Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #1 Skrevet 13. juni 2014 Gutten min går i 3. klasse og med egne ord forteller han hvordan han alltid blir brukt som buffer av lærerne mot andre barn. Når de skal sitte ved side av noen, gå tur etc sitter han alltid siden av den verste i klassen eller 1 som har asperger. Gutten min er snill som dagen er lang, og han er oppriktig redd for han som er rampete, da han tidligere har skadet/prøvd å skade gutten min flere ganger. Han som har asperger klistrer seg på gutten min i friminuttene, slik at ingen vil leke med gutten min. De er på et vidt forskjellig mentalt nivå, og har intet til felles. Han med asperger skal jo heller ikke gå alene, men kanskje elevene bør bytte på litt. Jeg har tatt opp dette 2 ganger tidligere, men det er status quo. De er over 20 gutter i klassen. Når de er ordensvakt så rullerer dette for alle, men min sønn har kun vært sammen med han med asperger. Jeg undres på om foreldrene til han med asperger har bedt om at min forsiktige og snille sønn skal være sammen med deres. Kontaktlærer er ingen solstråle og jeg virkelig gruer meg til evt å ta det opp igjen. Hva gjør jeg og hvordan kan man løse det? Anonymous poster hash: 75ad3...80a
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #2 Skrevet 13. juni 2014 Først av alt så er det ikke et barns oppgave å være hjelper eller en slags støttekontakt for andre barn. Barn som har utfordringer må nødvendigvis sitte sammen med noen (når det er lagt opp slik at elevene sitter sammen), men det kan rulleres på og det å alltid koble opp ett barn til denne oppgaven er ikke særlig lurt. Det skaper heller flere problemer enn å gjøre det bedre. Hva om du foreslår at de rullerer på å være sammen med barn som har utfordringer eller at læreren setter sammen grupper. Gruppene består av barn både med og uten utfordringer. På den måten kommer gutten din i gruppe med andre barn og barna med utfordringer blir ikke holdt utenfor. Om du skjønner hva jeg mener? Du kan også si i klartekst at det ikke er din gutt sin oppgave å sosialisere disse barna og at ditt barn taper sosialt på det. Det høres hardt ut, men slik det er nå opplever gutten din sosiale problemer og slik skal det ikke være. Anonymous poster hash: 83388...e07
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #3 Skrevet 13. juni 2014 Dette er en kinkig situasjon for dere. Og det er sikkert ikke lett for læreren heller. Jeg er enig i at han ikke skal brukes hver gang. Det er ikke riktig overfor ditt barn selv om det er fint for de to andre. Hvis du ikke når frem til læreren så prøv å få med deg rektor eller for eksempel skolens spesialpedagog om de har en. Anonymous poster hash: 0394d...e12
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #4 Skrevet 13. juni 2014 Selvfølgelig skal du ta det opp,gutten din skal ikke være støttekontakt. Kanskje du kan åpne med å spørre kontaktlæreren hvorfor ting blir gjort slik de blir gjort, med et spørsmål stilt på en nøytral,ikke anklagende måte. Nøytrale spørsmål er godt egnet til å få igang en konstruktiv dialog, der ingen går i forsvar. Du blir også bedre utstyrt til å argumentere når du vet hvorfor læreren velger å gjøre det sånn. Det er også lurt å være åpen for at ting ikke nødvendigvis er helt sånn som du tror.(Jeg sier ikke at du tar feil, sannsynligvis er ting slik du tror de er, men det er jo ikke helt sikkert. Kanskje det er en viss rullering, som gutten din ikke får med seg. Det er ikke alltid barn får med seg alt som skjer.Kanskje husker han bare hver gang han får beskjed om å sitte med disse to,uten å legge merke til når andre i klassen får beskjed om det samme? Kanskje er det elementer her du ikke kjenner til, kanskje mener lærer at dette er til det beste for både din gutt og de andre to? Anonymous poster hash: b6873...cb4
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #5 Skrevet 13. juni 2014 Snakk med rektor og gi klar beskjed om at dette ikke tolereres. Å snakke bare med slike lærere hjelper ingenting hvis de ikke får rektor på nakken. Anonymous poster hash: 744e6...2aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå