Gå til innhold

har denne mannen et alkoholdproblem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må drikke NOE hver fred og lørd. Kan gjerne finne på å drikke 10 øl pr. Kveld.. noen ganger kanskje bare 4-6. Sjelden mindre... han kjøper noen ganger inn 2-3 øl for p drikke o hverdagen også. Han virker sjelden veldig berusa når vi ikke skal noe- men når vi skal ut drikker han så mye at han noen ganger endrer peesonlighet ( i form av at han plutselig ikke liker meg og vi har det bare drit). Hva skjer? Han avviser meg totalt når jeg lommer inn på emnet " jeg har ikke tenkt å bli alkoholiker". Hvorfor mååå han ha alkohol HVER helg? :-(

Anonymous poster hash: 203fa...eb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skjer om han ikke han drikke?

Planlegger han rundt alkohol og det å kunne drikke?

Avlyser han sosiale ting fordi han heller vil drikke?

Anonymous poster hash: 3aaad...e44
Skrevet

Om ikke et alkoholproblem (ennå), så har han i hvert fall et anstrengt forhold til alkohol.

Anonymous poster hash: 4aab4...818

Skrevet

JA det har han.

Det kommer nok til å eskalere med årene til ikke bare være helger.

Hadde forlangt at han sluttet eller flyttet.

Vokst opp med alkoholisme og tåler ikke slikt. Frem til jeg var ti år var det bare alkohol i helgene men etter det tok det helt av.

Anonymous poster hash: 0b0cf...b67

Skrevet

Må drikke NOE hver fred og lørd. Kan gjerne finne på å drikke 10 øl pr. Kveld.. noen ganger kanskje bare 4-6. Sjelden mindre... han kjøper noen ganger inn 2-3 øl for p drikke o hverdagen også. Han virker sjelden veldig berusa når vi ikke skal noe- men når vi skal ut drikker han så mye at han noen ganger endrer peesonlighet ( i form av at han plutselig ikke liker meg og vi har det bare drit). Hva skjer? Han avviser meg totalt når jeg lommer inn på emnet " jeg har ikke tenkt å bli alkoholiker". Hvorfor mååå han ha alkohol HVER helg? :-(

Du kan fortelle ham at ingen planlegger å bli alkoholiker.....!

Testen er om han kan la være å drikke uten å bli sur og grinete selv om han vet at han ikke kan drikke på f.eks. en måned eller to, eller om han bare kan drikke i helger, og da aldri mer enn 3-4 øl.

Eller at han på fest aldri kan drikke noe mer heller - fordi han ikke skal drikke så mye at han endrer personlighet.

Hvis han ikke greier dette, da mener jeg han har et alkoholproblem!

Med et så stort alkoholforbruk så hadde jeg stilt et ultimatum - alkoholen eller familien.

Jeg ville ikke stått ved siden av ham i årevis og se dette bare vakke på seg. Bare en øl til, bare en dag til i uken, har vært så travelt på jobb og fortjener å slappe av- øl, du maser sånn-gidder ikke høre på maset ditt-øl.... osv. osv.

Hans valg - alkoholen eller familien.

Velger han alkoholen så viser han jo hvor stort problemet hans er....

Gi ham en mulighet til å slutte å drikke, vil han ikke, så ultimatum!

Ikke la barna vokse opp med daglig kontakt med en mann som drikker så mye, og som trolig kommer til å drikke bare mer og mer.

Anonymous poster hash: 6970c...77c

Skrevet (endret)

Denne mannen har klart et alkoholproblem allerede...

Hvis han i det hele tatt mener at han absolutt må ha alkohol i løpet av en toukersperiode, og føler for å sjekke om han klarer seg uten med en "hvit måned"- altså at det ikke bare tilfeldigvis blir en måned uten alkohol - så vil jeg påstå at han er alkoholiker.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Testen er om han kan la være å drikke uten å bli sur og grinete selv om han vet at han ikke kan drikke på f.eks. en måned eller to, eller om han bare kan drikke i helger, og da aldri mer enn 3-4 øl.

Eller at han på fest aldri kan drikke noe mer heller - fordi han ikke skal drikke så mye at han endrer personlighet.

Med et så stort alkoholforbruk så hadde jeg stilt et ultimatum - alkoholen eller familien.

Jeg ville ikke stått ved siden av ham i årevis og se dette bare vakke på seg. Bare en øl til, bare en dag til i uken, har vært så travelt på jobb og fortjener å slappe av- øl, du maser sånn-gidder ikke høre på maset ditt-øl.... osv. osv.

Ikke la barna vokse opp med daglig kontakt med en mann som drikker så mye, og som trolig kommer til å drikke bare mer og mer.

takk for svar. Vet ikke hvordan jeg skal få teste dette? Kan ikke be han om å la være å røre alkohol på 2-3 mnd... han mener selv han ikke drikker mye- han legger det frem som om jeg er prippen og hysterisk. Selv om drikkingen hans ikke går ut over meg og vår datter (foruten de gangene han hater meg i fylla) så kjenner jeg at det er ubehagelig. To 6pk i kjøleskapet hver fredag.. handle inn mer... åpne øl etter øl.. jeg kjenner INGEN behov.. han synes jeg er kjedelig som drikker så lite. Jeg har et lite barn. Drikke er ikke en prioritert.

Skrevet

takk for svar. Vet ikke hvordan jeg skal få teste dette? Kan ikke be han om å la være å røre alkohol på 2-3 mnd... han mener selv han ikke drikker mye- han legger det frem som om jeg er prippen og hysterisk. Selv om drikkingen hans ikke går ut over meg og vår datter (foruten de gangene han hater meg i fylla) så kjenner jeg at det er ubehagelig. To 6pk i kjøleskapet hver fredag.. handle inn mer... åpne øl etter øl.. jeg kjenner INGEN behov.. han synes jeg er kjedelig som drikker så lite. Jeg har et lite barn. Drikke er ikke en prioritert.

Ikke finn på å teste dette!!

Alkoholikere sliter seg gjennom en slik alkoholfri periode hvis de må, og vil bruke det at de klarte det som "bevis" på at de ikke har et problem i de neste tre årene, og ta den helt ut etter perioden. I tillegg vil DU og familien slite med anklager og misnøye mens dette pågår.

Dette stemmer for de få jeg har kjent som har slitt med det samme med sine menn.

Skrevet

Ved at han allerede omtaler deg som prippen og hysterisk så er han allerede godt inne i en alkoholikers tankegang og væremåte. Det er ikke hans skyld, det er din skyld som har feil syn på ting. Litt sånn "tror du jeg er dum, eller, jeg har jo ikke tenkt å bli alkoholiker".

Hvis han er overvektig eller sliter med sykdommer eller skader så kan du også bruke dette som et argument på at han burde kutte ut alkoholen.

Argumenter at du ikke vil godta at datteren deres vokser opp i et hjem med så mye alkohol. Har han helseproblemer, så fortell ham at da han valgte å bli pappa så tok han også på seg en forpliktelse overfor datteren - å være der for henne mest mulig og å gi henne et stabilt og trygt oppvekstmiljø.

Alkohol i mengder er ikke forenelig med at han holder seg frisk, og det gir ikke datteren deres et trygt hjem.

Det at han endrer seg så mye når han er ute på fest og drikker for mye ville jeg sagt klart fra om at jeg ALDRI vil akseptere en eneste gang til. Ikke aksepter at han blir fæl mot deg i fylla en eneste gang til. Fortell ham at skjer det så er det over og ut. Hans valg igjen.

Forstår det er vanskelig, men for din egen del og for din datters del så må du bare ta dette opp igjen.

Det finnes pårørendegrupper til personer med alkoholproblemer, støttegrupper - google så finner du dem.

Der får du sikkert gode råd.

Skrevet

Først må dere nok sammen oppsøke noen som jobber med dette som kan få ham til å skjønne at han har et problem, og så må han begynne i behandling mens han avstår. Noen alkoholikere vil kunne drikke moderat senere i livet, de fleste må nok avstå helt.

Skrevet

Ved at han allerede omtaler deg som prippen og hysterisk så er han allerede godt inne i en alkoholikers tankegang og væremåte. Det er ikke hans skyld, det er din skyld som har feil syn på ting. Litt sånn "tror du jeg er dum, eller, jeg har jo ikke tenkt å bli alkoholiker".

Hvis han er overvektig eller sliter med sykdommer eller skader så kan du også bruke dette som et argument på at han burde kutte ut alkoholen.

Argumenter at du ikke vil godta at datteren deres vokser opp i et hjem med så mye alkohol. Har han helseproblemer, så fortell ham at da han valgte å bli pappa så tok han også på seg en forpliktelse overfor datteren - å være der for henne mest mulig og å gi henne et stabilt og trygt oppvekstmiljø.

Alkohol i mengder er ikke forenelig med at han holder seg frisk, og det gir ikke datteren deres et trygt hjem.

Det at han endrer seg så mye når han er ute på fest og drikker for mye ville jeg sagt klart fra om at jeg ALDRI vil akseptere en eneste gang til. Ikke aksepter at han blir fæl mot deg i fylla en eneste gang til. Fortell ham at skjer det så er det over og ut. Hans valg igjen.

Forstår det er vanskelig, men for din egen del og for din datters del så må du bare ta dette opp igjen.

Det finnes pårørendegrupper til personer med alkoholproblemer, støttegrupper - google så finner du dem.

Der får du sikkert gode råd.

tusen takk for råd. Han trener 5 dager i uka, kan ikke bruke det med dårlig helse. - men jeg ser at jeg må ta tak. Det har pågått noen mnd med så stort alkoholinntak. Jeg har kiksom bare ikke før nå tenkt at dette kan være et alvorlig problem. Han virker liksom ikkr så beruset når han kun drikker max 10 øl. Men hvorfor gjøre det? Når jeg ikke drikker og vi er alene hjemme. Det kan da ikke være normalt. Jeg ser han kjøper mer og mer inn for "kos" i hverdagen også.. off dette skremmer meg.

Skrevet

Mannen din har et alkoholproblem, det er det ingen tvil om. Det at mannen din prioriterer alkohol framfor familien sin sier egentlig alt. 

Jeg har vokst opp med en far som lenge var i grenseland på det man kan kalle en alkoholiker, i realiteten var det egentlig ikke aldri noen tvil. Begge foreldrene mine er glade i å nyte alkohol. De har en stor vinkjeller, dro ofte til utlandet på vinslott og verdsetter veldig å nyte godt drikke til god mat. En flaske åpnes, så en til, så gjerne enda en... Kun i helgen; fredag, lørdag og søndag, av og til torsdag og noen ganger på tirsdag... Han legitimerer drikkingen ved at det er en av de gode tingene i livet, noe av det som gjør livet verdt å leve, i Frankrike, Spania og Frankrike drikker de til hvert måltid, så hvorfor kan man ikke det i Norge. Har det vært stressende på jobb, så drikker han enda mer. Uendelige løfter om å kutte ned, åpne kun en flaske vin til måltidene. Like mange løftebrudd. Tidligere skiftet han humør, nå blir han bare trøtt og sliten, tåpelig og usosial. Ikke noe gøy for mor å sitte med en gubbe som ikke kan bidra til gode samtaler kveld etter kveld, ikke noe gøy for oss barna som sjelden får oppleve en edru far, som blir flaue når han oppfører seg som en fjott. 

Han er ellers en fantastisk far og det er vel derfor mor har holdt ut med det. Det og løftene om å bli bedre. Han står opp tidlig dagen etter, er frisk ellers, hjelper til med alt som skal gjøres, friluftsmenneske og kjempesprek. Han har en svært godt betalt jobb som han er veldig dyktig i. En mann mange har sett opp til. Han drikker ikke på dagtid, bare kveld, men det har vært et kjempestort problem i mange mange år og han klarer ikke å la være. 

Desto tidligere noe gjøres, desto bedre. Hadde mor sett faresignalene den gangen jeg var liten, så hadde kanskje ting vært svært annerledes i dag. Jeg oppfordrer deg til å sette hardt mot hardt. Finn ut hva du er komfortabel med. Er det greit for deg om han drikker 2-3 øl hver fredag og lørdag? Hvis ja - la han gjøre kun det, hvis nei - så må du finne ut hva som er greit for deg. Det handler ikke om 2-3 måneder og deretter gi han frie tøyler, det handler om et livslangt liv og hvordan du ønsker å leve og ikke minst hva slags familie du ønsker å ha. Hvis han ikke er villig til å møte deg på dette punktet, så har han et alvorlig problem. Enten så er han en egoistisk fjott eller så har han et stort alkoholproblem som han trenger hjelp til å komme ut av. 

Anonymous poster hash: 24764...659
Skrevet

Dersom det er problem for deg og de rundt han så er det et alkoholproblem. Han minner meg om min x, det ble ikke noe bedre og derfor ble det slutt mellom oss

Anonymous poster hash: 647cd...7f5

Skrevet

Mannen din har helt klart et alkoholPROBLEM. Det at han drikker mer enn du ønsker er er sikkert tegn på det. Men han er nok ingen alkoholiker foreløpig. Det finnes masse trester en kan ta på nettet for å sjekke om en drikker for mye feks:

http://www.nettdoktor.no/testdegselv/alkoholdrikker.php

eller på rushjelp.no

Få han til å ta en slik. Resultatet vil nok si sitt...

Skrevet

Anbefaler at du snakker med fastlegen din om dette. Da vil du få støtte og hjelp til den behandling som er nødvendig for å hjelpe dere begge.

Dere har barn sammen: dette MÅ du ta på alvor!

Anonymous poster hash: 60cbb...0be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...