Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Har ei jente på 10 år som har store problemer emd å falle i søvn, hun har aldri hatt behov for å sove så mye. Vi har hele tiden lagt henne til normal tid, men ofte har det gått flere timer før hun klarer å sovne. Senest i natt gikk jeg inn til henne kl. 03.00, og da hadde hun enda ikke sovnet Da jeg la meg kl 01.00 var hun også våken, men jeg tenkte at hun var på nippet til å sovne. Og dette skjer stadig vekk! Det verste er at hun er uthvilt og kvikk som bare det på morgenen når hun våkner. Hun har ikke noe problemer på skolen, og kommer stadig vekk hjem med alt rett på prøver i alle fag. Vi legger henne nå kl 21.30 og prøver å holde oss i aktivitet på ettermiddagene for å få henne trett. Men det hjelper ikke. Hva i alle dager kan vi gjøre? Jeg synes det er så fortvilende at hun skal ligge så mange timer våken i sengen hver eneste natt, for hun sovner aldri tidligere enn i 12-tiden. Er vi heldig kan hun sovne rundt 23.30, men det er uhyre sjeldent! Vi har prøvd å hatt henne på rom uten leker og andre ting som kan være distraherende, men uansett om hun har andre ting lar hun dem være i fred. Har aldri opplevd at hun har gått ut av sengen, så frem til at hun ikke må på toalettet eller lignende. Anonymous poster hash: 15f1c...4f6
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Har ei jente på 10 år som har store problemer emd å falle i søvn, hun har aldri hatt behov for å sove så mye. Vi har hele tiden lagt henne til normal tid, men ofte har det gått flere timer før hun klarer å sovne. Senest i natt gikk jeg inn til henne kl. 03.00, og da hadde hun enda ikke sovnet Da jeg la meg kl 01.00 var hun også våken, men jeg tenkte at hun var på nippet til å sovne. Og dette skjer stadig vekk! Det verste er at hun er uthvilt og kvikk som bare det på morgenen når hun våkner. Hun har ikke noe problemer på skolen, og kommer stadig vekk hjem med alt rett på prøver i alle fag. Vi legger henne nå kl 21.30 og prøver å holde oss i aktivitet på ettermiddagene for å få henne trett. Men det hjelper ikke. Hva i alle dager kan vi gjøre? Jeg synes det er så fortvilende at hun skal ligge så mange timer våken i sengen hver eneste natt, for hun sovner aldri tidligere enn i 12-tiden. Er vi heldig kan hun sovne rundt 23.30, men det er uhyre sjeldent! Vi har prøvd å hatt henne på rom uten leker og andre ting som kan være distraherende, men uansett om hun har andre ting lar hun dem være i fred. Har aldri opplevd at hun har gått ut av sengen, så frem til at hun ikke må på toalettet eller lignende. Anonymous poster hash: 15f1c...4f6 Jeg ville bedt legen om en henvisning til søvnutrdening. Vi har to barn med store søvnvansker. De sliter både med innsovning og oppvåkning. Ene har også slitt veldig med natteskrekk, søvngjengeri osv. Nå får begge barna melatonin på kvelden og sovner når de skal. Det er helt herlig for både dem og oss Anonymous poster hash: 368b5...536
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Kom dere til legen! Min datter på 10 år har slitt med det samme lenge. Hun fikk melatonin. Hjelper henne å sovne! Hun får en kapsel i smoothien sin til kveldsmat kl 20. Og hun sover innen kl 21. Melatonin er helt ufarlig, kroppen produserer det selv. Men noen har ikke nok av dette søvnhormonet og trenger tilskudd. Det er veldig viktig for barn å få nok søvn. For ikke å snakke om resten av familien.. Slike søvnproblemer tærer på foreldre og søsken også... Anonymous poster hash: 5daba...e98
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Ville gått til legen med henne ja, det er jo ikke normalt å sove så lite... Anonymous poster hash: 58ed0...f15
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 Har dere ikke vært hos lege? Det er jo overhodet ikke bra for en kropp og ikke minst et hode i utvikling å ikke få nok søvn. Ville absolutt krevd hjelp hos legen, hvile og restitusjon er veldig viktig for barn og det er vel faktisk i puberteten det er viktigst med nok søvn.... Anonymous poster hash: 67481...b2a
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Har ikke vært hos legen nei. Har ikke vært en kjempestor plage før nå den siste tiden hvor det har gått over stokk og stein. Hun har alltid hatt problemer med å sovne, men nå den siste tiden hun ikke har sovnet før i 1-tiden og senere. Og det er jo ikke bra når hun må opp mellom 6 og 7! Men skal bestille legetime, gjør så vondt å se at hun ligger våken time etter time uten å få sove, og ikke minst at jeg må rive henne ut av sengen bare noen få timer senere uten at hun får den søvnen hun har behov for. Men skal sies at hun i helgene kan sove langt utover dag om hun har mulighet til det. Denne helgen sov hun hos besteforeldrene, og da hadde hun ikke våknet før kl. 13 og sovnet kvelden før i 1-tiden. Så da fikk hun 12 timer. Hi Anonymous poster hash: 15f1c...4f6
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 Åj, dette kan kansje være noe for min 10 åring også? Hun legger seg 20.30, men sovner ikke før mellom 23.30-01.00.. Og hun er stuuuptrøtt om morgenen. Bruker ofte en time for å få henne opp av sengen! Sint som et uvær hele dagen, trøtt når hun skal gjøre lekser, men våken til kvelden igjen.. Kan dette hjelpe henne, oger det lett å få av legen? Anonymous poster hash: 5dded...b5b
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #8 Skrevet 11. juni 2014 Vårt barn sovner mellom 22.30-23.30, er bare 7 år. H*n er trøtt akkurat ved vekking, men klarer seg ellers fint. Jeg tror h*n er som meg som også trenger lite søvn. Jeg var alltid våken lenge etter at mine foreldre hadde sovnet. Fikk lest en hel haug med bøker;) Hvis hun klarer seg fint, hvorfor stresse med det? Anonymous poster hash: 9c7a2...1a9
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #9 Skrevet 11. juni 2014 Vårt barn sovner mellom 22.30-23.30, er bare 7 år. H*n er trøtt akkurat ved vekking, men klarer seg ellers fint. Jeg tror h*n er som meg som også trenger lite søvn. Jeg var alltid våken lenge etter at mine foreldre hadde sovnet. Fikk lest en hel haug med bøker;) Hvis hun klarer seg fint, hvorfor stresse med det? Anonymous poster hash: 9c7a2...1a9 Har egentlig ikke stresset noe med det, siden hun klarer seg såpass greit både på skole, fritidsaktiviteter og sosialt. Hun er blid som en sol på morgenen uansett hvor tidlig jeg vekker henne. Men er vel kanskje noen svar her som stresser meg mere. Nå blir jeg usikker på om jeg skal dra til legen eller ikke. Jeg er ikke for medisinering av barn sålenge det ikke er høyst nødvendig, så kanskje det bare er tull av meg? Som noen sier, enkelte barn trenger bare ikke søvn.. Hi Anonymous poster hash: 15f1c...4f6
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #10 Skrevet 11. juni 2014 Spiller ingen rolle om hun er blid som en sol eller ei, barn trenger søvn og hvile for å utvikle seg mentalt og fysisk. Og melatonin (som foreslås her) er et fullstendig harmløst og naturlig middel som nærmest ikke kan betegnes som "medisinering". Det kan sammenlignes med insulin eller østrogen. Et naturlig stoff som finnes i kroppen men som enkelte trenger tilførsel av for å fungere. Rett nok er det barn, og voksne som trenger mindre søvn enn andre, men det er forskjell på å klare seg med 8 i stedet for 9 timer og det å knapt nok få 4 timer når man helst skulle hatt 11. Anonymous poster hash: e0367...bff
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #11 Skrevet 11. juni 2014 Enig med henne over her, Melatonin kan ikke anses som "medisinering"! Det er helt naturlig og helt ufarlig! Anonymous poster hash: 5daba...e98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå