Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Vi har satt opp ferie fra 14 juli og 4 uker frem. så langt har alt vært greit på min og mannens jobb. Ferien er bestillt, barnehagen har fått lista over når småen skal ha ferie. Men i dag kommer mannens jobb og sier at de har bestemt seg for å holde stengt i hele juli. Vi har ikke råd til at mannen skal ha 6 uker ferie, det blir altfor mye tap i inntekt og hele kabalen vår raser. Det er heller ikke mulig å flytte min og småens ferie 2 uker frem. Og som sagt turen er bestillt og betalt. Det er uaktuellt at jeg skal reise og ha ferie alene med felles barn og stebarn. Har arbeidsgiver lov å bare stemme det så sent som i juni? Anonymous poster hash: fe284...3d4
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Nei. Da må han betale selv om mannen din får ferie. Anonymous poster hash: 0baa0...5fc
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Man har krav på varsel 2 mnd. før ferien skal avvikles, jmfr. Lov om ferie - paragraf 6 Anonymous poster hash: 2efe1...cb4
Gjest ronja røverdatter Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Ta kontakt med Fagforeningen med en gang! Dette er mat for dem. Fra Lovdata: Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder. Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 Men hva betyr vesentlige drift problemer? Forstår det sånn at grunnen er at de andre har ikke satt seg på ferie tidligere og kommer nå og sier de skal ha ferie i juli, det blir da ikke nok folk igjen til å opprett holde drift Anonymous poster hash: fe284...3d4
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Da må han si fra til de som kommer sent at det ikke går, og de må ta ferie når det passer for bedriften. SÅ enkelt er det, og sjefen har ikke lov til å la alle ta ut ferie samtidig på denne måten. Da må han skaffe vikarer. Anonymous poster hash: 0baa0...5fc
Gjest ronja røverdatter Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 Enig med 5fc - det er ikke vesentlige driftsproblemer, tør påstå det selv om jeg ikke er jurist. Arbeidsgiver har rett til å bestemme ferien til sine ansatte, dumt av ham at han ikke har gjort det før, og enda dummere av de ansatte å ikke har sørget for å avtale ferien. Ingen kan komme å forlange ferie når de vil. Tar det som en selvfølge at mannen din har avtalt med arbeidsgiver og ikke bare tatt seg til rette han også.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #8 Skrevet 11. juni 2014 Kjenner jeg får mer og mer avsmak for mannens arbeidsplass. :-( Får håpe mannen er tøff nok til å ta dette med sjefene og stå på krava sine. Ellers ender vi opp med å betale regninger og mat med kredittkort etter ferien :-( Anonymous poster hash: fe284...3d4
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #9 Skrevet 11. juni 2014 Kjenner jeg får mer og mer avsmak for mannens arbeidsplass. :-( Får håpe mannen er tøff nok til å ta dette med sjefene og stå på krava sine. Ellers ender vi opp med å betale regninger og mat med kredittkort etter ferien :-( Anonymous poster hash: fe284...3d4 Han MÅ ta det. Hvis ikke må han dra inn fagforeningen, for dette er brudd på loven. Selvsagt, om de betaler full lønn for de to ukene ekstra han MÅ ta ferie er det jo ok. Men det må arbeidsgiver vurdere selv. Anonymous poster hash: 0baa0...5fc
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #10 Skrevet 11. juni 2014 Enig med 5fc - det er ikke vesentlige driftsproblemer, tør påstå det selv om jeg ikke er jurist. Arbeidsgiver har rett til å bestemme ferien til sine ansatte, dumt av ham at han ikke har gjort det før, og enda dummere av de ansatte å ikke har sørget for å avtale ferien. Ingen kan komme å forlange ferie når de vil. Tar det som en selvfølge at mannen din har avtalt med arbeidsgiver og ikke bare tatt seg til rette han også. Vi satte opp ferieuker så fort listene kom opp i april, og begge var i dialog med våre arbeidsgivere for å bekrefte at ukene var ok før vi bestilte ferie. Anonymous poster hash: fe284...3d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå