Gå til innhold

Dårlig kultur på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skolen til ungene våre har utviklet en kultur der de ansatte har vennet seg til aldri å gjøre en ekstra insats og å sky konflikter fulstendig.

Hvis barn sliter med det de skal lære har de en sterk vente og se holdning. Hvis de ser elever sliter sossialt tar de det aldri opp med foreldrene, de bare venter på at det skal gå over. Lærerene involverer seg ikke i avsluttninger (gidder for eksempel ikke hente skolens musikkanlegg til barnas opptredner, lar bare de ungene som er mest frempå opptre, vil ikke gi beskjerd til foreldre hvis barna har gjort alvorlig gale ting på skolen (det er for ubehaglig), gidder ikke være med på klasseturer osv. Dette gjelder både skole og SFO som er under samme ledelse.

Jeg er sikker på at mange av dem er flinke lærere, men kulturen er elendig. Dette er det mange foreldre jeg har snakket med som har reagert på, men det er ingen som vet hvordan det kan avhjelpes.

Hvirdan forholder vi som foreldre til et slikt problem?

Anonymous poster hash: ca2d8...634
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fikk aldri hjelp for dysleksien din eller er det bare ren latskap som er årsak til alle skrivefeilene?

Min 4 klassing skriver bedre enn deg.

Flaut!

Anonymous poster hash: f67e1...13a

Skrevet

Du fikk aldri hjelp for dysleksien din eller er det bare ren latskap som er årsak til alle skrivefeilene?

Flaut!

Det gjør han eller hun sikkert. Du har helt rett i at jeg ikke fikk hjelp med dysleksien. Heldig vis skriver jeg godt nok til at de fleste forstår hva jeg mener. Det gjør sansynlig vis du også om du legger godviljen til. Jeg tror datteren min har samme problem som meg. Det er et av problemene i forholdet til skolen. De ønsker bare "å vente og se om det går over". Slik er det med det meste der. Mine staveferdigheter tror jeg er lite relevant for hva vi foreldre kan gjøre for å forbedre kulturen på skolen.

Skrevet

Skolen til ungene våre har utviklet en kultur der de ansatte har vennet seg til aldri å gjøre en ekstra insats og til å sky konflikter fulstendig.

Hvis barn sliter med det de skal lære har de en sterk "vente og se" holdning. Hvis de ser elever sliter sossialt tar de det aldri opp med foreldrene, de bare venter på at det skal gå over. Lærerene involverer seg ikke i avsluttninger (gidder for eksempel ikke hente skolens musikkanlegg til barnas opptredner), de lar bare de ungene som er mest frempå opptre, de vil ikke gi beskjerd til foreldre hvis barna har gjort alvorlig gale ting på skolen (det er for ubehaglig), de gidder ikke være med på klasseturer osv. Dette gjelder både skole og SFO. De er under samme ledelse.

Jeg er sikker på at mange er flinke lærere, men kulturen på skolen er elendig. Dette er det mange foreldre jeg har snakket med som har reagert på, men det er ingen som vet hvordan det kan avhjelpes.

Hvordan forholder vi som foreldre oss til et slikt problem?

Var det litt bedre?

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du skriver. Jeg ville kanskje tatt det opp i foreldregruppen. Har dere en lukket facebookgruppe? Eller snakke med klassekontakten ettersom det gjelder flere lærere og SFO samt sannsynligvis flere barn. Klassekontakten kan ta dette opp med skolen på vegne av foreldregruppen og du slipper å ta støyten. Når det gjelder datteren din kan du jo ringe direkte til ppt kanskje? Lykke til:)

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du skriver. Jeg ville kanskje tatt det opp i foreldregruppen. Har dere en lukket facebookgruppe? Eller snakke med klassekontakten ettersom det gjelder flere lærere og SFO samt sannsynligvis flere barn. Klassekontakten kan ta dette opp med skolen på vegne av foreldregruppen og du slipper å ta støyten. Når det gjelder datteren din kan du jo ringe direkte til ppt kanskje? Lykke til:)

Takk.

Ja, jeg tror det er nødvendig å bruke FAU, men jeg vet ikke om det egentlig ville hjelpe å bare ta opp problemet. Finnes det programmer eller kurs som hjelper for å få bukt med ukultur på en arbeidsplass som gjennomsyrer hele organisasjonen?

Jeg har kontakt direkte med ppt, men de har også en kontaktperson som jobber fast på samme skole og det er tungt å komme noen vei når det ikke finnes interesse hos lærerene.

Skrevet

Jeg ville tatt det opp med fau. Hvis det er så gale som jeg får inntrykk av, ville jeg kontaket rektor sin sjef, dvs. En av de som sitter på kontoret.

Den eneste som kan ordne opp i denne ukulturen er rektor og h*n trenger nok veiledning/ et spark bak.

Anonymous poster hash: c05b3...7d3

Gjest Julia1984
Skrevet

Hei

Jeg ville ringt skolesjefen i kommunen. Forklart problemet rundt ditt barn, men så ville jeg  tatt en telefon til leder av FAU.

Skrevet

Dei ansatte i skulen kan ikkje delta på overnattingsturar og utflukter som går mykje utover arbeidstida. Dette passar utdanningsforbundet på, dette for slike aktivitetar er ikke løna og i ei fagforeining skal ein stå saman. Elles gjer ikkje skulen arbeidet sitt om dei ikkje tek tak i konflikter og ansvar for elevar med læringsvanskar. Meld frå til skulesjef. Elles so kan du melde opp til PPT sjølv. Lykke til.

Anonymous poster hash: fc6cd...531
Skrevet

Flaut!

Jeg tilhører skrivepolitiet og HIs innlegg har INGEN graverende feil som gjør teksten uforståelig. Når du velger å angripe feil i et slikt innlegg tyder det på at du er på defensiven, og jeg lurer på hvorfor.

HI, jeg vil være veldig interessert i evt konstruktive svar du får. Vil tro det er tilnærmet umulig å gjøre noe med fra foreldrenes side. Det må sannsynligvis skje noe fra ledelsens side, og ved at deler av personalet skiftes ut.

Anonymous poster hash: 277e7...43e

Skrevet

Flaut!

Jeg tilhører skrivepolitiet og HIs innlegg har INGEN graverende feil som gjør teksten uforståelig. Når du velger å angripe feil i et slikt innlegg tyder det på at du er på defensiven, og jeg lurer på hvorfor.

HI, jeg vil være veldig interessert i evt konstruktive svar du får. Vil tro det er tilnærmet umulig å gjøre noe med fra foreldrenes side. Det må sannsynligvis skje noe fra ledelsens side, og ved at deler av personalet skiftes ut.

Anonymous poster hash: 277e7...43e

Takk, for svarm en hva gjør man når situasjonen er som den er?

Det finnes ingen skolesjef her desverre. Rektor står direkte under rådmannen.

Er det ingen som har erfaringer fra liknende problemstillinger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...