Gå til innhold

Ang mat og penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i det andre opplegget at noen synes det er helt horribelt å bruke ca 12 000 kr på mat i måneden. Da har man dårlig økonomisk sans og sløser. Samtidig svarer de at de er jo to voksne og to barn og bruker bare 7000-8000 kr. Vel hvor mye penger man bruker kommer jo faktisk i stor grad an på hvor mange man er i familien, og hvor mye den enkelte spiser. Noen har behov for mer mat enn andre.

Dersom en familie på 2 voksne og 2 barn bruker 8000 kr i måneden, så bruker de i snitt 2000 kr hver. Om man da er 2 voksne og 4 barn og bruker 2000 kr hver i snitt, så blir det jo 12 000 kr det!

I tillegg bor man ulikt og har som nevnt ulike behov. Ikke alle kan handle billig hos naboen som slakter egne dyr, eller har plass til å kjøpe opp ørten tusen sekker med poteter, hvitost el. Noen må handle jevnt. Noen barn blir mett på en skive til hvert brødmåltid og en liten middagsporsjon, andre spiser 5-6 skiver (med pålegg) til hvert brødmåltid og 2-3 store middagsporsjoner og er likevel tynne som noen streker. Klart det koster mer dersom man har storspiste barn enn småspiste.

Det jeg lurer på er hvorfor det er så utrolig vanskelig for noen å forstå at man er ulike? En stor familie med storspiste barn som må handle ukentlig, vil kanskje bruke 12 000 kr på en måned i mat/husholdning uten at de sløser eller kjøper de dyreste tingene, mens en annen familie som er liten og har småspiste barn og kan handle mye på salg fint kan være sunne for bare 4000 kr i måneden. Vi er ulike, ikke glem det!

Anonymous poster hash: 76e98...1b4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig.

Det er så latterlig å se hvor ute av stand mange er til å se utenfor sin egen lille boble. At forskjellige familier har forskjellig behov er fullstendig ufattelig for noen.

Jeg tror nok de er de samme som roper troll hver gang noen skriver om noe de ikke selv har opplevd. Litt skummelt at de skal oppdra barn med en sånn fullstendig manglende evne til å sette seg inn i andres situasjon.

I tillegg er rådene om å handle inn stort ganske unyttige når man ikke har pengene til å handle for. Det er visst også veldig vanskelig å skjønne.

Anonymous poster hash: 6df1d...4ed

Skrevet

Jeg er helt enig.

Det er så latterlig å se hvor ute av stand mange er til å se utenfor sin egen lille boble. At forskjellige familier har forskjellig behov er fullstendig ufattelig for noen.

Jeg tror nok de er de samme som roper troll hver gang noen skriver om noe de ikke selv har opplevd. Litt skummelt at de skal oppdra barn med en sånn fullstendig manglende evne til å sette seg inn i andres situasjon.

I tillegg er rådene om å handle inn stort ganske unyttige når man ikke har pengene til å handle for. Det er visst også veldig vanskelig å skjønne.

Ja, jeg reagerte på det samme. Det hjelper jo ikke om osten er på tilbud dersom du ikke har råd og plass til å hamstre inn. Den må jo tross alt stå kaldt, og ikke alle har enorme kjøleskap. Sånn bare for å nevne noe. Jeg kan godt forstå at det er lurt å kjøpe f.eks. masse kjøttdeig på tilbud, men da må man ha en stor frys, noe vi pr. i dag ikke har. Likevel er jo rådene godt ment, og det er jo noe nyttig som kommer fram der. I den andre tråden synes jeg også at mange helt overså vanlige utgifter på en måned. Hva om du må til tannlege? Om ene barnet blir invitert med noen på kino? Det er alltid mange utgifter med (store) barn som jeg tror mange småbarnsfamilier ikke tenker over.

Skrevet

Jeg er helt enig.

