Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #1 Skrevet 9. juni 2014 Ok, her har det gått over stokk og stein, og jeg MÅ shine leiligheten på 2-2,5 timer. Stuen: Leker over alt pluss en haug med smuler etter minstens frokostspising. Kjøkken: Fat og panner overalt, samt noe søppel (emballasje av diverse) Gangen: Klær og sko samt noen søppelposer. Bad: Klær overalt, sikkert fire maskiner med klær som ikke er brettet, pluss av toalettet må vaskes. Det er så rotete her at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Skikkelig demotiverende Så - hva gjør jeg? Hvor begynner jeg? Hvordan prioritere? Kjøkken og bad ser verst ut men det er jammen rotete resten av stedene også Anonymous poster hash: c15b2...eef
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #2 Skrevet 9. juni 2014 Du bare begynner. Rydde en time og vaske en time?? Whatever. Anonymous poster hash: 5a7d4...942
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #3 Skrevet 9. juni 2014 Du kunne ryddet et helt rom istedenfor å skrevet innlegget.... Jeg begynner i gangen. Gå ut ytterdøren, åpne og se hva gjester ser når de kommer inn døra. Rydd gang og alt som er synlig. Så tar du kjøkkenet. Etterpå badet og toalettet. Finn en lekekasse og rydd leker og stuen. Bestem deg for å rydde 15 minutt i hvert rom, uten pause. Du går gjort mye med 15 minutt effektiv rydding. Kjøkken, bad, gang og stue: 15min = 1 time! Anonymous poster hash: 1afe4...dea
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #4 Skrevet 9. juni 2014 Samle leker i lekekassa og støvsug stua. Samle klærne på badet i en skittentøyskurv og vask over do og vask. Tøm oppvaskmaskina og fyll den opp og sett på. Vask opp pannen og gryter for hånd og tørk av benken. Rydd gangen og støvsug opp evt. sand/grus. Jobb i et raskt tempo. Anonymous poster hash: 3e75f...24f
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #5 Skrevet 9. juni 2014 Skru av PC og TV! Anonymous poster hash: 66215...6e3
Gjest Pusikatt Skrevet 9. juni 2014 #6 Skrevet 9. juni 2014 Jeg bruker fem-minutters prinsippet. Stå i stua, sett på alarmen på klokka, evt bruk stoppeklokke. Rydd alt du klarer i løpet av fem minutter. Konsentrer deg KUN om stua, ikke forvill deg i gangen eller på kjøkkenet. Når alarmen går og tiden er ute, går du til neste rom. Viktig å ikke begynne på et annet rom før du har brukt opp tiden der du skal være. Lykke til. Start gjerne om igjen om huset ikke er ferdig ryddet når du har gått gjennom de nødvendige rommene.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #7 Skrevet 9. juni 2014 Forstår virkelig ikke hvordan det er mulig å komme i slike situasjoner, virkelig ikke, av hele mitt hjerte... Ikke vondt ment altså, men det er over min fatteevne Jeg rydder alt med en gang vi er ferdige med feks middag/frokost; alt i maskina, vasker kasseroller, tørker bord og benker, feier evt tørker over gulv. Gangen; alt rett på plass hvor det hører til med det samme vi kommer inn. Bad; vasker klær så snart en maskin er passelig fylt opp, tørker og bretter med en gang det er ferdig. Soverom; rer opp senger, rydder/lufter/ordner med en gang vi står opp, osv osv... Leker og ting som brukes får selvsagt være fremme så lenge det er i bruk, men er man ferdig med en ting så ryddes det rett på plass hvor det hører hjemme. Det er så enkelt som at enhver ting har sin plass i skap/skuffe/hylle/kurv osv, og man legger det på plass med det samme man er ferdig med det! Støvsuger/mopper/rydder/ordner alt når kvelden kommer igjen, ingen avslapping før alt er strøkent Konklusjon: Gjør ting etterhvert, ike la det hope seg opp Lykke til Anonymous poster hash: d084b...3e3
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #8 Skrevet 9. juni 2014 Som mamma alltid sier: Kast alt søppel først, legg deretter alt som ikke er på sin plass på plass. Ta oppvasken og vask overflater. Voila! Anonymous poster hash: 21210...cf7
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #9 Skrevet 9. juni 2014 Barna må selv rydde egne leker-noe annet er tullete) Vår 4 og 3 åring hadde bombet loftsetasjen igår og idag. I formiddag brukte de 1 time på å rydde alt på plass igjen). Skitne klær i skittentøy, skitten oppvask i maskina eller i kommen. Tørk av alle flater på kjøkken (hjelper ikke om det er ryddig om det er grisete på kjøkkenet). Støvsug kjøkken og stue. Vask speil, servant og do på badet-ta oppvasken til slutt om du ikke har maskin. Anonymous poster hash: 5b26b...c3c
Gjest ronja røverdatter Skrevet 9. juni 2014 #10 Skrevet 9. juni 2014 (endret) Beste måte å speed-rydde på, synes jeg, er å bruke timer/klokke. 10-15 minutter i hvert rom, begynn "på toppen", dvs med det som synes mest og er verst. Effektiv rydding hvor du ikke lar deg forstyrre av noen ting. Ikke ta telefonen om den ringer, ikke sjekk meldinger, ungene kan vente om det ikke er noe livsnødvendig, rydd, rydd, rydd intenst i det rommet du er i den tiden du skal. Når tiden har gått, kan du gi ungene det vannglasset de spurte etter eller hva de nå ville, sjekke telefonen, men bare svare / ringe tilbake om du absolutt må. Så gjør du det samme i neste rom. Velg de 3-4 rommene som er viktigst. Etter en time tar du deg 15 minutters pause (bruk klokka) og så er det på'n igjen. Mine erfaring er faktisk at jo kortere tid jeg har, jo mer effektiv er jeg, så jeg bruker ofte 10 minutter i stede for 15. Stå på! Endret 9. juni 2014 av ronja røverdatter
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #11 Skrevet 9. juni 2014 Bruker dere seriøst stoppeklokke for å rydde huset? Det har jeg aldri hørt om før. Har dere så lite orden og virkelig så mye rot at det er nødvendig? Ser det for meg , de der rotehusene :-P Hi, sørg for å rydd opp alt som ligger strødd, kast alt boss, vask opp på kjøkkenet og vask gulvene. Etter dette, så rydd med en gang dere er ferdig med tingene, legg sammen klær med en gang, vask på kjøkkenet etter hvert måltid. Så slipper du rot og skit. Anonymous poster hash: fa6bf...0cc
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #12 Skrevet 9. juni 2014 Er jaggu glad jeg har såpass orden i huset at jeg slipper å bruke stoppeklokke for å få huset i orden. Her er det aldri slik at jeg trenger å sette av tid til å rydde da jeg rydder litt hele tiden. Da blir det aldri rotete. Anonymous poster hash: f2e1f...2a1
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #13 Skrevet 9. juni 2014 Jeg begynner på kjøkkenet, starter i et hjørne og arbeider meg systematisk rundt, og rydder bare akkurat der jeg er da. Har en pose i hånden og kaster alt som er boss. Tilslutt farer jeg over flatene og vasker. Når jeg forlater kjøkkenet er det strøket. Det blir det sjelden om jeg ikke går systematisk frem. Så går jeg til neste rom og så til neste på samme måten. Tilslutt er det bare vaskerommet som er fullt av skitne klær og kluter. Jeg setter på en maskin og lukker døren. Dette tar kort tid, og huset er shinet! Anonymous poster hash: 06d4d...734
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #14 Skrevet 9. juni 2014 Hvordan har det gått med speed ryddingen din i dag ? Jeg ble litt inspirert, så jeg shinet over heimen her i formiddag . Som noen sa over her, alltid lurt å bare bestemme seg for å starte i et rom og ta det der i fra. Startet på soverommet. Skiftet på sengene, tørket støv og vasket gulv. Gangen: støvsuget og vasket. Badet: vasket grundig, ryddet. Vasket sengetøy og hang ut til tørk. Stue : Ryddet, tørket støv og vasket gulv Kjøkken: vasket grundig fliser, benkeflater, hyller , inni søppelskapet og gulv. I morgen gjenstår vindusvask, plenklipping og rydde barnerom. Hater husarbeid, men jammen deilig nå når det er gjort Anonymous poster hash: 70b02...c13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå