Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Har nettopp funnet ut at jeg er gravid... Hvis alt går bra får vi en baby i februar. Litt usikker på hva jeg føler nå, men det blir sikkert veldig stas med en liten attpåklatt :-) Jeg må ta stilling til hva slags oppfølging jeg ønsker i dette svangerskapet. Holder det med legekontroller, eller kan det være ok å gå til jordmor innimellom? Jeg har vært gjennom to svangerskap og to greie fødsler, så jeg har ingenting jeg må bearbeide o.l. samtidig tar jordmor seg mye bedre tid enn lege, og er ofte flinkere til å estimere størrelse o.l. Hvordan har dere erfarne damer gjort det i svangerskap nr 3? :-) Anonymous poster hash: 61351...84b
Tired mama Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Jeg gikk til jordmor også i svangerskap nr. 3. Synes faktisk det var litt koselig. Litt mer "barne-/morvennlig" enn en lege som har dårlig tid....
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Var hos jordmor en gang i første svangerskap (av fire). Så ingen grunn til å gå dit. Bare pjatt og mas. Det holdt lenge med lege for min del. Anonymous poster hash: 96f9c...f72
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Jeg tok annenhver kontroll hos lege og jordmor i alle mine svangerskap jeg, også det fjerde Jordmor har som du sier mye bedre tid, og er mye mer engasjert synes jeg. Jeg har en jobb hvor jeg står mye og her gjorde jordmor en kjempejobb med tanke på hva man kan få støtte til av hjelpemidler i svangerskapet osv (til og med støttestrømper jobbet hun hardt for å få til meg uten at jeg trengte betale for det, men det gikk ikke, var visst bare noen yrker som sykepleiere som fikk det). Her satte også jordmor akupunktur på slutten av svangerskapet, sjekket åpning, strippet meg osv. Var også hun som sørget for ekstra sjekk og innleggelse da barnet ble litt vel rolig på slutten. Trygt og godt med en engasjert jordmor. Anonymous poster hash: 1d990...ad1
kjerringa-mot-straumen Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 Jeg gikk til lege de første mnd, da jeg trengte oppfølging av helsemessige årsaker: svangerskapskvalme, B12 mangel og diverse. Men siste 4-5 mnd går jeg bare til jordmor, er en helt annen kontakt der, mye triveligere fullt mulig og ta den vurderingen underveis. Her har jeg tatt valget fra gang til gang og dermed har legen naturlig falt ut siden svangerskapet ellers nå har forløpt normalt
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Jeg gikk kun til jordmor. Hadde bare en kontroll med blodprøver og slikt hos lege i begynnelsen. Lykke til! Anonymous poster hash: 2c3f2...a46
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 Takk for tilbakemeldinger, damer :-). Her vi bor må vi være ganske så tidlig ute med å reservere time til jordmor, derfor må jeg ta stilling til dette nå. Men ja-kanskje jeg skal gå annenhver gang til jordmor og lege? Uff, for en absurd situasjon- yngstemann i huset er 5 år. Har glemt alt om bleieskift, navlestreng og melkespreng jeg ;-) Anonymous poster hash: 61351...84b
Gjest Antarctica Skrevet 11. juni 2014 #8 Skrevet 11. juni 2014 Da er det jordmor du skal spørre... Min erfaring er at legen som oftest er en ung, mannlig turnuskandidat som svarer på spørsmål utifra hva som står i ei bok. Jeg kan lese selv, så slike svar behøver jeg ikke. Men jordmor kan være samtalepartner på et litt mer lødig nivå.
Kanutten83 Skrevet 11. juni 2014 #9 Skrevet 11. juni 2014 Kommer jo ann på legen din, min er en fantastisk kvinne som elsker at hun får følge en gravid hele veien, har tid til deg og sørger for at du får skikkelig oppfølging, og dermed trengte jeg ikke jordmor i 2. og 3. svangerskap Hadde jeg vist at jeg hadde en lege med lite peil på svangerskap og var av samlebåndtypen, ja da hadde jeg benyttet meg av jordmor utenom de kontrollene man evt må ta hos legen
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #10 Skrevet 11. juni 2014 Gikk bare til jordmor med nr 1, fikk mine så tett så hadde ikke behov for oppfriskning med nr 2. Var liksom ingenting jeg lurte på. Anonymous poster hash: f633b...64b
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #11 Skrevet 11. juni 2014 Jeg har bare to barn, men har gått hos både lege og jordmor begge gangene. Jeg har gått hos to forskjellige leger, som begge har vært fantastiske. Begge var faktisk gravide samtidig med meg, hun ene litt foran meg og hun andre litt bak meg. Jeg har følt de har hatt god tid, de har hatt tid til å svare på spørsmål, gitt meg sykemelding når jeg har hatt behov for det og ellers hatt gode tips på hvordan unngå problemene jeg har hatt. Samtidig har det vært greit å gå til jordmor i tillegg, hun har mer erfaring når det gjelder fødsler og jeg syns det har vært godt å gå gjennom ting med henne. Skulle jeg hatt et tredje barn, så ville jeg nok valgt samme løsning da også. Anonymous poster hash: ecea4...18a
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #12 Skrevet 11. juni 2014 Gikk bare til jordmor med nr 1, fikk mine så tett så hadde ikke behov for oppfriskning med nr 2. Var liksom ingenting jeg lurte på. Anonymous poster hash: f633b...64b Samme her. Anonymous poster hash: 9e422...dc0
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #13 Skrevet 11. juni 2014 Ingen svangerskap er like, og i mine øyne er svangerskap og alt rundt det noe en jordmor kan mye bedre enn en lege. Jeg føler meg tryggere hos jordmor, og her er det slik at jordmor har tettere kontakt med fødeavdelingen enn legen, så har det vært noe ekstra, så tar hun en telefon med en gang og finner ut av ting, i motsetning til legen som sender henvisning. Tredje svangerskap, og har kun hatt første kontroll, samt konsultasjon for sykmelding, hos lege. Anonymous poster hash: 1b6d7...287
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå