Gå til innhold

Har noen her B96 i førekortet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er bare et 7-timers kurs som skal til, uten oppkjøring. Er det noen som vet hva man lærer og hvor mye det koster? Kjekt å kunne trekke campingvogna selv ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat tatt det. Men det var ikke 7 timer. Jeg hadde 3 timer kjøring og 1 time teori. Kostet 5 500,- tror jeg. Har ikke fått regningen enda.

Skrevet

Du ble jaggu førstemann til å svare ;)

Var det vanskelig? Har du kjørt mye med henger før? Hva lærte du?

Skrevet

Hehe:)

Ikke vanskelig i det hele tatt. Kjørte bykjøring, landevei, parkering (koble fra og på henger), rygge rett og rygge 90 graders sving. Teoridelen var bare å se en film om lasting.

Har kjørt en god del med tilhenger og campingvogn, ja, og kan gjerne dra alene også. Har ikke følt før at jeg er veldig dreven på rygging, men med kjøreskolens henger gikk det veldig fint.

Det var såpass enkelt hele opplegget at jeg kommer nok til å kjøre opp på BE så snart jeg får en time hos Biltilsynet. Koster vel et par tusen ekstra, men da har man det jo for alltid. Det er fort gjort å komme over 4250 i vekt også, selv om vi er akkurat innafor med den bilen vi har nå.

Skrevet

Jeg har svært begrenset erfaring med rygging. Jeg kan det i teorien, og hvis jeg får knote litt for meg selv ;)  Er det en fordel å øve mer på det hjemme tro, eller læres det fort der? 

Skrevet

Litt vanskelig å si. Når jeg kjørte nå, så fikk jeg jo veldig gode tips og råd for rygging før jeg startet. Klarte alle testene på første forsøk. Mens mannen min som vanligvis er veldig god til å rygge, måtte prøve 3 ganger før han fikk det til fordi han jo er vant til en annen bil og henger.

Skrevet

Hmm, jeg får tenke litt på det. Takk for svar :)

Skrevet

Jeg har akkurat tatt det. Men det var ikke 7 timer. Jeg hadde 3 timer kjøring og 1 time teori. Kostet 5 500,- tror jeg. Har ikke fått regningen enda.

Hvis du bare har hatt fem timer er det en trafikkskole/lærer som driver useriøst og ulovlig. Læreplanen for kl B96 ( http://www.vegvesen.no/_attachment/195837/binary/823699?fast_title=Læreplan+førerkortklasse+B%2C+B96+og+BE+(personbil).pdf )setter et minimumskrav på sju timer.

To timer lastsikring

To veilidningstimer

Tre timer sikkerhetskurs på vei

I tillegg kommer eventuelle ekstra timer for å nå målene i læreplanen.

Anonymous poster hash: 212f5...7c3

Skrevet

Hvis du bare har hatt fem timer er det en trafikkskole/lærer som driver useriøst og ulovlig. Læreplanen for kl B96 ( http://www.vegvesen.no/_attachment/195837/binary/823699?fast_title=Læreplan+førerkortklasse+B%2C+B96+og+BE+(personbil).pdf )setter et minimumskrav på sju timer.

To timer lastsikring

To veilidningstimer

I tillegg kommer eventuelle ekstra timer for å nå målene i læreplanen.Anonymous poster hash: 212f5...7c3

Var bare fire timer du hadde ja, uansett har skolen da tatt seg serdeles godt betalt, rundt 5000 er ganske ordinær pris for alle de sju obligatoriske timene...

Skrevet

To timer lastsikring

To veilidningstimer

I tillegg kommer eventuelle ekstra timer for å nå målene i læreplanen.Anonymous poster hash: 212f5...7c3

Var bare fire timer du hadde ja, uansett har skolen da tatt seg serdeles godt betalt, rundt 5000 er ganske ordinær pris for alle de sju obligatoriske timene...Anonymous poster hash: 212f5...7c3

*særdeles

Skrevet

Må jo lønne seg å ta BE i samme slengen når man først er igang? 

Anonymous poster hash: 823b6...5d7
Skrevet

Er ikke BE mye mer omfattende da? Og dertil dyrere? Min bil og campingvogn har tillatt totaltvekt på 190 kg for mye for meg :(

Skrevet

Må jo lønne seg å ta BE i samme slengen når man først er igang?  Anonymous poster hash: 823b6...5d7

Helt klart, er jo bare oppkjøringa som skiller, og med BE kan man jo kjøre ubegrenset.

Skrevet

Er ikke BE mye mer omfattende da? Og dertil dyrere? Min bil og campingvogn har tillatt totaltvekt på 190 kg for mye for meg :(

Samme kurset, men med BE må du ha oppkjøring. Mannen tok det i fjor for å kunne kjøre henger med tung båt på....

Skrevet

Samme kurset, men med BE må du ha oppkjøring. Mannen tok det i fjor for å kunne kjøre henger med tung båt på....

koster omtrent det samme også? Hva er vitsen med B96 da?

Skrevet

koster omtrent det samme også? Hva er vitsen med B96 da?

Du slipper å betale for og ta oppkjøringen....

Skrevet

Aha! Oppkjøring er jo fort litt penger det også...

Skrevet

Jeg tok B96 i fjor og skal ta oppkjøring på BE i år. Betalte vel 4.500 kr for B96. Koster mellom 1.500 og 2.000 kr for oppkjøringen til BE og du Trenger ikke noen ekstra kjøretimer. Hadde et lite sikringskurs og litt småkjøring med henger i byen og på landevei. Rygget også ett par tre ganger.

Prøvde å kjøre henger for noen dager siden, og den ryggingen gikk ikke veldig bra :P får øve litt mer før jeg melder meg til oppkjøring.

Med B96 kan du trekke 4.500 kg, og med BE er det vel 7-8.000 kg om jeg ikke tar feil? Ihvertfall greit å ha siden vi har campingvogn, så slipper mannen alltid å ta seg av de lange kjøreturene.

Skrevet

Kjenner ikke til B96, men tok BE for 5.000,- for et par år siden. Kjekt å ha! :)

Litt knot med rygginga, men ikke vanskelig.

Skrevet

Jeg tok B96 i fjor og skal ta oppkjøring på BE i år. Betalte vel 4.500 kr for B96. Koster mellom 1.500 og 2.000 kr for oppkjøringen til BE og du Trenger ikke noen ekstra kjøretimer. Hadde et lite sikringskurs og litt småkjøring med henger i byen og på landevei. Rygget også ett par tre ganger.

Prøvde å kjøre henger for noen dager siden, og den ryggingen gikk ikke veldig bra :P får øve litt mer før jeg melder meg til oppkjøring.

Med B96 kan du trekke 4.500 kg, og med BE er det vel 7-8.000 kg om jeg ikke tar feil? Ihvertfall greit å ha siden vi har campingvogn, så slipper mannen alltid å ta seg av de lange kjøreturene.

Kan du gå rett på oppkjøringa da? Slik at man kan starte på B96 og evt bygge på med oppkjøring senere?

Skrevet

Kan du gå rett på oppkjøringa da? Slik at man kan starte på B96 og evt bygge på med oppkjøring senere?

Det er helt riktig. Når du har B96 kan du melde deg opp til oppkjøring når som helst. Du må bare leie bil og henger hos en kjøreskole.

BE er inntil 7500 kg.

Skrevet

Ja, helt riktig :) Du kan stoppe på B96 om du ønsker, men også bygge på med oppkjøring. Du trenger ingen ekstra kjøretimer, men må leie bil ol.

Jeg blir til å ta en kjøretime eller to først, føler det blir litt tryggere. Koste litt ekstra, men jeg føler personlig at jeg har behov for det. Skal øve mye hjemme først også for å være helt sikker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...