Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har kjempe lyst på Ostesmørbrød me spekeskinke, hjemme har vi bare åpnet spekeskinke, men kan spise de når de er varmebehandlet i ovn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har kjempe lyst på Ostesmørbrød me spekeskinke, hjemme har vi bare åpnet spekeskinke, men kan spise de når de er varmebehandlet i ovn?

Såvidt jeg vet og har fått info om skal men unngå spekemat om man er gravid! Google :)

Skrevet

Jordmor sa det gikk bra med spekemat, salami, diverse oster osv. så lenge det ikke var "bestemora di som laga det på verandaen." Haha. :)

- Men burde være godt innen best før/siste forbruksdag-datoen.

Skrevet

Jeg har såå lyst på spekeskinke. Nesten som om det er min store cravings dette svangerskapet. Men jeg må fint klare meg uten :-(

Skrevet

Jordmor sa det gikk bra med spekemat, salami, diverse oster osv. så lenge det ikke var "bestemora di som laga det på verandaen." Haha. :)

- Men burde være godt innen best før/siste forbruksdag-datoen.

Jordmor sa også til meg at salami gikk greit, men alle fraråder det. Så jeg ville ikke spist det. Uansett hvor uutholdelig det er uten. Hehe :(

Skrevet

At jordmor sier man kan spise spekeskinke og salami uansett hvor nyåpnet der er synes jeg er helt feil. Grunnen til at spekeskinke etc frarådes til gravide er at de kan inneholde toxoplasmose eller listeria. Får du dette i deg når du er gravid er konsekvensene ingen for deg og store for fosteret. Fosterdød eller misdannelser på fosteret er sett der mor ble smittet med listeria eller toxoplasmose under graviditeten. Noen velger å ta sjansen og spiser det uansett. Men vær klar over risikoen, for det hjelper lite å være etterpåklok. Hvis kjøttet varmebehandles, altså brukes på ostesmørbrød eller pizza og dermed stekes på høy varme i ovn, dør listeria og toxoplasmose. Det holder ikke å fryse matvarene for det overlever iallefall listeriaen. Jeg er litt usikker om det tar toxo.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har spist både salami og spekeskinke på pizza og osteskiver. Så lenge det er varmebehandlet (Ovet 75 grader tror jeg) så dør listeriabakteriene, har jeg lest en plass... :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Er ganske sikker på at det er helt greit å spise spekeskinke på ostesmørbrød hvis det er godt stekt.

Sjekk ut matportalen:

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Her står det om listeria:

"Bakterien overlever frysing, men dør ved koking og gjennomsteking. Varmebehandling til temperaturer over 70 grader i flere minutter vil drepe bakterien."

Og toxoplasma:

"I rått kjøtt kan det finnes Toxoplasma. Når kjøtt gjennomkokes eller gjennomstekes, drepes imidlertid parasitten. Den dør også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 °C."

• 3 uker senere...
Skrevet

Legen min i forrige svangerskap sa jeg skulle holde meg unna røyk, alkohol og upasteuriserte oster, så jeg har forholdt meg til det. Har også via matportalen fått med meg dette med rått kjøtt og havdyr av en viss størrelse (Hval, tunfisk, osv gr. miljøgifter). 

Når det kommer til spekemat har jeg snakket med flere i bransjen som sier at norsk spekemat er helt trygt. Jeg holder meg derfor unna spanske og italienske delikatesser, selv om det kan friste, og holder meg til de norske. Jubelsalami og Strandaskinke spiser jeg derfor med god samvittighet. 

For noen år siden var det E-coli i en type morrpølse, så det kan jo skje i Norge også, men det skjer så sjeldent, og det fører alltid til forbedrede rutiner, så jeg bekymrer meg ikke for det. Jeg tilbringer ganske mange timer i trafikken i løpet av ei uke, så det er nok større sannsynlighet for å treffe på noe livsfarlig der enn i ei norsk spekepølse. 

Ikke alle er enige i min vurdering og følger matportalens anbefalinger slavisk. Dette tror jeg må være opp til hver enkelt. 

Skrevet

Jeg spurte min jordmor om jeg kunne pizza med mozarella og spekeskinke. Ho sa at det var helt greit for da var det varmebehandla, og eventuelle bakterier hadde dødd :) Men fersk kommer jeg ikke til å spise før mini er ute.

Skrevet

Jeg spurte min jordmor om jeg kunne pizza med mozarella og spekeskinke. Ho sa at det var helt greit for da var det varmebehandla, og eventuelle bakterier hadde dødd :) Men fersk kommer jeg ikke til å spise før mini er ute.

spise pizza*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...