Gå til innhold

Noen spl her? Er dette veldig lavt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Iløpet av dette året har jeg fått målt blodtrykket 3 ganger, og alle gangene har jeg ligget på rundt 60/100. 
Jeg er stadig svimmel og rett som det er svimer jeg av- men som oftest når jeg skal reise meg fra liggende eller sittende til stående stilling. 

Jeg er ikke gravid, og alle bare ler og sier at jeg må jo være kjempegodt trent. Det er jeg absolutt ikke, og det kommer jeg heller aldri til å bli. 
Er det farlig, eller et helt greit blodtrykk? :)

Anonymous poster hash: ba590...2c2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det egentlig i det hele tatt mulig å ha et overtrykk som er lavere enn undertrykket??

Anonymous poster hash: 798a8...09b

Skrevet

60 systolisk og 100 diastolisk?? Høres helt vilt ut

Anonymous poster hash: 0190e...cd4

Skrevet

100/60 er ikke veldig lavt, det er litt lavt og veldig sunt. Men du kan oppleve svimmelhet.

Selv har jeg 85/60, det er litt i laveste laget.

100/60 er egentlig bare veldig bra, helsemessig, bare husk å drikke nok, spise ofte og få i deg nok salt

Anonymous poster hash: 85b87...fea

Skrevet

Det som er farlig er høyt blodtrykk. Lavt er ikke farlig, heller ikke 85/60 som jeg har. Bare husk å sette deg ned om du er svimmel, drikk mye

Skrevet

hvis det er 100/60 er ikke så veldig lavt, ville sjekket jernlager, det kan være det er lavt og derfor du er svimmel? kanskje lav hb?

Skrevet

Tror ikke det er mulig å ha høyere undertrykk enn overtrykk.

Skrevet

Regner med du mener 100/60, at du bare har skrevet tallene feil vei?

Det er jo lavt, men ikke farlig lavt.

Jeg målte 90-og noe over 50-og noe en gang og legen spurte hvordan det var å leve med såpass lavt blodtrykk, men jeg vet jo ikke om noe annet så jeg merker ikke noe til det. Det er arvelig, både morfar, mamma og søsteren min har også lavt blodtrykk. Man må bare tilpasse seg det, jeg hiver meg jo aldri rett fra liggende til stående stilling f.eks, jeg setter meg automatisk opp i sittende først, sitter noen sekunder før jeg reiser meg opp i stående. Da tilpasser kroppen seg og jeg blir ikke svimmel. Hiver jeg meg rett opp ser jeg jo svarte prikker og må holde meg fast, så jeg gjør jo ikke det..

Det er ikke farlig å ha lavt blodtrykk ihvertfall, det kan være ubehagelig, men det er ikke farlig.

Anonymous poster hash: bc057...a7b
Skrevet

Oi, jeg vet faktisk ikke hva som skal stå først og sist. Men er kanskje rett med 100/60, beklager :)
Okei, får prøve å bli flinkere til å drikke mer- der er jeg alt for sløv.

Hi

Anonymous poster hash: ba590...2c2
Skrevet

100/60 er ikke veldig lavt, det er litt lavt og veldig sunt. Men du kan oppleve svimmelhet.

100/60 er egentlig bare veldig bra, helsemessig, bare husk å drikke nok, spise ofte og få i deg nok salt

Man skal være forsiktig med å si at man må få i seg "nok" salt. Problemet er som regel at man får i seg altfor mye uten å tenke over det. Det er veldig mye salt i maten vi spiser. Vanskelig å unngå med mindre man lager alt selv

Anonymous poster hash: 0190e...cd4

Skrevet

Hei,

Ser det er en del som kommenterer at det ikke er farlig med lavt blodtrykk, men det er ikke helt korrekt. Lave blodtrykk kan gi nærbesvimelser/besvimelser og dårlig organperfusjon i visse situasjoner.

Men tilbake til deg, HI. 100/60 mmHg er ikke faretruende lavt. Det er ikke uvanlig med slike verdier hos unge kvinner. Derimot kan det gi plager med ortostatisme, altså at man blir svimmel når man reiser seg opp. Det som skjer da er at blodet sakker ned i de store leggvenene og tilbakestrømningen til hjertet blir for en kort stund dårlig og man blir svimmel. Ta det derfor rolig når du reiser deg opp. Ikke hiv i deg salt som noen sier her, men vær obs på å drikke nok.

Anonymous poster hash: def4a...444

Skrevet

100/60 er egentlig bare veldig bra, helsemessig, bare husk å drikke nok, spise ofte og få i deg nok saltAnonymous poster hash: 85b87...fea

Man skal være forsiktig med å si at man må få i seg "nok" salt. Problemet er som regel at man får i seg altfor mye uten å tenke over det. Det er veldig mye salt i maten vi spiser. Vanskelig å unngå med mindre man lager alt selvAnonymous poster hash: 0190e...cd4

For de som har lavt blodtrykk kan man ikke få i seg for mye salt, fått blankofullmakt av legen til å spise mye salt. Det med å være forsiktig med salt gjelder de som har høyt blodtrykk.

Men selvsagt, ikke spis flere skjeer med salt. Men ikke vær redd for å salte maten eller spise ferdiglagde ting som inneholder salt, potetgull popcorn osv.

Skrevet

som gravid lå jeg på ca 100/60, og besvimte stadig pga blodtrykksfall. Det er litt lavt trykk dersom du ikke er gravid, men ganske ufarlig. Hva som er normalttrykk varierer veldig fra person til person. 

Anonymous poster hash: bc5ef...d39
Skrevet

Nei. Helt normalt og ufarlig. Men du kan bli svimmel.

Anonymous poster hash: 626c9...7b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...