Gå til innhold

dere som er flinke med økonomi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i området er det dyrt! Jeg har nå sett en hytte med prisantydning 1850.. jeg tjener ca 22000 pr måned + b.trygd 1800 + evnt bidrag. Har ca 500 000 i ek.... har to barn på fem og to år.. hytta har forbrenningstoalett og muligvis litt høye fyringskostnader.. men jeg har forelsket meg i hagen og alt jeg ville fått som jeg overhodet ikke får til samme pris hvis jeg skal tenke leilighet..

det er to soverom, barna kan vel dele?

alternativet er jo å bli her jeg er men det er ikke optimalt..

kan jeg klare det?

Anonymous poster hash: 87fec...ce1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1790 var det forresten:-)

Skrevet

Tenker du å bo i ei hytte, eller er det i tillegg til andre bokostnader?

Skrevet

Det er normalt sett ikke lov å være fastboende i en hytte.

Anonymous poster hash: 5b5b2...f39
Skrevet

Ja, jeg tenker å bo i hytta. Jeg har snakket med kommunen som sier de ser mellom fingrene med det da de nyter godt av skatteinntektene...

Skrevet

Ja, jeg tenker å bo i hytta. Jeg har snakket med kommunen som sier de ser mellom fingrene med det da de nyter godt av skatteinntektene...

Skrevet

Det er opp til banken om du får lån eller ikke, men tenker du å bo i hytte?
Selv eier jeg et hus til en verdi av 4,2 millioner alene. Hadde egenkapital på 500.000 kr og en inntekt på 440.000 i året (mellom 23-30.000 utbet i mnd). Det går helt fint for min del, og jeg har ikke noe problem med å få ting til å gå rundt. 

Men en annen ting. Å bo i hytte… Hvordan ligger den til? 
Er den gammel? Er det slik at du allerede nå må begynne å pusse den opp?
Har du innlagt strøm og vann?
Hvordan er det med tanke på fremkomst for politi, ambulanse evt brannvesen om det skulle oppstå en ulykke?
I forhold til skole, ligger den nært eller er barna avhengige av buss? Går det isåfall buss i området?

Anonymous poster hash: 1734d...945
Skrevet

Hytta ligger i et boligområde.. 3 km til bhg, 5 km til skole. Bilvei helt frem. Strøm og vann men ikke kloakk.. det er installert forbrenningstoalett...

Skrevet

En etasje er nyoppusset med fliser på badet og i gang, tregulv ellers, fin peis, isolerglass i vinduer, nylagt tak.. 77 m2.. underetasjen som er like stor har "bodstandard"..

Skrevet

Kommer jo litt an på dine øvrige kostnader, og hva alternativet er mtp bokostnader?

Samt at man må se om det er skjulte kostnader der du ikke har lagt inn? Går utifra at det er vann/dusj etc?

Hva med oppvarming? Enn vei?

Vil tippe det går - spørsmålet er vel mer hva du skal prioritere?

Skrevet

Du må rett og slett legge inn beløpet du må låne i f.eks denne lånekalkulatoren

https://m.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html

Så må du åpne et excell-ark og lage et budsjett for alle utgiftene dine.

Eks på poster er:

Boliglån

Kommunale utgifter

Strøm

Tv

Internett

Forsikringer

Bil (drift, vedlikehold, lån) / buss

Barnehage

Trening

Studielån

Andre faste regninger?

Mat/husholdning

Ting til barna

Klær, sko, hud og hår

Dyr?

Sparing - buffer

Annet forbruk?

Tenk nøye gjennom, bruk gjerne flere dager og før inn hvis du kommer på noe du har utgifter til.

Det er nok den letteste måten du kan se om du har råd. Husk å ta høyde for renteendringer og evt endringer i barnebidrag..

Lykke til!

Anonymous poster hash: 3d8e0...187

Skrevet

Kan du legge ut en link til hytten?

Anonymous poster hash: 7592e...523
Skrevet

Eks på poster er:

Boliglån

Kommunale utgifter

Strøm

Tv

Internett

Forsikringer

Barnehage

Trening

Studielån

Andre faste regninger?

Mat/husholdning

Ting til barna

Klær, sko, hud og hår

Dyr?

Sparing - buffer

Annet forbruk?

Tenk nøye gjennom, bruk gjerne flere dager og før inn hvis du kommer på noe du har utgifter til.

Det er nok den letteste måten du kan se om du har råd. Husk å ta høyde for renteendringer og evt endringer i barnebidrag..

Lykke til!

problemet er vel at jeg ikke vet siden min nåværende samboer er "økonomen" i familien og har tatt seg av den biten...

Skrevet

Kan du legge ut en link til hytten?

Greier visst ikke komme inn på finn nå..

hvordan legger jeg ut link da? Hvis jeg greier å komme inn på finn da (fra tlf)

Skrevet

Har lagt ut link nå men det ble visst i en ny tråd:-) hyggelig om du har tid til å se på det..

Skrevet

Nei, link ligger under overskriften "hva synes dere?"

Skrevet

Eks på poster er:

Boliglån

Kommunale utgifter

Strøm

Tv

Internett

Forsikringer

Barnehage

Trening

Studielån

Andre faste regninger?

Mat/husholdning

Ting til barna

Klær, sko, hud og hår

Dyr?

Sparing - buffer

Annet forbruk?

Lykke til!

problemet er vel at jeg ikke vet siden min nåværende samboer er "økonomen" i familien og har tatt seg av den biten...

Men du må da ha en ide om hva ting koster og hvor mye du har i forbruk i mnd? Hvis ikke må du begynne å undersøke. Hvis du låner 1,3 sier kalkulatoren ca 7000 i mnd. Kommunale avgifter skal stå oppgitt i annonsen.

Du vet vel hva du har i egen mobilregning i mnd. Har du studielån? Billån? Hva er avdragene? Søk på nettet etter kalkulatorer på hva en bil koster deg i bensin og avgifter i mnd. Må du ha tv og Internett - sjekk da ut på nettet hva det koster hos de forskjellige. Spør megler/selger om estimerte strømutgifter. Hva betaler du i barnehage? Er ungene med på noe aktiviteter som koster? Hvor mye kjøper du for i klær og utstyr til dem - ville regnet ca 500 per barn i mnd. Har du noen typer abonnementer, som aviser/blader/netflix? Hva bruker du på mat i mnd? Med en voksen og to små kan du kanskje regne 4000? Hvilke forsikringer må du ha på denne hytten - søk på nett hva som er anbefalt. Andre forsikringer? Helse, skade, reise?

Hvis du virkelig ikke har peiling på hva noe som helst koster kan du gå inn her og se på SIFO sitt standardbudsjett:

http://sifo.no/page/Lenker/Meny_lenker_forsiden/10242/10278

Hvis du skal flytte fra samboeren din og plutselig bli selvstendig må du ta litt grep og styring. Åpne et excell-ark nå og skriv inn alt du kommer på at du trenger og sjekk ut hva det koster. Du kan uansett ikke gå i banken og søke om lån uten å noe som helst peiling på hva du bruker i mnd. Og det nytter ikke å spørre etter folk her inne som er "god på økonomi" - vi aner jo ikke hva du trenger å bruke penger på.

Jeg tror du klarer det :) Lykke til!

Skrevet

Det står jo oppgitt masse i annonsen. Kommunale avgifter og strøm står jo oppgitt. Men du må nok regne det dobbelte i strøm hvis det der ber beregnet på bruk som hytte.. Videre må du være oppmerksom på at du må ut med 160 000 til tilknytning til offentlig vann og avløp. Så det må du trekke fra egenkapitalen din. Omkostninger på 50 000 må du også trekke fra. Det betyr at du bare har 300 igjen i ek og må låne tilsvarende mer.

Personlig hadde jeg aldri kjøpt den til bolig til meg selv og mine barn. Det er en fritidsbolig og du er aldri garantert hva kommunen sier om et år eller to. Den har verken ferdigattest eller midlertidig brukstillstelse. Det er høye strømutgifter.. Jeg er ikke så sikker på at den der er så mye billigere totalt sett enn en leilighet i et borettslag. Husk at i en leilighet i et borettslag er forsikring inkludert, strømutgiftene lavere, ingen kommunale avgifter, kanskje tv og Internett inkl, vedlikehold inkl. du sparer de 200 000 du her må ut ned i omkostninger og vann/avløp. Det er i det hele tatt ganske mye tryggere og enklere om du flytter alene med to små barn og ikke har så god oversikt over økonomi osv.. Jeg er selv jurist og min samboer økonom - som førstegangskjøpere synes vi likevel det er en stor trygghet i en leilighet i et borettslag fremfor en enebolig der alt ansvar vil ligge på oss. Det hadde aldri falt meg inn å kjøpe en hytte med så mye usikkerhetsmomenter knyttet til seg.

Det er i hvert fall mitt tips. :)

Skrevet

Mja, du har sikkert rett:-(.. som samboeren min sier; for mye romantisering og for lite realisme...

Skrevet

Jeg syns selve hytten ser fantastisk ut, men som hun over sier må dere sette dere godt inn i hva dere egentlig kjøper. Det er ikke sikkert det blir så ille totalt, men vær sikker før dere byr. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...