Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #1 Skrevet 13. juni 2014 Jeg har ikke noe å finne på med jenta mi i ferien... Jeg har ikke råd til å dra til akvariet engang.. Jeg har ikke prioritert feil eller noe, men økonomien er så dårlig.. Jeg visste lenge at jeg hadde dårlig råd nå, og har prøvd å spare, men ting har ballet på seg... Vaskemaskinen røk, bilen måtte på verksted, semesteravgift måtte betales, osvosv... Jeg tenker som bare juling på hvordan jeg skal klare dette.. Å dra på telttur, skogstur, badestrand, besøk osv er noe vi gjør ofte, så det blir liksom ikke spesielt for henne. Vi kunne tenkt oss en tur til familien i Trondheim, men vi har faktisk ikke råd til det engang... Huff.. Jeg har som sagt visst om dette lenge, men var først igår jenta mi satt sammen med meg og spurte om hvor vi skulle dra på ferie og om vi kunne dra på ferie sammen med en veninne av henne og foreldrene... Jeg klarte ikke å si nei til ferie og sa at det kom til å bli en overraskelse... Så dum jeg er!! Snakket nettopp med banken om lån på 5000 kr, men jeg fikk avslag da jeg ikke klarer å betale tilbake... Såklart. Får baksmell på skatten på 13000 kr, så har ikke råd til noe.. Herregud, hvordan skal jeg forklare for datteren min at mens alle andre drar på ferie, så må vi bli hjemme? Jeg føler jeg har sviktet! Når jeg var liten, så var jo sommerferien det jeg gledet meg mest til! Og jeg kan ikke gi min datter det... Før jeg får kjeft, det er ikke min feil at jeg ikke har råd. Økonomien strekker bare ikke til som student og alenemor... Jeg måtte bare blåse ut... Ønsker dere forøvrig en god helg Anonymous poster hash: 6beac...004
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #2 Skrevet 13. juni 2014 Vet ikke hvor gammel datter du har, men undersøk kulturtilbudet i kommunen, det pleier ofte være gratisarrangementer. Ellers kan du se om det finnes noen tilbud til barn via Røde Kors eller liknende, det gjør det her. Sommerskole er også stas for mange av ungene her, og gratis. Anonymous poster hash: 8efd0...dec
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #3 Skrevet 13. juni 2014 Hmmmmm... Da jeg var liten var vi hjemme hver sommer i flere år. Koste oss på stranden, eller leste bøker hvis det regnet. Har det virkelig blitt sånn at man MÅ fylle ferien med reiser osv? Anonymous poster hash: 5403e...494
Bondejenta&lillegutt Skrevet 13. juni 2014 #4 Skrevet 13. juni 2014 Det går an å søke om feriegodtgjørelse hos nav, vet ikkje hvor mye man får men eg kjenner en som fikk d og hun fikk tatt barna sine med på ferie pga dette... Skader ikkje å søke
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #5 Skrevet 13. juni 2014 Familien i Trondheim. Er det foreldre eller søsken? Kan du høre om de kan gi deg forskudd på julegave/ bursdagsgave og at det er togbillett? Anonymous poster hash: acd76...0a7
Von Hertelhofen Skrevet 13. juni 2014 #6 Skrevet 13. juni 2014 Jeg skjønner at du føler deg utilstrekkelig, og at Jenta di er skuffet og lei seg. Men faktisk: ferier er ikke en målestokk på hvor gode foreldre en er. Dette med fancy ferier er blåst så mye opp i det siste, at de stakkarene med dårlig råd føler seg som verdens verste foreldre. Du skal ikke ha dårlig samvittighet, jenta di får en god oppvekst selv om hun ikke får sydentur hvert år. Bor du på Vestlandet? Hvis du bor nærme meg så kan dere bli med oss i dyrepark, vi spanderer og overnatting kan dere også få hos oss
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #7 Skrevet 13. juni 2014 Er det ikke ganske billig å reise med toget til Trondheim? Vet ikke om du reiser sørfra eller nordra, men det finnes jo ofte sånne 199,- kroners billetter. Anonymous poster hash: a72e6...aaa
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #8 Skrevet 13. juni 2014 Hvor gammel er ungen? Du kan søke om å sende ungen på sommerleir. Det er et tilbud for barn som ikke får annen ferie. Jeg tror det er for skolebarn. Enkelte lokalavdelinger hos Røde Kors har også aktiviteter. Også kan du undersøke om kommunen har noen aktiviteter. Hvis du bor i Bergen hae du kanskje mulighet til å sendw ungen på Ferieklubben, det er veldig populært. Anonymous poster hash: 6a3f5...fd6
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #9 Skrevet 13. juni 2014 Svikter du ikke mer om du kjører økonomien nedover pågrunn av ferie? Akkurat nå prioriterer du jo rett ved å ta de nødvendige utgiftene som dere må ha i hverdagen og det gir ikke rom for ferie, akkurat i år. Synes du gjør alt annet enn å svikte. Det er jo realiteten at dere ikke har råd til ferie det må man jo forholde seg til. Ikke sikkert hun synes det er så ille å få bruke tid med deg hjemme, på stranden, i telt eller andre utflukter som hun kan være med på å bestemme. Anonymous poster hash: f5fe2...c4a
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #10 Skrevet 13. juni 2014 Du har da ikke sviktet som mamma! Sett deg ned og fortell jenta di at du har fått baksmell på skatten, og det gjør at dere dessverre ikke kan reise bort i sommer fordi det ikke finnes penger til det i sommer, men at dere skal prøve å få det til neste år. Så kan dere sette dere ned og se om dere kan finne på noe nytt i hjemme-området likevel. Finn ut når venner av henne er hjemme, så kan dere dra på stranden sammen eller at med en venninne på telttur. Ta en telttur med nye varianter. Ta f.eks. med teltet i tilfelle regn, men bestem dere for at dere skal sove under åpen himmel hvis det er oppholdsvær. Å ligge ute på fjellet på natten er en stor opplevelse! Er det klart vær så kanskje dere er heldig å se stjerneskudd - eller kanskje dere får øye på satelittene som går i bare rundt jorden. Det finnes bøker du kan låne på biblioteket med enkel, morsom og god mat dere kan lage på tur. Lån en bok og få inspirasjon og ta jenta med på planleggingen, alt fra å kikke i boken til handling og matlagingen. Kanskje kan dere ta på dere å passe en hund en uke eller to? Ta den med på fjell-telttur. Blir det styrtregn, så kle dere i sommerkjoler og løp ute i regnet og bli kliss-kliss-kliss-våt! Etterpå løper dere inn, hopper i en varm dusj eller bad, koseklær, pledd og kakao i sofaen mens dere spiller et spill sammen eller ser en film sammen. Lek turister i egen by. Altså, ordentlig turister - men kart rundt halsen og guidebok fra turistinformasjonen. Gå diskret bak en gruppe japanske turister og følg dem og prøv å se byen slik de gjør. Ta bilder av hverandre slik turistene gjør. Ha det moro sammen! Jeg var nesten aldri på ferie om sommerene da jeg var lita. Men sommerene var magiske likevel Barn lever mer i nuet enn vi voksne gjør, så dette blir det du gjør det til for datteren din. De å få lov til å løpe ute i regnet, overnatte under åpen himmel eller passe en hund eller katt - det er slike ting barn ofte husker helt til de blir voksne. Jeg har mange slike minner fra min barndom Ta praten med datteren din, men pass på hvordan din egen energi er når du formidler hva dere skal gjøre i sommer. Hvis du gjør et stort nummer av at dere ikke skal dra så gjør du det også til en stor ting for din datter. Vinkler du det positivt så vil også din datter kunne se det positive i det. Anonymous poster hash: 2a150...9ea
Fem til sommers Skrevet 13. juni 2014 #11 Skrevet 13. juni 2014 Jeg blir litt skremt jeg, på dette jaget om sommerferie. For jeg også har følt på dette med det at man føler at man ikke rekker til som foreldre fordi man ikke kan gi ungene sine den råflotte ferien som alle andre synes å ha. I fjor, for første gang, fikk vi mulighet til å ta med alle ungene ei uke til syden. Og da var eldstemann 19 og yngste 4, de to andre 13 og 11. Og det blir nok mange mange mange år til neste gang, om det blir.Vi bor på gård, så det er så masse som må klaffe før vi drar vår vei. Og så koster det jo penger. Og penger har vi ikke flust med, men vi klarer oss,og er fornøyd med det vi har. Jeg er enig i med hun over, pass på din egen energi og hvordan du formidler hva dere skal. Er du positiv, så blir hun og det etterhvert:)Du skal ikke føle deg som dårlig mor fordi du ikke har råd. Men jeg synes du skal være ærlig overfor ungen din, ikke sette falske forhåpninger i henne med å si at det blir en overraskelse. Barn har en livlig fantasi, og skuffelsen kan da bli større enn om du bare sa det med en gang.I sommer blir det ikke ferie her. Vi venter ei lita ei til. Så vi har sagt til ungene at det blir en liten bytur, der vi drar på vitensenteret, kino og pirbadet.(dette er faktisk det vi bruker gjøre hver sommer, vi er som regel hjemme hele sommeren) Og så er alltid en tur til McDonalds stor her, for det gjør vi så sjelden. Her hjemme har vi sagt at de skal få sette opp teltet i hagen og sove der så mye til vil, og så skal vi prøve være ute så ofte vi kan på stranden og sjøen, fiske fra kaia osv. Om det blir dårlig vær så er det mye vi voksne kan finne på sammen med ungene, unger er som regel bare glade man tar seg tid. Brettspill, kort, lage hytte av diverse på stuegulvet med overnatting, lage ting av "søppel" osv. Sitte sammen i sofakroken og se på tv/film med popcorn og saft. Skrive historier sammen. Spise mat ute så ofte vi kan. Osv osv. De to største bruker hvert år melde seg på kommunens tilbud til unge som er hjemme, der er det i år kajakkturer, dropskoking, dykking, kino osv. Dette synes de er koselig. Gjør som de over her sier, hør med kommunen, røde kors osv. De har som regel tilbud til barna om sommeren!LYKKE TIL!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #12 Skrevet 13. juni 2014 Jeg er også alenemamma og er nettopp ferdigstudert. Har ikke fått jobb og kan derfor ikke bruke så mye penger i sommer. Skjønner godt hvordan du har det. Nei, man MÅ ikke gi ungene opplevelser og turer i hue og ræva, men det er likevel leit å føle på det å ikke kunne gi barnet en flik av det andre barn har og får. Jeg har snakket med datteren min om at i år skal vi ikke reise så langt på ferie. Vi skal på hyttetur i noen dager (leier en studenthytte billig), dra på fisketurer, teltturer osv. Hun ble veldig lei seg for at vi ikke skal besøke familien og jeg skjønner henne veldig godt. Så jeg har avtalt med broren min at vi møtes på halvveien og camper sammen noen dager. Det vil koste litt, men ikke så mye som om vi skulle reist hele veien. Barn har gjerne noen forventninger til ferien. Enten fra tidigere ferier eller fra andre barn sine reisemål i ferien. Da er det ikke alltid så lett å være den mammaen som ikke har råd til å reise bort. Anonymous poster hash: d7966...5fb
Gjest Antarctica Skrevet 13. juni 2014 #13 Skrevet 13. juni 2014 Det som er synd, er ikke at du mangler penger til ferie, men at du har lovet henne en overraskelse - et løfte som kan bli vanskelig å holde. Kan pappaen hennes, besteforeldre eller tanter/onkler tenkes å ville ta imot henne/ta henne med et sted? Kan hun meldes på en sommerleir i skjærgården?
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #14 Skrevet 13. juni 2014 Vi har barn i nær familie som får sponset ferie og ferieopplevelser, med og uten foreldre, gjennom kommunen og nav. Ta kontakt med dem og hør, det finnes feks musikkskoletilbud og idrettsleker som strekker seg over en uke, eller avlastningsferier for enslige forsørgere. Og man trenger ikke ha hverken diagnoser eller ligge under tiltak fra barnevernet for å få hjelp. Det er lavterskeltilbud til familier i din situasjon. Det verste som kan skje er at du får avslag. Helt enig i at feriejaget er blitt for stort. Men jeg forstår så godt at barna ønsker å oppleve noe utenom det vanlige når de tross alt har 8 uker fri. Og det trenger ikke være all verden. Vår var feks med på DNB's idrettsleker i fjor, det kostet 400 kr og varte en uke. Og det var stort sett det han fikk av ferie i fjor med unntak av litt telting. Men han satte stor pris på de dagene og det var godt for oss foreldre å vite at han fikk oppleve noe annet enn hverdagen. Anonymous poster hash: cdb60...54d
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #15 Skrevet 13. juni 2014 Hvorfor er det så stort fokus på at barn må på ferie. Når jeg var barn, var vi nesten aldrig på ferie. Å dra på stranden var bra nok. Å ha venner på overnatting var gøy. Jeg sov i telt i hagen kjempe gøy ( teltet var et gammelt telt fra min mors ungdomstid, og var ikke vanntett, så vi pakket det inn i malerplast) Finnes steder med åpengår, og det koster jo så å si ingenting. Anonymous poster hash: b519d...bc5
Ladybird2014 Skrevet 13. juni 2014 #16 Skrevet 13. juni 2014 Ferie er noe man gjør dersom man har råd (og lyst). Man kan kose seg hjemme og i nærmiljøet sitt også. Datteren din er heldig som er ofte på telttur, det er mange barns drømmeferie☺. Sett i gang og spar når du har sjangs, så tar dere en tur neste sommer. Så har du og jenta di lang tid å glede dere på.
Lusker_rundt Skrevet 13. juni 2014 #17 Skrevet 13. juni 2014 Barn synes kanskje det er stas å dra til syden, og bare det å dra til et annet land er gøy i seg selv. Men det er ikke noe de behøver for å ha det moro! Så lenge DU har ferie, altså fri fra jobben, så betyr det at dere kan dra på stranden, skogstur, bading i ferskvann, telttur, dra på lekeplasser, fisketur, bærplukking, oppdagelsesturer, you name it... Det vil være uker med opplevelser hver dag! Og hun vil kunne leke lenge ute, spille fotball til hun er helt utslitt, og mamma har fått tid til å lage kjempe god mat. Kanskje dere lager mat sammen, kanskje dere kan grille dette er bare forslag... Poenget er, at dere vil få masse tid med hverandre til alle mulige opplevelser det vil garantert lage mange gode minner, og du vil kanskje bli overasket over hvor lite krevende datteren din egentlig er hvor lite som skal til for at hun kan ha det gøy! Og da vil du virkelig føle deg som verdens beste supermamma, det er jeg sikker på!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #18 Skrevet 13. juni 2014 Grow up, HI! Si til datteren din at dere ikke har råd, men skal finne på noe koselig likevel. Nei, du har ikke sviktet som mamma. Det hadde du gjort om ungen gikk for lut og kaldt vann og du banket henne hver dag. For et "problem" Anonymous poster hash: de332...4e8
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #19 Skrevet 13. juni 2014 Har ingen planer for sommeren jeg i så måte å reise bort. Vi har badeplass i nærheten om været blir bra, kommer nok til å gå noen turer i skog og fjell, kan hende med overnatting. Og så har jeg lagt tilside penger til å gå i et par museum/parker i løpet av sommeren så går en 2-3 dager med det. Siden vi ikke skal avgårde på ferie har vi invitert søskenbarna som er like gamle som mine hit til oss noen dager det er det mine gleder seg masse til. Mye mer til en de reisene vi tok i fjor faktisk Føler meg overhode ikke som en dårlig mor av den grunn, vi skal ta det med ro og kose oss. Det er da det ferie handler om ikke om å stresse seg ut med å reise hit og dit og styre. Ikke om å bruke mest mulig penger, og mer en det man har så man kan stresse enda mer med å lure på hvordan man skal betale tilbake. Ta med barnet ditt på biblioteket og slik og telttur kan da gi en god ferie selv om dere bruker det litt ellers også. Følger du med på hva som skjer rundt der du bor er det ofte ting som er gratis å være med på som kan dukke opp. Kan hende det ikke ville vært første valget om du hadde masse penger og dermed større valg men som kan være hyggelig og til og med lærerrikt allikevel. Ellers så kan man kjøpe minipris billetter på togreiser for 199 kr hver vei så trenger ikke bli så dyrt om dere skal besøke familie og derfor bor gratis. Anonymous poster hash: 8083c...342
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #20 Skrevet 13. juni 2014 http://www.rodekors.no/ferieforalle Anonymous poster hash: 2da62...4f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå