Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Jenta mi skal begynne i barnehagen i august, og jeg gruer meg sånn! Synes hun er altfor liten enda... Får vondt i magen bare av å tenke på det. Samtidig er jeg så utrolig lei av å gå hjemme og prøve å aktivisere henne dag ut og dag inn. Hun trives ute blant folk, hjemme er hun sutrete og kjeder seg. Sånn sett tror jeg hun vil takle det bra, hun er sosial, viljesterk, lar seg ikke pille på nesa - og hun har lært å gå, og er veldig god motorisk. Jeg kunne valgt å ha henne hjemme lenger, siden vi venter nytt barn i oktober, men jeg kjenner at jeg tror ikke jeg klarer å være en god nok mamma for begge i nyfødtperioden. Dessuten vil vi gjerne at jenta vår skal være godt kjent med barnehagen og rutinene i forhold til den innen det nye barnet kommer, slik at hverdagen kan fortsette som normalt for henne. Har noen positive erfaringer med barnehagestart rundt denne alderen, eller er det aller best å vente et år til...? Anonymous poster hash: 45e20...c42
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Hvis du kan ha henne litt kortere dager mens hun er så liten så er vel det det beste. Har vært best for min lille kar. Være halv dag i bhg og leke med barn og være halv dag hos mamma å kose seg. da rekker man å få slappet av litt også. Min går 930-1430 Anonymous poster hash: 63b16...0b1
Håpet ble virkelighet! Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Vi var i akkurat samme situasjon i 2012, ventet baby i november og storesøster var akkurat 15 måneder gammel da hun begynte i barnehage i august. Den sommeren gledet jeg meg til at hun skulle få leke med andre barn, være med på samlingsstunder, turer med barnegruppa mm. Og det gikk veldig fint og hun har trivdes hver dag i barnehagen siden. Jeg jobbet frem til permisjonsstart med nr 2, men hun var sjelden i barnehagen lenger enn 8.00 til 15.30, og etter at babyen kom leverte vi aldri før 9.30. Dette var perfekt for oss og selv om jeg kunne hatt henne hjemme flere dager nå som jeg har gått hjemme ser jeg at hun lærer så masse og få utløp for det sosiale sammen med fine barn og trygge voksne. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg, går så fint så!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Min eldste var 15mnd når minstemann kom. Han begynte i barnehagen når han var 12mnd. Jeg tok han ut igjen og har begge hjemme og synes det stort sett er bedre og mindre stressende. Slipper henting og levering og jeg slipper at eldste henger etter meg og sutrer de få timene vi hadde på ettermiddagene. Vi går i åpen barnehage flere ganger i uken og så bruker jeg bæresjal og manduca flittig:) Og så går dagene veldig raskt. Men det er et must med en mann som forstår at det tar mye energi å ha to små hjemme og som avlaster når han kommer hjem:) Jeg synes 12mnd er for tidlig (men jeg har bare erfaring med min). Barn er forskjellige. Anonymous poster hash: f5a93...3dc
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 Tusen takk for gode svar! Det blir selvfølgelig korte dager, jeg studerer frem til permisjonsstart, så hun blir nok bare værende i kjernetiden mellom 9 og 14.30. Da vil hun jo også sove et par timer i løpet av dagen. Anonymous poster hash: 45e20...c42
Håpet ble virkelighet! Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 De gangene jeg hadde tidligvakt og hentet rundt 14.30 ble hun aldri med hjem med en gang, hun sov til 13.30/14.00 og da ville hun gjerne leke en runde til så da permisjonen startet hentet jeg stor sett rundt 15.00/15.30, det var det beste for oss. Må si jeg beundrer de som har 2 små hjemme, særlig to tette som vi har. Tror ikke jeg hadde vært en god mor hver dag da, har jo hatt eldste hjemme 1-2 dager i uke til tider og da er det godt de dagene hun er i bhg igjen. Men som sagt her er både barn og foreldre forskjellig... Yngste går fortsatt hjemme med meg og skal begynne i bhg når hun er 21 mnder.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 i fjor aug var henta mi 14 mnd, og skulle begynne i barnehagen. jeg grudde meg sååå mye. følte også hun var for liten. tenkte på alt galt som kunne skje... tanker om at de ikke kjenner henne like godt som meg. bekymringer om sovetidene... ja, alt. men det gikk kjempebra! selvfølgelig er den første tiden med tilvending ikke det kjekkeste.. men når dette går over kommer du til å se at jenta de utvikler seg masse. Hun får oppleve masse nytt, lærer seg å fungere sammen med mange andre barn. Får nye relasjoner- og du kommer til å bli overrasket over hvor flinke barnehageansatte er. de er så vandt til at det kommer nye barn- og de tar så godt vare på dem. de første dagene er det veldig korte dager. det som er positivt er jo at du kommer til å være i perm, du kan hente henne når du føler for det første året - det er jo veldig positivt jeg vet hvordan du har det- det går bra! nå er jenta mi snart to år og har vært ti mnd i barnehagen. hun har lært masse! utviklet språket enormt. Gleder seg til barnehagen og har så masse å fortelle. Det er så kjekt å hente henne, og se hvor glad hun blir. Lille jenta di som har vært så avhengig av deg begynner å bli større- det er en prosess for oss mammaer og gi slipp på litt av kontrollen. tro meg, vi var mange som gråt tilvendigsdagene (det var litt godt å se det ikke bare var jeg som var så følsom og redd).... det kommer til å gå så bra atte... det er en tilvendig.... jeg synner forresten det var en kjempe grei alder å begynne. tror det hadde blitt mer brutalt nå som hun er to år,... de vender seg lettere til det når de er så små. masse lykke til ... Anonymous poster hash: 09631...5ae
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #8 Skrevet 11. juni 2014 Uff, jeg føler med deg Har 3 barn, hvor de to minste begynte når de var 11 mnd. Førstemann var overklar, og andremann hadde jo søstra der. Nå i august starter 3.mann i barnehage, helt alene Fikk ikke plass i noen av de vi ville, så vi fikk i den mest ubrukelig barnehagen det er å oppdrive i denne byen i tillegg... Gruer meg noe helt sinnsykt!! Han er dog 13 mnd når han begynner, og veldig skeptisk av natur... Får vondt i magen av å tenke på det! Men, du er heldig som kan ha kortere dager! Jeg MÅ på jobb, og skulle ønske jeg bare kunne fått fri et år med lønn for å være hjemme Men, det går som regel bra da Anonymous poster hash: 81612...b79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå