Gå til innhold

Dere som har sparebøsser til barna....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva havner dit?? Hvilke penger mener jeg.....bursdagspenger og hvis de får noe ekstra? Når får de evt bruke det? Og har de egen bankkonto som ikke er fondskonto eller høyrente?

Tømmes bøssen i banken og settes inn?

Anonymous poster hash: f1fb0...69f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Småpenger de får av besteforeldre o.l. pluss bursdagspenger havner på den, de blir satt inn på en vanlig barnekonto i banken. Pengene får de bruke når de ønsker seg noe litt dyrt. 10-åringen kjøpte seg f.eks ipad for de pengene og 13-åringen kjøpte seg bmx-sykkel.

De pengene låses ikke på noe fond e.l. nei, det er barnas egne penger som de selv er med å bestemme hva skal brukes til.

Når 7-åringen nå fikk drøye 1000 kr til bursdagen sin satte vi de inn på kontoen hennes, men det er jo hennes penger som hun fikk for å kjøpe seg noe hun ønsker seg for (av besteforeldre, tanter, noen klassevenninner o.l.)

Anonymous poster hash: d7ffb...3db
Skrevet

Di settes inn på sparekonto, lommerusk og penger di får av andre rundt oss. Bursdag og julegaver å går dit, men di har ikke fått bruke for di er litt for små. Men greit å ha den dagen di ønsker noe og kan bidra selv om det er dyrt.

Anonymous poster hash: 944e9...0c2

Skrevet

Takk for svar!!:) En tur i banken i morgen da tenker jeg....:)

Anonymous poster hash: f1fb0...69f
Skrevet

Penger de får av besteforeldre( sjelden) og alle pantepengene . Sparegrisene sparer hvert år til årets sommerferie , pengene røres ikke før de taes ut og veksles i rett valuta. I år er det Legoland :)

Skrevet

Altså familiens pantepenger. Ikke dems , de drikker ikke brus.

Skrevet

Her settes bursdagspenger og småpenger fra sparebøssen på konto.

Barnet vårt får ikke ta ut fra den nei, den kontoen er det over 20 000. kr på. Blir nok å opprette enda en konto, der småpenger og evt halve bursdagspengene blir satt inn etterhvert.

Vi skal lære barna at de må spare, og at en ikke kan bruke opp alle pengene en får. Bruke litt, spare resten :)

Jeg er selv opplært i å måtte spare, og jeg er derfor aldri blakk, da jeg har en sparekonto. Sånn vil jeg lære barna mine også.

Anonymous poster hash: e2a35...3d7

Skrevet

Når sparebøssa er full, går vi i banken for å sette dem inn på konto i sammen. Greit for henne å vite at det er slikt det skjer. Når hun får litt, hjelper vi henne å vurdere hva som skal på sparebøssa og hva som skal i lommeboka.

Bursdagspenger av litt størrelse får hun av besteforeldre rett på konto. De administrerer vi, men hun har selvsagt medbestemmelsesrett (er 6 år)

Anonymous poster hash: 4b2c8...dc5
Skrevet

Penger de tjener på husarbeid, penger fra besteforeldre eller lignende. De disponerer i utgangpunktet pengene selv, men oppfordres til å spare og foreløpig har ingen av dem hatt noe ønske om å bruke av de. Når bøssa er full, går vi i banken. De har vanlig barnekonto, der sparer også bestefar så de får ikke ta penger fritt ut.

Skrevet

Bursdagspenger og andre store beløp settes på en egen konto. Det er alt for store summer gjerne over tusen pr. bursdag, til at jeg mener at barna selv kan velge hva de skal bruke dem til. Jeg er streng på at ungene ikke får tillegge seg for høye forbruk, og de styrer kun over ganske små beløp selv. Disse går i sparebøssa og deretter på en konto de bestemmer over selv. Disse er altså da separate fra andre beløp, som de ikke får bruke av med mindre det er noe helt, helt spesielt. 15-åringen vil på språkreise f.eks., da kommer hun til å få ta ut derfra om hun vil som et tilskudd til det hun får av oss. 

Anonymous poster hash: a1a48...84c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...