Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #1 Skrevet 10. juni 2014 Jeg er i ulønnet permisjon og har kun kontantstøtte og barnetrygd utbetalt. Pga uforutsette hendelser er vi helt skrapt for penger og sliter noe helt vanvittig. Et par spørsmål i forhold til ulønnet: Kan jeg jobbe på jobben min nå selv om jeg egentlig har ulønnet permisjon, hvis det skulle være behov for meg? Jeg går jo uansett ingen penger fra NAV så det er vel lovlig? En annen ting er at jobben min er dagjobb og jeg har egentlig ikke mulighet å jobbe det nå. Har jeg da lov å ta en kveldsjobb på feks sykehjem etc? Eller er ikke det lov når jeg er ansatt et annet sted? Og er det egentlig mulig å få sånne type jobber uten den utdannelsen? Jeg er helt desperat, sitter bare å gråter. Vi har ikke penger til alle regningene og vi har ikke nok penger til mat engang. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, føler meg fullstendig mislykket og vil bare forsvinne akkurat nå. Hva kan jeg gjøre for å skaffe noen ekstra kroner Vær så snill å hjelp meg Anonymous poster hash: fb3d3...962
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #2 Skrevet 10. juni 2014 Da skaffer du dagmamma eller annen pass til ungen og begynner i jobben din igjen, enkelt og greit. Selvsagt kan du ha en ekstrajobb på kveldstid om så er. Anonymous poster hash: dc3d8...eba
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #3 Skrevet 10. juni 2014 søk om krisehjelp fra nav. Anonymous poster hash: 8474b...785
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #4 Skrevet 10. juni 2014 det er blitt gratis å legge ut ting på torget på finn.no, se om det er noen småting du kan selge så får dere litt til mat. Du har også rett til krisehjelp fra nav om dere ikke har noenting igjen på kontoen, eneste kjipe er at det tar noen dager før man får svar. Det med permisjonen kan du snakke med arbeidsgiver om, det er jo de som har innvilget permisjonen. Hvor gammelt er barnet? Anonymous poster hash: 8474b...785
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #5 Skrevet 10. juni 2014 En venninne av meg har permisjon fra dagjobben sin og tar vakter på et sykehjem på ettermiddag og i helger (ufaglært). Om det er lov vet jeg ikke, men siden hun er en real og oppegående dame så regner jeg med at det er i orden, så lenge man ikke jobber for en konkurrerende bedrift. Ring NAV og forklar situasjonen og legg frem de forskjellige forslagene til løsninger og hør hva de sier. Anonymous poster hash: d7ba1...6c1
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #6 Skrevet 10. juni 2014 Takk for svar alle sammen. Jeg skal lete i skuffer og skap etter ting å selge. Hadde aldri trodd at vi skulle havne i denne situasjonen så jeg føler meg så utrolig mislykket og ser liksom ingen lysning. hi Anonymous poster hash: fb3d3...962
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #7 Skrevet 10. juni 2014 Nav legger seg overhodet ikke opp i hvor du jobber eller ikke jobber, du har jo ikke støtte fra dem, så sånn sett kan du jobbe hvor du vil. Men hovedarbeidsgiveren din har noe han skulle sagt, om du har søkt permisjon for å ta deg av mindreårige barn, men bruker permisjonen til å jobbe andre steder, da har du brutt kontrakten du har med dem og det er oppsigelsesgrunn altså. Du har krav på permisjon for å passe barna dine, men du har ikke krav på permisjon for å jobbe andre steder, så setter arbeidsgiveren din seg på beina her sliter du... Du må i tilfelle søke arbeidsgiveren din om å få lov til å jobbe andre steder, og så lenge det ikke er hos en konkurrent kan det godt hende de synes det er greit. Da er det bare å kjøre på. Hva med å kjøre aviser? Aftenposten f.eks kan du vel kjøre fra 4 om natten til 7 om morgenen, det er greit betalt og du er hjemme igjen til mannen skal på jobb.... Anonymous poster hash: c3b55...5db
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #8 Skrevet 10. juni 2014 Hvorfor kan du ikke jobbe dagtid? Om du har barn er jo det ideelt i forhold til bhg / skole. Bare å skaffe pass og begynne å jobbe igjen. Krisehjelp fra NAV tror jeg utgår. Anonymous poster hash: ac615...14f
☆☆☆ Skrevet 10. juni 2014 #9 Skrevet 10. juni 2014 Med godkjenning frå arbeidsgjevar kan du fint ta jobb ein anna stad i permisjonen. Kan ikkje sjå for meg at dei skulle sette seg på bakbeina om du forklarar at økonomien gjer det nødvendig, men at barnepassituasjonen gjer det umulig å jpbbe dagtid.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #10 Skrevet 10. juni 2014 Hvorfor kan du ikke jobbe dagtid? Om du har barn er jo det ideelt i forhold til bhg / skole. Bare å skaffe pass og begynne å jobbe igjen. Krisehjelp fra NAV tror jeg utgår. Anonymous poster hash: ac615...14f hvorfor utgår krisehjelp? Den er jo til for å hjelpe personer som ikke har noe penger å bruke! Vi fikk krisehjelp en gang som vi hadde hatt masse uforutsette utgifter, og satt igjen med 20kr på kontoen. Da fikk vi hjelp selv om vi hadde tjent greit den mnd, men siden vi ikke hadde nok til å klare oss til neste lønning fikk vi penger. Anonymous poster hash: 8474b...785
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #11 Skrevet 10. juni 2014 Hvorfor kan du ikke jobbe dagtid? Om du har barn er jo det ideelt i forhold til bhg / skole. Bare å skaffe pass og begynne å jobbe igjen. Krisehjelp fra NAV tror jeg utgår. Anonymous poster hash: ac615...14f hvorfor utgår krisehjelp? Den er jo til for å hjelpe personer som ikke har noe penger å bruke! Vi fikk krisehjelp en gang som vi hadde hatt masse uforutsette utgifter, og satt igjen med 20kr på kontoen. Da fikk vi hjelp selv om vi hadde tjent greit den mnd, men siden vi ikke hadde nok til å klare oss til neste lønning fikk vi penger. Anonymous poster hash: 8474b...785 Men HI har jo ikke penger fordi hun VELGER å ikke jobbe. Hun HAR jo jobb! Jeg blir veldig overrasket om hun kvalifiserer til krisehjelp, altså. HI, mulig du kan få lån i banken? Refinansiere? Anonymous poster hash: 37625...8d7
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #12 Skrevet 10. juni 2014 Ok, trodde ikke man fikk det når man faktisk har jobb og velger ulønnet permisjon. Anonymous poster hash: ac615...14f
Virginia. Skrevet 10. juni 2014 #13 Skrevet 10. juni 2014 1. Kontakt NAV og be om nødhjelp. 2. Undersøk først om du kan få lov til å begynne i din vanlige jobb igjen, og om det er mulig skaff barnepass, eventuelt om din mann likevel er hjemme- la ham ta barnet. 3. Kan du ikke begynne i vanlig jobb, spør din arbeidsgiver om det er i orden om du tar bijobber andre steder.
Virginia. Skrevet 10. juni 2014 #14 Skrevet 10. juni 2014 Hvorfor kan du ikke jobbe dagtid? Om du har barn er jo det ideelt i forhold til bhg / skole. Bare å skaffe pass og begynne å jobbe igjen. Krisehjelp fra NAV tror jeg utgår. Anonymous poster hash: ac615...14f hvorfor utgår krisehjelp? Den er jo til for å hjelpe personer som ikke har noe penger å bruke! Vi fikk krisehjelp en gang som vi hadde hatt masse uforutsette utgifter, og satt igjen med 20kr på kontoen. Da fikk vi hjelp selv om vi hadde tjent greit den mnd, men siden vi ikke hadde nok til å klare oss til neste lønning fikk vi penger. Anonymous poster hash: 8474b...785 Men HI har jo ikke penger fordi hun VELGER å ikke jobbe. Hun HAR jo jobb! Jeg blir veldig overrasket om hun kvalifiserer til krisehjelp, altså. HI, mulig du kan få lån i banken? Refinansiere? Anonymous poster hash: 37625...8d7 Nei, hun har ikke jobb NÅ. Og arbeidsgiver kan ha satt inn vikar for alt du vet, og dermed si nei til at hun kan komme tilbake før. Og til info: Folk i godt betalte jobber som havner i en økonomisk krise har også krav på nødhjelp eller midlertidig lån fra NAV.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #15 Skrevet 10. juni 2014 Du har lov til å tjene inntil 4000 kr skattefritt fra egentlig så mange forskjellige personer du vil om det er snakk om tjenester som ikke er levebrødet ditt. Dvs at du kan ta småjobber for familie, naboer, venner og kjente og tjene litt penger uten å oppgi det. Mannen min gjorde det da han en periode var på dagpenger fordi bedriften han jobbet i ble lagt ned. Mannen min malte huset til en nabo, polerte og bunnstoffet båten for en kompis, klippet gresset for en gammel dame osv og tjente noen tusenlapper helt lovlig. http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/slik-tjener-du-lovlig-og-skattefritt/10028804 Tilby deg å passe barn, vaske hus, handle, lufte hunder eller hva som helst. Er ingen skam å komme i en knipe, legg det ut på facebook, sett opp en lapp på butikken, spre det blant venner og kjente. Anonymous poster hash: c3b55...5db
Virginia. Skrevet 10. juni 2014 #16 Skrevet 10. juni 2014 Du har lov til å tjene inntil 4000 kr skattefritt fra egentlig så mange forskjellige personer du vil om det er snakk om tjenester som ikke er levebrødet ditt. Dvs at du kan ta småjobber for familie, naboer, venner og kjente og tjene litt penger uten å oppgi det. Mannen min gjorde det da han en periode var på dagpenger fordi bedriften han jobbet i ble lagt ned. Mannen min malte huset til en nabo, polerte og bunnstoffet båten for en kompis, klippet gresset for en gammel dame osv og tjente noen tusenlapper helt lovlig. http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/slik-tjener-du-lovlig-og-skattefritt/10028804 Tilby deg å passe barn, vaske hus, handle, lufte hunder eller hva som helst. Er ingen skam å komme i en knipe, legg det ut på facebook, sett opp en lapp på butikken, spre det blant venner og kjente. Anonymous poster hash: c3b55...5db Nå snakker du om noe helt annet enn det saken gjelder her. Hun kan få sparken om hun ikke avklarer dette med arbeidsgiveren sin først.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #17 Skrevet 10. juni 2014 Jeg er i ulønnet permisjon i den faste stillingen min, men tar ekstravakter der det passer meg på samme plassen. Avtalt med sjefen, hun var veldig glad for den ordningen. Anonymous poster hash: d9055...b63
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #18 Skrevet 11. juni 2014 Du har lov til å tjene inntil 4000 kr skattefritt fra egentlig så mange forskjellige personer du vil om det er snakk om tjenester som ikke er levebrødet ditt. Dvs at du kan ta småjobber for familie, naboer, venner og kjente og tjene litt penger uten å oppgi det. Mannen min gjorde det da han en periode var på dagpenger fordi bedriften han jobbet i ble lagt ned. Mannen min malte huset til en nabo, polerte og bunnstoffet båten for en kompis, klippet gresset for en gammel dame osv og tjente noen tusenlapper helt lovlig. http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/slik-tjener-du-lovlig-og-skattefritt/10028804 Tilby deg å passe barn, vaske hus, handle, lufte hunder eller hva som helst. Er ingen skam å komme i en knipe, legg det ut på facebook, sett opp en lapp på butikken, spre det blant venner og kjente. Anonymous poster hash: c3b55...5db Nå snakker du om noe helt annet enn det saken gjelder her. Hun kan få sparken om hun ikke avklarer dette med arbeidsgiveren sin først. Nå må du gi deg. Det er riktig at hun ikke kan bli ansatt et annet sted og finne seg en biarbeidsgiver uten å avklare og få det godkjent av hovedarbeidsgiver. Men arbeidsgiveren hennes kan på ingen måte nekte henne å male huset til naboen og ta betalt for det altså, arbeidsgiveren kan heller ikke si at hun ikke kan passe nabobarna en helg og få betalt for det. Anonymous poster hash: c3b55...5db
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #19 Skrevet 11. juni 2014 Hvor gammelt er barnet og hvor lenge skal du være i ulønnet permisjon? Dersom dere ikke har økonomi til ulønnet permisjon må du begynne å jobbe igjen. Sånn er det bare. Man kan ikke ha ulønnet permisjon dersom man ikke har råd til det. Ring arbeidsgiver idag og hør om du kan få starte å jobbe så raskt som mulig, ofte trengs ferievikarer på denne tida. Sjekk med slekt, venner og naboer. Kan de være dagmamma? Når starter barnet i barnehage? Ring barnehagen, si det er krise og sjekk mulighetene for om barnet kan begynne så raskt som mulig. Du kan jobbe de ukene faren skal ha ferie. Har han hatt pappaperm? Se programmer om luksusfellen, mange tips å hente. Selg ting, stopp abonnement, ring kreditorer, snakk med banken om et par måneders avdragsfrihet på boliglånet. Anonymous poster hash: 9e3c8...1f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå