Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #1 Skrevet 12. juni 2014 Hvordan kan en helsesøster si at er barn er overvektig når ribbena omtrent stikker ut på de? Jeg forstår ingenting.. HS sier at mitt barn og min venninnes barn er overvektige, der er gutten 3.5 år, 98 cm og veier 16.5 kg. Jenta mi er 4.5 år, 110 cm og 19.7 kg. De er ikke små noen av de, men det er omtrent ikke overflødig fett på de. Jeg kan sitte 3 meter fra de og telle ribbeina deres, beina på ryggen stikker ut og de er slanke. Allikavel sier HS at de er overvektige. Jeg skjønner ingenting altså... Hva f*** har skjedd med verden? Hos gutten til min veninne spiser de ofte ferdigmat, beveger seg aldri, sylte på skive til alle måltider, brus/juice hver dag, kanelboller til mellommåltid osv.. Gutten er fremdeles tynn.. Hos jenta mi går det i hjemmelaget sunn mat, rene produkter, melk eller vann til alle måltider, tur minst 45 min daglig, dansefester inne om været er for stygt osv.. Men allikavel er begge overvektige.. ?! Anonymous poster hash: 63340...cd0
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #2 Skrevet 12. juni 2014 De er ikke overvektige. Punktum. Anonymous poster hash: 0cc46...09a
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #3 Skrevet 12. juni 2014 Bytt helsesøster og sørg for at hun får vite hvorfor. Anonymous poster hash: 51a7f...fb1
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #4 Skrevet 12. juni 2014 Seriøst? 4.5 år og nesten 20 kilo tung? Det er mye! Anonymous poster hash: 824fe...4ff
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #5 Skrevet 12. juni 2014 Begge er normaltvektige. Du kan kikke på overvektsdefinisjonene som brukes, samt regne ut KMI for barn her: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html Helsesøster på bærtur, eller bare dårlig i matte. Anonymous poster hash: da662...c80
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #6 Skrevet 12. juni 2014 Dette skjedde med datteren min også jeg er aleneforsørger og har følt at hs nærmest trakkaserer meg. Hun lagde et himla leven og truet med å melde meg til barnevernet. Jeg ble så stresset at jeg kontaktet fastlege for å få en sjekk der også. Egen ble mildt sagt skikkelig sjokkert. Endte med at han sendte DET brevet til hs og da ble det stille. Barnet mitt var 133 høy og 30 kilo. Har fått skiftet helsestasjon , går i en annen kommunen. Anonymous poster hash: 0b4fb...474
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #7 Skrevet 12. juni 2014 #4: HI sier datteren er 110 cm også da. 4-åringen min er 97 cm og veier ca 15 kg, ikke fet han heller. Hadde han derimot vært 97 cm og veid nesten 20 kg, da hadde han vært overvektig. Anonymous poster hash: 0676b...5cb
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #8 Skrevet 12. juni 2014 Bytt og klag henne til sjefen. Jeg var hysterisk fordi ungen min "ikke var syk". To diagnoser og en haug med allergier. Byttet tvert og hun fikk påpakk. Anonymous poster hash: e282e...8b3
Jezebel Skrevet 12. juni 2014 #9 Skrevet 12. juni 2014 Seriøst? 4.5 år og nesten 20 kilo tung? Det er mye! Anonymous poster hash: 824fe...4ff Aner du hva du snakker om eller bare later du som? For det første er det revnende likegyldig likegyldig hvor gammelt barnet er, det som betyr noe er høyden. For det andre: mitt barn er 3,5 år og veier 18 kilo. Hun ligger på 50 percentilen på alle skjemaer og både helsesøster og lege sier at hun er helt perfekt. Men ifølge deg er hun vel bælfeit. Du skal være veldig forsiktig med å uttale deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på. Hva om HI begynte å slanke ungen sin på bakgrunn av hva du skrev? Du er vel kanskje akkurat som søstra mi? Ungen hennes er så tynn at hun knekker i stiv kuling men hun NEKTER å innse det. Istedenfor går hun rundt å forsøker og overbevise alle om at ungen min er tykk.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #10 Skrevet 12. juni 2014 Seriøst? 4.5 år og nesten 20 kilo tung? Det er mye! Anonymous poster hash: 824fe...4ff Aner du hva du snakker om eller bare later du som? For det første er det revnende likegyldig likegyldig hvor gammelt barnet er, det som betyr noe er høyden. For det andre: mitt barn er 3,5 år og veier 18 kilo. Hun ligger på 50 percentilen på alle skjemaer og både helsesøster og lege sier at hun er helt perfekt. Men ifølge deg er hun vel bælfeit. Du skal være veldig forsiktig med å uttale deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på. Hva om HI begynte å slanke ungen sin på bakgrunn av hva du skrev?Du er vel kanskje akkurat som søstra mi? Ungen hennes er så tynn at hun knekker i stiv kuling men hun NEKTER å innse det. Istedenfor går hun rundt å forsøker og overbevise alle om at ungen min er tykk. Håper du gjør ditt for å sørge for at den stakkars lille jenta får hjelp :/ Anonymous poster hash: 43c71...53b
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #11 Skrevet 12. juni 2014 Min er 19kg og 101 cm, han er absolutt ikke tykk. Helt normal aktiv gutt. Selvsagt er han ikke noe høystrå, bare normal. Anonymous poster hash: 51a7f...fb1
Påfuglen Skrevet 12. juni 2014 #12 Skrevet 12. juni 2014 Dette er percentilskjema helsevesenet skal bruke. Datteren din er på midten ifht vekt og høyde. Begge ligger på 75 percentilen. Dvs at høyde og vekt følger hverandre perfekt. Hårreisende av hs!
Påfuglen Skrevet 12. juni 2014 #13 Skrevet 12. juni 2014 Dette er percentilskjema helsevesenet skal bruke. Datteren din er på midten ifht vekt og høyde. Begge ligger på 75 percentilen. Dvs at høyde og vekt følger hverandre perfekt. Hårreisende av hs! http://resource.nhi.no/resource/4289-21-vekst-jente-1-5.pdf
Jezebel Skrevet 12. juni 2014 #14 Skrevet 12. juni 2014 Seriøst? 4.5 år og nesten 20 kilo tung? Det er mye! Anonymous poster hash: 824fe...4ff Aner du hva du snakker om eller bare later du som? For det første er det revnende likegyldig likegyldig hvor gammelt barnet er, det som betyr noe er høyden. For det andre: mitt barn er 3,5 år og veier 18 kilo. Hun ligger på 50 percentilen på alle skjemaer og både helsesøster og lege sier at hun er helt perfekt. Men ifølge deg er hun vel bælfeit. Du skal være veldig forsiktig med å uttale deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på. Hva om HI begynte å slanke ungen sin på bakgrunn av hva du skrev?Du er vel kanskje akkurat som søstra mi? Ungen hennes er så tynn at hun knekker i stiv kuling men hun NEKTER å innse det. Istedenfor går hun rundt å forsøker og overbevise alle om at ungen min er tykk. Håper du gjør ditt for å sørge for at den stakkars lille jenta får hjelp :/ Anonymous poster hash: 43c71...53b Vi jobber med saken.
Tipp topp Skrevet 12. juni 2014 #15 Skrevet 12. juni 2014 Her var også helsesøster helt på bærtur. Hun så kun på vekt for alder og ikke vekt mot høyde, og påsto at han veide så mye. Det ble stille da jeg ba henne også kaste et blikk på høyde-vekt kurven hvor han veide akkurat det han skulle for sin høye. Gutten var bare lang for alderen og det er det lite vi kan få gjort noe med.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #16 Skrevet 12. juni 2014 Takk for svar! Som aleneforsørger og en HS som sier barnet er overvektig, så blir man litt skeptisk. Blir bare irritert. Men skal bestille time i morgen og ta en ny kontroll, samt samtale, og dersom hun sier at jenta er for stor, så skal jeg bytte HS. Anonymous poster hash: 63340...cd0
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #17 Skrevet 12. juni 2014 Seriøst? 4.5 år og nesten 20 kilo tung? Det er mye! Anonymous poster hash: 824fe...4ff Aner du hva du snakker om eller bare later du som? For det første er det revnende likegyldig likegyldig hvor gammelt barnet er, det som betyr noe er høyden. For det andre: mitt barn er 3,5 år og veier 18 kilo. Hun ligger på 50 percentilen på alle skjemaer og både helsesøster og lege sier at hun er helt perfekt. Men ifølge deg er hun vel bælfeit. Du skal være veldig forsiktig med å uttale deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på. Hva om HI begynte å slanke ungen sin på bakgrunn av hva du skrev?Du er vel kanskje akkurat som søstra mi? Ungen hennes er så tynn at hun knekker i stiv kuling men hun NEKTER å innse det. Istedenfor går hun rundt å forsøker og overbevise alle om at ungen min er tykk. 3,5 år og 18 kg? Min 6 åring veier 17kg. Må være tungt å veie så mye når man bare er 3,5år.. Anonymous poster hash: b5983...4c7
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #18 Skrevet 12. juni 2014 Min 5-åring er 112 cm og 20,1 kg, målte henne på 5-års dagen nå. Hun er da helt gjennomsnittlig, ikke mager og ikke rund, helt normal vil jeg si. Høres ut som den helsesøsteren din er helt på bærtur. Anonymous poster hash: 31619...e62
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #19 Skrevet 12. juni 2014 Min 5-åring er 112 cm og 20,1 kg, målte henne på 5-års dagen nå. Hun er da helt gjennomsnittlig, ikke mager og ikke rund, helt normal vil jeg si. Høres ut som den helsesøsteren din er helt på bærtur. Anonymous poster hash: 31619...e62 Og min 5-åring er 117 cm og 19,8 kg. Barn er forskjellige, noen er høye, noen er lave, noen er kraftigere enn andre. Fint at det er fokus for å hindre overvekt, men det må jo ikke bukke helt over. Anonymous poster hash: 7038f...e78