Ja, jeg reagerte på det samme. Det hjelper jo ikke om osten er på tilbud dersom du ikke har råd og plass til å hamstre inn. Den må jo tross alt stå kaldt, og ikke alle har enorme kjøleskap. Sånn bare for å nevne noe. Jeg kan godt forstå at det er lurt å kjøpe f.eks. masse kjøttdeig på tilbud, men da må man ha en stor frys, noe vi pr. i dag ikke har. Likevel er jo rådene godt ment, og det er jo noe nyttig som kommer fram der. I den andre tråden synes jeg også at mange helt overså vanlige utgifter på en måned. Hva om du må til tannlege? Om ene barnet blir invitert med noen på kino? Det er alltid mange utgifter med (store) barn som jeg tror mange småbarnsfamilier ikke tenker over.

Men den andre tråden dreier seg jo om noen som er på gjeldsordning. Da er jo situasjonen helt annerledes enn for en vanlig familie. Har man satt seg selv i den situasjonen er faktisk en av konsekvensene at man ikke har råd til flott mat, kinobesøk etc. Hele poenget med ordningen er jo at man er konkurs og må leve på et minimum i noen år til gjelden blir slettet. Dersom NAV skulle la slike familier ha god nok råd til er vanlig liv, ville det jo ikke være noen læring i det overhodet....

Sånn utenom det er jeg ganske enig ned deg :)

Anonymous poster hash: 2c352...109

Skrevet

Når man får beskjed om å handle inn stort er det vel meningen at de kan gjøre dette i det de får pengene. Altså handler inn middager og slikt for en mnd om gangen og bare kjøper melk eventuelt brød utenom.

Og se etter det som er på tilbud du faktisk driver med å handle inn.

Jeg er en av de som syntes 10 000kr var en stor sum i andre tråden.

Nei det er ikke det for en normal familie på de størrelsen men den tråden var ikke snakk om en normal familie.

Det var snakk om en familie som har rotet til økonomien i så stor grad at de har måttet søke om hjelp til å rette opp i den igjen.

En familie som mest sannsynlig i lang tid har brukt langt mer penger en de har, penger som nå må betales tilbake og for den situasjonene de er i syntes jeg de ikke kan klage over 10 000 kr til mat og annet. For når man har hatt et slik forbruk så er det slik at man kan ikke regne med å skulle kunne gå på kino eller spise på restaurant og slikt i opprydding perioden. Da må man regne med å leve på et minimum. Det er konsekvensen av å ha rotet det til slik for seg selv.

Anonymous poster hash: d1b17...f41
Skrevet

Når man får beskjed om å handle inn stort er det vel meningen at de kan gjøre dette i det de får pengene. Altså handler inn middager og slikt for en mnd om gangen og bare kjøper melk eventuelt brød utenom.

Og se etter det som er på tilbud du faktisk driver med å handle inn.

Jeg er en av de som syntes 10 000kr var en stor sum i andre tråden.

Nei det er ikke det for en normal familie på de størrelsen men den tråden var ikke snakk om en normal familie.

Det var snakk om en familie som har rotet til økonomien i så stor grad at de har måttet søke om hjelp til å rette opp i den igjen.

En familie som mest sannsynlig i lang tid har brukt langt mer penger en de har, penger som nå må betales tilbake og for den situasjonene de er i syntes jeg de ikke kan klage over 10 000 kr til mat og annet. For når man har hatt et slik forbruk så er det slik at man kan ikke regne med å skulle kunne gå på kino eller spise på restaurant og slikt i opprydding perioden. Da må man regne med å leve på et minimum. Det er konsekvensen av å ha rotet det til slik for seg selv.

Anonymous poster hash: d1b17...f41

Jeg er helt enig i at denne familien må ta konsekvensene av det de har gjort, men det er måten en del svarer på som gjør meg litt matt.

Nå sist er det en som har svar at de, som da er 2 voksne og 1 lite barn bare bruker 6000 kr i måneden og ikke kan skjønne hvordan noen kan synes 10 000 kr er lite. Ehh... Tenke litt kanskje? 6 personer er tross alt det dobbelte av 3 personer og da blir det dobbelt så mye utgifter også ;) Og det var egentlig hele poenget mitt også, at det er ikke alltid man kan svare helt ut i fra sin egen situasjon. Ja, den familien i det innlegget må tilpasse seg, men det betyr ikke at det er sløsing dersom en vanlig familie på 6 personer med storspiste barn bruker 12 000 kr i mnd på mat/husholdning.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...