Gå til innhold

Dere som har grønne fingre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt fine blomster til å ha på verandaen. De ble finere og finere for hver uke sol gikk, men nå plutselig begynte bladene å bli gulaktig og de ser "døende" ut.

Jeg gjør ikke noe annerledes nå. Noe ide om hva som kan være årsaken!?

Anonymous poster hash: 0b206...6c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke sort blomster er det? Høres nesten ut som de enten har tørket ut eller blitt overvannet? :-/

Noen planter er for øvrig vanskelige å få til, og "dør" gjerne med tiden..

Anonymous poster hash: e4c07...c99

Skrevet

Den. Her var den fortsatt fin. Da jeg kjøpte sto det at disse var lett å ta være på. De liker både sol og skygge, perfekt for altan, sto det...

post-42-114861_thumb.jpg

Skrevet

Har den fått gjødsel? Hvis ikke må det rett og slett være at den har fått for lite eller for mye vann.

Går muligens an å fjerne det visne og se om den tar seg opp igjen? :-)

Skrevet

Tja, vet ikke om det går an å fikse den igjen, men ville bare lære sånn at jeg ikke lar det skje neste gang. Jeg er forferdelig med planter /blomster.

Hvis det står at den skal vannes ofte, hva vil ofte egentlig si? Annen hver dag?, for eksempel?

post-42-1323444_thumb.jpg

Skrevet

Gult betyr som regel overvanning. Det er lurt å la planten tørke bittelitt mellom vanningene, selv for planter som skal ha mye vann, husk at røttene må få litt luft så de ikke råtner. Brune inntørkede blader betyr for lite vann. Napp av det gule og kjenn etter hvordan jorda er, den skal være behagelig fuktig, ikke søkkvåt suppe.

Anonymous poster hash: 18ade...da2

Skrevet

Surfina Petunia

En annen solfavoritt er Surfinia Petunia.

Det er en villig sommerblomst, som vokser hengende.

Den må vannes rikelig, krever jevn gjødsling, og stortrives i solen.

Dette er hva det står om stell på denne blomsten ;-)

Skrevet

Takk for tips :)

Skrevet

På det andre bildet der ser den litt inntørka ut spør du meg? Jeg vanner ca hver annen dag hvis det ikke regner.

Må vannes ganske godt. Og plukk av de visne blomstene, så kommer det nye blomster på samme plass ;-)

Skrevet

Har du drenering i potta? Hull, kuler e.l. - synes den ser litt druknet ut..

Anonymous poster hash: c1b48...158

Skrevet

Et tips litt på sidn, for å få blomstene til å blomstre lenge, napp/knip av blomstne så snart de er ferdigblomstret. Bruker å ta dem med en gang de er forbi sitt vakreste, så fortsetter de å komme med nye blomster. Har noe med at jobben til blomstene er å formere seg, føre slekta videre. Hvis blomstne får visne helt bruker de energien sin på å ordne frø/formere seg, i stedet for å bruke energi på å lage nye blomster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...