Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #1 Skrevet 9. juni 2014 Og du ikke kunne amme av en eller annen grunn, ville du at barnet skulle fått morsmelkerstatning eller brystmelk fra en annen kvinne gjennom sonde? Jeg ville valgt det siste. Anonymous poster hash: 210e4...1dc
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #2 Skrevet 9. juni 2014 Brystmelk! Anonymous poster hash: 11ef8...325
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #3 Skrevet 9. juni 2014 Mitt barn som ble født prematurt og som jeg ikke klarte å amme, fikk morsmelk fra andre Anonymous poster hash: b4a5e...6e6
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #4 Skrevet 9. juni 2014 Min fikk brystmelk fra andre frem til pumpingen og mengden fra meg var nok Anonymous poster hash: 284fc...75b
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #5 Skrevet 9. juni 2014 Min første ble født prematur, og fikk brystmelk fra en annen kvinne servert med kopp. Det er jeg utrolig glad for. Mens hun fikk dette, klarte jeg å få i gang melkeproduksjonen, og etter ca 4 uker klarte hun også å ta av mitt bryst. Neste ble ikke født prematur, kun tre uker for tidlig, men var så liten og skjelven ved fødsel at de valgte å gi henne litt brystmelk fra fryseren, også med kopp. Jeg er utrolig glad for dette også. Og sender herved samtidig en takk til alle kvinner som donerer overskuddsmelken sin! Anonymous poster hash: 21629...f6f
Øyne som ser!! Skrevet 10. juni 2014 #6 Skrevet 10. juni 2014 Jeg valgte brystmelk gjennom sonde da han måtte ligge på nyfødt intensiv pga jeg har diabetes.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #7 Skrevet 10. juni 2014 Men vet dere hvem denne brystmelken kommer fra da? Er det norn regulasjoner på at denne personen er frisk, ikke røyker, drikker osv? Anonymous poster hash: 02ee6...ac4
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #8 Skrevet 10. juni 2014 Min først var ikke prematur, men det tok lang tid før jeg fikk egen melk så hun fikk da bankmelk ( melk fra annen kvinne) 3 ganger. Det er jeg utrolig takknemlig for. Hun er 8 år nå. Det er veldig strenge regler for å få lov til å levere melk så det er jeg ikke redd for. Anonymous poster hash: 3d5a7...820
**snuskeluska** Skrevet 10. juni 2014 #9 Skrevet 10. juni 2014 Min gutt ble ikke født prematur, men måtte ligge 1 uke på intensivavdeling pga tøff fødsel og infeksjon i kroppen. Han ble gitt donormelk de første dagene da jeg ikke hadde fått nok melk ennå, jeg ble aldri spurt om å gi noe samtykke/godkjennelse (hadde uansett ikke vært noe problem for meg altså, vil bare påpeke at dette ikke er noe man får velge selv.)
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. juni 2014 #10 Skrevet 10. juni 2014 Men vet dere hvem denne brystmelken kommer fra da? Er det norn regulasjoner på at denne personen er frisk, ikke røyker, drikker osv? Anonymous poster hash: 02ee6...ac4 Det er klart det er det! Det er strenge regler for hvem som får lov til å donere melk til sykehusene. Man må gjennom flere tester, bla for HIV, hepatitt og diverse andre virussykdommer. I tillegg testes selve melken for bakterier, og man får retningslinjer for hvordan man skal pumpe ut melken og oppbevare den dersom man er donor (pga hygienen). Det var meningen at jeg skulle donere melk til prematuravdelingen da jeg fikk første, siden jeg hadde så enormt mye melk. Men jeg fikk ikke lov, fordi jeg hadde hatt en virussykdom lignende kyssesyken for tett opptil dette. Altså, jeg var ikke engang syk da, men det var for kort tid siden jeg hadde vært det til at jeg fikk lov. Så dette tas på største alvor. Og ja, jeg ville valgt - og valgte- det siste da jeg fikk prematurt barn.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. juni 2014 #11 Skrevet 10. juni 2014 Min gutt ble ikke født prematur, men måtte ligge 1 uke på intensivavdeling pga tøff fødsel og infeksjon i kroppen. Han ble gitt donormelk de første dagene da jeg ikke hadde fått nok melk ennå, jeg ble aldri spurt om å gi noe samtykke/godkjennelse (hadde uansett ikke vært noe problem for meg altså, vil bare påpeke at dette ikke er noe man får velge selv.) På mitt sykehus får man velge. Jeg ble spurt, og valgte altså donormelk. Nå viste det seg etter hvert at de var tomme for donormelk, så vi måtte gå over på mme, men som sagt, jeg fikk velge mens jeg hadde muligheten.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #12 Skrevet 10. juni 2014 Selvsagt ville jeg valgt morsmelk for ungen min. Men alle skal få lov til å velge for sitt barn selv. Anonymous poster hash: 32be9...110
Kanutten83 Skrevet 10. juni 2014 #13 Skrevet 10. juni 2014 Min eldste var ikke prematur, men pga lavt og ustabilt blodsukker kunne han ikke vente på melka mi, i tillegg lå han på et annet sykehus enn meg første natta. Ble spurt om vi ville han skulle få mme eller donormelk, vi valgte donormelk. Veldig glad det finnes kvinner som kan og vil donere melk til syke små
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #14 Skrevet 10. juni 2014 Jeg fikk prematur på KK i Bergen. Han fikk donormelk. Jeg ble aldri spurt om det var greit, men de kommer vel strengt tatt ikke over mødre som sier nei. Anonymous poster hash: c1225...20e
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #15 Skrevet 10. juni 2014 Donormelk, uten tvil! De som er født premature er jo ekstra sårbare, og da er morsmelken viktig. Jeg donerte for øvrig melk etter mitt første barn fordi jeg hadde for mye melk, det er en av de tingene jeg er stolt og glad over å ha gjort. Det var en del arbeid, men for hver dråpe jeg leverte, kunne jeg hjelpe et prematurt barn. Anonymous poster hash: 8f741...a05
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #16 Skrevet 10. juni 2014 Med prematurbarn hadde jeg selvfølgelig sagt ja til donormelk. Har selv levert en del melk. Men, med nestemann som fikk en infeksjon etter fødsel takket jeg faktsk nei, melken min var i ferd med å komme, og han trengte ikke så mye ekstra. Dette fikk han som erstatning, slik at de som trengte det enda mer kunne få. Hvor fornuftig det var vet jeg ikke, men sykepleieren på sykehuset virket enig i argumtentene. Anonymous poster hash: ac081...a1f
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #17 Skrevet 10. juni 2014 Valgte ikke, men hun fikk donormelk. Deretter klarte jeg å pumpe meg. Da fikk hun min melk. Ammet/ga min egen pumpemelk i 18 mnd før jeg dessverre måtte slutte Anonymous poster hash: b94c0...333
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #18 Skrevet 10. juni 2014 Jeg fikk prematur på KK i Bergen. Han fikk donormelk. Jeg ble aldri spurt om det var greit, men de kommer vel strengt tatt ikke over mødre som sier nei. Anonymous poster hash: c1225...20e de har vel ikke lov til det? Finnes jo de der ute som ikke synes det er greit... Anonymous poster hash: 8a0ab...b55
Salvador Skrevet 10. juni 2014 #19 Skrevet 10. juni 2014 jeg takket ja til donormelk da min ble født prematurt, jeg var så takknemlig for at det finnes en slik ordning! Jeg fikk vite at det var lite melk å få tak i, så jeg bestemte meg for å donere selv. Jeg fikk mye melk allerede andre dagen, så da var det bare å dele med seg. Jeg fikk låne elektrisk pumpe fra sykehuset, fikk masse info brosjyrer, måtte ta blodprøver og svare på en del spørsmål. Jeg ville gjort det gratis, men fant ut underveis at man faktisk får noen kroner for det så dere som har mye og kan donere, del med dere! Det trengs! Og i tillegg får man litt ekstra i lommeboka
Von Hertelhofen Skrevet 10. juni 2014 #20 Skrevet 10. juni 2014 Min unge fikk bankmelk, og han var ikke prematur engang. Er veldig takknemlig for det
catchbaby Skrevet 10. juni 2014 #21 Skrevet 10. juni 2014 Jeg ble heller ikke spurt, men min fikk donormelk i sonde i et par dager før jeg fikk opp produksjonen min nok til at han bare fikk min. Er selvsagt super glad for det og evig takknemlig til det menneske som donerte overskuddsmelka si
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #22 Skrevet 10. juni 2014 På intensiv i Bergen har de ikke mye morsmelk, de skikkelig syke barna blir prioritet Barnet mitt fikk morsmelk pga han var skikkelig syk, de måtte bare gi han uten å spørre meg- pga helsen Syns det var sårt, men ville jo det beste for barnet Anonymous poster hash: 35bf5...5eb
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #23 Skrevet 10. juni 2014 Hadde ikke brydd meg om det var det ene eller det andre bare ungen fikk mat. Anonymous poster hash: 3a4cd...188
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #24 Skrevet 10. juni 2014 Og plutselig ble alle enige om at morsmelk faktisk er best? Anonymous poster hash: 1fe91...0f4
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #25 Skrevet 10. juni 2014 Og plutselig ble alle enige om at morsmelk faktisk er best? Anonymous poster hash: 1fe91...0f4 Jeg trudde det var oppe og avgjort at morsmelk er best? Det er hvert fall det jeg har fått inntrykk av både på sykehuset og seinere jordmor og helsesøster har vært veldig opptatt av amming og det å gi morsmelk. Jeg har dessverre måtte ty til mme i tillegg, men helsesøster er veldig opptatt av at jeg fortsetter å gi morsmelk selv om det ikke er nok. Litt er bedre enn ingenting. Anonymous poster hash: 445f8...e0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå