Gå til innhold

Kraftig hårvekst på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 8 år som de siste ukene nekter å gå i kortermet fordi hun har hår på armene! Og hun har jo ganske kraftig hårvekst, men hårene er helt lyse.

Noen som har erfaring i å takle dette? Hva gjør man? Hun har hår på leggene også og har begynt å få litt kjønnshår. Hun vet jo at jeg barberer og fjerner hår her og der, så hun vil jo selvsagt gjøre det samme.

Hun får selvfølgelig masse positive oppmerksomhet og vi forteller henne stadig at for oss er hun den vakreste 8-åringen i verden og at hun er bra akkurat sånn hun er. Men det ser ikke ut som det går inn...

Synes bare det er så trist om hun skal gå sommeren igjennom med jakke eller genser på seg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars... Har hun fått kommentarer på det kanskje? Vil jo i utgangspunktet tenke at hun bør beholde seg selv slik hun er naturlig litt lenger, men sikkert ikke lett hvis noen har sagt noe.

Anonymous poster hash: dfa4d...fcd

Skrevet

Hun har fått spørsmål fra en venninne om hvorfor hun har så mye hår. Det var visst det som skulle til.

Skrevet

jenta mi har også en enorm hårvekst på armene. Leggene også, men armene er verst. Hun hater det, men hun har heldigvis ikke tenkt på å dekke seg til med lange ermer. Jeg følger tråden ;)

Skrevet

Huff, forstår godt at hun er lei seg da. Har dessverre ikke noen gode råd, annet enn at jeg kanskje ville oversett at hun dekker seg til men oppfordret til å kle seg etter været. Det er jo naturlig med hårvekst, og i forhold til hårfjerning tenker jeg at det vil være en dårlig ide med tanke på at det gjerne ville gitt henne en bekreftelse på at håret er et problem. Hvis dere i det hele tatt vurderer det da.

Anonymous poster hash: dfa4d...fcd

Skrevet

Samme problem her. Masse hår på armer og ben, ganske mørke. Hun har vært obs på det i et par år nå, og ved flere anledninger nektet å ta av seg genser eller bukse, til tross for at temperaturen tilsier at det er alt for varmt å ha det på. Vi har nå fjernet hårene med hårfjerningskrem, og jenta er som ny! Strålende fornøyd :) Og kjolen kommer lett på, uten skjemmende hårete legger. Jenta mi er snart ni.

Anonymous poster hash: 1fc31...a58

Skrevet

Takk for svarene:)

Jeg syns foreløpig det er for drastisk å fjerne det, men vi må jo vurdere det etterhvert. Og da er kanskje krem det beste alternativet. Er bare redd for at hun skal ende opp enda værre enn det er hvis vi begynner med noe fjerning nå...

Skrevet

Jeg fjernet det selv som 8 åring fordi moren måtte vente å se ann.

Tok det med høvel og ble ei ny jente :)

Eneste er at når du først har gjort det så det fjernes jevnlig. Mine ble mørkere og tjukkere.

Bare positivt :)

Anonymous poster hash: 140cd...faa

Skrevet

Jeg må vel være den eneste i verden som synes kroppsshår er fint, spesielt armhår. Jeg synes det er for tidlig at en åtteåring fjerner hår, men kanskje dere kan inngå et kompromiss? At hun feks kan få barbere beina sine, men foreløpig lar armhårene være i fred?

Det er nemlig for sent å angre når hårene begynner å vokse ut igjen og det stikker og klør :(

Skrevet

Eneste er at når du først har gjort det så det fjernes jevnlig. Mine ble mørkere og tjukkere.

Er ikke det bare en myte det at hårene blir tykkere og mørkere da?

Anonymous poster hash: 37cd7...b33

Skrevet

Det er nemlig for sent å angre når hårene begynner å vokse ut igjen og det stikker og klør :(

Det er akkurat det jeg tenker også! Hun er ikke stor nok til å vurdere dette selv og se konsekvensen av det.

Jeg har greid å bearbeide henne såpass at hun nå synes bena er ok, hun går i kort shorts og langermet.

Skrevet

Er ikke det bare en myte det at hårene blir tykkere og mørkere da?

Anonymous poster hash: 37cd7...b33

Jo, det blir ikke det, men det virker slik om man bruker høvel. Dessuten er det jo helt normalt at kroppshår blir mørkere og grovere når man blir eldre/etter puberteten. Så bruk for all del ikke høvel, det ser veldig stygt ut når det vikser ut igjen! Med krem kommer det som naturlige hår, uten den avkappa stumpen man får med høvel. I tillegg kommer ikke alt på en gang, så det ser naturlig ut bår det vokser ut igjen.

Skrevet

Hvor lang tid tar det før det vokser ut igjen når man bruker krem? Tenker på hvor ofte man da bør behandle?

Skrevet

Jeg ville nok hjupet henne med å fjerne hårene med krem om de virkelig plaget henne så mye at hun ikke vil kle av seg om sommeren. Vi må selvfølgelig lære barna våre at de er vakre akkurat slik de er skapt, men som du sier selv så ser hun jo at du fjerner dine hår + at hun har fått kommentarer på det. Her er det jo en enkel og ufarlig løsningen og da ville jeg latt henne forsøke det.

Skrevet

En liten ting jeg stusser på. Det virker som veldig mange er mot å fjerne hår (som jo vokser ut igjen) mens ingen reagerer om barna ønsker hull i ørene. Hull i ørene ser jo de fleste på som helt naturlig for jenter på barneskolen og det er da et mye større inngrep enn å fjerne hår i mine øyne.

Skrevet

Hvor lang tid tar det før det vokser ut igjen når man bruker krem? Tenker på hvor ofte man da bør behandle?

Ikke så ofte, går flere uker mellom hver gang, ca 6 uker. Oftere på meg selv, jeg bruker krem på bena mine, da gjør jeg det hver 14 dag ca. Det som er positivt med krem, er at alt vokser ikke ut igjen på en gang, samme som med voks, så det kan gå en stund før du gjentar behandlingen uten at det ser stygt ut. (Bare vær obs på de første 2-3 gangene må det gjøres litt oftere, fordi hårene naturlig har ujevne vekstfaser)

Skrevet

Tusen takk for innspill alle sammen. Jeg får drøfte det litt med mannen og så får vi snakke med henne. Nå er det jo bare 2 uker igjen av skolen, og på ferie med oss mener hun at hun skal kunne gå i kortermet.

Skrevet

hvilken krem bruker dere da? Jenta mi har ganske sensitiv hud, så jeg ser for meg at hun ikke tåler det. Ikke at det er et så stort problem for henne enda, men greit å være forberedt :)

Skrevet

hvilken krem bruker dere da? Jenta mi har ganske sensitiv hud, så jeg ser for meg at hun ikke tåler det. Ikke at det er et så stort problem for henne enda, men greit å være forberedt :)

Mi har og det, så bruker veet for sensitiv hud :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...