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #20 Skrevet 12. juni 2014 Seriøst? 4.5 år og nesten 20 kilo tung? Det er mye!Anonymous poster hash: 824fe...4ff Aner du hva du snakker om eller bare later du som? For det første er det revnende likegyldig likegyldig hvor gammelt barnet er, det som betyr noe er høyden. For det andre: mitt barn er 3,5 år og veier 18 kilo. Hun ligger på 50 percentilen på alle skjemaer og både helsesøster og lege sier at hun er helt perfekt. Men ifølge deg er hun vel bælfeit. Du skal være veldig forsiktig med å uttale deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på. Hva om HI begynte å slanke ungen sin på bakgrunn av hva du skrev?Du er vel kanskje akkurat som søstra mi? Ungen hennes er så tynn at hun knekker i stiv kuling men hun NEKTER å innse det. Istedenfor går hun rundt å forsøker og overbevise alle om at ungen min er tykk. 3,5 år og 18 kg? Min 6 åring veier 17kg. Må være tungt å veie så mye når man bare er 3,5år..Anonymous poster hash: b5983...4c7 snakk for deg selv!! Har en gutt på fire som er 20 kg. Han er litt for lett ifh til høyden ifølge hs. Men han har strekt seg voldsomt de siste månedene. Så det kommer an på høyden... Anonymous poster hash: 09078...3fe
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #21 Skrevet 12. juni 2014 Min 5-åring er 112 cm og 20,1 kg, målte henne på 5-års dagen nå. Hun er da helt gjennomsnittlig, ikke mager og ikke rund, helt normal vil jeg si. Høres ut som den helsesøsteren din er helt på bærtur. Anonymous poster hash: 31619...e62 Og min 5-åring er 117 cm og 19,8 kg. Barn er forskjellige, noen er høye, noen er lave, noen er kraftigere enn andre. Fint at det er fokus for å hindre overvekt, men det må jo ikke bukke helt over. Anonymous poster hash: 7038f...e78 Helt riktig, barn er også forskjellig. Min 5-åring er ganske firkantet i fasongen, brede skuldre, store hender og føtter (har samme skostørrelse som sin 2 år eldre kusine), hun blir nok aldri noen langlemmet gaselle, men hun er langt fra lubben. Både ribben og hofteben stikker ut.... Anonymous poster hash: 31619...e62
Gjest thricane Skrevet 13. juni 2014 #22 Skrevet 13. juni 2014 Jenta her er 114 cm og 18,2 kg. Grenser til undervekt. Følger du skjema så er jo ikke dine barn overvektige. Om hun var uheldig å legge inn feil data, burde hun jo med det blotte øyet se at det ikke stemmer. Hva er det med sånne helsesøstere da? Vi har verdens søteste. Trodde de var der nettopp for å gi riktig veiledning for hver enkelt familie.
PrinsesseHengepupp Skrevet 13. juni 2014 #23 Skrevet 13. juni 2014 Helsesøstre sier mye rart. Her var jeg litt overvektig og fikk høre at pluggen på et halvt år var litt for feit, men som hun sa; "stakkarn var jo arvelig belasta". På ettårskontrollen var han derimot kommet i nedre grense både på vekt og høyde. Heldigvis kunne jeg da få fortalt henne at jo, nei, han var nok arvelig belasta siden pappan var et knøtt. Hørte aldri noe mer om hverken vekt eller høyde på'n.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #24 Skrevet 13. juni 2014 vår gamle hs mente at jeg skulle slanke eldste da han var 8mnd! fikk bare mm-trodde jeg skulle ramke av stolen da jeg hørte det. både jeg og pappan rr "grove". han er nå 5 år ligger høyt på vekstkurven,men innenfor normalen. 117 høy og rett i underkant av 25 kg-og helt fin:-) Anonymous poster hash: 43082...ad0
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #25 Skrevet 13. juni 2014 vår gamle hs mente at jeg skulle slanke eldste da han var 8mnd! fikk bare mm-trodde jeg skulle ramke av stolen da jeg hørte det. både jeg og pappan rr "grove". han er nå 5 år ligger høyt på vekstkurven,men innenfor normalen. 117 høy og rett i underkant av 25 kg-og helt fin:-) Anonymous poster hash: 43082...ad0 Da er han overvektig :/ Anonymous poster hash: 3ef2d...1db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå