikke at hun skulle bade den samtidig :( Er så redd for å miste den i vannet :(

Har en badebalje som ligger i stellebordet, så det er ikke plass til så veldig mye vann.

Hjelp, jeg er virkelig så redd. Synes alt er så skummelt, og er bare så redd for den lille :(

Jeg badet ikke mine før de var 3 måneder... Vask barnet med klut.

Og NB: albuen er den minst følsomme plassen på kroppen. Bruk hånda når du sjekker temperaturen.

Skrevet

viss du ikkje føler deg trygg kan du be helsestasjonen om hjelp. ikkje flaut, dei skulle ha vist på sjukehuset. lykke til!

Skrevet

Og NB: albuen er den minst følsomme plassen på kroppen. Bruk hånda når du sjekker temperaturen.

Selv om du ikke gjorde det, betyr vel ikke det at det er fasiten ?

Anonymous poster hash: d002b...4f9

Skrevet

Anonymous poster hash: 85627...0e9
Skrevet

Armen rundt skulderen og nakken, og hold hånden på motsatt side. Lunkent vann, og gjerne litt olje. Vask fra ansiktet og nedover. På sykehuset brukte de faktisk ikke klut, men kun håndbaken.

Anonymous poster hash: 08ae2...05f
Gjest Antarctica
Skrevet

Selv om du ikke gjorde det, betyr vel ikke det at det er fasiten ?

Anonymous poster hash: d002b...4f9

Hvis hun engster seg, er det godt å vite at barnet ikke trenger bad.

Skrevet

Lurt også å ikke endre grepet på babyen når du først har senket det ned i vannet. Særlig om du bruker babyolje, for da blir det fort sleipt og vanskelig å få godt grep igjen 😊 men dette går fint vettu 😊

Anonymous poster hash: 2b7a3...c28

Skrevet

Bare et lite tips: Pass på at vannet er behagelig.

Jeg badet min jente selv flere ganger og hun hyyyyylte hver eneste gang og var skikkelig utilpass. STRESS! Kjente på vannet med albuen og det kjentes helt greit ut.

Så ba jeg min mor om assistanse en kveld samboeren ikke var hjemme , nettopp fordi hele badeseansen var et stressmoment uten like.

Min mor utbryter: Men kjære deg, vannet er jo sikkert for KALDT. Og peiser oppi litt mer varmevann.

Og jenta var musestille og holdt på å sovne under badet. ;)

Så "Some like it hot!" ;)

Skrevet

Babyolje i vannet trengs ikke til en nyfødt og gjør håret oljete. Men får babyen atopisk eksem så bør man bruke babyolje.

Vi syns at det er slitsomt å bade da han er nesten 10 kg og sitter dårlig selv ennå (7,5 mnd) og han er ikke kjempe begeistret for å bade så vi gjør det ikke så ofte, og de trenger ikke å bade så ofte. Jeg tar han med meg inn i dusjen en gang i uka for å vaske håret hans, det liker han bedre. Jeg dusjer meg ferdig først mens han liggen naken utenfor på en håndduk og med en leke, og varmekablene på. Ellers vasker vi med klut hver dag.

Jeg var og redd første gangen men du har fått mamge fine tips :)

Anonymous poster hash: f00fe...702

Skrevet

Babyolje i vannet trengs ikke til en nyfødt og gjør håret oljete. Men får babyen atopisk eksem så bør man bruke babyolje.

Vi syns at det er slitsomt å bade da han er nesten 10 kg og sitter dårlig selv ennå (7,5 mnd) og han er ikke kjempe begeistret for å bade så vi gjør det ikke så ofte, og de trenger ikke å bade så ofte. Jeg tar han med meg inn i dusjen en gang i uka for å vaske håret hans, det liker han bedre. Jeg dusjer meg ferdig først mens han liggen naken utenfor på en håndduk og med en leke, og varmekablene på. Ellers vasker vi med klut hver dag.

Litt olje i vannet er bare bra. Iallfall det vi fikk beskjed om på sykehuset hver gang.

Anonymous poster hash: 08ae2...05f

Skrevet

Ville ventet med bad til helsestasjon/hjemmebesøk. Du kan få hjelp av helsesøster ;-) 

Anonymous poster hash: 667b7...e48
Skrevet

Min er like tung. Kjøp deg sånn badestol som de ligger i (med sugekopper under). Badingen ble en lek etterpå hos meg og lillemann. Han elsker å sitte i stolen sin i dusjkabinettet og dusje (straks 7 mnd). Bruker kun badestolen nå. Slipper å holde i han og være redd for at han skal få hodet under vann :)

Anonymous poster hash: 05c4d...a25

Skrevet

Ser du har fått et annet svar her også, men jeg har også et lite tips! Når mine har blitt ca 4-5 mnd har jeg bare latt den ligge selv i badekaret. Har i litt vann og legger dem på ryggen/magen (alt etter hva de liker og hvor sterke de er) å lar dem plaske i veg! Har vært kjempe poppis hos meg, å mye enklere enn å holde når de ikke greier å sitte. Spesielt da vi har et stort badekar som jeg omtrent må krype oppi om jeg vil holde!

Skrevet

Min første likte heller ikke å bade som nyfødt. Vi brukte badetermometer og skulle være flinke og holde vannet ved 37 grader. Viste seg at det var for kaldt, som en annen skriver over her. Så pass på at vannet er behagelig for babyen.

Jeg har 12 dager gamle tvillinger, og har heller ikke badet dem enda. Det er hektisk nok som det er om dagen, og jeg synes det er en fordel at navlen gror ordentlig først. Vi vasker med rent vann og mesoft (myke papirservietter fra apoteket).

Så om du synes det er litt stress kan du absolutt bare vente litt til...

Ellers har du fått mange gode tips til hvordan en kan holde babyen over her. Lykke til! Det  blir enklere når de kan sitte selv i balja/badekaret/dusjen :)

Anonymous poster hash: 1cd46...e01
Skrevet

Tusen takk for alle tips og gode råd. Jeg har utsatt badingen, tror jeg må få noen sammen med meg første gang. Visste ikke at jeg kunne be helsestasjonen om hjelp, og de skal komme hit en gang i neste uke. Får ta det da om dem har mulighet. Begynte egentlig å stresse litt med badingen, men nå kan jeg altså ta det litt med ro og vente?

Trodde det var ganske dumt, men jeg får stole på dere :) Setter uansett stor pris på all hjelp, tusen takk!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...